دیدار مدیرکل بهزیستی استان با نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی

مدیر کل بهزیستی استان البرز به همراه روسای بهزیستی شهرستانهای کرج، فردیس، اشتهارد و رئیس اداره پذیرش، مهمان دکتر مهدی عسگری نماینده مردم شریف کرج، فردیس، اشتهارد وآسارا در خانه ملت شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز :در این دیدار دکتر مـهـدی عـسـگـری، نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد وآسارا ضمن تقدیر از حضور مدیرکل بهزیستی استان و هیئت همراه اظهار داشت: از زمان شروع به فعالیت خود با رصد اخبار و زیرنظر گرفتن فعالیت های مجموعه بهزیستی استان خدمات دکتر حیدری و همکارانشان کاملا مشهود بوده است و ایشان را یکی از مدیران توانمند و موفق استان میدانم و لازم است مراتب تشکر و قدردانی خود را از زحمات و تلاش های بی وقفه و صادقانه شما و همکاران تان در بهزیستی استان البرز اعلام نمایم.

دکتر عسگری افزود : تجربه بهزیستی در حوزه مردمی سازی تجربه خوب و مفیدی بوده که هم باید تقویت و هم باید از لحاظ کیفی‌ ارتقاء پیداکند.

وی ادامه داد: شفافیتی که در بهزیستی اتفاق افتاده بسترساز افزایش مشارکت مردمی خواهد بود.

بهزیستی در ضمنِ تداوم و تقویت مردمی‌سازی فعالیتها، لازم است در راستای ایفاء نقش حاکمیتی خود و بهبود کیفیت خدمات به جامعه‌ی هدف، صیانت و نظارت ویژه‌ ای داشته باشد.

دکتر عسگری تصریح کرد :استان البرز به دلیل مهاجر پذیری دارای آسیب های متفاوت در مناطق حاشیه نشین است که این حاشیه نشینی بسترساز انواع آسیب و فقر است و سرریز این آسیب ها بر دستگاه های اجرایی و خدمت رسان مانند سازمان بهزیستی خواهد بود.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا افزود : بیشتر مراجعین به خانه ملت از افراد جامعه هدف سازمان بهزیستی و کمیته امام خمینی (ره) هستند که در راستای کمک بهینه و هدفمندبه این افراد ارتباط خانه ملت با این دو سازمان بسیار جدی و مثمر ثمر بوده است و تعداد زیادی از مراجعات حضوری پیگیری و به نتیجه رسیده است.

دکتر اسدالله حیدری مدیر کل بهزیستی استان البرز نیز در این دیدار درباره فعالیت های بهزیستی گفت :استان البرز با حدود ۶۰۰ نفر نیروی متخصص در حال خدمت رسانی به جامعه هدف سازمان می‌باشد.

وی افزود : حدود ۸۰ درصد فعالیت ها در برخی حوزه ها به بخش خصوصی متخصص و کارآمد سپرده شده است.

حیدری در توضیح فعالیتهای حوزه پیشگیری بیان کرد : فعالیت حوزه پیشگیری به دو بخش تقسیم میشود پیشگیری از آسیب و پیشگیری از معلولیت ها که از فعالیتهای مثمرثمر سازمان بوده است و بعد از برنامه ششم توسعه که آزمایش های ژنتیک اجباری شد و قانون مصوب در این خصوص موجود است در پیشگیری از معلولیت ها بسیار موفق بوده ایم.

مدیر کل بهزیستی استان البرز به موفقیت استان البرز در غربالگری بینایی و شنوایی اشاره کرد و افزود : در استان البرز در سال گذشته یکصدو سی هزار کودک ۳ تا ۶ سال در طرح غربالگری بینایی و سی و ۷ هزار نفر مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که این تعداد از برش استانی بالاتر بود.

وی درباره لزوم اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب در مناطق مختلف استان البرز گفت : استان البرز به دلیل همجواری با پایتخت آمار بالای کوچ و مهاجرت را دارد که این مهاجرت ها همراه با انتقال آسیب در این مناطق است وقتی در استان تهران طرح گذاشته می‌شود افراد ناخواسته به البرز کوچ میکنند و مشکلات استان در مقابله با آسیب بیشتر میشود در جلسات متعدد ما پیشنهاد داشتیم که طرح به طور همزمان در استان تهران و البرز انجام شود و یا افزایش اعتبارات استان به دلیل داشتن چهار زندان و مهاجرت خانواده زندانی ها و سرریز آسیب از پایتخت به استان البرز دیده شود.

حیدری اقدامات پیشگیری از آسیب را اینگونه برشمرد: اقدامات محله محور در هشتاد و پنچ محله با شصت و دو تیم فعال با مشارکت همه جانبه مردم انجام شد که در مجموع یکصد و سی و هشت نفر مورد آموزش قرار گرفتند.

این مقام مسئول به مراکز جدید ترک اعتیاد اشاره کرد و توضیح داد: یک مرکز جامع درمان و بازتوانی آقایان با ظرفیت یکصد نفر در هفته بهزیستی افتتاح شده و همچنین یک مرکز جامع زنان با ظرفیت پنچاه نفر در استان البرز ایجاد شده که در هفته دولت آماده بهره‌برداری می باشد و روند درمان در این مراکز به این صورت است که دو هفته سم زدایی حدود یکصد روز درمان به صورت اقامتی و هشت ماه درمان سرپایی انجام خواهد شد این طرح که آخرین تجربه موفق در دنیا بوده است خانواده هم جز گروه درمانی هستند و حمایت عاطفی و روانی آنها در بهبودی فرد تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی گفت : سه مرکز کاهش آسیب شلتر و یکصد مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد، مرکز tc جهت اقامت سه تا ۶ ماه برای توانمندسازی و یک باشگاه مثبت ویژه افراد دارای بیماری ایدز که گاهی به دلیل بیماری برچسب گرفته و از جامعه مطرود شده اند و در حال حاضر یکصد و هفتاد نفر از این باشگاه مثبت خدمات مختلف دریافت میکنند.

مدیر کل بهزیستی استان البرز در ادامه فعالیت‌های پیشگیری از آسیب به طرح مانا و نماد اشاره کرد و گفت :در این طرح ۵ هزار دانش آموز در مدارس ۳ هزار نفر در کارخانه ها و ۷ هزار نفر در محلات آموزش دیده اند.

وی درباره خدمات حوزه اجتماعی بیان کرد : حوزه اجتماعی بهزیستی ۱۶ هزار نفر را تحت پوشش دارد که از این تعداد ۵ هزار پرونده مربوط به زنان سرپرست خانوار و فرزندانشان می‌باشد و بخش مهم حوزه اجتماعی اورژانس اجتماعی ۱۲۳ است که در پایگاه های سیار و ثابت مشغول به ارایه خدمات هستند و با اولین تماس در زمینه گزارش مردمی کودک آزاری، سالمند آزاری، معلول آزاری، همسر آزاری، خودکشی و خشونت خانگی همکاران ما به محل اعزام و موضوع بررسی خواهد شد.

حیدری تصریح کرد، تا قبل از شیوع بیماری کرونا حدود ۱۰هزار کودک از خدمات  ۲۷۶ مهدکودک تحت نظارت بهزیستی استفاده میکردند که باتوجه به وضعیت موجود مهدهای کودک با تهدید تعطیلی مواجه هستند و این مشاغل جهت بقا نیازمند کمک فوری و موثر هستند.

مدیر کل بهزیستی استان البرز درباره خدمات رایگان به کودکان نیازمند پرورش درمهدهای کودک گفت: سیکل معیوب فقر، بیسوادی و بیکاری در مناطق محروم و حاشیه نشین باید در یک جایی قطع شود برای قطع ارتباط این زنجیره موثرترین راه حمایت از کودکان است و در این راه تغذیه رایگان، آموزش و مصون سازی انجام میشود.

حیدری به فعالیت حوزه مشارکتهای مردمی بهزیستی پرداخت و ادامه داد، مراکز بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد تحت پوشش بهزیستی مجموعا ۹۰۸ مرکز می باشد.

مدیر کل بهزیستی استان البرز گفت : کمکها و مشارکت نقدی و غیر نقدی مردم به منظور رفع نیازهای جامعه هدف بسیار حائز اهمیت است چرا که می تواند کمک شایانی در توسعه رفاه اجتماعی اقشار نیازمند و آسیب پذیر باشد.

وی افزود:ما معتقدیم شفاف‌سازی میزان کمک های مردمی و خصوصا نحوه هزینه کردن آن سبب ایجاد حس اطمینان در بین خیرین و تشویق آنان برای مشارکت هرچه بیشتر می شود لذا در راستای جلب هرچه بیشتر کمک های مردمی برای رسیدگی به مشکلات مددجویان تحت پوشش بهزیستی نیازمند اطلاع رسانی احتیاجات این افراد و شناساندن گروه های هدف به خیرین هستیم.

حیدری عنوان کرد: بر اساس لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب ۱۳۵۹ و همچنین تبصره ۲-۴ قانون تشکیل سازمان بهزیستی مصوب بهمن ۱۳۵۷ مجلس شورای اسلامی  یکی از وظایف اصلی سازمان بهزیستی جلب مشارکت های مردمی و فعالیت های گروه های داوطلب و استفاده از ظرفیت های موسسات غیردولتی با هدف توسعه و گسترش رفاه اجتماعی در بین اقشار نیازمند و آسیب پذیر است.

مدیر کل بهزیستی استان البرز خاطرنشان کرد با توجه به شرایط کرونا و افزایش بیکاری حوزه مشارکت های بهزیستی البرز بسیارموفق عمل نموده و ۷۰۰ نفر از ۲۰۰۰ نفر متقاضی اشتغال هم اکنون در حال فعالیت و مشغول به کار هستند و از سال ۸۹ تا کنون ۳۵۰۰ واحد مسکونی و در سال گذشته ۶۲ واحد به جامعه هدف سازمان واگذار شده است.

وی فعالیت های حوزه توانبخشی را تشریح نمود و گفت، حوزه توانبخشی بهزیستی دارای ۳۰ هزار پرونده معلولیت است که هر یک از این افراد تحت پوشش خدمات مستمر و غیر مستمر از قبیل وسایل کمک توانبخشی، هزینه دارو و درمان و خدمات رایگان پزشکی، دندانپزشکی، کاردرمانی و فیزیوتراپی دریافت میکنند.

این مقام مسئول ادامه داد، بهزیستی البرز دارای ۲۰۴ مرکز نگهداری شبانه روزی است که ۷ هزارو ششصد بیمار و یکهزار و ۱۱۴ سالمند در این مراکز نگهداری می‌شوند و در زمان انتشار بیماری کرونا استان البرز در آمار میزان آلودگی و مرگ و میر ناشی از این بیماری در مراکز تحت پوشش بهزیستی نصف امار کشوری را دارا بوده است و این آمار نشان از تلاش بی وقفه مراکز تحت نظارت ما و نظارت همکاران در بخش دولتی دارد.

حیدری گفت، استان البرز با ۱۰ هزار جانباز ساکن و ۱۶ هزار جانباز مهمان، ۱۷۲ هزار سالمند و ۳۰ هزارمعلول زیر ساخت های لازم جهت حضور این افراد در اجتماع و دسترسی به حداقل حقوق شهروندی که دسترسی راحت به دستگاه خودپرداز، پارک ها و کتابخانه ها است را دارا نمی باشد و ما تقاضا داریم هر چه سریعتر به نیازهای این افراد توجه ویژه شود و حداقل خواسته ها و احتیاجاتشان تامین گردد.

در این دیدار نماینده مردم شریف کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی قول مساعدت داد با تمام توان و امکانات در جهت رفع موانع حوزه های مختلف بهزیستی و همچنین موارد مطروحه توسط دکتر حیدری اقدام نماید و همچنین ابراز امیداوری کرد با همدلی و پیگیری مجدانه نمایندگان در مجلس یازدهم بتوانند موانع و مشکلات مددجویان و جامعه هدف بهزیستی را مرتفع سازند.

کد خبر 20976

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد