حمایت‌های مردمی باید ساختارمند شوند/ به کودکان کار پول ندهید

علی‌گو درباره وضعیت کودکان زباله گرد و کودکان کار خیابانی در سطح شهر تهران توضیحاتی داد.

محمود علی‌گو رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه کودکان زباله گرد هم مانند کودکان کار تحت نظر باند خاصی فعالیت می‌کنند؟، گفت: کلمه باند در حوزه کودکان زباله گرد، کلمه مناسبی نیست. کودکان زباله گرد زیر نظر یک کارگاه غیر رسمی و غیر قانونی فعالیت می‌کنند که نامش "گود" است، این کودکان برای گود کار می‌کنند. درآمد این گودها را من نمی‌دانم، اما همه می‌دانیم که به زباله می‌گویند طلای سیاه، پس حتما درآمد خوبی از این راه کسب می‌شود.

راهکار برای رفع معضل زباله گردی کودکان

علی‌گو با بیان اینکه راهکار جدی برای حل معضل زباله گردی، ظهور تکنولوژی است، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا، موضوع جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت زباله یک موضوع زیست محیطی است، اما برخورد کشورهای دنیا با این موضوع با کشور ما متفاوت است. در کشور ما جمع آوری، تفکیک و بازیافت زباله انسان محور است، در حالی که در برخی از کشورها بر پایه تکنولوژی است. در ایران جمع آوری، تفکیک و بازیافت زباله به جای اینکه یک منبع اقتصادی سالم باشد، به یک معضل اجتماعی (کودک زباله‌گرد) تبدیل شده است.

وی گفت: با استفاده از اپلیکیشن‌های تفکیک، جمع‌آوری و بازیافت زباله می‌توانیم کاری کنیم کمتر شاهد کودک زباله گرد حداقل در تهران باشیم که بیشترین آمار کودک زباله گرد را دارد، به همین منظور با یک فرهنگ سازی می‌توانیم این معضل اجتماعی را مدیریت کرد.

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر در برخی از مناطق تهران اپلیکیشن‌های تفکیک زباله فعال هستند، در حالی که این مسأله عمومیت پیدا نکرده است و موضوع استفاده از این اپلیکیشن‌ها باید فرهنگ سازی شود.

علی‌گو بیان کرد: شهردار تهران و معاون فرهنگی-اجتماعی شهرداری هم اطلاع رسانی کردند که مردم با دیدن کودک زباله گرد با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند. وجود کودک زباله گرد یک تخلف پیمانکاری است و باید با پیمانکار برخورد شود.

وی درباره انتشار فیلم یک کودک ۵ ساله زباله گرد در فضای مجازی گفت: فیلمی که از یک کودک ۵ ساله زباله گرد در فضای مجازی منتشر شد را به مسئولان شهرداری اطلاع دادیم و آن‌ها پیگیر وضعیت این کودک شدند.

علی‌گو در پاسخ به این سئوال چرا ساماندهی کودکان کار خیابان برعهده بهزیستی است، اما ساماندهی کودکان زباله گرد برعهده شهرداری است؟، گفت: قانون مشخص کرده است که کودکان کار "خیابان" را بهزیستی ساماندهی کند. کودکان زباله گرد برای کارگاه‌های غیر قانونی کار می‌کنند، به همین منظور کودک کار "خیابان" محسوب نمی‌شود، همچنین موضوعات مربوط به زباله در انحصار شهرداری است، به همین دلیل بهزیستی نمی‌تواند در این حوزه ورود کند.

پیچیدگی در ساماندهی کودکان کار خیابان

وی درخصوص کودکان کار خیابانی، تصریح کرد: در حوزه کودکان کار خیابانی با یک پیچیدگی مواجه هستیم و از لحاظ قانونی ساماندهی این کودکان جزء وظایف بهزیستی تعریف شده است، اما مسأله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که زمانی که این قوانین در حوزه ساماندهی کودکان کار خیابانی نوشته می‌شد، این پیچیدگی فعلی که در حال حاضر در حوزه کودکان کار خیابان وجود دارد، نبود.

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه معتقد هستم ۵۰ درصد مسئله کار کردن کودکان در خیابان با پول ندادن مردم حل می‌شود، افزود: این پول‌ها به جای اینکه "مستقیم" به دست کودکان کار برسد بهتر است وارد دستگاه‌های حمایتی، خیریه‌ها و... شود تا از این طریق به این کودکان کمک کرد. "باند" در صورتی شکل می‌گیرد که سوء استفاده کند، چرا یک فرد جوان برای پاک کردن شیشه‌های ماشین سر چهارراه نمی‌آید؟ چرا بیشتر شاهد کودکان هستیم؟ به دلیل اینکه می‌خواهند از احساسات مردم سوء استفاده و درآمد کسب کنند.

علی‌گو با اشاره به اینکه در حوزه کودکان کار خیابان با ۳ گروه مواجه هستیم، ادامه داد: یک گروه کسانی هستند که کودکانی را از کشورهای دیگر قاچاق کردند و این کودکان برای این افراد کار می‌کنند که این گروه‌ها "باند" هستند. گروه دیگر کودکانی هستند که تمام اعضای خانواده هم بر سر چهارراه‌ها کار می‌کنند. مادر، پدر، خواهر، برادر، عمه و سایر اعضای خانواده همگی بر سر چهارراه‌ها کار می‌کنند به این گروه باند نمی‌گویند. کودکانِ گروه سوم که تعداد اندکی هستند که خودشان به تنهایی در خیابان کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهر تبریز متکدی ندارد، گفت: دلیل این امر آن است که در این شهر حمایت‌های مردمی به سمت ساختار منظمی هدایت شده‌اند و هر شخص که کمک می‌خواهد از طریق این ساختار کمک را دریافت می‌کند. در تبریز کسی در کف خیابان نمی‌تواند کمکی دریافت کند، به همین دلیل باید به همین سمت برویم که هیچکس از "کف خیابان" کمک دریافت نکند. یکی از دوستان من یک روز سر چهارراه ۳ ساعت شیشه تمیز کرد و ۳۵۰ هزار تومان پول درآورد که این مشکل بزرگی است.

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: هر شخص در خیابان به کودکان کار کمک کند، به بقای این کودکان در خیابان کمک کرده است.

کد خبر 20771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =