در رسانه| معاون استاندار چهارمحال وبختیاری: بانک اطلاعاتی سالمندان تهیه و تدوین شود

شهرکرد- ایرنا- معاون سیاسی امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت خدمت رسانی به سالمندان گفت: بانک اطلطاعاتی سالمندان در استان تهیه و تدوین شود.

جعفر مردانی روز سه شنبه در جلسه شورای سالمندان استان با اشاره به نبود آمار دقیق از جامعه سالمندی در استان افزود: این بانک اطلاعاتی به منظور ساماندهی و بهبودبخشی به وضعیت این قشر تهیه و تدوین شود.

وی بر سیاستگذاری برای تامین سلامت و رفاه سالمندان، تصویب و اجرای برنامه‌های مربوط به سالمندان در دستگاه‌های اجرایی و سازماندهی امور سالمندان در استان تاکید کرد و گفت: براساس آمار ۲۵ درصد جمعیت کشور در ۲ دهه آینده سالمند خواهند شد.

به گفته وی، جمعیت استان نیز به دلیل بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، کاهش تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری و بحث افزایش امید به زندگی و افزایش سطح رفاه اجتماعی رو به سالمندی است که این امر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری همه دستگاه‌های اجرایی استان را می‌طلبد.

مردانی افزود: تکریم سالمندان و حفظ حرمت و احترام برای این قشر، تامین و رفع مشکلات معیشتی و اوقات فراغت، تامین سلامت بهداشت و درمان،  ایجاد بسترهای لازم برای حضور فعال و موثر سالمندان در جامعه یک امر ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه سالمندان به عنوان نیروی باتجربه برای جامعه و نسل جوان هستند، گفت: باید از تجربیات این قشر استفاده کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه حمایت از این قشر و ارائه خدمات مورد نیاز به سالمندان یکی از سیاست‌های برنامه ششم توسعه است که باید از تمام ظرفیت‌ها از جمله توان خیران،  سازمان‌های مردم نهاد و تجربه‌های اجتماعی، فرهنگی استفاده کرد.

به گفته وی، براساس آمار سازمان بازنشستگی استان بیش از ۱۶ هزار بازنشسته در استان شناسایی شده است اما این  آمار دقیق از جامعه هدف بازنشستگان و سالمندان استان نیست.

وی بر تدوین سند سلامت سالمندان تاکید کرد و گفت: تمام دستگاه‌های متولی از جمله سازمان بازنشستگی، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و ثبت احوال باید برای تدوین این سند برنامه‌ریزی کنند. مردانی با اشاره به ۹ مهرماه و روز جهانی سالمندان از دستگاه‌های متولی خواست تا برای بزرگداشت این روز برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی  بر صدور کارت منزلت برای سالمندان تاکید کرد و گفت: ایجاد زیرساخت و فرهنگسازی در جامعه برای صدور این کارت ضروری است.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه نرخ رشد سالمندی در استان ۹ درصد است گفت:  در استان سه مرکز شبانه‌روزی نگهداری و آسایشگاه سالمندان و ۱۶ مرکز روزانه سالمندان فعال است.

معصومه محمدی افزود: بیش از سه هزار سالمند در استان زیرپوشش بهزیستی استان قرار دارد که حدود ۵۰۰ سالمند از  این تعداد در منزل توسط تیم سیار شامل پزشک، فیزیوتراپ، روانشناس و مددکار ویزیت رایگان می‌شوند.

استان چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۹۷۹ هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 20644

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد