البرز | همایش "راههای کاهش آسیبهای اجتماعی برگزار شد.

عوامل اجتماعی کاملا در هم تنیده اند و باید حتما وضعیت زندگی مردم بهبود پیدا کند و خانواده بعنوان رکن اساسی شکل گیری شخصیت کودکان و انسانها باید استحکام پیدا کند و هرچه خانواده مستحکم تر باشد و ما به استحکام خانواده ها کمک کنیم ، میزان آسیب در اجتماع کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : امروز در هفتمین روز از گرامیداشت هفته بهزیستی همایش "راههای کاهش آسیبهای اجتماعی" با حضور دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز ، دکتر کردی فرماندار شهرستان اشتهارد ، دکتر جوهری عضو هیئت علمی دانشگاه دادگستری ، رئیس دادگستری شهرستان اشتهارد ، دادستان شهرستان ، رییس ورزش و جوانان شهرستان اشتهارد و جمعی از مسئولین استانی و محلی و با حضور جنع کثیری از مددجویان بهزیستی در شهرستان اشتهارد برگزار شد.

در این همایش دکتر اسدالله حیدری ضمن خیر مقدم به همه حضار در جلسه گفت : این هفته ، هفته بهزیستی با شعار « بهزیستن در گام دوم ، شفافیت ، توانمند سازی و ارتقای سلامت اجتماعی »  بود که تقربا می توان گفت در قالب این شعار استراتژی ها و راهبرهای سازمان بهزیستی کشور نهفته هست.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی سازمان بهزیستی از ادغام چندین دستگاه و به همت شهید والا مقام فیاض بخش تشکیل شد و در راستای اهداف و آرمان های انقلاب و امام عزیز و بست و گسترش عدالت اجتماعی بود و همچنین بحث عدالت اجتماعی یکی از منویات مقام معظم رهبری نیز هست و ارائه خدمات به طبقات فرودست جامعه که نقش اساسی و کلیدی هم در ایجاد انقلاب و هم در بقای انقلاب و دفاع مقدس داشتند نیز هست.

در حال حاضر سازمان بهزیستی با ۲۲ هزار پرسنل خدوم ، پرتلاش و ساعی در سراسر کشور در حال خدمت رسانی به جامعه هدف میباشد.

بهزیستی در استان البرز با ۷۱۰ مرکز ، NGO  ، کلینیک و مهدکودک بخش قابل توجه ای از خدمات اجتماعی را به جامعه هدف ارائه میدهد.

با توجه به برون سپاری های انجام شده جهت افزایش کیفیت خدمات و بهره وری بیشتر به بخش خصوصی توانمند توانستیم ۴۰۰۰ نفر در استان البرز را بعنوان شریک کاری خود مشغول بکار کند.

اعتیاد ، طلاق و مسائل اخلاقی سه مبحث مورد تأکید مقام معظم رهبری است که باید گزارش عملکرد مبسوط و کاملی هر سه ماه یکبار به ایشان ارائه شود که در این سه حوزه خدمات و طرح های بسیار خوب و قابل توجهی در سطح استان البرز صورت گرفت.

مدیرکل بهزیستی تصریح کرد : جامعه ی ما جامعه ای در حال توسعه و گذار هست و ویژگی جوامع اینچنینی اینست که آسیب های اجتماعی در این جوامع گسترش پیدا میکند و ما دولتی ها  باید تلاش کنیم بعنوان تسهیلگر ، از این دوران گذار به سلامت عبور کنیم.

در رابطه با مبحث آسیب های اجتماعی بهزیستی یکی از دستگاههایی است که در برنامه ششم توسعه بعنوان متولی سلامت اجتماعی شناخته شده است و باید به کمک دستگاههای قضایی ، دانشگاه علوم پزشکی ، آموزش و پرورش و البته با کمک خود خانواده ها برای کنترل و کاهش آسیبها گام بردارد.
سازمان بهزیستی فقط متولی امور معلولان نیست و سازمان بسیار گسترده ای است و جامعه هدف ما بسیار وسیع است و یک معاونت بعنوان معاونت امور پیشگیری دارد که در حوزه پیشگیری از آسیب ها و پیشگیری از معلولیت ها بطور تخصصی کار و فعالیت می کند.

در استان البرز به کمک دادگستری بخصوص در زمان حضور دکتر جوهری طرح های پایلوت مثل « بحث دادگاه درمان مدار » که از کارهای بسیار خوبی بود اجراشد.

در بحث طلاق که یکی از آسیب های جدی اجتماعی بود ، استان البرز استان دوم در کشور بود  که با طرح های بسیار خوبی که نقش دادگستری و شخص دکتر جوهری درآن بسیار پر رنگ بود خداروشکر توانستیم که رتبه استان را از دوم به استان دهم کاهش بدهیم.

با اقدامات عالمانه ای مثل گسترش مراکز مشاوره بیش از ۵۲ مرکز مشاوره تحت نظر بهزیستی مشغول ارائه خدمات هستند و کار میکنند.

اقدامات قابل توجهی انجام شد و امروز در وضعیت خوبی هستیم و میزان آسیب طلاق در استان کاهش پیدا کرده است.

بهرحال بهزیستی هم قبل از ازدواج و هم در حین ازدواج و هم حتی قبل و بعد از طلاق خدماتی را ارائه میدهد.
در بحث آسیب ها « اعتیاد » یکی از بحث های بسیار جدی در جامعه ماست و بر اساس دستور مقام معظم رهبری که فرمودند طی یک برنامه پنج ساله حداقل باید تا  ۲۰ درصد کنترل و کاهش پیدا کند که البته کارشناسان بهزیستی از آن بعنوان کنترل رشد اعتیاد یاد میکنند.

عوامل اجتماعی کاملا در هم تنیده اند و باید حتما وضعیت زندگی مردم بهبود پیدا کند و خانواده بعنوان رکن اساسی شکل گیری شخصیت کودکان و انسانها باید استحکام پیدا کند و هرچه خانواده مستحکم تر باشد و ما به استحکام خانواده ها کمک کنیم ، میزان آسیب در اجتماع کاهش پیدا خواهد کرد.

در بحث « پیشگیری اجتماع محور » چیزی در حدود ۱۰۶ هزار نفر متأثرین از آموزش های ما در سراسر استان البرز در ارتباط با پیشگیری از آسیب های اجتماعی بوده است که رقم بسیار قابل توجهی است.

تا میتوانیم باید خدمات اجتماعی را افزایش دهیم به شکلی که مردم بتوانند از خدمات اجتماعی بهره مند شوند و آسیب ها کنترل شده و در نهایت نیز کاهش پیدا کند.

بنابراین بهزیستی بعنوان یکی از دستگاههای متولی سلامت و رفاه اجتماعی این آمادگی را دارد که در جهت کنترل کاهش آسیب های این شهرستان قدم هایی بردارد و همه ی این موارد بستگی به همت مسئولین اشتهارد دارد که چقدر بتوانند از این فرصت و امکانات استفاده کنند.

کد خبر 2050

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد