به بهانه چهل سالگی سازمان بهزیستی:
گذر از چله خدمت

زنجان | بهزیستی تا بالندگی و شایستگی مدیرکل بهزیستی استان: سابقه درخشان بهزیستی درمداخلات

معاون توانبخشی بهزیستی : بهزیستی، باید با واگذاری کامل خدمات به شرکای اجتماعی و نهادهای مردمی، درنیل به نقطه مطلوب حرکت کند
 رئیس بهزیستی طارم: وزارت رفاه به وزارت بهزیستی و رفاه اجتماعی تغییر نام دهد
چهل.....
صدای زنجان/گام نهادن درچهل سالگی آغاز بالندگی، تحول خدمت و ارتقاء سلامت اجتماعی در خانواده است.   40 سالگی را شاید از این جهت که مرز بین 2 دوره زندگی است، سن کمال می‌گویند. چرا که با گذر از سن 40 ، اغلب انسان‌ها به پختگی لازم می‌رسند . در مورد سایر موارد اعم از طرح ها، ارگان‌ها و سازمانها هم همین‌گونه است و معمولادر این مدت به بالندگی و شایستگی دست پیدا می‌کنند.
اینک صحبت از 40 سالگی سازمانی است که شاید به جرات بتوان گفت تنها سازمانی است که بیشترین رنج و مشقت را متحمل شده تا به مرز کمال 40 رسیده است.
مقصود و مراد سازمان بهزیستی است که با همه فراز و نشیب‌هایش گام در 40 سالگی نهاد.
40 سال تلاش برای کاستن از درها و رنج انسان‌هایی که بی شک، جایی جز بهزیستی را برای بهتر زیستن، نیافتند.40 سال همدردی با دردمندانی که بهزیستی تسکین دردهایشان بود.
(پرده اول) نیم نگاهی به گذشته
سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای تخصصی- حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می‌کند.
این سازمان ، پس از پیروزی انقلاب، با بررسی و مطالعات شهید گرانقدر دکتر محمد علی فیاضبخش، به موجب لایحه قانونی مورخ 24/4/1359 درراستای تحقق مفاد اصول سوم، بیست ویکم و بیست ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می‌کردند، تشکیل و آغاز به کار کرد، تا با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی، تکیه بر مشارکت‌های مردمی و همکاری نزدیک سازمان‌های ذیربط، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و نیزپیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد، اقدام کند.
(پرده دوم) نگاهی به امروز
بهزیستی استان زنجان هم اکنون با 5 معاونت در راستای خدمت به جامعه هدف فعالیت می‌کند. و در حال حاضر15 درصد ازکل جمعیت استان زنجان  معادل 83 هزارو 395 نفر مددجو به همراه خانواده، تحت پوشش هستند که از این  تعداد 18 هزارو 330 خانوار، معادل65 درصد، مستمری بگیر سازمان و 35 درصد بقیه از سایر خدمات این سازمان، بهره مند می‌شوند.
معاونت امور توانبخشی:
مجموعه‌ای است که اقدامات هدفمند را، در جهت قادر سازی شخص معلول، به منظور دست یابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، حسی، ذهنی روانی، اجتماعی و حفظ این توانایی ها انجام  می دهد. بر این اساس فعالیت عمده این مجموعه تغییر زندگی معلولین برای استقلال بیشتر می شود.
این معاونت دارای 3 دفتر به شرح ذیل است :
1-دفتر امور مراکز روزانه و توانپزشکی: وظیفه‌ی این دفتر مدیریت و برنامه ریزی در زمینه ی ارائه  خدمات توانپزشکی،تامین وسایل کمک توانبخشی،مدیریت و تامین اعتبار مراکز روزانه توانبخشی،حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی حمایتی است.
2-دفتر امور توانمندسازی:  این دفتر برنامه ریزی‌های لازم در خصوص توانمندسازی همه ی گروه های معلولین تحت پوشش و تامین اعتبارات مرتبط می باشد.مانند: مناسب سازی،اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه،اجرای طرح های توانمندسازی و ...را انجام می دهد.
3-دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی: فعالیت  این دفتر در خصوص ارتباط با اصول مراقبت، آموزش های مراقبتی اعم از مراقبین در منزل و مراکز شبانه روزی  و تامین و پرداخت اعتبارات مرتبط است.
معاونت امور اجتماعی:
این معاونت مسئول ارائه و انجام برنامه های خدمات اجتماعی مانند قادرسازی (ارائه خدمات قادرسازی به افراد وگروههایی که بنا به دلایل اقتصادی اجتماعی و تربیتی وفرهنگی از روال عادی زندگی بازمانده و در وضعیت اضطراری قراردارند) است.
معاون امور اجتماعی در قالب 4 دفتر به شرح ذیل فعالیت میکند:

1-دفتر توانمند سازی خانواده و زنان: ماموریت اصلی این دفتر ، حمایت و ارائه خدمات توانمندسازانه به افراد و گروه هایی است که بنا به دلایل اقتصادی، اجتماعی، تربیتی و فرهنگی ازروال عادی زندگی بازمانده و در وضعیت اضطراری قرار دارند..
2- دفتر امور شبه خانواده: حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست با دو روش مراقبت و پرورش در خانواده و خانه های کودک و نوجوان، ماموریت اصلی این دفتر است.
3-دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی: این دفتر با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در افراد، در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، فعالیت می نماید.
4-دفترامورکودکان ونوجوانان:
   این دفتر نظارت برفعالیت مهدهای کودک  که مسئولیت مراقبت و رشد و پرورش کودکا ن در ابعاد، شناختی، اجتماعی، مذهبی، معنوی، جسمی وروانی کودکان از 6 ماهگی تا پایان 6 سالگی را دارند،عهده‌دار می‌باشد.
معاونت امور توسعه و پیشگیری:
معاونت امور پیشگیری براساس رسالت و حیطه فعالیت خود که همان اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی های علمی آحاد جامعه در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی، معلولیت ها و مشاوره روانشناختی است، اقدامات زیادی را انجام داده است.
  معاونت امور توسعه و پیشگیری دارای 4 دفتر به شرح ذیل است:
1-دفتر پیشگیری از معلولیت : در این دفتر طرح های غربالگری تنبلی چشم ، غربالگری شنوایی نوزادان ، خدمات مشاوره ژنتیک و آگاه سازی پیشگیری از معلولیت انجام می شود.
2-دفتر پیشگیری و امور اعتیاد: پیشگیری  از اعتیاد شامل کلیه تدابیر و فعالیت هایی است که  از پیدایش، وقوع اعتیاد و شدت یافتن بیماری و عوارض و تبعات ناشی از آن را در سه سطح جلوگیری می کند .
3-دفتر پیشگیری ازآسیب های اجتماعی:  این دفتراز طریق پایگاه های سلامت اجتماعی ، به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی درمناطق محروم ومحله‌های آسیب خیز از طریق آموزش واجرای طرح های پیشگیری از آسیب با رویکرد گروه های همیاری می پردازد .
4-دفتر مشاوره: در این دفتر مشاوره تلفنی 1480 ، مشاوره حضوری در 2بخش دولتی و غیر دولتی، صدور مجوز جهت تاسیس مراکز مشاوره وخدمات روانشناختی ،اجرای طرح غربالگری اضطراب، اجرای طرح محب ، آموزش های پیش از ازدواج و زندگی خانواده ، آموزش مهارت های زندگی و....ارائه می شود.
معاونت مشارکت های مردمی، اشتغال و موسسات خیریه:
باتوجه به وظایف قانونی سازمان بهزیستی در حمایت و رسیدگی به امور مددجویان وتوان‌خواهان تحت پوشش وبا توجه  به کمبود امکانات این سازمان وپاسخگویی به نیازهای مادی ومعنوی افراد یادشده ضروری است که با بهره گیری از توان آحاد جامعه از طریق جلب وجذب کمک ها وحمایت های مادی ومعنوی عامه مردم شرایط رشد وبالندگی معنوی ،اجتماعی واقتصادی جامعه هدف بهزیستی فراهم آید. ازاین رو معاونت مشارکت های مردمی سعی برآن دارد که بااستفاده از امکانات وخدمات مادی ومعنوی افراد جامعه و مشارکت فعالانه خیرین، نیازهایی از قبیل مسکن، تامین جهیزیه، هزینه ازدواج، هزینه درمان وهزینه تحصیل و... را تامین نموده وگامی ارزشمند درجهت ارائه خدمت به محرومین ونیازمندان بردارد.
این معاونت دارای 4 دفتربه شرح ذیل است:
1- دبیر خانه مسکن مددجویان : مددجویان تحت پوشش متقاضی که دارای پرونده بوده و بر اساس تشخیص کارشناس مسکن و مددکارمربوطه  فاقد مسکن ملکی هستند و دارای شرایط بر اساس دستورالعمل مرتبط و فرم های امتیاز بندی کمک بلاعوض احداث  بر اساس پیشرفت فیزیکی واحد مسکونی و خرید مسکن را با تامین بخشی از اعتبار از منابع مالی مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب سالانه سازمان  را دریافت می کنند.
2- دفتر اشتغال و کارآفرینی: تسهیل گری اشتغال جامعه هدف برابر تعهدات ابلاغی از ستاد به استان-جذب منابع اعتباری بانکی- پرداخت مشوق های حمایتی بیمه ای سهم خویش فرمایی ، کار آفرینی و یارانه ارتقاء کارایی معلولان- بازدید و نظارت بر طرح های اشتغال -تطبیق آمارهای ارسالی با رکوردهای ثبت شده در پورتال از وظایف این دفتر است.
3- دفتر مشارکتهای مردمی: جذب کمکهای مردمی(در قالب نقدی ، غیر نقدی و خدماتی) به منظور رفع نیازهای جامعه هدف هم در این دفتر انجام می شود.
4- دفتر توسعه و نظارت بر مراکز غیر دولتی: در اجرای ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 9/11/80 مجلس شورای اسلامی، مسئولیت صدور و تمدید مجوز برای موارد 13 گانه موضوع این ماده، به عهده سازمان بهزیستی (دفتر مراکز غیر دولتی) است.
(پرده سوم) بهزیستی از زبان خادمان بهزیستی

به بهانه چهل سالگی بهزیستی ، با طرح چند سوال، دیدگاه‌های برخی ازمسئولین، کارکنان وخدمتگزاران بهزیستی، در این گزارش ارائه می‌شود.
به راستی بعد از40 سال فعالیت مستمر، اینک نقش فعالیت سازمان بهزیستی در بهبود شرایط زندگی عموم مردم تا چه حد اهمیت دارد و تاثیرگذارترین فعالیت آن کدام است؟
روند تکاملی خدمات بهزیستی در چهل سال گذشته چگونه ارزیابی می‌شود؟
یا اینکه بهزیستی برای رسیدن به نقطه مطلوب، بهتر است چه مسیری را طی کند؟
ویا حتی سوال خاص‌تر و آن اینکه بهترین خاطره کاری درارتباط با بهزیستی چیست؟

ارزیابی روند تکاملی بهزیستی رضایت بخش است
محمد محمدی مدیرکل بهزیستی استان(دکتری مدیریت منابع انسانی) به اهمیت نقش فعالیت بهزیستی در زندگی مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: سازمان بهزیستی یک نهاد تخصصی- حمایتی است در بخش بهزیستی با رویکرد عامش برای کل جمعیت استان مثمر ثمر بوده به طوریکه در طول سالیان طولانی، در بخش پیشگیری از معلولیت‌ها، اعتیاد، آسیب های اجتماعی و...فعالیت کرده است.
وی سابقه بهزیستی در بخش‌های مختلف حوزه مداخلات ، از جمله معلولیت‌ها و زنان سرپرست خانوار را درخشان اعلام می‌کند.
بنا به اظهار مدیرکل بهزیستی استان، ارزیابی روند تکاملی بهزیستی با توجه به شرایط ‌و موقعیت‌هایی که وجود داشته است، خوب  و رضایت بخش است.
محمدی اما نیل بهزیستی به نقطه مطلوب را بکارگیری روش‌های علمی و در نظر گرفتن شرایط بومی- منطقه‌ای ‌و نیز آموزش همکاران بهزیستی می‌داند.
وی حل مشکلات مردم و دعای خیر آنها را که هر روز هم تکرار می‌شود، از جمله بهترین خاطرات عنوان می‌کند ومی‌گوید: خداوند را همیشه به خاطر توفیق ‌ خدمت در سازمان شاکرم.
برنامه‌ریزی‌های خوب برای توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی
فیزیوتراپ‌ها با استفاده از روش‌های مختلف، درصد هستند که افراد، حداکثر توانایی خود را برای انجام حرکات و فعالیت‌های طبیعی زندگی به وجود آورند.
فرهاد میرزایی معاون توانبخشی بهزیستی و فیزیوتراپ با 30 سال سابقه کار، همواره تلاش می‌کند تا مراجعه‌کنندگان، دارای حرکت طبیعی و بدون درد باشند، چون حرکت، اساس زندگی و شاخص مهمی برای سنجش میزان سلامتی افراد محسوب می‌شود.
او با تاکید بر اینکه اگر همه وظایف سازمان درست انجام شود، در بهبود شرایط زندگی عموم موثر است می‌گوید: ارائه خدمات به معلولان و خانواده‌های نیازمند و اقشار آسیب‌پذیر که تعداد آنها در جامعه متاسفانه، کم نیست، باعث ارتقاء سطح رفاه خانواده‌ها می‌شود و این موضوع تاثیر بسزایی در آحاد جامعه دارد. قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و مداخله در بحران‌های اجتماعی تاثیرگذارترین این خدمات است .
معاون توانبخشی ، روند خدمات 40 ساله بهزیستی را  تکاملی اما متاثر از اقتصاد کشور با افت‌وخیزهای فراوانی می‌داند و می‌افزاید: به عنوان یک کارشناس که 30 سال در سازمان خدمت کرده‌ام نمی‌توانم نمره 20 به روند تکامل خدمات بدهم ولی قطعا برنامه‌ریزی‌های خوبی در این 40 سال بویژه در سال‌های اخیر، در جهت توانمندسازی جامعه هدف انجام و گام‌های مثبت فراوانی برداشته شده است.
میرزایی بر این باور است که بهزیستی، باید با مشخص شدن همه وظایف محوله، شفافیت با پشتوانه قانونی و واگذاری کامل خدمات به شرکای اجتماعی و نهادهای مردمی، در جهت نیل به نقطه مطلوب حرکت کند.
او در خصوص بهترین خاطره کاری هم چنین می‌گوید:
 خاطرات فراوانی درطول خدمت در ارتباط با وظایف محوله در بهزیستی و در مسئولیت‌های مختلف، دارم همه شیرین و البته بعضی هم تلخ بوده است.
یکی از بهترین‌ها اما این بود که یک خانواده با 3 معلول نابینا و جسمی- حرکتی را در جهت توانمندسازی خانواده حمایت کردم تا اینکه در سال 1398 این خانواده در جشنواره روز جهانی معلولین در سالن روزبه زنجان مورد تقدیر مسئولین و مهمانان قرار گرفت.
بهزیستی تنها پناهگاه دختر باهوش اما بی‌سواد و نیازمند
زندگی زیباست اگر آن را زیبا ببینیم.گاهی به راستی که زیبایی در میان مشکلاتی است که به ظاهر خیلی طاقت فرساست وگویا انسان را به پایان خط تحمل می‌رساند. اما یک اندیشه و انتخاب درست، و تلاش جدی، بالاخره به ثمر می‌نشیند اینجاست که شعر" پایان شب سیه سپید است" معنای واقعی خود را بروز می‌دهد.
 علی لطیفی  رییس بهزیستی شهرستان ابهر، نظرش در خصوص نقش فعالیت سازمان در بهبود زندگی عموم مثبت است و می‌گوید: با در نظر گرفتن حدود 154 حیطه فعالیت سازمان، به نظر بنده در بهبود شرایط زندگی عموم مردم می‌توان نمره مطلوب را داد و تاثیرگذارترین فعالیت در زمینه پیگیری در تصویب قانون حمایت در کودکان بی سرپرست و معلولین بوده است
او که کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی و 19 سال سابقه کاردارد، با تاکید بر اینکه قطعا روند خدمات سازمان بهزیستی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی مسیر صعودی داشته، می‌افزاید: اما در مقاسیه با کشورهای پیشرفته راههای زیادی تارسیدن به اهداف و آرمان مورد انتظار وجود دارد.
  رییس بهزیستی شهرستان ابهر، تصویب لوایح و قوانین در خصوص اجرای طرح‌های درآمدزایی درکنار اجرای قوانین صرف حمایتی و به اصطلاح کاهش بار مالی سازمان بر دولت را مسیر رسیدن به نقطه مطلوب می‌داند .
علی لطیفی در مورد بهترین خاطره کاری‌اش هم چنین می‌گوید:
  لبیک به ندای دختر باهوش اما بی‌سواد و نیازمندی که تنها پناهگاه مساعدت را  حدود 15 سال پیش، در بهزیستی دید.و پس از بازدید، تشکیل پرونده، شناسایی بهره هوشی بالای آن دختر، تشویق و مساعدت در پیمودن مسیر تحصیل بصورت جهشی با توجه به بهره هوشی بالا، دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته مطالعات زنان، ازدواج موفق با یکی از اساتید دانشگاه تهران، نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی و در نهایت پیشنهاد ارائه خدمات مشاوره‌ای توسط همان دختر بی‌سواد به بهزیستی، از بهترین خاطرات کاری من در ارتباط با بهزیستی است..

جلوگیری بهزیستی از گسترش آسیب در 40 سال گذشته
سالمندان و معلولین را شاید بتوان از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه برشمرد در بین این 2 قشر، معلولین اما آسیب پذیرتر هستند و البته برای توانمند شدن در زندگی فردی و اجتماعی نیازمند توجه بیشتر هستند. بخشی از جامعه که البته حقوق شهروندی آنها هم تا حدود زیادی نادیده گرفته شده که باید مورد حمایت قرار گیرند.
 فرشید کاظمی کارشناسی ارشد روانشناسی و مسئول طرح سالمندان شهرستان ابهر هم با بیان اینکه سازمان بهزیستی توانسته است با نقش پیشگیرانه، ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم و نیزکمک های مالی به جامعه هدف خود، بخشی از نقاط ضعف این جامعه را پوشش دهد، می‌گوید: باید با برنامه‌های اجرا شده اعم از آگاهی‌دهی به جامعه با استفاده از تجارب و جمع آوری اطلاعات از بخش آسیب‌دیده، اطلاعات  بیشتری در اختیار عموم مردم قرار دهد و با بازنشر این اطلاعات در کانال‌های مختلف خبری، باعث بهبود روانی جامعه شود.
او تاثیرگذارترین فعالیت بهزیستی را، کاهش دغدغه‌های اجتماعی و بار روانی نسبت به جامعه، عنوان می‌کند.
مسئول طرح سالمندان شهرستان ابهرو رئیس هیئت مدیره موسسه حمایت از معلولین سامه (به مدت 4سال) ، درباره روند تکاملی خدمات هم می‌افزاید: سازمان در طول 40 سال گذشته، با ایجاد بخش‌های مختلف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن، توانسته است طرح‌های مختلف ایجاد کند تا از روند رو به گسترش آسیب، جلوگیری شود.
کاظمی، معتقد است سازمان با  تمرکز بر پیگیری و اجرای طرح‌های آسیب زدایی و کمک‌رسانی که البته هم ‌اکنون نیز درحال انجام است، می‌تواند ایده‌های بهتری را دنبال کرده و به نقطه مطلوب برسد.
او شرکت در جلسات مختلف و مشاهده جدیت مسئولان سازمان بهزیستی، درایجاد ارتباط و تعامل با سایر ارگان‌ها و پیگیری مناسب‌سازی فضای شهری برای افراد آسیب دیده که البته همچنان هم ادامه دارد را بهترین خاطره کاری عنوان می‌کند و می‌گوید: نتیجه این پیگیری‌ها مشاهده تردد راحت‌تر افرادی است که قبلا در گذر از سطح شهر، دچار مشکل بودند که همیشه در خاطرم ماندگار است.

پیشرفت چشمگیر بهزیستی در حوزه سلامت روان
با توجه به گستردگی جامعه هدف بهزیستی و دغدغه‌ها و نیازمندی‌های مختلف آنها، لزوم ارائه آگاهی در حوزه‌های مختلف برای آنها اجتناب ناپذیر بوده و خدمات‌رسانی متناسب با توجه به نیاز موجود در هر بخش، ضروری است. این امر ممکن نیست مگر با تلاش‌های تلاشگرانی به نام مدکاران اجتماعی، که الحق‌والانصاف حضورشان در بهزیستی ثمرات فراوانی داشته است.
خانم مرادی با تحصیلات کارشناسی در رشته راهنمایی و مشاوره، و به عنوان مددکار اجتماعی خانواده با 10 سال سابقه کار، که در راستای ارائه خدمات به جامعه هدف سازمان، فعالیت می‌کند، در خصوص نقش تلاش‌های سازمان می‌گوید:
بهزیستی با توجه به آگاه‌سازی مردم درخصوص آموزش‌ها و خدمات بهزیستی در زمینه‌های مختلف مانند انواع معلولیت‌ها و نحوه نگهداری از معلولین، حمایت‌های کمک توانبخشی سازمان، سالمندان، زنان سرپرست و بدسرپرست، آسیب‌های اجتماعی، فرزندخواندگی، مراکز نگهداری فرزندان و سایر خدمات سازمان، باعث شده تا سلامت روان مردم، نسبت به پیامدهای ناشی از موارد بالا، تامین شود.
او با اشاره به اینکه، با ورود  بهزیستی در حوزه‌های مختلف و ارائه خدمات متناسب با آن حوزه، شاهد پیشرفت تکاملی سازمان در حوزه سلامت روان مردم به نحو چشمگیری هستیم، می‌افزاید:
قطعا برای رسیدن به نقطه مطلوب، سازمان می‌تواند از طریق آموزش‌های صحیح به مردم و جامعه هدف و نیز آگاه‌سازی مردم به ویژه درمناطق آسیب خیز و نصب بنرهایی با جملات کوتاه، تولید میان برنامه برای صدا و سیما، و مصاحبه مسئولین درصدا و سیما درخصوص فعالیت‌های سازمان به نحو مطلوبی، تاثیرگذار باشد .
به گفته این مددکار، شاد کردن دل نیازمندان و همنوعان در هرلحظه، بهترین خاطره کاری برای اوست.

نقش بی بدیل بهزیستی در مقایسه با نهادهای تاثیرگذار
محمود عزیزی کارشناس علوم اجتماعی و رئیس اداره بهزیستی شهرستان طارم با 21 سال سابقه فعالیت، با اشاره به نقش فعالیت سازمان می‌گوید: بهزیستی با اجرای وظائف ذاتی خود در بهبود شرایط زندگی جامعه بصورت عام و جامعه هدف به صورت ویژه، نقش پررنگی داشته و دارد.
او اجرای طرح‌های فقرزدائی، تاسیس و نظارت مهدهای کودک در شهرها و روستاها، طرح‌های سالیانه غربالگری شنوائی و بینائی(آمبلیوپی)، و نیز با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد با ارائه حمایت‌های جامع مادی و معنوی(در قالب طرح های مشاوره و مداخله، اورژانس اجتماعی و ...) نقش پیشگیرانه بهزیستی در گسست نهاد خانواده عنوان می‌کند ومی‌گوید: امروز بهزیستی در سطح کلان و خرد نقش بی بدیلی در بین سایر نهادهای تاثیرگذار داشته است.
به زعم او، روند تکاملی بهزیستی رو به جلو و پیشرفت بوده است، چرا که خدمات اولیه بهزیستی، تنها به2 یا چند گروه زنان سرپرست خانوار یا معلولین، تعلق داشته اما در حال حاضر، همگام با برنامه‌های5 ساله و چشم اندازهای 20 ساله کشور،  با کمک به طیف وسیعی از اقشار مختلف، از کودکی به دوره بالندگی خود رسیده و باعث افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان طارم البته پیشنهادی هم برای نیل به نقطه مطلوب سازمان می‌دهد و می‌افزاید: به عنوان مددکار کوچکی که شاهد تحولات مختلفی در این سازمان بوده‌ام، پیشنهاد می‌کنم، وزارت رفاه به وزارت بهزیستی و رفاه اجتماعی تغییر نام دهد تا جایگاه این خدمات و سازمان، به حد مطلوب خود برسد.
عزیزی بر این باور است که بهزیستی برای پیشبرد اهداف خود در تقویت حمایت‌ها از اقشار مختلف جامعه، لازم است که اعتبارات و یارانه‌ها را بصورت شهرستانی یا سرانه‌ای دریافت کند. در این‌ صورت، عدالت برای شهرستان‌های کوچک نیز، برقرار می‌شود.
او با اشاره به اینکه 20 سال خدمتش در بهزیستی هر روز برایش خاطره گرانقدری محسوب می‌شود می‌گوید: اما شیرین‌ترین آن کسب موافقت فرماندار وقت طارم، برای احداث ساختمان جدید با اعتباری نزدیک به 15 میلیارد ریال، و در محل مجتمع ادارات این شهرستان بود.
عزیزی می‌افزاید: چون خدمت‌رسانی برای مددجویان را، بواسطه تمرکز ادارات بصورت یکجا، آسان می‌کرد. باشد که این تلاش کوچک یادگاری از تلاش چند ساله ما باقی بماند.
تثبیت جایگاه بهزیستی در سیاست‌گذاری‌های کلان
مهرداد شریفی کارشناس علوم اجتماعی و کارشناس مسئول واحد اجتماعی بهزیستی شهرستان طارم با 18 سال سابقه فعالیت،درخصوص نقش فعالیت های سازمان می‌گوید:
باتوجه به گستردگی فعالیت‌های بهزیستی از پیشگیری تا حمایت و درمان،  تنوع جامعه هدف اعم از معلولین، زنان سرپرست خانوار، و نیز سایر اقشار متقاضی استفاده از خدمات متنوع آن، سازمان توانسته، این خدمات را در تخصصی‌ترین شکل خود ارائه دهد.
او طرح شناسایی معلولین در قالب طرح" سی بی آر" را یکی از فعالیت‌های شاخص این سازمان عنوان کرده می‌گوید: با این طرح، معلولین به ‌عنوان قشر فراموش شده و مهجور، شناسایی و با حمایت سازمان، با حقوق انسانی و شهروندی خود، آشنا شده و به جایگاه مطلوب خود رسیده‌اند.
شریفی می‌افزاید: بی شک بهزیستی با توجه به شرایط کشور در دوره‌های مختلف و با وجود سلیقه‌ها و عقاید متفاوت، توانسته رشد تکاملی مطلوبی داشته و جایگاه خود را در سیاست‌گذاری های کلان جامعه، تثبیت کند.
کارشناس مسئول واحد اجتماعی بهزیستی شهرستان طارم تاکید می‌کند با مد نظر قراردادن اجرای دستورالعمل‌ها که با دقت و در نظر گرفتن ابعاد مهمی از شرایط زیستی جامعه هدف، نوشته شده است، بی شک توجه به تجربیات زیستی مددکاران که در ارتباط نزدیک با مددجویان هستند، می‌تواند در غنی‌سازی برنامه ها و تصمیم‌گیری‌ها، نقش عمده‌ای داشته باشد.
شریفی هم به بهترین خاطره کاری که البته شاید برجسته ترین در بین این خاطره‌ها باشد اشاره کرده و می‌گوید: سال 82 مددکار توانبخشی بودم. مرد ناامیدی فرزند معلولش را به بهزیستی سپرد که با کمک رئیس وقت اداره و هماهنگی‌های مختلف، پسر را به مراکز درمانی ارجاع دادیم. پس از گذشت سالها، پسر درمان و با پیگیری‌های بهزیستی، صاحب شغل شد. وهنوز هم هر بار او را  که صاحب شغل، درآمد و خانواده مستقل شده است می‌بینم، به شغلم افتخار می‌کنم.

بهزیستی نقش بسزایی در ارتقاء کیفیت زندگی قشر آسیب پذیر جامعه
حسین رکابی کارشناس ارشد علوم اجتماعی با 8 سال سابقه فعالیت به عنوان مدیرعامل موسسه غیردولتی آوای مهر چورزق هم با بیان اینکه بهزیستی نقش بسزایی در ارتقاء کیفیت زندگی قشر آسیب پذیر جامعه از جمله زنان سرپرست خانوار و معلولین داشته است، می‌گوید: از تاثیرگذارترین فعالیت‌های آن می‌توان به ارائه طرح‌های حمایتی و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت ارتقاء دانش عمومی و مهارت‌های زندگی جامعه اشاره کرد.
او روند سازمان در 40 سال گذشته را رو به رشد عنوان کرده می‌گوید: ارائه خدمات هم از نظر کمی، افزایش یافته و تعداد بیشتری از جامعه را تحت پوشش حمایت خود قرار داده و به همان میزان، افراد بیشتری را توانمند کرده و از سوی دیگر در زمینه ارتقاء کیفیت خدمات خود نیز رشد تصاعدی داشته است.
رکابی براین باور است که سازمان بهزیستی با ادامه روند استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و برون‌سپاری بخشی از وظائف خود می‌تواند تمرکز خود را در اجرای تصمیمات کلان، بهبود بخشد.
بهترین خاطره کاری‌ هم به گفته خودش مربوط به تابستان 98 در کنار نوجوانان مشتاق شهرش در قالب "طرح مانا" می‌شود. این دوره منجر به برقراری روابط موثر و پایداری شد که در طول آن توانست نیازهای واقعی نوجوانان اطرافش را شناسایی و در جلسات مختلف، مطرح و اجرائی شدن آنها را پیگیری کند.
بهزیستی اثرگذارترین نهاد دولتی در سازماندهی به طیف آسیب پذیر جامعه
مریم حسنی کارشناس ارشد مدیریت با 10 سال سابقه فعالیت به‌ عنوان مدیرعامل موسسه همراز شهرستان طارم نیز با بیان اینکه بی شک اثرگذارترین نهاد دولتی در جهت سازمان دادن به طیف آسیب پذیر جامعه، سازمان بهزیستی است، می‌گوید: مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از جامعه، که به خاطر محدودیت‌های جسمی و روانی نتوانسته‌اند به شکوفایی برسند با بهزیستی است که این مهم، با حمایت  این سازمان برایشان ممکن شده است.
به اعتقاد او سازمان بهزیستی با اتخاذ تدابیر موثر در جهت گسترش خدمات کمی و کیفی خود، و با تشکیل موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد، کمک چشمگیری در نیل به اهداف عالیه خود، داشته است.
حسنی تاکید می‌کند: فراهم‌ سازی هرچه بیشتر زمینه‌های توانمند ‌شدن مدد جویان، بهترین شیوه برای رسیدن به نقطه مطلوب است.
او هم درباره بهترین خاطره کاری اینگونه می‌گوید: مربوط به سالهای شروع کارم می‌شود. کار در فضای کوچک اجاره ای با شیفت‌های فشرده و امکانات کم، اما با انگیزه‌ای که در طول این سالها، نه تنها کم نشده بلکه با دیدن ثمره تلاش‌های آن روزها، نسبت به ادامه مسیر، دلگرم‌تر هم می‌شویم.
برداشتن بار از دوش نیازمندان خاطره ای که بارها تکرار می‌شود
 داشتن جامعه‌ای به دور از بیماری، معلولیت، آسیب‌های اجتماعی و نیازمندی، آرمان هر ملت ودولت است.درکشور ما نیز نهادهای مربوطه به ویژه بهزیستی تلاش می‌کند تا چنین ایده آلی دور از دسترس نباشد. البته تا حدودی هم دست یافته است چرا که قبل از انقلاب فعالیت های بهزیستی فقط در چندبخش محدود بود.حالا اما، بیش از 170 عنوان فعالیت را برای جامعه هدف خود انجام می‌دهد. چیزی که ناهید حیدری کارشناس مسئول امور توسعه و پیشگیری  شهرستان ابهر با 23 سال سابقه و رشته تحصیلی مشاوره در مقطع کارشناسی هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید:
سازمان بهزیستی از چند جهت وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را عهده دار است. تامین رفاه جمعیت بزرگی از معلولان جامعه به بهزیستی محول شده و علاوه بر آن وظیفه سروسامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان، کودکان و معلولین هم در حوزه مسئولیت‌های بهزیستی است .
او تاثیرگذارترین فعالیت سازمان بهزیستی را هم، برنامه‌ریزی و نظارت برآموزش کودکان، معلولین و حمایت از زنان عنوان می‌کند .
کارشناس مسئول امور توسعه و پیشگیری شهرستان ابهر با اشاره به ارزیابی فعالیت‌های بهزیستی در 40 سال گذشته، می‌گوید: برای ارزیابی باید به این نکته اشاره کرد که قبل از انقلاب، تنها در حوزه توانبخشی و حمایت از توان‌خواهان و زنان فعالیت می‌کرد ولی در حال حاضر، بیش از 170 عنوان فعالیت را که همگی مستقل است، انجام می‌دهد.
حیدری می‌افزاید: علاوه بر آن فعالیت گسترده‌ای در 4 حوزه امور اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و مشارکت‌های مردمی  انجام می‌دهد .
او نظر خود درباره رسیدن به نقطه مطلوب هم می‌گوید: از آنجایی که پیشگیری مهمتر و مقدم بر درمان بوده، پرواضح است که سرمایه‌گذاری در حوزه پیشگیری، باعث کاهش و ریشه‌کنی معلولیت و آسیب شده و موجب افزایش بهداشت روان و آگاهی در همه زمینه‌های مختلف می‌شود .
کارشناس مسئول امور توسعه و پیشگیری شهرستان ابهر، با اشاره به اینکه فعالیت در بهزیستی سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است، می‌افزاید: البته بهترین خاطره، برداشتن باری از دوش نیازمندان است که هر روز و در همه حوزه‌ها، این اتفاق خوب، رخ می‌دهد .
استقبال مردم از خدمات سازمان بهزیستی موید شفافیت خدمات است
عصمت نصیری قیداری رئیس بهزیستی شهرستان خدابنده با 29 سال سابقه و ارشد مدیریت  
با بیان اینکه روشن است که نقش و فعالیت سازمان درکیفیت زندگی همه اقشار جامعه می‌تواند تاثیر مطلوب و مثبت داشته باشد می‌گوید: به نظر من پیشگیری از معلولیت‌ها و ایجاد مرکز مشاوره ژنتیک فعالیت بسیار برجسته بهزیستی است که متعاقب آن جامعه درگیر هزینه‌های اقتصادی و غیره نمی‌شود.
او با اشاره به اینکه خدمات بهزیستی برای عموم مردم شفاف‌تر شده است، می‌افزاید: استقبال مردم از خدمات این سازمان تایید کننده روند تکاملی است.
عصمت نصیری، توجه جدی بهزیستی به میزان فعالیت سازمان درخصوص اطلاع رسانی را در رسیدن به نقطه مطلوب مهم می‌داند.
او ساخت مسکن مدد جویان فاقد سرپناه و نیز مرکز نگهداری سالمندان و معلولین از محل مشارکت مردمی را، بهترین خاطره  عنوان می‌کند.
رضایت‌مندی ارباب رجوع خاطرات خوش ما را رقم می‌زند
فاطمه بیگدلی کارشناسی ارشد و مسئول واحد توانبخشی، درباره  نقش فعالیت سازمان می‌گوید:مناسب سازی مبلمان شهری و مکانهای عمومی باعث شده است علاوه بر دسترسی معلولین، سایر افراد جامعه از جمله سالمندان نیز از امکانات اجتماعی بهره‌مند شوند به همین دلیل این موضوع می‌تواند تاثیرگزارترین فعالیت باشد
او واگذاری فعالیت‌های سازمان به بخش غیردولتی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جدید در راستای اهداف سازمان، را مسیرتکاملی بهزیستی عنوان می‌کند.
به اعتقاد بیگدلی، برای جلوگیری از موازی‌کاری و نیز افزایش راندمان، اگر سازمان فعالیت‌های تخصصی خود را دنبال کند، به نقطه مطلوب می‌رسد.
 او می‌گوید: رضایت‌مندی ارباب رجوع خاطرات خوش ما را رقم می زند.

خدمات بهزیستی تکامل‌یافته تر شده است‌
 مهری شویکلو مسئول کلینیک مددکاری غیردولتی سپیده با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی در بهبود شرایط زندگی عموم مردم می‌تواند بیش از این هم تاثیرگذار باشد، می‌گوید: از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله مهارت‌های10 گانه زندگی و فرزند پروری، تاب‌آوری اجتماعی و فردی، کارآفرینی و نیز مهارت‌های آموزشی در زمینه نحوه رفتار با فرد معتاد برای خانوادهای معتادین،  در صورت امکان رایگان یا با حداقل هزینه برگزار شود، می‌تواند تاثیرگذار باشد.
او که کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی باگرایش پژوهشگری و سابقه فعالیت 12 ساله در کلینیک سپیده را دارد، تاکید می‌کند: همچنین با شناسایی خیرین و انجام فعالیت‌های اجتماع محور جهت شناسایی مناطق مشکل دار از لحاظ فقر، اعتیاد و سایر مشکلات و البته تلاش در جهت رفع آنها، می‌تواند موثرتر باشد.
مسئول کلینیک مددکاری غیردولتی سپیده، با اشاره به اینکه خدمات بهزیستی تکامل‌یافته‌تر شده است، می‌افزاید: الکترونیکی شدن خدمات، واگذاری پرونده‌های جامعه هدف سازمان به بخش‌های تخصصی‌تر و دسترسی آسان عموم مددجویان به مشاوران بهزیستی به طور رایگان و بیمه زنان سرپرست خانوار بیانگر این ادعاست.


منبع : روزنامه صدای زنجان

کد خبر 20489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد