برخورد با باندهای قاچاق کودکان کار خیابان مشهود نبوده است

مدیرکل بهزیستی استان تهران از شناسایی و ارائه خدمات مددکاری به خانواده ۶۰۰ کودک کار ایرانی خبر داد و گفت: بهزیستی متوجه فعالیت باندهای قاچاق کودکان کار خیابان شده و وظیفه برخورد با این باندها برعهده دستگاه‌های امنیتی است، اما برای انهدام این باندها به صورت مشهود اقدامی نشده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران؛دکتر امین شاهرخی؛ در پاسخ به این سؤال که آیا ممنوعیت زباله‌گردی کودکان در تهران موجب کاهش تعداد کودکان زباله‌گرد شده است؟ گفت: در زمینه کودکان کار، بهزیستی محور است اما در قانون مطرح شده که بهزیستی با مشارکت بین‌بخشی چندین ارگان از جمله نیروی انتظامی، استانداری، شهرداری، قوه قضائیه و ... این معضل اجتماعی را حل کند که با بررسی جامع و اقدامات زیرساختی اولیه طرح ساماندهی این کودکان شروع شده اما به دلیل کرونا روند اجرای آن به تعویق افتاد.  

وی از ادامه این طرح طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: پروسه جمع‌آوری کودکان کار و خیابان پروسه دقیقی است و تلاش شد این بار شاهد اجرای طرح‌های ضربتی و موقتی نباشیم که در آنها به صورت ضربتی کودکان از سطح خیابان جمع می‌شدند و پس از مدتی دوباره به سطح شهر بازمی‌گشتند.

شاهرخی از هماهنگی بین بخشی چند ارگان و نهاد و برگزاری چندین جلسه و آگاهی‌سازی دست‌اندرکاران این طرح سخن گفت و افزود: بخشی از اجرای این طرح مربوط به ساماندهی کودکان زباله‌گرد است. البته کودکان کار خیابان از کودکان زباله‌گرد جدا محسوب می ‌شوند، چراکه کودکان زباله‌گرد بخشی از کار یک پیمانکار محسوب می‌شوند و پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری این کودکان را جذب می‌کنند. با همکاری مؤثر شهرداری و دستور شهردار تهران، دستور منع به‌کارگیری کودکان برای زباله‌گردی ابلاغ شده است و در صورتی که پیمانکاری کودکان را برای زباله‌گردی به کار گیرد، قرارداد او با شهرداری لغو خواهد شد.

وی ضمن تشکر از شهرداری تهران، گفت: هر ابلاغی به نظارت‌ و مراقبت‌ برای اجرای صحیح قانون نیاز دارد. در حال حاضر شاهد کاهش کودکان زباله‌گرد هستیم اما باز هم حضور این کودکان در سطح خیابان‌ها را مشاهده می‌کنیم که امیدوارم با نظارت شهرداری این مشکل نیز مرتفع شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران، محور اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خیابان را خانواده این کودکان اعلام کرد و گفت: این طرح دوستدار کودک است و باید خانواده حمایت شود تا جلوی حضور کودکان در خیابان‌ها گرفته شود.

۶۰۰ خانواده دارای کودک کار در حال دریافت مددکاری‌اند

شاهرخی از آغاز شناسایی خانواده‌های کودکان کار خیابان ایرانی خبر داد و افزود: تاکنون ۶۰۰ خانواده ایرانی که فرزندشان را برای کار به خیابان‌ها می‌فرستند، شناسایی شده‌اند که در حال آگاهی‌سازی و مددکاری این خانواده‌ها هستیم تا با توانمندی آنها جلوی حضور کودکان در خیابان گرفته شود. با توجه به اینکه ۸۰ درصد این کودکان اتباع هستند نیز وزارت امور خارجه و اداره کل اتباع در حال ساماندهی کودکان اتباع هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون هیچ برخوردی با باندهای قاچاق کودک و سوء استفاده‌کننده از کودکان کار  و خیابان صورت نگرفته است؟ بیان کرد: اینکه گفته شود تاکنون هیچ باندی شناسایی نشده شاید مقداری جفا باشد اما اقدام‌ها برای انهدام این باندهاست که فکر می‌کنم به صورت مشهود رخ نداده، البته شاید در پشت پرده صورت گرفته باشد. گردش و منافع مالی این باندها به حدی زیاد است که این باندها به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند.

شاهرخی در پاسخ به این سؤال که آیا بهزیستی باید از این باندها شکایت کند یا مدعی‌العموم باشد؟ گفت: خیر؛ این مسئله وظیفه دستگاه‌های امنیتی است. وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی و قوه قضائیه این مسئولیت را بر عهده دارند. بهزیستی در جریان طرح‌های خود به این مسئله پی برده که پشت پرده حضور این کودکان در خیابان‌ها، باندهایی وجود دارد که باید شناسایی و منهدم شوند. البته همکاری بسیار خوب بین‌بخشی بین قوه قضائیه، دستگاه‌های امنیتی اطلاعاتی و نیروی انتظامی با ما صورت گرفته و امیدواریم به زودی شاهد تأثیرات آن بر روی طرح حمایت و ساماندهی کودکان کار خیابان باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در پایان در خصوص تعداد مددجویان بهزیستی استان تهران، اظهار کرد: بالغ بر ۲۵۰ هزار مددجو در سطح استان تهران داریم که مستمری می‌گیرند. در حال حاضر نیز بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری بهزیستی قرار دارند که امیدواریم بتوانیم با مساعدت دولت مشکل این عزیزان را مرتفع کنیم.

کد خبر 20667

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد