در رسانه| فراموش کردن پیشگیری از معلولیت جبران ناپذیر است

چهار برنامه ی مشاوره ژنتیک، غربالگری بینایی ( آمبلیوپی )، غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال و آموزش پیشگیری از معلولیتها مبتنی بر جامعه ویژه دانش آموزی، غربالگری شنوایی نوزادان و غربالگری پرونده های ژنتیک خانواده های تحت پوشش بهزیستی در حوزه توانبخشی در جهت پیگشیری از معلولیت ها اجرا می شود.

 در گفتگوی خبرنگار قدس با رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان، خدمات دفتر پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی تشریح شد. رضا افشاری با اشاره به ۴ برنامه ی مشاوره ژنتیک، غربالگری بینایی ( آمبلیوپی )، غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال و آموزش پیشگیری از معلولیتها مبتنی بر جامعه ویژه دانش آموزی، غربالگری شنوایی نوزادان و یک طرح در این حوزه به نام غربالگری پرونده های ژنتیک خانواده های تحت پوشش بهزیستی در حوزه توانبخشی، گفت با هدف کاهش معلولیت های مادرزادی دو مرکز ژنتیک خصوصی در شهر همدان فعال می باشد. خدمات ارایه شده در مراکز ژنتیک در سال  ۹۸  تعداد ۱۴۱۶  نفر می باشد که نسبت به سال ۹۷ به میزان ۵۰% رشد داشته است. رضا افشاری گفت جامعه هدف دفتر پیشگیری از معلولیت های حوزه ی پیشگیری، زوجهای جوان هستند که قصد بچه دار شدن دارند و یا دارای یک فرزند با معلولیت مادرزادی، ازدواج فامیلی، سابقه معلولیت مادرزادی  در خانواده و در نهایت افرادی که قصد بارداری در سنین بالای ۳۵ سال دارند و با توجه به فعالیت های آگاهسازی که این دفتر در زمینه اعتیاد دارد و یا اجرای برنامه های متعدد غربالگری اضطراب، شنوائی و بینائی می توان گفت اکثریت افراد جامعه از خدمات آن منتفع و برخوردار می شوند.
رئیس اداره بهزیستی با اشاره به آموزش پیشگیری از معلولیتها در دو حیطه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم متوسطه و حیطه والدین دانش آموزان گفت در سال ۹۷ تعداد ۱۳۹۶۵ نفر و در سال ۹۸ تعداد ۹۰۰۰ نفر تحت آموزشهای پیشگیری از معلولیتها مبتنی بر جامعه  قرار گرفتند که در مقایسه با سال قبل، ۲۵% کاهش داشته است. میزان اعتبار مالی این طرح  ۴۵۰ میلیون  ریال است. از جمله دلایل کاهش آمار و فعالیت در این حوزه، شیوع آنفولانزا، کرونا ویروس و تعطیلی مدارس می باشد.
وی گفت در طول سال، ۲ کارگاه آموزشی ( tot ) و باز آموزی پیشگیری و آگاهسازی از معلولیتها ویژه مربیان آموزش دهنده و یک کارگاه آموزشی توجیهی ویژه مدیران مدارس، تشکیل گردید.
رضا افشاری ضمن تاکید بر اهمیت انجام مشاوره ها و در صورت نیاز انجام آزمایش های ژنتیک افزود ما در حد توانمان در طرحی تحت عنوان غربالگری ژنتیک پروندهای افراد دارای معلولیت تعداد ۵۰۰ پرونده تحت پوشش حوزه توانبخشی بهزیستی به لحاظ شناسایی اختلالات و بیماری مادرزادی ژنتیک مورد غربالگری کردیم که ۲۰۱ مورد دارای اختلال قابل پیشگیری شناسایی گردید ولی مصرانه، زوجین و افرادی که قصد ازدواج و بویژه افرادی که قصد فرزند آوری دارند را توصیه می کنیم مشاوره ژنتیک را جدی بگیرند چون تحمل عواقب معلولیت و حتی تحمل هزینه های درمان و توانبخشی فرزند دارای معلولیت خرد کننده است و کمتر خانواده ای توان تحمل هزینه ها و حوصله پیگیری درمان پیچیده آن را دارد.
رضا افشاری در پایان سخنانش با اشاره به روزهای عید سعید قربان و عید سعید غدیر و پیش رو بودن ایام محرم گفت دفتر مشارکت های مردمی بهزیستی شهرستان همدان آماده دریافت هدایای نقدی شهروندان، نیکوکاران و مردم نوع دوست با شماره کارت بانک توسعه ۵۰۲۹۰۸۷۰۰۰۱۲۲۷۷۳ و یا حساب ۳۷۰۰۹۱۰۳۴۵۵۶۵۳۱ به نیت عام یا خرید گوسفند قربانی می باشد. رئیس اداره بهزیستی با اعلام شماره تماس  ۰۸۱۳۸۲۴۳۶۱۱ و ۰۹۱۸۸۱۵۵۸۲۰ گفت وجوه واریزی در اسرع وقت به حساب مشترک نزد اداره کل بهزیستی منتقل می شود و با تنظیم اسناد مالی برای تامین اقلام مورد نیاز محرومین واقعی طبق نیت واریز کنندگان هزینه می گردد.
 

کد خبر 20962

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد