قرچک|سند پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان اجرایی شود

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک در جمع تعدادی از خبرنگاران با بیان اینکه تدوین سند پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان تهران پس از یکصد و 70 جلسه کارشناسی و با مشارکت 40 دستگاه اجرایی به پایان رسیده است، خاطر نشان کرد: این سند بر اساس ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه کشور تدوین و تصویب شده و هدف نهایی آن کاهش ۲۵ درصدی آسیب ها در پایان برنامه ششم است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، اردشیر بهرامی در تشریح مولفه ها و شاخص های این سند چنین گفت: مباحث آموزش، هویت، تحصیل، بهداشت، حرفه آموزی و کارآفرینی به شکلی ویژه در این سند آمده و نگاهی هدفمند به آن ها شده و برای هریک چاره اندیشی لازم صورت گرفته است.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک با تشکر از اهتمام جدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری تهران خاطر نشان کرد: بنده به عنوان مسئول دبیرخانه تقسیم کار ملی، دستگاه های همکار در برنامه های پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را شناسایی کرده و برای هر کدام وظیفه خاص خود را در این سند تعریف کرده ام و می طلبد این سند که در سال 97 با حضور مقامات استانی رونمایی شده و به عنوان نقشه راه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان از آن یاد می شود وارد مرحله عملیاتی گردیده و اجرایی شود.
بهرامی این سند را برپایه چهار آسیب اجتماعی جدی در سطح استان تهران دانست و گفت: در این سند راهبردی برای اعتیاد، طلاق، کودکان کار و خیابان و زنان سرپرست خانوار به عنوان چهار آسیب اجتماعی برجسته استان تهران اندیشه شده و مشخص گردیده وظیفه دستگاه ها در قبال کنترل و کاهش آسیب های موصوف چیست.  
رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک با اشاره به این که میزان درصد آسیب های اجتماعی استان تهران نسبت به جمعیت آن و مقایسه با درصد آسیب ها و جمعیت کشور نرخ بالایی را نشان می دهد، اظهار داشت: در یک پروسه دو ساله و در قالب دبیر خانه تقسیم کار ملی، تحلیلی جامع و ریز بینانه از برنامه های توسعه پیشین به عمل آمد تا به صورت علمی و دقیق معلوم گردد که روش ها و سیاست های اتخاذ شده چه موانع و مشکلاتی داشته اند تا اشتباهات صورت گرفته برای برنامه های بعدی تصحیح گردند. 
این مسئول در نشست علمی خبری خود که با محوریت اجرای پایلوت این سند در شهرستان قرچک برگزار شده بود، تصریح کرد: اجرای پایلوت سند جامع کاهش آسیب های اجتماعی کودکان کار و خیابان توسط بهزیستی و همکاری با مجتمع خدمات بهزیستی طلوع سبز و مشارکت خیران گرانقدر منطقه در حال انجام است. 
بهرامی افزود: سیاست ما در اجرای این طرح، توانمندسازی کودکان کار با رویکردهای خانواده محور و اجتماع محور است که بر این اساس بیش از یکصد و 10 برنامه علمی، آموزشی، فرهنگی و هنری برای این کودکان در شهرستان قرچک به مرحله اجرا درآمده است. 
وی تعداد کودکان کار شناسایی شده قرچک که در این طرح پایلوت از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند را یکصد و 52 کودک اعلام کرد و گفت: جملگی این کودکان در کوره های آجرپزی حضور دارند و نیمی از آن ها از اتباع کشورهای دیگر هستند.
این مسئول خاطر نشان کرد: ما بر آن هستیم که با اجرای برنامه ها ساعت حضور کودکان در خیابان ها را کاهش داده و عملا شاهد کمتر شدن آسیب های اجتماعی باشیم. 
بهرامی در ادامه این نشست، بهزیستی قرچک را اداره ای توانمند معرفی و خاطر نشان کرد: حضور کارشناسانی مجرب و کارآزموده که هر کدام مدارک تحصیلی تخصصی بالایی دارند نشانه ای از توانمندی بهزیستی شهرستان قرچک است. 
وی با بیان اینکه سرانه مددکاری به ازای هر دویست و 50 پرونده یک نفر مددکار است، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل کمی  نیروی متخصص به ازای هر یک هزار و 200 پرونده، یک مددکار عهده دار امور است و این فشار کاری بسیاری را بر مددکاران قرچک افزوده است. 
رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک تعداد پرونده های حوزه توانبخشی را سه هزار و 51 جلد پرونده اعلام کرد و گفت: ششصد و 66 نفر از توانخواهان در پشت نوبت قرار دارند. 
این مسئول با اشاره به اینکه رویکرد بهزیستی قرچک استفاده خانواده های معتادان در حال بهبودی از خدمات مشاوره ای است، اذعان داشت: در سال گذشته در مراکز اقامتی ترک اعتیاد جمعا هزار و 300 نفر پذیرش شده و مقدمات بهبودی و بازگشت به جامعه آنان فراهم شده است.
وی در توضیح اقدامات بهزیستی قرچک در قالب سامانه تصمیم که فعالیتی مشترک میان دستگاه قضایی و بهزیستی است، گفت: در سال گذشته ششصد و 75 پرونده به این سامانه مراجعه نموده و با استفاده از خدمات مشاوره ای تخصصی، پنجاه زوج به صلح و سازش رسیده و زندگی خود را ادامه داده اند و این در حالی است که در سه ماهه نخست سالجاری دویست و یک زوج مراجعه داشته که یازده زوج آن ها به صلح رسیده اند. 
بهرامی تعداد مستمری بگیران حوزه اجتماعی را سیصد و 65 نفر اعلام کرد و خاطر نشان کرد: یکصد و 13 نفر نیز پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی قرچک در حوزه امور حمایتی و اجتماعی هستند. 
این مسئول فعالیت و کار علمی را زیربنای فعالیت ها و اقدامات اورژانس اجتماعی قرچک بیان کرد و گفت: در سال گذشته ما توانستیم تحلیل آماری دقیقی را از تماس های مردمی و مداخلات مددکارن به عمل آوریم که به منظور اتخاذ تصمیمات مناسب برای جلوگیری از تکرار آن ها به مراجع ذیصلاح ارائه شد و در همین جا از مسئول و مددکاران این حوزه کمال تشکر خود را اعلام می کنم. 
رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک با تشریح اقدامات حوزه مشارکت های مردمی اظهار داشت: تهیه و توزیع اقلام مشارکتی میان جامعه هدف، تعامل با بنیاد مستضعفان در راستای پرداخت مبالغ ودیعه مسکن و موضوعات مرتبط توسط این بنیاد، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به توانخواهان و نیازمندان واجدشرایط و جلب و جذب کمک های نقدی و غیر نقدی خیران و دستگاه های اجرایی منطقه، بخشی از فعالیت های این حوزه است. 
وی در پایان با تشکر مجدد از همکاری استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواستار اجرای سند پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان تهران شد و گفت: از مدیرکل محترم بهزیستی استان تهران، فرماندار محترم، نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه معزز، فرماندهان محترم سپاه پاسداران و منطقه انتظامی، شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی شهر، دهیاران و شورای روستاها و تمامی دستگاه های اجرایی که بهزیستی قرچک را کمک می کنند و در اجرای پایلوت بخشی مهم از سند جامع پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی دوشادوش همکارانم قرار دارند، صمیمانه تشکر می کنم.

کد خبر 20638

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد