درخشش خیران آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونا

تبریز- ایرنا- خیران آذربایجان‌شرقی که از قدیم الایام به پیشگامی در کارهای خیر و انسان‌دوستانه مشهورند، در روزهای دشوار کرونایی نیز همچنان گمنام و در پس پرده به یاری نیازمندان شتافتند و خوش درخشیدند.

خیران آذربایجان شرقی حامی نیازمندان و محرومان

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مشارکت مردم و خیران استان در طرح کمک مومنانه، گفت: شکست کرونا با روحیه ایثار و فداکاری دفاع مقدس ممکن می‌شود .

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به مشارکت اقشار مختلف مردم و خیران استان در حمایت معیشتی از اقشار محروم و کم‌درآمد، اظهار داشت: وضعیت فعلی کشور و به خصوص آذربایجان شرقی و تبریز، تداعی‌گر روحیه ایثار و فداکاری ایام دفاع مقدس است.

وی گفت: انتظار داریم که کمک های مردمی تا عادی شدن شرایط، استمرار داشته باشد و دولت نیز نهایت تلاش خود را برای اعطای تسهیلات حمایتی و حمایت از اقشار نیازمند ادامه خواهد داد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: در صورت ارزیابی میزان مشارکت مردم در دستگیری از آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا، مطمئناً استان آذربایجان شرقی جزو استان‌های برتر خواهد بود.

۵۰ درصد هزینه‌های بهزیستی آذربایجانشرقی را خیران تامین می‌کنند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۵۰ درصد از مجموع هزینه‌های این نهاد از طریق خیرین و نیکوکاران استان تامین می‌شود.

فرگل صحاف افزود: آذربایجان شرقی از جمله استان های موفق در جلب کمک های مردمی و بهره مندی از امکانات خیرین است که در این زمینه قدردان حمایت های مردم استان و خیّرین در حمایت از اقشار نیازمند و آسیب پذیر هستیم.

وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی، اظهار داشت: در این راستا با صدور مجوز  فعالیت برای ۱۵۵ مرکز خصوصی در سال گذشته، تعداد مراکز زیرنظر این اداره کل به یکهزار و ۷۰۰ مرکز رسیده و از این طریق برای بیش از ۱۲ هزار نفر نیز اشتغالزایی شده است.

صحاف از واگذاری ۸۵ درصد خدمات مربوط به امور زنان سرپرست خانوار به بخش خصوصی در آذربایجان شرقی خبر داد و اضافه کرد: پرداخت مستمری ماهانه، اعطای تسهیلات اشتغال با وام های کم بهره، کمک های بلاعوض و دریافت بیمه تامین اجتماعی از جمله خدمات بهزیستی به زنان سرپرست خانوار می باشد.

به گفته وی سال گذشته حدود ۳ هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار آذربایجان شرقی بیمه تامین اجتماعی شدند.

صحاف، افزایش جمعیت سالمند در استان را یکی از چالش های مهم حوزه بهزیستی برشمرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۴۰۰ هزار سالمند در آذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد ۱۲ هزار سالمند دارای معلولیت هستند و از خدمات بهزیستی بهره می برند.

وی برقراری مستمری برای  ۱۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش بهزستی آذربایجان شرقی را از اقدامات این اداره کل بیان و اضافه کرد: ۱۱ درصد از افراد تحت پوشش نیز در نوبت هستند و ما پیگیر برقراری مستمری آنها هستیم.

صحاف ادامه داد: تعداد یک هزار و ۲۷۲ دانشجو و ۶ هزار و ۸۰۰ دانش آموز نیز از حمایت های بهزیستی آذربایجان شرقی در صول سال تحصیلی استفاده می کنند.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص معلولیت های قبل از تولد در سالم سازی جامعه، از انجام مشاوره ها و آزمایش های ژنتیک در این راستا خبر داد و افزود: پارسال ۵ هزار نفر با اعتباری افزون بر  ۱۳ میلیارد ریال در این طرح  غربالگری شدند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: هم اکنون تعداد ۷۴ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی در زمینه اعتیاد در استان فعالیت دارند  و سال گذشته با صرف اعتبار هفت میلیارد ریالی، ۲۵ هزار نفر از اداره کل خدمات گرفتند.

صحاف، انجام مشاوره های حضوری و تلفنی به منظور حل اختلافات خانوادگی و جلوگیری از تزلزل بنیان خانواده را از دیگر اقدامات پیشگیرانه بهزیستی عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر  ۱۶۴ مرکز دولتی و خصوصی در این زمینه فعالیت دارند و تعداد ۱۳۲ مرکز تخصصی نیز به منظور ارائه خدمات به جامعه هدف مشغول هستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون حدود ۷۶ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی بوده و از این تعداد برای حدود ۵۳ هزار معلول ماهیانه مستمری پرداخت می شود.

کد خبر 20898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد