بهزیستی در رسانه | دمی با توانیاب پرورش‌دهنده ماهی؛

پرورش عشق با دست‌هایی که نیست

ایسنا/قزوین وقتی کوزه‌ای از آب را پر می‌کند و به استخر می‌ریزد توجهم جلب دست‌هایش می‌شود، دست‌هایی که از معلولیت شدید رنج می‌برد، مهدی، توانیابی است که اعتمادبه‌نفس و تخصصش باعث می‌شود که محدودیت جسمانی‌اش به چشم نیاید، او به کارش مسلط است و برای خودش برنامه‌های بلندمدتی دارد.

مهدی سندانی ۱۸ ساله است؛ امروز قرار است با کسب‌وکارش آشنا بشوم و اگر توانستم کمک کنم که سرمایه‌گذاری پیدا کند؛ شنیده‌ام که در شیلات حرفه‌ای است و حیاط خانه‌اش را تبدیل به محلی برای پرورش ماهی کرده است.

به خانه‌اش می‌رسم؛ در خانه را باز می‌کند اگرچه ماسکی که به‌صورت زده است، نمی‌گذارد لبخندش را ببینم اما برق چشمانش نشان می‌دهد که لبخند بر لب دارد؛ حیاط کوچک خانه‌اش به چند بخش تقسیم‌شده است، گلدان‌های سرسبز، وان‌های پرورش ماهی، قفس‌های پرندگان تزئینی.

با اشتیاق مرا به‌سوی استخر ماهی‌هایش دعوت می‌کند، سه وان پلاستیکی که شبیه استخر پیش‌ساخته است در ابعاد کوچک، گوشه‌ای از حیاط قرار داده است، با تور ماهیگیری دسته‌دارش ماهی‌ها را می‌گیرد، می‌آورد بالا و می‌گوید: ۴۰۰ ماهی سیچلاید مالاوی (ماهی آکواریومی و تزئینی) دارم که تمام پرور است، آن‌ها را باقیمت پایین از دبیرم می‌خرم و سایز می‌کند، یعنی ماهی یک‌بندی می‌گیرم و به ماهی چهاربندی، پنج بندی یا شش بندی می‌رسانم و آن‌ها را می‌فروشم.

مهدی لجن‌خوار گوشه وان را نشانم می‌دهد و می‌گوید: این را ببین اگر نباشد خیلی ضرر می‌کنم این لجن‌خوار است و نمی‌گذارد آب سبز شود، اگر آب سبز شود همه ماهی‌ها می‌میرند یا مریض می‌شوند و باید آب را تخلیه کنم اما لجن‌خوار کمک می‌کند دیرتر این اتفاق بیفتد.

وقتی کوزه‌ای از آب را پر می‌کند و به استخر می‌ریزد توجهم جلب دست‌هایش می‌شود، دست‌هایی که از معلولیت شدید رنج می‌برد، مهدی توانیابی است که اعتمادبه‌نفس و تخصصش باعث می‌شود که محدودیت جسمانی‌اش به چشمت نیاید، او به کارش مسلط است و برای خودش برنامه‌های بلندمدتی دارد.

مهدی می‌گوید: آرزویی داشتم که برایم خیلی مهم بود، تنها یک آرزو داشتم و می‌خواستم به هر طریقی به آن برسم اما حالا برایم به یک راز تبدیل‌شده و فراموشش کردم؛ از آرزویش می‌پرسم اما نم پس نمی‌دهد و می‌گوید: در هنرستانی که تحصیل می‌کردم با یکی از مشاوران مدرسه خیلی رفیق شده بودم، مشاور گفت این آرزو دست‌نیافتنی است و بعد از چندین ساعت صحبت کردن قول دادم که دیگر به کسی نگویم چه آرزویی داشتم، اما به من پیشنهاد داد که به سراغ شیلات و پرورش ماهی بروم.

این توانیاب بیان می‌کند: من عاشق موجودات زنده هستم، در حال حاضر هم پرورش ماهی و پرورش پرندگان زینتی را انجام می‌دهد، سه سال است که به‌صورت جدی و پیشرفته مشغول به کار شیلات هستم، اگر رشته شیلات دانشگاه ساری، دانشجویانش به حدنصاب برسد برای ادامه تحصیل در این رشته به ساری می‌روم، در این رشته قبول شدم اما دانشگاه هنوز به حدنصاب نرسیده است.

https://cdn.isna.ir/d/off/qazvin/2020/07/12/3/61679970.jpg

مهدی از شرایط مالی کارش راضی است و می‌گوید: ماهی‌های کوچک را باقیمت خوب می‌خرم، پرورش می‌دهم و در فضای مجازی می‌فروشم، درآمد خیلی خوبی دارم هرماه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان سود می‌کنم، اگر بتوانم خوب کارکنم ماهی ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارم.

مهدی در حالی از درآمد خوبش راضی است که پدرش از سال ۹۷ بی‌خبر آن‌ها را رها کرده است، دیگر خبری از پدرش ندارند و با اندک درآمد مادر و مهدی گذران زندگی می‌کنند، مادرش باوجود آرتروز و دیسک کمر در یک واحد تولیدی شوینده مشغول به کار است و حقوق دریافتی‌اش کفاف زندگی را نمی‌دهد.

مهدی می‌گوید دومین توانیابی است که در سطح کشور به پرورش ماهی پرداخته است، فرد دیگر از ناحیه پا دچار معلولیت است و مهدی از ناحیه دودست؛ مهدی اشراف زیادی بر شیلات دارد و می‌گوید: نگهداری و پرورش ماهی شرایط خاصی دارد و نمی‌دانم چطور افرادی که در رشته شیلات درس نخوانده‌اند وارد این رشته می‌شوند.

وی با ناراحتی می‌گوید: اگر دقت کنید عده‌ای ماهی‌های آکواریومی را خریداری می‌کند اما خیلی زود ماهی می‌میرد یا رنگش را از دست می‌دهد چراکه از رنگ‌دانه خوبی استفاده نکردند؛ اگر از رنگ‌دانه طبیعی استفاده شود این اتفاق نمی‌افتد از طرفی رنگ‌دانه طبیعی ارزان است، فقط نیاز به آفتاب دارد و آب زیادی نمی‌خواهد ولی چون افراد تخصص ندارند از آن استفاده نمی‌کنند.

مهدی درحالی‌که سبدی حاوی کرم‌های خاکی را در دست گرفته است، تصریح می‌کند: میل ورم، سوپر ورم، کرم‌های خاکی و کرم سفید غذای اصلی ماهیان است، ۱۰۰ گرم کرم خاکی ۷۰ هزار تومان است و خودم آن تکثیر می‌کنم، این سطل کرم خاکی را نگهداشتم هر وقت ماهی‌ها ضعیف بشوند به آن‌ها کرم خاکی می‌دهم، تهیه کرم سفید سخت است هر ۱۰۰ گرم ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

این توانیاب خاطرنشان می‌کند: اگر آب سبز شود هر هفته باید کل وان را تخلیه کنیم بنابراین مجبورم فیلتر بگذارم، اگر کلش را تخلیه کنم ۵۰۰ لیتر زیاد است، افرادی که تخصص ندارند ۵۰۰ لیتر آب وان را تخلیه می‌کنند اما می‌شود ۱۰۰ لیتر کم کرد و با انجام کارهایی از هدر رفت ۵۰۰ لیتر آب جلوگیری کرد.

مهدی علاوه بر اینکه عاشق موجود زنده است، دغدغه محیط زیستی نیز دارد و می‌گوید: اگر خوب برنامه‌ریزی کنیم، کشاورزان می‌توانند از آب پرورش ماهی به‌جای کود شیمیایی استفاده کنند، ما چند درخت در هنرستان کاشتیم و به‌جای کود شیمیایی از همین آب‌ها استفاده می‌کنیم، از طرفی آب ماهی مریض نباید بیرون ریخته شود چراکه به محیط‌زیست آسیب میزند باید ضدعفونی شود و سپس در طبیعت رهایش کنیم.

این توانیاب که در فکر توسعه کسب‌وکارش است می‌گوید: تاکنون برای دریافت تسهیلات به بهزیستی مراجعه نکردم چون بهزیستی بااینکه من معلولیت شدید دارم مستمری‌ام را تازه فعال کرده است و گفتند وضعیت بدتر از تو داریم؛ سال گذشته یک سانحه در هنرستان برایم اتفاق افتاد و در کارگاه آکواریوم با شیشه دستم بریده شد، بنابراین نتوانستم یک ماه کار کنم.

وی خاطرنشان می‌کند: برنامه‌های خوبی برای آینده دارم مثلاً اگر کسی پیدا شود که کمک کند کسب‌وکارم را توسعه دهم مثلاً او هزینه بدهد و کار از من باشد؛ من اهل پشت‌میزنشینی و امضا کردن نیستم، دوست دارم کاری کنم که با تلاش خودم انجام‌شده باشد و از پرورش دادن موجودات زنده لذت می‌برم.

کد خبر 20655

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد