دامن قرار روایت معلولینی است که سالها با محدودیت زندگی می کنند

پوریوسف عنوان کرد: بیش از 60اثر و دلنوشته ادبی به جشنواره ادبی دامن قرار ارسال شده و خوشبختانه دامن قرار در ایام کرونا توانسته است جامعه معلولین را وارد هنجار کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، حمیدرضا پوریوسف در مراسم اختتامیه جشنواره ادبی «دامن قرار» که به صورت لایو اینستاگرام نیز به صورت زنده پخش شد اظهارداشت: همیشه دیدگاهمان این بود که معلولین باید دیده شوند در جامعه اما ما در بهزیستی معلولیت را از منظری دیگر می بینیم چرا که معلولین افرادی هستند که می توانند زندگی را برای افراد جامعه بهتر و بانشاط تر کنند.

وی افزود: افراد جامعه تغییر نگرش دارند نسبت به زندگی و بهتر می توانند با هنجارها سازگاری داشته باشند اما این سازگاری برای معلولین شاید سخت تر باشد.افراد در جامعه اثرگذار هستند همیشه جامعه وظیفه ندارد که تاثیر روی افراد بگذارد بلکه گاهی افراد نیز باید جامعه را وارد مسیری بهتر از زندگی کنند. از این جایگاه باید نسبت به معلولین توجه کرد بطوریکه افراد دارای معلولیت نیز وظیفه  دارند نگرش جامعه را نسبت به خود تغییر دهند.

پوریوسف عنوان کرد: بیش از 60اثر و دلنوشته ادبی به جشنواره ارسال شده و خوشبختانه دامن قرار در ایام کرونا توانسته است جامعه معلولین را وارد هنجار کند.

مسعود فیروزی معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: ما همیشه در یک دوگانه صبر و قرار، قرار داریم و حتی سعدی نیز سه گانه صبر و قرار و عقل را در اشعارش بیان کرده است و در این راستا جشنواره ادبی دامن قرار شکل گرفت.

وی افزود: دبیر کل سازمان ملل متحد پس از قضیه کرونا در پیامی اعلام کرد طبقه معلول جامعه  نسبت به سایر طبقات جامعه آسیب جدی تری را از ویروس کرونا دریافت کرده اند و بخصوص بخشی که مربوط به تبعیض است و این ایام زمینه تبعیض برای افراد دارای معلولیت بیشتر از همیشه فراهم خواهد شد و گفت از دولت ها می خواهیم که معلولان را در ایام شیوع کرونا  مورد توجه بیشتری قرار دهند.

فیروزی تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل متحد یک نگرانی دیگر را نیز مطرح می کند اینکه همه گیری کرونا ویروس در حال تشویش نابرابری ها و تبعیض نسبت به افراد دارای معلولیت است و جوامع حواسشان به این نابرابری ها و تبعیض ها باشد و به موضوع سالمندان، معلولین و مراکز نگهداری توجه بیشتری شود.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: در زمزمه های شروع ویروس کرونا در فضای مجازی پرسش نامه ای در راستای شرایط قرنطینه و ویروس کووید 19 برای معلولین مطرح شد که در این راستا هزار و 403نفر در این پرسش نامه همکاری کردند که 70درصد انها دارای معلولیت شدید بودند با میانگین سنی 35 سال، 31درصد از این افراد خودرا نیازمند اموزش می دانستند و 67درصد اعلام کردند که با توجه به شرایط و محدودیت به نسبت بقیه در معرض خطر هستیم و 58درصد اعلام کردند استرسی که حاکم است بسیار وضعیت را دشوارتر کرده است و آسیب پذیری را بیشتر می کند و 99درصد حتی در این مدت به سفر نرفته اند و 73درصد با مشکلات مالی و اقتصادی روبه رو بودند و تهیه مایحتاج برایشان مشکل بودند و 70درصد اعلام کردند که قرنطینه در برانگیختن حس مهارت و خلاقیت های ما خیلی تاثیر گذاشته است.

وی بیان داشت: سازمان بهزیستی و در کشور اداره کل بهزیستی هر تلاشی انجام داد تا افراد دارای معلولیت احساس تنهایی نداشته باشند و در ایام کرونا و در زمینه های اموزش، فضای مجازی،توانمندسازی تلاش شد تا در ایام کرونا مشکلی برای معلولین به وجود نیاد و خوشبختانه میانگین مرگ و میر افزایش پیدا نکرد و 25درصد مرگ و میر در مراکز شبانه روزی در ایام کرونا در خراسان رضوی کاهش پیدا کرد.

فیروزی در خصوص جشنواره دامن قرار نیز گفت: 68اثر ارسالی از 12استان به جشنواره ارسال شد و تنها گروهی که اثری از انها ارسال نشده ناشنوایان بودند چرا که در درک مفاهیم زبانی با مشکل روبه رو هستند و ادبیاتشان بر اساس بروز اشارات است و امیدواریم در برنامه های بعدی در جشنواره های ادبی برای ناشنوایان نیز جایگزینی داشته باشیم.

وی ادامه داد: 39اثر از معلولین جسمی حرکتی ، 5اثر از معلولین بینایی، 20اثر معلولین ذهنی به جشنواره ارسال شده است. به جهت علاقه ای که ادب و ادبیات در بین معلولین وجود دارد در مراسم اختتامیه می توانستیم شاهد حضور شرکت کنندگان زیادی باشیم که به دلیل شرایط کرونا فراهم نشد البته دامن قرار در روزهای قرنطینه واقعیتی از زندگی معلولین است چرا که بسیاری از معلولین عمری را با محدودیت و در قرنطینه زندگی می کنند امیدواریم بعد از ایام کرونا از معلولین و شرایطشان بیشتر یاد کنیم و حواسمان بیشتر به این افراد باشد.

کد خبر 20492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد