بهزیستی در رسانه | به معلولان «ماهی» ندهیم، «ماهیگیری» بیاموزیم

ایسنا/قزوین کانون معلولین با تشکیل کارگروه اشتغال دلایل بیکاری معلولین را شناسایی و توانست با راه‌اندازی واحد اشتغال معضل بیکاری معلولین را در شهر قزوین برطرف کند. نتیجه تلاش این کانون ایجاد شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای معلولان است.

ایجاد اشتغال برای معلولان تنها یک امر مثبت نیست بلکه تبعات بسیاری دارد؛ یک فرد عادی اگر بیکار باشد مشکل خواهد داشت ولی اگر یک معلول بیکار باشد علاوه بر مشکلات افراد عادی، دچار سرخوردگی می‌شود و خود را سرزنش می‌کند که اگر سالم بودم می‌توانستم کارهایی مانند بنایی نیر انجام دهم؛ در حقیقت معلولیت را محدودیتی در اشتغال خود می‌داند و غیر از نقص عضو درگیر بیماری‌های روحی می‌شود.

محمدرضا هادی‌پور، مدیرعامل کانون توانا به ایسنا می‌گوید: بسیاری از شاغلان در این کانون به خاطر اینکه اشتغال به کار دارند خانواده تشکیل دادند و بیش از ۷۰ درصد شاغلان متأهل شدند و باقی افراد نیز در فکر شغل هستند.

به گزارش ایسنا، در ماده ۳۵ فصل ۵ قانون جامع حمایت از معلولین در مورد اشتغال معلولین آمده است «ماده ۳۵- کارفرمایانی که در مراکز کسب‌وکار خود، افراد دارای معلولیت جویای کار را استخدام نمایند، مشروط بر آنکه مدت قرارداد استخدامی آنان با فرد دارای معلولیت شاغل حداقل یک سال باشد. با توجه به تعداد افراد دارای معلولیتی که استخدام کرده‌اند از مشوق‌های مالیاتی برخوردار و از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت جذب شده معاف‌اند، همچنین افراد دارای معلولیتی که به‌صورت خوداشتغالی یا در کارگاه‌های اشتغال خانگی مشغول به کار می‌باشند حسب مورد از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما یا خویش‌فرما معاف می‌شوند؛ حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش‌فرمایی این‌گونه افراد توسط دولت تأمین و پرداخت خواهد شد.»

غفار رمضانی معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان می‌گوید: سال گذشته میزان تعهد اشتغال استان ما ۶۷۰ نفر بود که ۶۹۹ نفر محقق شد امسال هم ۷۱۰ نفر تعهد اشتغال داریم.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصدی با بازپرداخت پنج‌ساله جهت اشتغال‌زایی در رسته‌های خدمات، صنعت و کشاورزی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی پرداخت شد.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان خاطرنشان می‌کند: برای سال ۹۹ حدود ۲۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی برای مددجویان استان تخصیص داده‌اند که بعد از اعلام آمادگی بانک‌های استان نسبت به معرفی متقاضیان اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه می‌دهد: در سال‌جاری برای ۷۵۰ نفر از جامعه هدف که بیکار هستند آماده‌سازی شغلی صورت گرفته است که این تسهیلات به مددجویان ۱۸ تا ۵۰ ساله اعطا خواهد شد.

رمضانی عنوان می‌کند: از دیگر مشوق‌های سازمان پرداخت تسهیلات و یا پرداخت حق بیمه به کارفرمایان است که در صورت به‌کارگیری افراد تحت پوشش سازمان به کارفرمایان پرداخت می‌شود.

پرداخت تسهیلات به کارفرمایانی که معلولان را به کار گرفته‌اند

وی تشریح می‌کند: در سال گذشته پرداخت تسهیلات به کارفرمایانی که مددجویان تحت پوشش را به‌کار می‌گرفتند به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تسهیلات چهار درصدی با بازپرداخت پنج‌ساله که حداکثر به‌کارگیری نیرو از بهزیستی پنج نفر و تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان بود که امسال با مصوبه بانک مرکزی از پنج نفر به ۴۰ نفر و حداکثر تسهیلات تا ۲ میلیارد تومان و به ازای هر نفر ۵۰ میلیون با بازپرداخت هفت‌ساله با تعهد پرداخت حقوق و بیمه برابر با ضوابط و مقررات قانون کار است که کارفرمایان موظف‌اند در قبال دریافت تسهیلات افراد تحت پوشش به مدت پنج سال به‌عنوان نیرو ثابت اشتغال به کار داشته باشند.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان بیان می‌کند: هم‌اکنون بالای ۶۰ کارفرما با بهزیستی همکاری دارند که پیش‌بینی می‌شود با مصوبه بانک مرکزی و افزایش تسهیلات، کارفرمایان بیشتری از این مهم استقبال داشته باشند.

رمضانی اضافه می‌کند: از دیگر مشوق‌های سازمان پرداخت حق بیمه ۲۳ درصدی کارفرمایان است که در صورت به‌کارگیری افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی مبلغ پرداختی حق بیمه کارفرمایان را تقبل می‌کند که در سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر پرداخت حق بیمه ۲۳ درصدی به‌عنوان تثبیت شغلی انجام شده است.

اهمیت ایجاد اشتغال به جای پرداخت یارانه به معلولین

هادی‌پور می‌گوید: تا سال گذشته روند به این صورت بود که باید بیمه را پرداخت و مدارک را به اداره بهزیستی می‌بردیم و بهزیستی نیز در صورت تأیید لیست و افراد، مبلغ را به کارفرما پرداخت می‌کرد، این روند طولانی بود و کارفرما باید خودش مبلغ را پرداخت می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: سازمان بهزیستی مشکلاتی مانند بودجه دارد و درصدی که به‌عنوان سهم کارفرما پرداخت می‌کردیم به ما پرداخت نمی‌کردند و اگر کارفرمایی حق بیمه را نگیرد معمولاً نیرو کار را اخراج می‌کند.

مدیرعامل کانون توانا خاطرنشان می‌کند: سازمان بهزیستی کشور به معلولین نگاه حمایتی مانند اعطای یارانه دارد؛ بودجه سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ سازمان بهزیستی برای بیمه سهم کارفرما و جبران کارهایی برای توانمندسازی معلول و خارج شدن معلول از چرخه حمایتی کمتر از ۲.۵ درصد بوده است.

وی اظهار می‌کند: بهزیستی باید نسبت به ایجاد اشتغال برای معلولین توجه ویژه‌ای داشته باشد؛ در سال ۹۷ بودجه سازمان بهزیستی ۲۴۰۰ میلیارد تومان بود و اعتبار سهم بیمه کارفرما حدود ۴۰ میلیارد تومان و کمتر از ۲ درصد بود.

هادی‌پور بیان می‌کند: سازمان بهزیستی در کمیسیون پزشکی میزان معلولیت را درصد بندی کرده و هر ماه کمکی ۵۵ تا ۱۱۰ هزار تومانی به معلولان دارد که این مبلغ حتی هزینه ویزیت یک پزشک متخصص نیست، البته در کنار آن باید حمایت‌هایی را در بخش مسکن و غیره هم داشته باشد.

وی اشاره می‌کند: همه نگاه سازمان به این است که پولی دهد و معلول را راضی نگاه دارد که این امر نشدنی است مهم‌ترین بحث برای توانمندسازی این است که مددجو روی پای خود بایستد و اشتغال داشته باشد؛ وقتی مددجو شاغل باشد مسکن تهیه می‌کند و اقدامات درمانی خود را انجام می‌دهد.

نگاه بهزیستی به معلولان نگاه حمایتی است تا توانمندسازی

مدیرعامل کانون توانا تصریح می‌کند: نگاه سازمان بهزیستی نگاه حمایتی است تا توانمندسازی؛ تا زمانی که سازمان بهزیستی نگاه خود را نسبت به معلولان عوض نکند شاهد تغییر نخواهیم بود. بهزیستی باید مددجویان را توانمند کرده و از چرخه خارج کند در غیراین‌صورت افراد معلول افرادی نیازمند و وابسته به بهزیستی خواهند بود.

وی می‌گوید: یکی از راه‌های تشویق کارفرمایان بیمه سهم کارفرماست، تا معلول با عزت و کرامت شاغل شده و بتواند روی پای خود بایستد. اگر این روند گسترش یابد و کارفرمایان بدانند که از این تشویق بهره‌مند خواهند شد افراد معلول بیشتری را به‌کارگیری خواهند کرد.

هادی‌پور تشریح می‌کند: این کانون به‌عنوان کارآفرین برتر در حوزه اشتغال کشور است و حدود ۸۰۰ نفر از معلولان و وابستگان افراد معلول در این کانون مشغول به کار شدند که از این تعداد اگر کسی تسهیلات گرفته باشد سهم بیمه کارفرما تعلق نمی‌گیرد. در قوانین بررسی کردیم که بهزیستی عنوان می‌کند اگر پنج سال به یک معلول حق بیمه بدهند پس‌ازآن حق بیمه‌ای به کارفرمای معلول تعلق نمی‌گیرد در حالی که سقفی برای این امر وجود ندارد.

وی اضافه می‌کند: سال گذشته بهزیستی حق بیمه ۷۰۰ معلول را به کارفرمایان پرداخت کرده است که از این تعداد حدود ۳۵۰ نفر عضو کانون معلولین توانا هستند و در تلاش هستیم برای ۶۰ درصد شاغلان کانون معلولین توانا بودجه جذب کنیم.

هادی‌پور در پایان سخنانش خاطرنشان می‌کند: چند پیشنهاد برای مسئولین داریم نخست آن است اگر بخواهیم مشکل اشتغال معلولین استان را حل کنیم مسئولین می‌توانند با ارائه مشوق‌هایی در واحدهای صنعتی تازه تأسیس سهمیه‌ای را برای معلولین اختصاص دهند تا با این روند شاهد معلولان بیکار نباشیم.

به گزاش ایسنا، با ایجاد اشتغال برای معلولان علاوه بر تقویت حس خودباوری موجب استقلال مالی آن‌ها خواهیم شد و این افراد می‌توانند نسبت به تشکیل خانواده نیز اقدام کنند. فراموش نکنیم به‌جای ماهی دادن باید ماهیگیری را به معلولان بیاموزیم

کد خبر 20656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد