کمیت یا کیفیت؛ مسأله این نیست....

همه ی ازدواج های شرعی و قانونی باید مورد حمایت و تشویق قرار گیرند

ازدواج باید از هر دو جنبه‌ی کمی و کیفی مورد تقویت و حمایت قرار گیرد و هر اندازه ممکن است امکانات تسهیل ازدواج در اختیار افراد آماده‌ی ازدواج قرار داده شود. به گفته‌ی معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، گذشته از اینکه شخص در چندمین ازدواج خود قرار دارد و یا اینکه اصلا ازدواج نکرده و یا مجرد قطعی حساب می‌شود، باید امکان انجام ازدواج برای همه‌ی افراد متقاضی این امر فراهم و دولت از تمام امکانات مادی و معنوی برای ترغیب و تشویق افراد به این امر استفاده کند.

دکتر غلامحسین حقدادی که به مناسبت روز ازدواج و سالروز تزویج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) با خبرنگاران گفتگو می‌کرد افزود: نفس ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندآوری به عنوان یک امر واجب اجتماعی، به هر شکل ممکن باید مورد حمایت و تقویت قرار گیرد چون مبنای ادامه و استمرار زندگی اجتماعی سالم، تشکیل نهاد خانواده و حمایت از ابعاد وجودی و استمراری آن است.

وی با اشاره به نگرش تخصصی بهزیستی تصریح کرد: ما به عنوان یک دستگاه با نگرش تخصصی اجتماعی، در جایگاه قضاوت نمی‌نشینیم و به این کاری نداریم که افراد چرا طلاق گرفته‌اند و چرا حالا دوباره و سه باره می‌خواهند ازدواج کنند، بلکه برای ما این مهم است که این اشخاص تمایل دارند ازدواج کنند و این در کل برای جامعه مفید است و از آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد.

دکتر حقدادی گفت: بحث اینکه چرا این اشخاص طلاق گرفته‌اند و یا اینکه کاری کنیم که طلاق کاهش پیدا کند یک مقوله‌ی دیگر است و در جای خود باید به آن پرداخته شود اما این موضوع نباید موجب شود که از ترغیب و تشویق به ازدواج در همه‌ی افراد و همه‌ی سنین، غافل بمانیم.

وی با هشدار نسبت به کاهش ازدواج، بالارفتن سن ازدواج، وجود پیوندهای غیر قانونی، غیر شرعی، نامتعارف و همباشی‌های گوناگون و نیز از همه مهم‌تر، کاهش شدید موالید گفت: در چنین وضعیتی، باید اولویت خود را بر افزایش ازدواج و بهبود و تقویت کمی و کیفی آن قرار دهیم و بقیه‌ی مسائل در رده‌های بعدی توجه قرار گیرد.

وی گفت: متأسفانه در حال حاضر در بین دو گروه دستگاه‌ها و مسؤولین طرفدار کمیت و کیفیت ازدواج، اختلاف نظرهای شدید هست و هر کدام سعی می‌کنند ماجرا را به نفع خود مطرح کنند که این امر سبب فرسایش برنامه‌ریزی، اتلاف زمان و اتلاف امکانات و سرمایه‌های جامعه می‌شود و نتیجه‌ای هم در بر ندارد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و همه باید به پدیده‌ی ازدواج، واقعی، همه جانبه، بزرگ و اندیشه‌ورزانه نگاه کنیم.

وی تصریح کرد: کاهش ازدواج و موالید، در حال رسیدن به مرحله‌ی خطرناکی است و اگر همین روال ادامه پیدا کند، در آینده‌ی نزدیک، به اضمحلال اجتماعی و فروپاشی نهاد خانواده می‌رسیم که یک وضعیت اسف‌بار اجتماعی خواهد بود.

دکتر حقدادی با اشاره به آمار ازدواج و موالید هشدار داد: متأسفانه نرخ رشد جمعیت در حال حاضر به حدود یک درصد رسیده که یک رقم وحشتناک به حساب می آید و معنایش این است که تقریبا فرزندآوری به صفر نزدیک شده است.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: ازدواج، یک مبنای محکم زندگی اجتماعی است که به تشکیل خانواده، تحکیم روابط و مناسبات اجتماعی و توالد و تناسل در قالب های شرعی و قانونی منجر می گردد.

وی آمار افرادآماده ازدواج را مورد اشاره قرار داد و افزود: در حال حاضر حدود 15 میلیون نفر از شهروندان ازدواج نکرده و در صف انتظار ازدواج می باشند که البته مقداری از این افراد مربوط به ازدواج نکردگان سال های قبل و نیز از افراد مطلقه ی سال های گذشته هستند.

دکتر حقدادی ادامه داد: حتی اگر ازدواج 550 هزار نفری سال گذشته را ملاک قرار دهیم و امسال را هم با همان نگاه خوش بینانه نگاه کنیم با توجه به اینکه هر سال حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر به جمعیت آماده ازدواج کشور افزوده می شود بنا بر این ما همیشه از این رشد عقب هستیم یعنی جمعیت ازدواج نکرده و آماده ازدواج، همواره رو به تزاید خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: مسئله ی ازدواج، یک اولویت اجتماعی بسیار ضروری برای ادامه حیات جامعه است و در هیچ زمانی نباید تعطیل شود. البته کاهش ازدواج که در سال های اخیر شیب تندتری داشته، عملا به معنای تعطیل این امر مقدس است زیرا کاهش ازدواج در کنار افزایش طلاق و کاهش موالید، معنای بسیار منفی به همراه دارد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: ازدواج در هر سن و هر وضعیتی که باشد یعنی شخص چه مجرد باشد، چه مطلقه و چه ازدواج نکرده ی قطعی، و با هر دلیل و منطقی که ازدواج نکرده یا طلاق گرفته باشد، به هر حال باید شرایط ازدواج او فراهم شود و اصولا از ازدواج همه ی افراد حمایت شود.

کد خبر 20735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد