بهزیستی در رسانه | روایت تسنیم از آسیب های اجتماعی/ 4 قشری که در معرض خط فقر فرهنگی قرار دارند

گروه استان‌ها ـ ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در فقر فرهنگی نهفته است زیرا برخی هنوز، همسر و فرزندان را جزو اموال خود دانسته و نه تنها برخورد سالمی با آنها ندارند بلکه روح و جسمشان را نیز مورد تعرض قرار می‌دهند.

به گزارش‌خبرگزاری‌تسنیم از قزوین، از دیرباز تا کنون بسیاری از مردم که تحت سلطه ستمگران زمان قرار داشتند درگیر انواع آزارهای روحی و جسمی می‌شدند در حالی که این وضعیت امروز در قالب برده‌داری نوین رنگی دیگر به خود گرفته است.

متاسفانه طبق آمار، آسیب‌های اجتماعی در قزوین در میان کودکان، همسران، سالمندان و معلولان‌آزاردیده بیش از سایرین، دیده می‌شود این در حالی است که خودکشی، فرار نوجوانان از منزل، طلاق، بحران کودکان‌خیابانی و مبتلایان به اختلال‌هویت‌جنسی، تعداد قابل توجهی را به خود اختصاص نمی‌دهند.

جامعه با آسیب‌های اجتماعی متعددی دست‌وپنچه نرم می‌کند که نمی‌توان روی آن‌ها سرپوش گذاشت بلکه باید با شناسایی علل‌ اصلی آن و با تمام توان، در جهت کاهش تعداد و همچنین کم کردن بار مالی به وجود آمده از این مسائل، گام برداشت.
 
شهرستان‌های قزوین و البرز در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند

علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در قزوین اظهار داشت: شهرستان‌های قزوین و البرز بیش از سایر شهرستان‌ها در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و به همین سبب در این دو نقطه از استان دو پایگاه اورژانس اجتماعی راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی خط 123 اورژانس اجتماعی، کنترل و کاهش‌آسیب‌های اجتماعی است، افزود: در حال حاضر هشت دستگاه ماشین سیار و 100 مددکار در حال ارائه خدمات به مردم استان قزوین هستند و طی یک سال گذشته 15 هزار تماس با این خط برقرار شده که 30 هزار خدمت در قبال آن نیز ارائه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه نخستین هدف اورژانس اجتماعی آگاه‌سازی مردم نسبت به حقوق‌شهروندی است گفت: از اهداف دیگر این برنامه می‌توان به مداخلات‌اجتماعی اشاره کرد زیرا از این طریق بعد از شناسایی مشکلات مردم و گروه‌بندی آنها در حوزه‌های مختلف همچون معلولیت، زنان سرپرست خانوار و کودک و اعتیاد، راه ورود آنها جهت استفاده از خدمات سازمان ‌بهزیستی هموار می‌شود.

بیشتر بخوانید

· مدیرکل بهزیستی اصفهان: شیوع کرونا آمار تماس با اورژانس اجتماعی را به 8500 مورد رساند

· نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان از اورژانس اجتماعی کرمان بازید کرد

وارثی افزود: بسیاری از افرادی که دچار آسیب‌اجتماعی هستند قطعاً از یک بحران‌زدگی‌ رنج‌ می‌برند که با مراجعه به اورژانس اجتماعی، بحران فکری و هیجانات ذهنی آنها تحت کنترل قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه افزایش تماس مردمی به هیچ وجه نشان از سیر صعودی آسیب‌های اجتماعی در قزوین ندارد تاکیدکرد: افزایش بهره‌مندی از خدمات‌مشاوره نه تنها به معنای افزایش‌آسیب‌های‌اجتماعی نیست بلکه نشان از بالارفتن سطح‌آگاهی و اعتمادمردم دارد. 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها برای دریافت مهارت فرزندپروری و همچنین مهارت تعامل سازنده با همسر به سازمان بهزیستی مراجعه می‌کنند و راهکارهای مناسبی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وارثی با بیان اینکه اورژانس‌اجتماعی در قالب پشتیبانی حوزه‌اجتماعی، از نیروهایی بهره‌ می‌برد که علاوه بر تحصیلات‌آکادمیک، دوره‌های متعددی را جهت کمک به آسیب‌دیدگان پشت سر گذاشته‌اند، تصریح کرد: همچنین این روانشناسان و مددکاران اجتماعی در زمینه برخورد با کنترل خشونت و خودکشی، آموزش‌های به روزی را در قالب کارگاه‌ها فراگرفته‌اند.

کرونا موجب افزایش اختلافات خانوادگی شده است

رضا شیخی، مددکار پایگاه اورژانس اجتماعی شهرستان البرز با بیان اینکه بعد از شهرستان قزوین، این شهرستان یکی از پر آسیب‌ترین مناطق استان به شمار می‌رود، گفت: دو پایگاه اجتماعی یکی در بخش الوند و دیگری در بخش محمدیه خدمات اورژانس اجتماعی را به مردم ارائه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین مواردی که در دوران شیوع کرونا با آن مواجه بودیم موارد متعدد همسرآزاری و همچنین آزار کودکان از سوی والدین بوده است.

شیخی با بیان اینکه مشکلات ناشی از ویروس کرونا، اختلافات خانوادگی را افزایش داده و به همین سبب مردم بیش از گذشته نیازمند راهنمایی و مشاوره از سوی مددکاران هستند، عنوان کرد: با مداخلات صورت گرفته سعی شده تا از شدت این آسیب‌ها کاسته شود.

 خدمات اورژانس‌اجتماعی، از مداخلات انتظامی و قضایی پیشگیری می‌نماید

نرگس پارسا مددکار اورژانس‌اجتماعی گفت: تخصص، دسترسی آسان و به موقع بودن خدمات، از ویژگی‌های بارز خدمات اورژانس اجتماعی محسوب می شود.

پارسا عنوان کرد: در سال‌های گذشته اورژانس‌اجتماعی با هدف رسیدگی به‌موقع به آسیب‌های اجتماعی و نیز پرشدن فاصله بین خانه تا کلانتری راه‌اندازی شده است تا مردم برای هر موضوعی سراغ پاسگاه نرفته و پرونده قضایی نداشته باشند.

این مددکار بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی وارد مداخلات روانی ـ اجتماعی می‌شود تا با ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی‌های مورد نیاز، از مداخلات انتظامی و قضایی پیشگیری نماید.

وی افزود: تاکنون بیشترین خدمات اورژانس‌اجتماعی به زوج‌های متقاضی طلاق و افراد دارای اختلافات‌خانوادگی، زنان و دختران آسیب‌دیده یا در معرض آسیب‌اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند، کودکان آزار دیده و دختران و پسران فراری از منزل ارائه شده است.

 آسیب‌های اجتماعی نشان از ناآگاهی و کج رفتاری افراد در تعاملات اجتماعی دارد که تاثیر مشکلات اقتصادی را نیز در تشدید این معضلات نمی‌توان نادیده گرفت.

تغییر سبک زندگی به شکل غرب‌زدگی در جامعه نه تنها نشان از توسعه فرهنگ ندارد بلکه نشانه‌ی بحران‌ است، زیرا هرچه میزان آسیب‌های اجتماعی در جامعه بیشتر باشد شدت بحران نیز بیشتر می‌شود.

آسیب‌های اجتماعی خاصیتی چند بعدی دارند و باید با بومی سازی فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی، تلاش در جهت تحکیم بنیاد خانواده، استفاده از توان همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت خیّران در جهت کاهش آن قدم برداشت.

همچنین مردم نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه آسیب اجتماعی از جمله کودک یا همسر آزاری، موارد را با بهزیستی در میان گذاشته تا آنها شرایط بهتری را برای این اقشار آسیب دیده فراهم کنند.

کد خبر 20659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد