پیش‌بینی وجود ۲۰۰۰ مبتلا به HIV مثبت در کرمان/برخورد با افراد ایدزی در جامعه زننده است

ایسنا/کرمان مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: متاسفانه در استان کرمان پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۲۰۰۰ نفر به HIV مثبت دچار شده باشند که از این تعداد ۷۰۳ نفر آنها تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند ضمن آنکه پیش‌بینی می شود که در کشور بیش از ۶۰ هزار نفر دچار HIV مثبت و ۱۸ هزار نفر به ایدز مبتلا باشند که این آمار نگران کننده است.

"عباس صادق‌زاده" در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه متاسفانه سواد اجتماعی جامعه در برخورد با برخی از مسائل و مشکلات بسیار پایین است، گفت: اکنون شاهدیم که سواد اجتماعی غیر از عوام در بین خواص نیز پایین آمده که این مصیبت ‌برای جامعه است.

وی افزود: متاسفانه قشر تحصیل‌کرده ما در بحث سواد اجتماعی فوق‌العاده اشکالاتی دارند به‌طوری‌که در سازگاری‌ها، در مهارت‌ها، در تاب‌آوری‌ها، در فرزندپروری‌ها و ... به شدت آمارهای نگران‌کننده‌ای داریم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان به موضوع مخفی نگه داشتن ایدز و ترس و انگ برخورد با این افراد اشاره و با تشریح تفاوت بین ایدز و HIV مثبت بیان کرد: ایدز مربوط به افرادی است که ویروس HIV در آنها وجود داشته و علایم آن آشکار است ولی افراد دچار HIV مثبت، در دوره کمون بیماری قرار دارند که این دوره از ۶ ماه تا ۱۲ سال ممکن است طول بکشد.

وی با اشاره به مبتلایان به ایدز و HIV در استان کرمان عنوان کرد: متاسفانه در استان کرمان پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۲۰۰۰ نفر به HIV مثبت دچار شده باشند که از این تعداد ۷۰۳ نفر آنها تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند ضمن آنکه پیش‌بینی می شود که در کشور بیش از ۶۰ هزار نفر دچار HIV مثبت و ۱۸ هزار نفر به ایدز مبتلا باشند که این آمار نگران کننده است.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه این آمارهای شناسنامه دار بوده و آمارهای واقعی غیر از این خواهد بود، بیان کرد: متاسفانه نتوانستیم بستر لازم برای افرادی که به HIV مثبت مبتلا هستند را فراهم کنیم که می تواند این موضوع برای جامعه نگران باشد

وی برخورد جامعه با این افراد را بسیار موثر دانست و ادامه داد: به‌طور مثال یک خانم به بنده مراجعه کرد و گفت :همسرم زندانی بوده و به ایدز مبتلا شده و از همسرم ۲ سال است که دچار ایدز شده‌ام و در این دو سال مشکلات دندان پزشکی، مشکلات جراحی و ... داشته‌ام. در ابتدا پیش خودم می‌گفتم این ظلم به مردم است که به دندان پزشک از بیماریم نگویم اما به محضی که به دندان پزشک اعلام می کردم، داندان پزشک مرا از مطب خود بیرون می کرد. به دو دندان پزشک دیگر نیز مراجعه کردم و آنها نیز همین برخورد را با من داشتند و در نهایت وقتی که از درد دندان بی‌طاقت شدم دیگر به دندان پزشک چهارم مراجعه و مشکلم را اعلام نکردم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: برخورد جامعه با این افراد خیلی تاثیرگذار است. اگر دندانپزشک کار این بیمار را می پذیرفت و با هزینه‌ای کمتر از ۵۰۰۰ تومان اقدامات بهداشتی و حفاظتی را برای این فرد انجام می داد، دیگر موضوع پنهان کاری پیش نمی آمد. متاسفانه ما اینقدر برخوردهای اجتماعی زننده‌ای با این افراد می‌کنیم که باعث شده ایدز و HIV نهان توسعه پیدا کرده و این نهان بودن خطرش از وجود خود افراد HIV بسیار خطرناکتر خواهد بود.

وی با اشاره به طرق ابتلا به HIV اظهار کرد: در گذشته اولین عامل ابتلا به HIV اعتیاد از طریق تزریق بوده اما متاسفانه در دو سه سال گذشته، ارتباطات جنسی محافظت نشده بیشترین فراوانی را در ابتلا به HIV دارد.

صادق‌زاده خاطر نشان کرد: باید واقعیت‌ها را به مردم گفت و مردم نباید نگران شوند بلکه باید از خودشان مراقبت کنند و این مباحث مطرح شده صرفا برای هوشیاری و آگاهی مردم است.
انتهای پیام
 

کد خبر 20796

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد