دست تنهایی بهزیستی در جمع آوری معتادان متجاهر در دوران کرونا

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم همکاری دستگاه‌های مربوطه در ساماندهی معتادان متجاهر همزمان با شیوع کرونا انتقاد کرد و گفت: درحال حاضر دستور ترخیص ۴۰ بیمار دارای علائم کرونا صادر شده است، اما خودمان احساس می کنیم ‌نباید این کار انجام‌شود، ولی چون دستگاه های دیگر پای کار نیامده‌اند بار این کار روی دوش بهزیستی افتاده است.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تا کنون در کل کشور و در ۱۶ استان جمع آوری معتادان در دوران کرونا انجام‌شده است، گفت: در این مدت نزدیک به ۱۳ هزار نفر دستگیر و جمع‌آوری شده‌اند. از این تعداد نیز حدود ۱۳۰ نفر مبتلا به کرونا بودند که بیشترین آمار نیز مربوط به تهران بوده است.

وی با اشاره به اینکه از بین معتادان مبتلا به کرونا تاکنون مورد فوتی گزارش نشده است، افزود: از بیش از ۵۰ درصد این افراد تست کرونا اخذ شده، اما در تعدادی از استان ها از روز اول تست نگرفتند. مشکل اصلی به ویژه در تهران این است که دستگاه‌های دیگر به خصوص در تهران فعالیت‌هایشان را کم کرده‌اند و همکاری نمی‌کنند و بهزیستی تنها مانده است.

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: مثلا قرار بود شهرداری برای نقل و انتقال معتادان اتوبوس تامین کند و به نیروی انتظامی بدهد که این کار انجام نشده و فشار آن روی مراکز ما وارد می‌شود. در مرکز فشافویه هم قرار بود معتادان مبتلا را قرنطینه کنیم که فشافویه مجددا از پذیرش معتادان به دنبال نظر استانداری منع شده است.

براتی سده با بیان اینکه بهزیستی در مورد ساماندهی معتادان متجاهر تنها مانده است، تصریح کرد: تعدادی از همین معتادان که علایم داشتند را مجبور شدیم در بخشی از یک مرکز نگهداری کنیم. این درحالیست که قاضی پرونده حکم به ترخیص آنها داده است، اما با هماهنگی با ستاد کرونا سازمان خواهش کردیم تا موافقت کنند و آنها را نگهداری کنیم چرا که اگر ترخیص می‌شدند خطرناک بود، با این حال هفته گذشته تعدادی ترخیص شدند که خیلی این کار مناسب نیست و دستگاهای مربوطه باید اقدام کنند.

وی در خصوص وضعیت استان‌های دیگر هم‌اظهار کرد: از استان‌های دیگر هم‌ گزارش‌هایی داریم که دستگاه‌های دیگر پای کار نیامدند، اما در بعضی استان‌ها شرایط بهتر بوده است، لذا باید پرسید چه کسی به این شرایط نظارت می‌کند؟ روز اولی که قرار شد معتادان متجاهر جمع آوری شوند بنا بود بعد از جمع آوری مطالبات موسسات پرداخت شود؛ اگرچه هنوز هم قرار است پرداخت شود اما همچنان پرداخت نشده است.

براتی سده افزود: کسانیکه این‌کار را به بهزیستی سپرده‌اند، خودشان در دستگاه‌های دیگر مسئولیت دارند، پس پای کار بیایند، بهزیستی خودش دستگاه چاپ پول و ساختمان ندارد و باید همه در این کار همکاری کنند. همین الان دستور ترخیص ۴۰ بیمار دارای علائم را داریم اما خودمان احساس می کنیم ‌نباید این کار انجام‌شود، اما چون دستگاه های دیگر پای کار نیامده‌اند بار این کار روی دوش بهزیستی افتاده است.

کد خبر 20897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد