حضور مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی در ششمین جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در شهرستان تکاب

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی در ششمین جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در شهرستان تکاب حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی؛ دکتر سعید فریور در این جلسه با بیان اینکه مجموعاً ۱۲۹۴ معلول از خدمات بهزیستی تکاب بهره مند هستند، گفت: ۷۶۴ مددجوی توانبخشی، ۳۰۷ مددجوی امور اجتماعی، ۳۹۵ معلول ذهنی و ۵۵۸ معلول جسمی حرکتی، ۱۰۷ معلول شنوایی در این شهرستان از خدمات استفاده می کنند.

 وی بااشاره به هزینه های مختلفی که بهزیستی برای معلولان متقبل می شود، گفت: پرداخت حق پرستاری برای ۲۲ نفر از آسیب دیدگان نخاعی،پرداخت ۳۹ میلیون تومان برای ایاب و ذهاب معلولان، ۴۲ میلیون تأمین وسایل کمک توانبخشی، ۹۰ میلیون تومان برای تأمین ارتز و پروتز، ۶۳ میلیون تومان برای تامین وسایل بهداشتی، ۳۰۰ میلیون برای مناسب سازی، ۱۰۰ میلیون برای کاشت حلزون و ۲۲۷ میلیون برای درمان توانبخشی هزینه شده است. 

فریور اظهار کرد: سال گذشته مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در بخش توانبخشی مبتنی بر جامعه (cbr) و امسال نیز ۸۰ میلیون تومان در این بخش هزینه شده است. مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اشتغال مددجویان ارتکاب تصریح کرد: برای چهار نفر از محل بیمه هدفمندی یارانه ها ،۸ نفر از اعتبارات خویش فرمایی و کارفرمایی، دو نفر از محل صدور مجوزها،۱۶ نفر از تبصره ۱۶ قانون بودجه۹۸، هفت نفر ازمحل جبران عدم کارایی معلولین، ۲نفر از محل سرمایه بلاعوض و چهار نفر از بستر ساز ایجاد اشتغال از طریق ۵ درصد مشارکت‌های مردمی اشتغالزایی شده است. 

فریور گفت: بااعتبار تخصیصی به مبلغ ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات تبصره ماده ۱۶ قانون بودجه ۹۹، برای ۷۷ نفر اشتغالزایی شده است.

 وی بابیان اینکه ۴ مرکز آموزشی و حرفه‌آموزی روزانه و کارگاه تولیدی حمایتی در تکاب فعال است، گفت: ۳۲ ‌مرکز وابسته به بهزیستی شامل حوزه های اجتماعی ، پیشگیری و توانبخشی در تکاب فعال است که در هفته دولت امسال ۲ مرکز مثبت زندگی نیز در شهرستان افتتاح خواهد شد. 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به میزان مسکن مددجویی تحویل داده شده به مددجویان شهرستان افزود: تاکنون ۳۵ مسکن مددجویی ساخته شده است که ازاین تعداد ۱۲ مسکن تحویل مددجویان شده است. 

وی اظهار کرد: پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی قرض الحسنه معیشتی به آسیب‌دیدگان از کرونا، پرداخت ۲۲ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض، همچنین ۷۰ میلیون تومان تسهیلات با اولویت زنان سرپرست خانوار با بعدخانوار بیش از سه نفر خانوار پرداخت شده است. 

فریور با بیان اینکه در ۱۱ مهد کودک با ۲۵۳ کودک در تماب فعال است، افزود : مهدهای کودک استان از چهارم اسفند ماه تعطیل هستند و با وجود این که بیش از ۹۰ درصد این مهدها استیجاری هستند صاحبان مهدهای کودک با مشکلات مالی و بحران های فراوان روبرو شدند که نیازمند توجه است.

 وی با اشاره به مشکلات بهزیستی استان، از عدم توجه دستگاههای اجرایی به اجرای قانون استخدام ۳درصد معلولان در دستگاهها گلایه کرد و تصریح کرد: متاسفانه دستگاه‌های دولتی هیچ توجهی به این قانون ندارند و از نمایندگان محترم مجلس تقاضا می شود نسبت به اجرایی شدن این قانون ساز و کار لازم را عملیاتی کنند.

 فریور با اشاره به کمبود اعتبارات برای تامین اقلام کمک توانبخشی افزود: با وجود افزایش بیش از ۴ برابری قیمت اقلام کمک توانبخشی، میزان بودجه تخصیصی همانند سال های گذشته و در واقع یک پنجم قیمت روزاین اقلام است که این امر مشکلات فراوانی را در زمینه تامین اقلام برای بهزیستی فراهم کرده است.

 وی در خصوص تعطیلی مهدهای کودک از اسفندماه و مشکلات صاحبان مهدها برای تأمین اجاره و حقوق کارکنان افزود: اگرچه در برخی از استان‌ها با توجه به درجه شیوع کرونا امکان بازگشایی مهدها با ظرفیت کم وجود دارد اما ستاد استانی مبارزه با کرونا در هیچ یک از جلسات برای تصمیم گیری در این خصوص مشارکتی با بهزیستی ندارد.

 مدیرکل بهزیستی استان وجود ۲۱ هزار خانوار پشت نوبتی دریافت مستمری از بهزیستی را از دیگر مشکلات که نیازمند تامین اعتبار برای جذب به چرخه حمایتی است، اعلام کرد و تصریح کرد: نبود فرجه زمانی برای بازپرداخت وام اشتغال مددجویان و مشکل تأمین ضامن از دیگر مشکلات این حوزه است که ضروری است در جهت رفع این مشکلات ساز و کارهای لازم اعلام شود. 

وی بااشاره به وجود معادن مختلف در تکاب ضمن بکارگیری از معلولان در بخشهای مختلف معادن خواست تا بخشی از درآمد معادن نیز برای کمک به جامعه هدف بهزیستی هزینه شود.

گفتنی است مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در حاشیه سفر به تکاب با پرسنل اداره بهزیستی شهرستان دیدار و گفت و گو کرد.

کد خبر 20922

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد