اعلام آمادگی بهزیستی کرمان برای راه اندازی مراکز سالمندی در جنوب استان/بیش از ۵۰ هزار سالمند در جنوب کرمان وجود دارد

اطلاع از اهم اقدامات انجام شده در هفته بهزیستی با شعار “شفافیت، تحول خدمت و ارتقا سلامت اجتماعی در خانواده”؛ همچنین مطالبه مردم جنوب استان برای راه اندازی مراکز سالمندی بهانه ای شد تا ۲۸ تیرماه ۹۹به گپ و گفت با دکتر عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان بپردازیم که شرح آن را در ادامه می خوانید:

اختصاصی/ پایگاه خبری گلدشت کرمان
گفتگو: زهرا طاهری
اطلاع از اهم اقدامات انجام شده در هفته بهزیستی با شعار “شفافیت، تحول خدمت و ارتقا سلامت اجتماعی در خانواده”؛ همچنین مطالبه مردم جنوب استان برای راه اندازی مراکز سالمندی بهانه ای شد تا ۲۸ تیرماه ۹۹به گپ و گفت با دکتر عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان بپردازیم که شرح آن را در ادامه می خوانید:


۱– آقای دکترصادق زاده لطفا به بیان اهم اقدامات انجام شده سازمان در هفته بهزیستی بپردازید و بگوئید با چه رویکردی این اقدامات انجام شده است؟
لازم می دانم پیش از پرداختن به توضیحاتی در این خصوص از نشریه و پایگاه خبری گلدشت به واسطه اطلاع رسانی های به موقع و توجه به مطالبات مردم بویژه در حوزه مسائل اجتماعی و بهزیستی استان کرمان که باهدف بهتر زیستن و کاهش آسیب های اجتماعی گام بر می دارد؛ تشکر و قدردانی کنم.
و اما با توجه به رابطه ی متقابل شرایط اقتصادی و سختی های اجتماعی باید بگویم حالا که ویروس منحوس کرونا جهان را در نوردیده و چرخ های اقتصاد کشور ما را هم تحت تاثیر منفی خود قرار داده، بهزیستی هم به عنوان یک دستگاه حمایتی از این قاعده مستثنی نیست و درگیری با این ویروس، افراد تحت حمایت و مشاوره خود را با سختی های اجتماعی بیشتری مواجه کرده است که امیدواریم با همکاری مردم، این شرکای بزرگ اجتماعی بهزیستی، بتوانیم گام های نتیجه بخش تری در این شرایط ناموزون اقتصادی و سلامت به خطر افتاده ی جامعه برداریم تا به اهداف خود  برسیم که در این راستا تسهیل کردن مسیر برای ارائه خدمات به مردم بیش از پیش مورد توجه سازمان قرار گرفته است.
راه اندازی مراکز متناسب با نیاز جامعه یکی از موضوعات مهمی است که امسال و در هفته بهزیستی به آن توجه نمودیم و به سرفصل خدمات خود اضافه کردیم. بنابراین در این جا به بیان سه مورد حائز اهمیت تر آن‌می پردازیم؛
الف:راه اندازی مراکز +زندگی
این مراکز با هدف تسهیل خدمت و ارائه خدمات تخصصی در نزدیک ترین محل زندگی افراد به دور از انجام تشریفات اداری، راه اندازی می شوند و می توانند همه خدمات بهزیستی را ارائه دهند؛ بدین صورت که بهزیستی بعنوان یک دولت وارد یک قرارداد با بخش غیر دولت می شود تا در قالب این قرارداد، هم خدماتی که تا حال صرفا دولت و سازمان بهزیستی ارائه می داده از طریق آنها انجام شود و هم  یارانه ها یا همان هزینه های تمام شده مراکز توسط بهزیستی پرداخته شود.
مبنای این مراکز با توجه به شرایط کرونایی، ارائه خدمات به صورت الکترونیکی است که بسیار حائز اهمیت می باشد.
۲– لطفا بفرمایید در استان چه تعداد از این مراکز +زندگی وجود دارند یا پیش بینی راه اندازی آنها شده است؟
در این رابطه به ازای هر ۴۰۰پرونده یک مرکز در نظر گرفته شده است که در استان ۱۵۶ مرکز مثبت زندگی نیاز به راه اندازی دارد و تا کنون ۵۰۰ متقاضی از طریق سامانه کشوری داشته ایم که افراد واجد شرایط  پس از طی کردن مراحل قانونی لازم برای پذیرش و تایید صلاحیت می توانند اقدام به راه اندازی این مراکز کنند.
۳- جناب دکتر فرمودید ۵۰۰ متقاضی داشته اید لطفا بگویید چه تعداد ازاین متقاضیان تا کنون پذیرفته شده اند و راه اندازی این مراکز در چه مرحله ای است؟
تاکنون حدود ۲۳۰ متقاضی مدارکشان درست و کامل بوده و از آنها مصاحبه گرفته شده که در نهایت۱۵۶ نفر آنها بر اساس ضوابط و معیارهای در نظر گرفته شده ای که تعیین کند بنیه علمی و اجرایی قوی تری دارند؛ پذیرش می شوند. و درحال حاضر کسانی که واجد شرایط بوده اند؛ وارد مرحله نهایی یا همان صدور مجوز شده اند. بنابراین آنهایی که مورد پذیرش قرار می گیرند در صورتی که مشکل ملکی نداشته باشند و مکان مناسبی برای این منظور در اختیار داشته باشند؛ می توانند ظرف همین هفته شروع به فعالیت و خدمات رسانی کنند.
ب: راه اندازی مراکزی ویژه کودکان دارای اختلال رفتاری، روانی و ذهنی خفیف
از آنجایی که مراکزی از این دست را در حوزه ی بزرگسالان داشتیم و این خلا برای افراد زیر ۱۸ سالی هم که در مراکز ما زندگی می کردند و بعضا مشکلات رفتاری، تربیتی و روانی داشتند؛ احساس شد؛ خود را موظف به رفع این نیاز مهم در استان دانستیم؛ زیرا از طرفی حضور آنها در مراکز شبه خانواده امکان پذیر نبود و از طرفی دیگر امکان فرستادن آنها به مراکز ذهنی و روانی هم وجود نداشت و می بایست برای ساماندهی آنها اقدامی صورت می گرفت که در نهایت این ایده عملیاتی شد.
ناگفته نماند تاکنون این نیاز در سه استان دیده شده که استان کرمان یکی از آنهاست و سازمان بهزیستی کرمان این مرکز را جنب شیرخوارگاه مادر واقع در بلوار جمهوری، بعنوان پناهگاهی برای کودکان دارای اختلال رفتاری، ذهنی و روانی خفیف، در هفته بهزیستی امسال افتتاح کرد تا افراد از آموزش ها، خدمات ویژه  و درمان های خاص تا حصول بهبودی بهره ببرند و در نهایت یا به مراکز شبه خانواده برگردند یا وارد فاز فرزندخواندگی شوند.
۴– جناب دکتر صادق زاده چه تعداد از کودکان نیازمند چنین خدماتی هستنند و مرکز راه اندازی شده فعلی چند نفر را تحت پوشش خود قرار داده است؟
بطور کلی بهزیستی استان چهار هزار کودک را تحت حمایت خود دارد که ۱۳۰۰ نفر آنها در مراکز نگهداری می شوند و بقیه هم در درون خانه ها امدادبگیر هستند.ازبین این ۱۳۰۰ نفری که در مراکز هستند ممکن است حداکثر ۳۰ نفرشان نیازمند این نوع از خدمت باشند که مرکز فعلی، ۱۵ نفر را تحت حمایت خود قرار داده است.
ج: افتتاح نهمین خانه ی کوچک
استان کرمان از جمله استان هایی است که از سال ۸۶ تفکر خانه های کوچک را با هدف بازپیوند افراد به جامعه یا خانواده و استقلال آنها شروع کرده و در این راستا نهمین خانه کوچک خود را هفته گذشته افتتاح کرده؛ خانه هایی که هرکدامشان مربوط به یک گروه خاص است و شامل خانه های کوچک سالمندی (یک مورد)و خانه های کوچک مختص معلولین ذهنی خفیف(هشت مورد) می باشد.ناگفته نماند کرمان اولین استانی است که جمعیت درون یکی از خانه های کوچک آن مستقل یا واگذار به خانواده ها شده اند و مجددا ۱۰عضو جدید گرفته است که می تواند در نوع خود دستاورد خوب و اتفاق خوشایندی برای بهزیستی باشد.
باید گفت: یکی از هدف های مهمی که براساس قانون، به سازمان بهزیستی محول شده؛ بحث توانمند سازی است؛ لذا این هدف را اینگونه عملیاتی کردیم و در مرکز افتتاح شده جدید هم بیش از ۱۰۰ معلول یا سالمند وجود دارد که شرایط استقرار آنها طراحی شده و انشاا… به زودی ساماندهی نهایی می شوند.
۵– با توجه به شیوع گسترده کرونا و قرار گرفتن کرمان در وضعیت قرمز، سازمان بهزیستی استان کرمان ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی ملزم شده از سوی ستادهای ملی و استانی مبارزه با کرونا، چه تمهیداتی را جهت ارائه خدمات به جامعه هدف خود و پیشبرد برنامه هایش اندیشیده است؟ و اینکه چه تعداد از پرسنل یا افراد تحت حمایت این سازمان تا کنون به کووید ۱۹ مبتلا شده اند یا فوت کرده اند؟
باید خدمتتان عرض کنم جهت گیری خدمات امسال بر مبنای شرایط جدید به واسطه درگیری فراگیر با کرونا و سخت تر شدن شرایط اقتصادی است که مجموعه بهزیستی را با بیش از ۸۰ هزار مستمری بگیر که شامل حدود ۵۳هزار معلول،۴ هزار  کودک و ۳۲هزار زن سرپرست خانوار است؛ بر آن داشت با ارائه خدمات حتی المقدور غیرمستقیم و الکترونیکی مسیر سهولت و مطالبه گری را برای مراجعین و جامعه هدف خود فراهم سازد. زیرا امسال مردم بیشتر از هر سالی از طریق فضای مجازی مطالبه گری می کنند بنابراین باید به این موضوع توجه داشت؛ ضمن اینکه در اهداف اصلی تشکیل سازمان بهزیستی باید به این‌ مسائل هم توجه می کردیم که طی سال های گذشته کمتر به آن توجه شده بود و حالا بواسطه پیش آمدن شرایط متفاوتی که کرونا رقم زده، حائز اهمیت تر شده است.
در ادامه لازم می دانم بگویم که ۱۰ بهمن ماه هم اولین بخشنامه کرونا را به مراکز خود فرستادیم و آگاهی های لازم را به آنها دادیم.پروتکل های بهداشتی کشوری هم که‌ به ما واصل شد  آنها را به مراکز فرستادیم و دوباره پروتکل داخلی هم نوشتیم و شیوه نامه های اداره امور را به آنها اعلام کردیم تا بدانند چطور عمل کنند. در واقع با توجه به فشار کرونا در جامعه، بخشنامه های ما هم قوی تر و نظارت هامان جدی تر شد تا اینکه شرایط سخت تر و مراکز به طور کامل قرنطینه شدند.
همچنین شیفت ها از زمان شروع بحران کرونا تا بهتر شدن شرایط، از ۱۲ و ۲۴ ساعت به ۱۰و ۱۴ روز تبدیل شد. بطور کلی ۹۷ تا از مراکز بهزیستی کار نگهداری سه هزار سالمند، کودک بی سرپرست، بیمار روانی مزمن و معلول‌ذهنی را که همه از گروه های “های ریسک” محسوب می شوند؛در ایام سخت کرونایی  بصورت شبانه روزی عهده دار بودند.
و اما در باره متوفیان و مبتلایان این مجموعه باید بگویم: ظرف این مدت فقط یک فوتی ناشی از ابتلا به کرونا داشتیم که خانمی ۹۴ ساله از مرکز گلستان سلامت بود و قبل از ابتلا به این ویروس به دلیل دیگری در بیمارستان بستری شده بود که همانجا مبتلا به کووید ۱۹ شد و فوت کرد.علاوه بر این، تعداد۲۰ مورد مشکوک کرونا و ۱۶ مورد مثبت بدون علامت و بستری داشتیم‌ که در مراکز قرنطینه شدند و جز اینها مورد دیگری تا امروز نداشتیم. بنده فرصت را غنیمت میشمارم و از ۶۰۰ نفر کارمند مراکز غیردولتی خود که کار نگهداری افراد را دلسوزانه انجام می دهند تشکر و قدردانی میکنم.
۶– جناب صادق زاده لطفا بفرمائید چرا تا کنون اقدامی جهت راه اندازی مراکز سالمندی در جنوب کرمان صورت نگرفته است؛ آن هم در حالیکه ارائه چنین خدماتی، مطالبه بحق و جدی مردم این مناطق جهت بهره مندی از امکانات و خدمات آن است؟
براساس سرشماری سال ۹۵ از بین سه و نیم میلیون جمعیت استان، ۲۶۰ هزار نفز بالای ۶۰ سال دارند که بر این اساس می توان گفت: ۸.۵ درصد جمعیت استان در سن سالمندی قرار دارند و نیازمند خدمات دهی و رسیدگی هستند که به این منظور ۵ مرکز سالمندی در سطح استان راه اندازی شده و درحال خدمات دهی هستند.
و اما در مورد جنوب استان هم باید گفت: هرچند به دلیل روابط عاطفی قوی و همبستگی خانوادگی مردم منطقه، این تقاضا و نیاز تا کنون کمتر احساس و مطرح می شد؛ اما با توجه به تراکم جمعیتی جنوب کرمان که می تواند افزایش جمعیت سالمندی را هم در پی داشته باشد؛قابل اذعان است که با وجود داشتن بیش از ۵۰ هزار سالمند در این مناطق، همچنین با توجه به تغییر شرایط زندگی و تنگناه های مختلف به وجود آمده، این نیاز بایستی در جنوب استان هم با راه اندازی مراکز سالمندی شبانه روزی و بویژه روزانه مرتفع شود.
بنده هم بعنوان یک مسوول در سازمان بهزیستی استان اعلام می کنم به واسطه این ضرورت هریک از بخش های غیردولتی و خیریه ها در جنوب استان تمایل به راه اندازی مراکز سالمندی شبانه روزی و روزانه داشته باشد؛ با آنها همراهی خواهم کرد و تلاش خواهیم کرد با کمک یکدیگر شرایط را برای سالمندی سالم در جامعه فراهم کنیم.و با راه اندازی این مراکز در واقع یک تحول در حوزه سالمندان جنوب کرمان به وجود آوریم تا سالمندان این مناطق هم‌ از آموزش های زندگی در دوره سالمندی یا آموزش های تغذیه ای، توانبخشی و … بهره مند شوند.
کما اینکه همواره سعی داشته ایم نگاه و توجه ویژه ای به جنوب و شرق استان برای همسان سازی داشته باشیم؛ به گونه ای که در قلعه گنج چندین مرکز آموزش مهارت های زندگی، مرکز جامع توانبخشی، مراکز خدمات نوین پیشگیرانه را راه اندازی کردیم و در اکثر شهرهای جنوبی علیرغم وجود تشکیلات سازمانی، کلینیک های توانبخشی را به منظور پیشگیری از تشدید معلولیت ارائه کردیم؛ کلینیک هایی که داریم به سختی آنها را اداره می کنیم.
بعنوان مثال سال گذشته “مرکز دائمی آموزش مهارت های زندگی در جیرفت” راه اندازی شد که درحال ارائه ی خدمت است و باهمین رویکرد داریم پیش می رویم تا بتوانیم این خلاها را پر کنیم تا شاهد تکرار وقایعی که تا کنون بوده ایم نباشیم.
خوب است بدانید تعداد مراکز مشاوره ژنتیکی که ارائه ی خدمت می دهند در شهرهای جنوبی بیشتر از بقیه شهرهای استان است که خود یک نکته مثبتی است زیرا یک اتفاق علمی خوب در این مناطق صورت گرفته؛ کاری که می تواند رخداد نامیمون تولد معلولین مادرزادی را کنترل کند.
سامانه “توان به” عصای دست سالمندان
راه اندازی سامانه “توان به” هم در استان به منظور ارائه خدمات از راه دور، بویژه برای سالمندان و افرادی که در نقاط محروم و دور دست استان هستند؛ انجام شده است تا بدون نیاز به حضور از آموزش ها و مشاوره های حقوقی، پزشکی، روانشناسی ارائه شده بهره ببرند.هرچندممکن است دانش و زیر ساخت کافی برای استفاده از آن در برخی مناطق جنوبی هنوز وجود نداشته باشد اما می توان از طریق راه اندازی مراکز سالمندی فعلا این خدمات را به سالمندانی که در تراکم جمعیتی بالای یک میلیون نفر جنوب استان، قرار گرفته اند؛ ارائه کرد تا ضمن بهره بردن از خدمات لازم، در جغرافیای خود باقی بمانند و روابط اجتماعی و عاطفی آنها با خانواده شان قطع نشود.
در رابطه با جنوب استان باید این نکته را هم یادآور شد که با توجه به جغرافیا و اقتصاد مردم که بیشتر مبتنی بر کشاورزی است طبیعی است خطرات معلولیت بالا رود و این می تواند زنگ خطری جدی باشد؛ بنابراین می توان گفت: دو ویژگی در جنوب استان وجود دارد؛ یکی رشد معلولیت های مادرزادی است که به دلیل سختی دسترسی خانواده ها و افراد به امکانات درمانی، بهداشتی و اجتماعی به وجود می آید؛ و دیگری وقتی اقتصاد مردم برپایه کشاورزی است بروز اتفاقاتی چون پرت شدن از ارتفاع، تصادفات جاده ای و آسیب های ناشی از استفاده از دستگاه ها و آلات کشاورزی و… که منجر به معلولیت های اکتسابی می شود چندان دور از انتظار نیست؛ پس اقتضا می کند توجه ویژه ای به جنوب استان شود تا با تحول در خدمت،شفافیتی را برای ارتقا خدمت در حوزه سلامت اجتماعی که همان‌همراه کردن مردم از طریق آگاهی های اجتماعی است ارائه کنیم.
۷- لطفا بعنوان حسن ختام گفتگو درباره وضعیت واگذاری مسکن مددجویان بهزیستی توضیحات خود را بفرمائید و بگویید دلیل تاخیر در ساخت و تحویل این واحدها چیست؟
در این سالها ۸۷۰۰ واحد مسکونی را در دستور ساخت و تحویل داشتیم که ۶ هزار و پانصد واحد آن را تا کنون تحویل داده ایم. مابقی پروژه ها هم بین ۳۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند که آنها هم بزودی آماده کرده و تحویل می دهیم.
علت تاخیر در ساخت و تحویل واحدها هم به دلیل نوسانات بازار مسکن، شرایط بد اقتصادی حاکم و گرانی اقلام ساختمانی است که باعث شد پیمانکارها نتوانند کار را به اتمام برسانند؛ اما داریم به شدت روی آنها کار می کنیم تا بزودی تحویل داده شوند.
ناگفته نماند امسال با تفاهم نامه های جدیدی که با سپاه، قرار گاه خاتم الانبیا، بسیج سازندگی، صندوق ذخیره ملی، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن تنظیم کرده ایم؛ ۱۴۰۰واحد مسکونی در کرمان جزو تعهدات ماست که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال آنها را انجام دهیم.
البته این پیش بینی ها مربوط به قبل از کووید ۱۹ بود اما این ویروس قدری کار را به تعویق انداخته است؛ منتها ممکن است با چندماه تاخیر صورت گیرد اما این کار هم با جدیت دنبال و انجام خواهد شد.
________________________________________
پایگاه خبری گلدشت کرمان

کد خبر 20742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد