پرداخت کمک هزینه ۵ میلیون تومانی برای کاشت حلزون و توانمندسازی کودکان ناشنوا

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از پرداخت کمک هزینه ۵ میلیون تومانی برای کاشت حلزون و توانمندسازی کودکان ناشنوا خبر داد و گفت: تاکنون ۷۹۹۹ نفر از کودکان ناشنوا تحت عمل جراحی ناشی از کاشت حلزون قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۲۵۰۰ نفر مربوط به سال گذشته بوده‌ است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، محمد نفریه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شایع‌ترین نوع معلولیتی که کودکان با آن متولد می‌شوند معلولیت شنوایی است و در طیف کم‌شنوایی تا ناشنوایی قرار می‌گیرد، افزود: برای همین چندین سال است که سازمان بهزیستی غربالگری کودکان را در ماه نخست تولد آنها در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد از موالید در ماه اول تولد غربالگری شنوایی می‌شوند، اظهار کرد: معلولیت شنوایی روی مهارت‌های دیگر فرد اثر گذار است. هرچه زودتر اختلالات شنوایی شناسایی و مداخله به هنگام انجام شود، مهارت‌های فردی و رشد ذهنی وی بهتر انجام می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه یکی دیگر از کارهایی که برای کودکان ناشنوا و کم شنوا انجام می‌شود، کاشت حلزون است، تصریح کرد: از سال گذشته نیز کمک هزینه تهیه وسایل جانبی دستگاه کاشت حلزون از سوی سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌شود.

نفریه با اشاره به اینکه تاکنون ۷۹۹۹ نفر از کودکان ناشنوا تحت عمل جراحی ناشی از کاشت حلزون قرار گرفته‌اند، گفت: از این تعداد ۲۵۰۰ نفر مربوط به سال گذشته بوده‌ است. البته سال گذشته باید آمار بیشتر می‌شد اما به دنبال شیوع کرونا در پایان سال مقداری از اهدافمان عقب افتادیم.

وی با بیان اینکه بعد از کاشت حلزون، فرایند درمان و توانمندسازی کودک ادامه داد، گفت: کاشت حلزون فقط ۳۰ درصد از این مسیر است و ۷۰ درصد باقی مانده مربوط به توانمندسازی کودکان، تقویت شنیداری و فیزیوتراپی بعد از کاشت آنهاست. از سال ۷۹ سازمان بهزیستی مراکز غیردولتی خانواده و کودک دارای اختلال شنوایی را پایه‌گذاری کرده است. در حال حاضر نیز در ۳۱ استان ۹۰ مرکز فعال هستند که به ۳هزار و ۷۱۹ نفر از کودکان ناشنوا و کم شنوا خدمات توانبخشی شنوایی ارائه می‌کنند.

 معاون امور توابخشی سازمان بهزیستی کشور افزود: از این تعداد ۳ هزار و ۶۲ نفر یارانه بگیر هستند. بیش از ۹۰ درصد از این کودکان نیز به مدارس عادی راه پیدا کرده و مانند یک کودک عادی مشغول به تحصیل می‌شوند. تعدادی از کودکان نیز که بیماری زمینه‌ای دارند یا دیر برای کاشت حلزون اقدام کرده‌اند در مدارس استثنائی تحصیل می‌کنند.

نفریه با اشاره به اینکه یکی دیگر از خدمات سازمان بهزیستی کشور دادن وسایل کمک توانبخشی به ناشنوایان است، اظهار کرد: معلولان شنوایی بیش از ۲۱۸ هزار نفر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوش بهزیستی را شامل می‌شوند. این رقم معادل ۱۳ درصد از معلولان است. از این تعداد ناشنوا نیز بیش از ۳۷ هزار نفر معلول خیلی شدید، ۸۱ هزار نفر شدید،  ۶۶ هزار نفر متوسط و ۳۲ هزار نفر نیز معلول خفیف هستند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تنها ۱۳ درصد از جمعیت معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی از ناشنوایان هستند، گفت: با این وجود سال گذشته ۲۵ درصد از اعتبارات بهزیستی کشور صرف تهیه وسایل کمک توانبخشی برای ناشنوایان شده است. در واقع دو گروه معلولان جسمی حرکتی و ناشنوایان بیشترین درصد از بودجه را به دلیل گران قیمت بودن وسایل مورد نیازشان به خود اختصاص داده‌اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تاکید براینکه این افراد هرچه سریع‌تر شناسایی و وارد چرخه توانمندسازی شوند، زندگی عادی‌تری خواهند داشت، ادامه داد: معلولیت ناشنوایی روی یادگیری و ذهن کودک اثر منفی دارد. این موضوع باعث می‌شود ناشنوایی باعث عقب ماندگی ذهنی نشود.

نفریه با بیان اینکه سال گذشته دریافت کنندگان سمعک و وسایل کمک شنیداری به ۸۹۰۰ نفر رسید، گفت: همچنین ۶۵۲ میلیون تومان نیز برای خرید سمعک و کمک موردی به افراد اختصاص یافت. همچنین ۶۰ واحد شنوایی شناسایی در کل کشور وجود دارد که ۸۲ کارشناس در این مراکز انجام وظیفه می‌کنند. در زمینه غربالگری شنوایی نوزادان نیز ارزیابی و تشخیص کم شنوایی، مداخله توانبخشی بعد از تشخیص، تامین وسایل کمک شنوایی، تقویت شنوایی و ... نیز برای این افراد فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ نیز ۶۰ واحد شنوایی شناسی به بیش از ۵۹ هزار نفر خدمات ارائه کرده است، ادامه داد: تاکنون بیش از ۹۲ هزار جلسه با افراد دارای اختلال شنوایی برگزار شده است. همچنین ۸۳ واحد گفتار درمانی در سطح کشور موجود است که ۹۸ کارشناس در این مراکز در حال فعالیت هستند. این افراد علاوه بر درمان اختلالات گفتاری، به توانبخشی افراد کم شنوا و ناشنوا و تقویت شنوایی نیز کمک می‌کنند. در این واحدها بیش از ۱۶ هزار نفر خدمت دریافت کرده‌اند که تعداد جلسات آنها نیز به بیش از ۵۵ هزار جلسه می‌رسد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۶۰۰ واحد غربالگری در ۳۲۰ شهر نوزادان را می‌سنجد ادامه داد: از ماه اول تولد این اقدام انجام می‌شود. همچنین تا پایان سال ۹۸، ۷ میلیون نوزاد در سطح کشور غربالگری شده‌اند که ۳۱ هزار کودک جهت اقدامات طبی و توانبخشی مانند کاشت حلزون، تجویز سمعک و سایر اقدمات تقویت شنوایی، گفتاردرمانی و... ارجاع شده‌اند.

به گفته نفریه بیش از ۸۰ درصد از موالید کشور در سال گذشته تحت پوشش غربالگری قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه در خصوص هزینه کاشت حلزون نیز اظهار کرد: برای کاشت حلزون چندین بخش و به شکل تیمی شامل وزارت بهداشت، هیئت امنای ارزی، سازمان بهزیستی و خیریه بخشش دست اندرکار هستند. هئیت امنای ارزی تجهیزات مورد نیاز را وارد کشور می‌کند. حلزون‌ها از خارج کشور با هزینه نسبتا بالایی وارد کشور می‌شوند. وزارت بهداشت بخش جراحی و درمان را به عهده دارد. بخش اصلی هم که شامل گفتار درمانی و تقویت شنیداری است توسط بهزیستی در مراکز انجام می‌شود که برای هر کودک در ماه حدود ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سال گذشته ۳ هزار و ۶۲ نفر از یارانه ۶۰۰ هزار تومانی بهزیستی استفاده کردند. همچنین به هر کودکی که حلزون بکارد برای کمک هزینه جراحی و هزینه‌های توانبخشی آتی، ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

نفریه در خصوص مناسب سازی برنامه‌های تلویزیونی برای ناشنوایان همزمان با شیوع کرونا نیز گفت: مکابته‌ای از سوی سازمان بهزیستی با ریاست صدا و سیما انجام شده است. بسیاری از برنامه‌های اصلی صدا و سیما مناسب سازی شده است. الان اخبار کرونا و اخبار سراسری نیز در تعدادی از ساعات مجهز به رابط ناشنوایان هستند.

کد خبر 20508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =