۴۳ هزار مرکز غیر دولتی تحت مدیریت بهزیستی قرار دارد

دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور، صبح امروز در برنامه زنده تلویزیونی «طبیب» با اشاره به مهمترین اقدامات سازمان بهزیستی برای کنترل و پیشگیری بیماری کووید ۱۹ از کنترل خوب و قابل قبول این بیماری در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل،دکتر قبادی دانا با اشاره به ۴۳ هزار مرکز غیر دولتی تحت مدیریت سازمان بهزیستی گفت:در این مراکز که شامل مهدهای کودک، مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، مراکز نگهداری سالمندان و ... هستند،با توجه به خطر ابتلا به ویروس کرونا تا جایی که ممکن بود از ادامه فعالیت مراکز روزانه، مهدهای کودک و ... جلوگیری شد و در مراکز شبانه روزی نیز مقررات محدودیت رفت و آمد، منع پذیرش و همچنین اعمال قرنطینه از نخستین روزهای شیوع کرونا برقرار شد.

وی افزود:به فضل الهی و با پیاده سازی برنامه های علمی و تخصصی و اجرای دستورالعمل های زودهنگام و حفظ فاصله اجتماعی توانستیم از گسترش این ویروس در مراکز تا حدود زیادی جلوگیری کنیم اما از طریق پرسنلی که علایمی هم نداشته اند، این ویروس به مراکز وارد شده است.

قبادی دانا با اشاره به آمار ابتلا به ویروس کرونا در میان افراد مستقر در مراکز شبانه روزی بهزیستی همچون سالمندان، افراد دارای معلولیت، فرزندان بدسرپرست و ...گفت:از حدود ۷۰ هزار نفری که به صورت شبانه روزی در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند، ۱۷۱۷ نفر مبتلا به ویروس کرونا شده اند یعنی کمتر از ۲  درصد از کل و از این افراد نیز ۸۲۰ نفر به طور کامل درمان شده اند و ۷۵۳ نفر نیز همچنان تحت درمان هستند.

وی افزود: متاسفانه ۱۴۴ نفر از این افراد نیز فوت کرده اند که اکثریت آنها از سالمندان بوده اند.

 رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به میزان مستمری مددجویان سازمان بهزیستی نیز گفت: بر اساس ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه، می بایست ۲۰ درصد از مبلغ حداقل حقوق ماهیانه به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی پرداخت شود که این مبلغ در گذشته بسیار کم بوده است.

وی افزود:در سال ۹۷ این مبلغ از محل هدفمندی یارانه ها افزایش یافت و در حال حاضر ۶۳ هزار تومان از این مبلغ از اعتبارات بهزیستی و ۱۰۸ هزار تومان از محل هدفمندی یارانه ها تامین می شود و تقریبا ۱۷۰ هزار تومان می شود که حداقل مبلغ برای یک نفر هست.

قبادی دانا گفت:یک خانوار ۴ نفره یک مبلغ ۱۲۰ هزار تومان و یک مبلغ  ۴۱۶ هزار تومان به عنوان مستمری دریافت می کند در مجموع برای یک خانوار  مبلغی در حدود ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می شود که این مبلغ بین ۳ تا ۵ برابر نسبت به سال ۹۵ افزایش یافته است اما نسبت به شرایط تورمی و  هزینه های کمر شکن زندگی بسیار ناچیز است و این در حالی است که بسیاری از افراد تحت پوشش بهزیستی هم نیازمند هستند و هم اینکه نیازهای خاص همچون وسایل کمک توانبخشی، اقلام بهداشتی و...  دارند.

وی همچنین به افزایش حق پرستاری ۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی اشاره کرد و افزود:این حق پرستاری از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۵۴ هزار تومان افزایش یافته است و همچنین برای تهیه اقلام بهداشتی این افراد نیز در حدود ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می شود که در مناطق محروم تا حدود زیادی می تواند کمک کننده باشد.

را ه اندازی سامانه ملی  فرزند خواندگی 

دکتر قبادی دانا در خصوص مقررات سخت فرزندخواندگی نیز گفت: نگاه ما این است که بهترین مکان برای نگهداری از یک فرزند درون خانواده است و به دنبال سپردن تمام فرزندان به خانواده ها هستیم اما صلاحیت این خانواده باید به گونه ای باشد که خیال ما راحت باشد زیرا وظیفه ما در قبال فرزندی که جز خدا کسی را ندارد و به دست دولت و بهزیستی سپرده شده است، این است که دقت زیادی در سپردن این فرزند به خانواده داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس ضوابط قانونی برای سپردن یک فرزند به خانواده به حکم قضایی، تایید دادستانی، آموزش و مددکاری خانواده و ... نیازمندیم که همه اینها می تواند زمان بر باشد اما تا جایی که ممکن باشد در تسهیل این پروسه تلاش می کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به راه اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی نیز گفت:برای ثبت نام سریع تر، تشکیل پرونده و کمتر شدن آمد و رفت ها و... سامانه ای به نام «فرزندخواندگی» راه اندازی شده است که شرایطی را ایجاد می کند تا کسانی که ثبت نام کرده اند بر اساس نوبت ثبت نام و با تسریع و تسهیل در امور به فرزندشان برسند و البته فرزندانی که قابلیت سپرده شدن به خانواده ها را داشته باشند نیز کم است و در حال حاضر تعداد خانواده های متقاضی فرزندخواندگی بیشتر از تعداد فرزندان بی سرپرست واجد شرایط است.

دکتر قبادی دانا در پایان سخنان خود با اشاره به شرایط سخت کرونایی امروز که تمام مردم دنیا را درگیر کرده است،گفت: به این نکته توجه کنیم و بدانیم که بسیاری از افراد دارای معلولیت در جامعه ما،انگار همیشه عمر خود را در دوران کرونا هستند و به دلیل عدم مناسب سازی و دسترس پذیری جامعه برای کوچکترین کارها مثل خروج از خانه،رفتن به بانک و مراکز خرید،سوار شدن به تاکسی و اتوبوس با مشکل برخورد می کنند و این حسی که در حال حاضر داریم را بررسی کنیم و سعی کنیم در هر شغل و موقعیتی که هستیم، در حد خودمان دسترس پذیری را برای افراد معلول به وجود بیاوریم و برای افراد دارای معلولیت شأن و منزلت قائل باشیم و به آنان رسمیت بدهیم زیرا زندگی مستقل و دارای منزلت «حق»آنان است و ما باید این حق را ادا کنیم.

کد خبر 20566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =