اعتیاد، پیامدها و راهکارهای پیشگیرانه

به گزارش ایرنا، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کاهش پنج آسیب اجتماعی مهم در اولویت کار دولتمردان قرار گرفت که اعتیاد یکی از این موارد است و در آذربایجان شرقی و با همکاری و تعامل همه دستگاه های مسوول اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است به گونه ای که این استان به استانی عاری از معتاد متجاهر (تابلو) تبدیل شده است.

اعتیاد و پیامدهای خانمان سوز آن بسترهای آتی توسعه را به خطر می اندازد

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بی‌توجهی به مسأله اعتیاد و پیامدهای خانمان‌سوز آن، بسترهای آتی توسعه را به خطر می‌اندازد، گفت: اهتمام و جدیت برای مبارزه با مواد مخدر باید افزایش یافته و حساسیت‌ها در این زمینه کمرنگ نشود.  

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه مساله اعتیاد بانوان و کاهش سن اعتیاد جزو مسایل بسیار مهم است که ناهنجاری های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به دنبال دارد، یادآوری کرد: این مسایل باید در نشست های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی به درستی کنکاش شده و نسخه های درمان برای آن پیچیده شود.  

پورمحمدی،   پرداختن به موضوع مواد مخدر را حیاتی و لازمه توسعه جامعه دانست و افزود:  آذربایجان شرقی به عنوان استان پاک در زمینه موادمخدر در کشور شناخته شده و بر اساس آخرین آمارها، میزان شیوع مواد مخدر در این استان بیش از یک درصد جمعیت می باشد، در حالی که میانگین کشوری آن بیش از پنج درصد است.

استاندار آذربایجان شرقی، شیوع ویروس کرونا طی ماه های اخیر را از جمله عوامل مشاهده معتادان متجاهر در سطح استان بیان و اضافه کرد: مدت ۳ ماه است که مرکز ماده ۱۶ پذیرش این افراد ممنوع کرده اما نباید اجازه داد تا معتادان در مراکز شهری جولان کنند.

همگرایی اجتماعی لازمه پیشگیری از اعتیاد

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه لازمه پیشگیری از بلای خانمانسوز اعتیاد، همگرایی اجتماعی است، گفت: توجه ویژه بهزیستی به رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد به‌عنوان اولین اولویت جلوگیری از بروز مصرف مواد در آحاد سالم و در معرض خطر جامعه است.

فرگل صحاف اظهار کرد: باید با تقویت روح مسوولیت پذیری نسبت به یکدیگر در جامعه، بتوانیم برای رفع معضل اجتماعی برنامه ریزی کنیم.

وی نقش سمن ها را در راستای صیانت از خانواده ها، نوجوانان و جوانان در قبال آگاه سازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی مهم  خواند.

صحاف گفت: باید با تقویت فعالیت‌های جایگزین که از استراتژی‌های مهم پیشگیری از اعتیاد در جامعه می‌باشد، اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی را توسعه داد.

وی همچنین از آغاز صدور مجوز  تاسیس مراکز "مثبت زندگی" در مناطق کم برخوردار استان خبر داد و افزود: تلاش بر این است تا از طریق تاسیس این مراکز، دسترسی گروه هدف مناطق کم برخوردار استان به خدمات ارایه شده در راستای پیشگیری و درمان تسهیل شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با قدردانی از تمام تلاشهای دستگاه های اجرایی مرتبط در امر مبارزه با مواد مخدر استان از جمله استانداری، شورای هماهنگی، نیروی انتظامی، دادگستری، بهداشت و دیگر عوامل و نهادهای فرهنگی و اجتماعی و رسانه های استان،   اظهار کرد: تمامی دستگاه ها می توانند با همکاری و هم افزایی، با پدیده شوم اعتیاد مقابله کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه درمان و بازتوانی، ۶۰ مرکز در سطح استان فعال و به  ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات ارائه داده اند.

کد خبر 20900

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد