تشریح آخرین وضعیت مراکز بهزیستی با شیوع دوباره کرونا

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار سازمان بهزیستی ضمن تشریح آخرین وضعیت مراکز بهزیستی گفت: نامه نگاری های متعددی را انجام داده ایم تا به صورت ویژه ای به مهدهای کودک تسهیلات داده شود.

محمد نفریه رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار سازمان بهزیستی‌ در گفتگو با خبرگزاری مهر در خصوص آخرین وضعیت مراکز تحت پوشش بهزیستی با توجه به بالا رفتن شیوع کرونا در یک ماه اخیر در کشور و اقدامات بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار دارد که ما تفاهم نامه‌ای با دفتر بیماری های واگیردار وزارت بهداشت امضا کرده ایم و سالهاست که این ارتباط از طریق این تفاهم نامه برقرار است و خصوصاً در فصلی که آنفلوانزا شایع است و ما را درگیر می کند، این ارتباط بیشتر است. سالمندان و معلولان ریسک پذیرترین جامعه هدف ما در زمینه بیماری های واگیردار هستند.

وی ادامه داد: زمانی که اعلام شد در چین کرونا شایع شده و از همان ابتدای بهمن ماه که کمیته مذکور جلساتی برای پیک دوم آنفلوانزا داشت، برای پیشگیری از کرونا هم دستورالعمل هایی را تدوین کردیم که ۵ بهمن ماه اولین دستورالعمل برای استان ها ارسال شد که خودش شامل هشت دستورالعمل بود و از بهداشت محیط تا بهداشت مددجویان را شامل می شد. از وقتی اولین بیماران کرونا در کشور شناسایی شدند، مراکزمان را در یک قرنطینه خودخواسته قرار دادیم به این معنا که مددجویان نمی توانستند به مرخصی بروند و ورود افراد جدید را نیز ممنوع کردیم، حتی طی دو هفته مددکاران با مددجویان در یک قرنطینه در مراکز ماندند. پذیرش ها را محدود کردیم به افرادی که بلامکان و مجهول الهویه هستند و حتی را بازدید از مراکز را نیز بسیار محدود کردیم. حتی یادم هست که به مراکز اعلام کردیم برای سه ماه مواد غذایی تهیه کنند، چرا که احتمال می دادیم چند ماهی وارد قرنطینه شویم. از همان بهمن ماه شروع کردیم به آموزش دادن افراد در مراکز و همه اینها باعث شد در پیک اول این بیماری ارقام ابتلا در مراکز ما بسیار پایین بود. پس از آن یک اردیبهشت خوب را تجربه کردیم و متأسفانه پیک دوم شیوع کرونا از خرداد آغاز شد.

بیشترین ناقلان کرونا در مراکز بهزیستی

نفریه بیان کرد: ما در مراکزمان چند پاشنه آشیل داریم که یکی از این نقاط ضعف ها در زمینه بیماری های واگیر دار خصوصاً کرونا پرسنل مراکز ما هستند که به محیط بیرون رفت و آمد دارند و طبیعتاً نمی توانیم آنها را قرنطینه کنیم. شاید بیشترین آلودگی در مراکز از همین راه منتقل شدند. پرسنلی که بی علامت بودند و وارد مراکز می شدند و افراد مددجو را هم آلوده می کردند. نکته بعدی این بود که برخی مددجویان ما مانند سالمندان یا معلولان جسمی، حرکتی و… در بیمارستان ها رفت و آمد دارند و یا برخی ها به مرخصی می روند و برمی گردند. دلیل دوم آلودگی در مراکز نیز همین افراد هستند.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار سازمان بهزیستی‌ با بیان اینکه میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در مراکز بهزیستی نسبت به کشورهای دیگر با توجه به اینکه بهریستی مراکز درمانی نیستند و به نوعی مراکز پیشگیری هستند، بسیار خوب بوده، گفت: ما از همان ابتدا در مراکز اتاق ایزوله تهیه کردیم و به طور مرتب تب سنجی و سنجش اکسیژن خون افراد را در دستور قرار دادیم. خوشبختانه در این ۵-۴ ماه متوسط فوتی ما از ماه های مشابه در سال های گذشته بیشتر نیست. یعنی به نسبت تیرماه سال ۹۸ در تیر ۹۹ فوتی ما افزایش نداشته در حالیکه اعلام شد یک پنجم فوتی های کشور در اثر کروناست.

وی ادامه داد: ما سطح بهداشت را در مراکز بسیار بالا بردیم و خوشبختانه مددیاران معلول و پدریاران و مادریاران، پرستاران و مسئولان فنی و مددکاران و روانشناسان ما همکاری های بسیار خوبی با ما داشتند. نکته دیگر این است که مسئولان در مراکز غیردولتی در این مدت هزینه های زیادی را به عهده گرفته اند که کمک هایی هم طی یکی دو نوبت به آنها شد اما نسبت به هزینه ها کافی نیست.

تسهیلاتی که برای مهدها در نظر گرفته شده کافی نیست

نفریه در ادامه در پاسخ به موضوع تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از جمله مهدهای کودک و اینکه به نظر این کمک ها کافی نبوده و بسیاری از مهدها در خطر تعطیلی قرار دارند و یک امکان توسعه یافته در کشور در معرض خطر جدی است، گفت: بله همانطور که اشاره کردید شاید بیشترین مشکلات اقتصادی گریبانگیر مهدهای کودک شده است، مهدکودک ها چند ماه تعطیل بودند و بعد اعلام کردیم در مناطق سفید و زرد می توانند فعالیت کنند اما در زمان بازگشایی استقبال چندانی از مهدها نشد.

وی بیان کرد: مهدهای کودک عموماً استیجاری هستند و برای همین مشکلاتشان چندبرابر است. گرچه با تلاش ما جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا قرار گرفته اند و تمام تسهیلات مربوط به این بخش به آنها نیز تعلق گرفت اما عموم مهدها از این تسهیلات استفاده نکردند، چرا که اعلام می کردند معلوم نیست که تا ۵-۴ ماه دیگر باز باشند و بتوانند تسهیلات را پس بدهند.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار سازمان بهزیستی اظهار کرد: نکته دیگر این است که ما نامه نگاری های متعددی را انجام داده ایم تا به صورت ویژه تری به مهدهای کودک تسهیلات داده شود. قریب به ۱۵ هزار مهد داریم که در این مهدها تمام پرسنل خانم ها هستند و عموماً خانم های تحصیل کرده در آنجا کار می کنند. مهدها یک محیط کاملاً زنانه هستند که نزدیکی زیادی به روحیات مادرانه زنان دارند و جای تاسف دارد که این مراکز چنان آسیب ببینند که پس از کرونا ما فرصت ها و شرایط موجود را از دست داده باشیم. برخی از صاحبان مهدها در بخش غیردولتی هزینه های بسیاری کرده اند و باید توجه کنیم که مهدها چندان هم سود ده نیستند و کسانی که مهد می زنند، بیشتر به دنبال کار فرهنگی هستند. در هر صورت آنچه در حق مهدها صورت گرفته، کافی نیست.

کد خبر 20828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =