سامان‌دهی متکدیان یک وظیفه بین سازمانی است

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در زمینه سامان‌دهی به کودکان کار بنا به موضوع مساله وظایف بین سازمان‌ها تقسیم شده است به طور مثال اگر کودک فاقد سرپناه مشخص است، قانون‌گذار وظیفه تعیین سرپناه برای این کودکان را به سازمان بهزیستی محول کرده است، اما در زمینه جمع‌آوری باندها و گروه‌های هدایت کننده جریان کودکان کار این وظیفه به سایر ارگان‌ها همچون نیروی انتظامی و قوه قضائیه واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حضور پر تعداد زباله گردها و متکدیان در سطح شهر چهره ناخوشایندی را برای شهر مشهد به عنوان دومین کلان شهر کشور رقم زده است و قسمت رنج‌آور این ماجرا آن جاست که بیشتر افرادی که به زباله‌گردی و تکدی‌گری اشتغال دارند در سنین کودکی و نوجوانانی قرار دارند، از همین رو مخاطبان در سامانه «فارس من» سوژه‌ای را با عنوان ثبت و خواستار پیگیری آن بودند، به همین سبب در اولین قدم خبرنگار فارس این موضوع را از معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی جویا شد.

غلامحسین حقدادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، بیان کرد: وظیفه جمع‌آوری متکدیان با شهرداری‌ها است، اما اگر کودکان به زباله‌گردی و تکدی‌گری مشغول باشند، به طوری‌ که ما آن را تحت عنوان کودک کار یا کودک آزاری تلقی کنیم، قانون برای سامان‌دهی این مقوله برای سازمان‌های مختلف تکالیف معینی را مشخص کرده است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه طبق قانون وظیفه شناسایی این کودکان با ارگان‌های مختلفی همچون بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری‌ها و کارشناسان اداره کل کار است، تاکید کرد: مردم، سازمان‌های مردم نهاد و به ویژه اصحاب رسانه در این زمینه نقش تاثیرگذاری دارند.

وی ادامه داد: اما در زمینه سامان‌دهی به کودکان کار بنا به موضوع مساله وظایف بین سازمان‌ها تقسیم شده، به طور مثال اگر کودک فاقد سرپناه مشخص است، قانون‌گذار وظیفه تعیین سرپناه برای این کودکان را به سازمان بهزیستی محول کرده، اما در زمینه جمع‌آوری باندها و گروه‌های هدایت کننده جریان کودکان کار این وظیفه به سایر ارگان‌ها همچون نیروی انتظامی و قوه قضائیه واگذار شده است.

حقدادی در خصوص سامان‌دهی کودکان کار بدون سرپناه توضیح داد: سازمان بهزیستی موظف است سرپناه کودکان رها شده و فاقد خانواده را تامین  و در مکانی آنها را نگهداری کند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: سازمان بهزیستی بعد از شناسایی، جمع‌آوری و اسکان این کودکان در گام بعدی در پی یافتن خانواده‌ این کودکان است تا در صورتی‌ که مطلع شویم، این کودکان از خانواده توانمندی برخوردار هستند، بعد از اخذ تعهدات لازم از اولیا آنها کودک به نزد خانواده خود باز گردانده می‌شود.

حقدادی در خصوص سامانددهی کودکان بدسرپرست و فاقد خانواده گفت: وظیفه نگهداری و تامین سرپناه کودکان فاقد خانواده بر عهده سازمان بهزیستی است و این سازمان وظیفه دارد به طور موقت و حتی دائم سرپناه این کودکان را تامین کند.

وی افزود: در سال گذشته اداره بهزیستی حدود یک هزار کودک کار را در سطح شهر مشهد سامان‌دهی کرده است که حدود ۶۰۰ نفر از این کودکان فاقد سر پناه بودند و به صورت شبانه‌روزی در مراکز نگهداری بهزیستی نگهداری می‌شوند و ۴۰۰ نفر از آنها نیز به صورت روزانه به همراه خانواده‌هایشان به مرکز آموزشی پایه کودکان روزانه بهزیستی که در حاشیه شهر واقع شده است، دعوت می‌شدند تا بعد از ارائه آموزش‌ها و جلسات مشاوره از خانواده‌های این کودکان خواستیم دیگر این کودکان را به سر کار باز نگردانند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص  خدمات ارائه شده توسط این سازمان به کودکانی که به صورت شبانه روزی در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، مطرح کرد: علاوه بر خدماتی که در جهت هویت‌یابی و شناسایی خانواده‌های این کودکان انجام می‌گیرد در صورتی‌ که مشخص شود این کودکان از اتباع بیگانه هستند با اداره کل امور اتباع برای تعیین و تکلیف این کودکان هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم و چنانچه مشخص شود کودک فاقد خانواده است یا خانواده کفایت و توانایی نگهداری از کودک را ندارد برای نگهداری دائمی و اقدامات بعدی از دستگاه قضایی کمک می‌گیریم.

حقدادی در خصوص اقدامات انجام شده توسط این سازمان برای ۴۰۰ نفر از کودکانی که به خانواده‌های خود بازگردانده شده‌اند، عنوان کرد: ما با خانواده‌ای این کودکان در ارتباط هستیم و خدمات درمانی و تحصیلی و معیشت این کودکان را مد نظر داریم.

وی ادامه داد: آیین‌نامه سامان‌دهی کودکان کار حاضر در خیابان‌ها در سال ۸۴ توسط هیئت وزیران با عضویت ۱۲ سازمان تصویب شد و از آن سال تاکنون جلسات متعددی برای هماهنگی و مدیریت در خصوص رسیدگی به معضل کودکان کار بین این ۱۲ سازمان برگزار شد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به ابلاغ قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان متذکر شد: این قانون از خرداد ماه به سازمان‌های متولی مختلف در این حوزه ابلاغ شده و مدل کار و وظایف هر کدام از سازمان‌ها به طور دقیق در آن مشخص شده است.

حقدادی ابراز امیدواری کرد با ابلاغ قانون جدید شاهد اتفاقات مثبتی در  خصوص سامان دهی به معضل کودکان کار باشیم .

وی ادامه داد: از آنجایی که این قانون وظایف کاملا مشخصی را برای سازمان‌های مختلف در نظر گرفته است و از طرفی سازمان‌های دیگر را نیز برای کمک به حل این مساله پای کار آورده است شاهد اتفاقات موثری در این حوزه خواهیم بود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به نکات مثبت این قانون از جمله در نظر گرفتن مجازات‌های قانونی برای آن دسته از ارگان‌هایی که از وظایف و مسئولیت‌های خود تخطی می‌کنند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد این قانون نسبت به آیین نامه پیشین از ضمانت اجرایی بیشتری برخوردار است و امیدواریم در راستای قانون جدید در خصوص کودکان کار و زباله گرد هر چه بهتر نسبت به گذشته عمل کنیم.

حقدادی عنوان کرد: در قانون جدید علاوه بر ارگان‌های مختلفی همچون بهزیستی، شهرداری‌، نیروی انتظامی و اداره کل کار، آموزش و پرورش نیز  جهت سامان‌دهی به وضعیت کودکان کار وارد شده است تا در صورت  مشاهده هرگونه کوتاهی در خصوص تحصیل کودکان کار که منجر به ترک تحصیل آنها می‌شود با توجه به اینکه  ترک تحصیل کودکان از مصادیق کودک آزاری تلقی می‌شود، آموزش‌وپرورش طبق این قانون وظیفه معرفی کودکان ترک تحصیل به بهزیستی را دارد .

وی ادامه داد: در این قانون برای اداره کل کار نیز وظایف جدیدی دیده شده است از جمله اینکه  بازرسان این اداره در صورت مشاهده این کودکان باید آنها را به بهزیستی، شهرداری و یا دستگاه قضایی معرفی کنند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره تاکید قانون جدید در تشکیل دفاتر حمایت از اطفال و نوجوانان در شعب دادگستری تصریح کرد: در صورت تشکیل این دفاتر در دادگستری‌های سطح کشور وظیفه رصد و نظارت به این موضوع را  دادگستری بر عهده می‌گیرد، بنابراین خیلی از سازمان‌های متولی در این حوزه به علت همین رصد و نظارت دادگستری بر اقداماتشان یقینا فعالیت‌های خود را دقیق‌تر از قبل انجام خواهند داد.

حقدادی با بیان اینکه در این قانون بر تشکیل پلیس اطفال تاکید شده است، یادآور شد: هم اکنون نیز پلیس اطفال را در قانون داریم اما به علت فعالیت‌های کم رنگ آن شاهد حضور موثر این پلیس در حوزه معضلات کودکان نبودیم اما با تاکیدات قانون جدید اگر پلیس اطفال فعالیت‌های خود را با جدیت از سرگیرد، یک پازل کامل در خصوص رسیدگی به معضل آزار و کار کودکان شکل می‌گیرد.

وی تاکید کرد: تمام مسائل و معضلات کودکان به خانواده‌های آنها مربوط می‌شود و در واقع کودکان قربانیان اصلی خانواده‌های سهل‌انگار و بی‌توجه نسبت به حقوق کودکان  هستند، خانواده‌هایی که بهره کشی اقتصادی بیش از اندازه از کودکان خود دارند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه متهم اصلی قربانی شدن کودکان خانواده‌های آنها هستند، عنوان کرد: بسیاری از این خانواده‌ها از تمکن مالی و وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردارند و نیازی به کار کودک ندارند اما به علت بهره‌ بری اقتصادی بیشتر کودکان خود را مجبور به انجام کارهایی همچون زباله‌گردی می‌کنند و آینده فرزندان خود را به تباهی می‌کشانند.

حقدادی ابراز کرد: وظیفه اصلی رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به خانواده‌ها است تا آنها مطلع شوند، کار کودک به بهانه استقلال و تربیت آنها نباید مانع تحصیل، بازی و خدشه وارد شدن به بهداشت و زندگی کودکانه او شود.

راه‌اندازی اپلیکیشن جمع‌آوری زباله خشک در سامانه «شهر من»

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص کنترل و ایجاد محدودیت برای فعالیت زباله‌گردها گفت: واحدهای سد معبر شهرداری مشهد نمی‌توانند به عنوان اقدام به تخلف و سد معبر افراد زباله‌گرد را جمع‌آوری کنند.

مهدی یعقوبی بیان کرد: اقدامات ما در این رابطه محدود به فعالیت‌ واحدهای گشت و نظارت سازمان «مپ» است که در صورت مشاهده این افراد آنها را جمع‌آوری می‌کنند.

وی ادامه داد: جلوگیری از فعالیت زباله‌گردها یک اقدام چند جانبه است و به همکاری و همراهی مردم و سایر ارگان‌های متولی نیازمند است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه در این خصوص باید کار فرهنگی صورت گیرد و در اولین گام مردم باید از قرار دادن زباله‌های خشک خود در کنار درب منازل خودداری کنند، افزود: شهرداری مشهد در سال گذشته طرحی موسوم به «سی‌مپ» مخخف عبارت سیستم یکپارچه مدیریت پسماند را اجرا کرد تا از طریق این طرح مشکلات سایر طرح‌های پیشین جمع‌آوری زباله خشک را برطرف کند، ما این طرح را به صورت پایلوت در منطقه ۹ مشهد اجرا کردیم و خوشبختانه شهروندان استقبال خوبی از آن داشتند.

یعقوبی با اشاره به مجوز شورای شهر در خصوص اجرایی شدن این طرح در سراسر شهر مشهد بیان کرد: دو سازمان «فاوا» و «مپ» جهت اجرای این طرح در حال برگزاری جلسات مشترک خود برای هماهنگی هر چه بهتر در فراهم‌سازی الزامات این مطرح هستند.

وی ادامه داد: به محض اینکه مشکلات موجود همچون کنترل نرم‌افزارها و زیرساخت‌های لازم برای این طرح از سمت سازمان«فاوا» شهرداری فراهم و رصد بحث‌های مالی آن به منظور ممانعت از ایجاد بدهی به مردم مرتفع شود، احتمال عملیاتی شدن این طرح در ماه آینده بسیار زیاد است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: در صورت اجرای این طرح، پدیده زباله‌گردی خود ‌به خود رفع می‌شود چون با جمع‌آوری زباله خشک مردم از طریق این نرم افزار تلفن همراه دیگر بستری برای فعالیت زباله‌گردان وجود ندارد.

یعقوبی با بیان اینکه شهرداری امکان جمع‌آوری زباله‌گردان را ندارد، بیان کرد: در این خصوص سایر ارگان‌ها همچون نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید ورود کنند، با دستور دادستانی و حضور ماموران نیروی انتظامی در اکیپ‌های گشت ما کار جمع‌آوری زباله‌گردان اجرا شود.

وی افزود: در خصوص جمع‌آوری زباله‌گردها و متکدیان متولی این امر در شهرداری مشهد معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری با همکاری خانه سبز که مسئول آن از طرف فرمانداری تعیین می‌شود و شهرداری در این باره نقش یاری دهنده در خصوص جمع‌آوری متکدیان و زباله‌گردها را دارد.

کد خبر 20593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد