در رسانه|شهرکرد، شهری با موانع بسیار!

بارها کارها را به تعویق می‌اندازند و به بهانه‌های مختلف از دیگران می‌خواهند که امور آن‌ها را انجام دهند، اما گاهی هم گریزی از این ناگزیر نیست، ولی راه‌های شهر ناهموار و پیمودن مسیرهای آن دشوار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بارها گفته شده که معلولیت، محدودیت نیست؛ اما وقتی دیگران برای معلول محدودیت ایجاد می‌کنند چه؟ آن وقت چه باید کرد؟

"قانون جامع حمایت از معلولان" قرار بود اوضاع را بهتر و شرایط مناسب‌تری برای تردد معلولان، جانبازان و توانخواهان ایجاد کند، اما گویا موانع بسیار بر سر راه رسیدن به جایگاه مطلوب وجود دارد. هنوز راه‌های بسیاری ناهموار و ناایمن است و معلولان باید با مشقت فراوان از آن‌ها بگذرند. معلولانی که دل‌آزرده از محقق نشدن وعده‌ها و رنجیده از شرایط موجود هستند!

شعار، دردی از معلولان درمان نمی‌کند!

شهرام جوانبخت، رئیس انجمن معلولان چهارمحال و بختیاری در خصوص مناسب سازی معابر شهری برای معلولان، اظهار می‌کند: در راستای مناسب سازی معابر و پارک‌ها برای معلولین کارهایی انجام شده، اما کافی نیست.

او ادامه می‌دهد: برخی از این اقدامات برای رفع مسئولیت است و به درد جانباز و معلول نمی‌خورد؛ مانند رمپ‌هایی که بدون رعایت اصول فنی و مهندسی جلوی برخی ساختمان‌ها، بانک‌ها، پارک‌ها و معابر ساخته می‌شود.

رئیس انجمن معلولان چهارمحال و بختیاری اضافه می‌کند: این رمپ‌ها شیب‌های تندی دارد که حتی افراد بدون معلولیت هم نمی‌توانند از آن عبور کنند؛ این کار تخصصی است که باید در این حوزه از یک معلول یا جانباز به عنوان مشاور استفاده شود، زیرا افراد سالم نسبت به مشکلات معلولان اشراف ندارند.

جوانبخت با بیان اینکه برخی مسئولین ادعا می‌کنند کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است، اما این گونه نیست، تصریح می‌کند: این سخنان معمولاً مطرح می‌شود؛ رمپ‌هایی که در ورودی برخی پارک‌ها برای عبور معلولان و جانبازان قرار داده شده است، شیب تندی با زاویه ۸۰ درجه دارد که برای یک فرد دارای ویلچر مناسب نیست و حتی فرد سالم هم نمی‌تواند از آن بالا برود پس باید بهینه سازی شود نه اینکه کارها برای رفع مسئولیت و تکلیف باشد.

او با بیان اینکه اگر با دید مثبت بخواهم قضاوت کنیم حدود ۲۰ درصد معابر و اماکن عمومی شهر مناسب سازی شده است، اظهار می‌کند: ناوگان حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی نیز هنوز مناسب سازی نشده است.

رئیس انجمن معلولان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه مناسب سازی شهر برای معلولان نیازمند همت ملی است و این معضل باید یکبار برای همیشه درک و رفع شود، خاطرنشان می‌کند: نباید فقط در هفته بهزیستی و مقابل رسانه‌ها برای رفع مسئولیت و به شکل نمادین کارهایی بشود، باید کار اساسی و جامع در این خصوص انجام شود.

جوانبخت می‌گوید: در شهرکرد در بسیاری جاها حتی برای تردد افراد سالم هم مشکل وجود دارد چه برسد به معلولان؛ در بعضی جاها هم حق معلولان به دلیل رفع قانون شکنی دیگران ضایع می‌شود، مثلاً زمانی که موانعی برای موتورسیکلت‌ها ایجاد می‌شود، جانبازان و معلولان با مشکل مواجه می‌شوند.

شهر بدون مانع تا چه اندازه محقق شده است؟

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که معصومه محمدی، مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری، مناسب‌سازی با هدف تسهیل ایاب و ذهاب معلولان و توانخواهان را از حقوق اولیه آنان می‌داند و خاطرنشان می‌کند: چهارمحال و بختیاری در سه تا چهار سال گذشته جزء پنج استان برتر کشور در زمینه مناسب سازی بوده است.

او از مناسب سازی ۲۶ درصد از معابر شهرکرد خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: تا رسیدن به شرایط مطلوب باید کارهای بسیاری بشود و قطعاً زیرساخت‌ها فراهم شود؛ کمیته مناسب سازی با همکاری معاونت عمرانی استانداری و شهرداری‌ها تشکیل شده است، اما در حال حاضر بسیاری از کوچه‌ها و معابر شرایط مناسبی برای عبور معلولان ندارد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال گذشته کمیته فنی مناسب سازی حدود یک‌هزار بازدید از مکان‌های مختلف داشته و اولویت بانک‌ها، معابر و پارک‌ها بوده است، تاکید می‌کند: در مناسب‌سازی شعار ما "پیش به سوی شهر بدون مانع" است.

محمدی با اشاره به ماده یکم "قانون جامع حمایت از حقوق معلولان"، یادآور می‌شود: همه کشور و به تبع آن چهارمحال و بختیاری به سمت جامعه سالمندی پیش می‌رود و در ۲۰ سال آینده از کشورهای سالمند خواهیم بود پس باید شرایط به شکلی فراهم شود که زندگی سالم سالمندی داشته باشیم که یکی از استانداردهای آن مناسب سازی محیط شهری است.

نامگذاری میدانی به نام معلولان!

او با بیان اینکه قرار است میدانی در شهرکرد به نام "۱۲ آذر" (روز جهانی معلولان) نامگذاری شود بر ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه تاکید می‌کند و می‌گوید: اگر زیرساخت‌ها فراهم شود می‌توان تا ۶۰ درصد معابر عمومی را مناسب سازی کرد؛ در هر شهری به صورت پایلوت یک معبر برای معلولین مناسب سازی می‌شود و در این رابطه در شهر شهرکرد حدفاصل چهارراه استانداری تا چهارراه دامپزشکی به این امر اختصاص داده شده است، در شهرهای دیگر نیز باید یک معبر مناسب‌سازی شود، اما این کار زمان‌بَر است.

موتورسواران حقوق معلولان را ضایع می‌کنند!

سیدرضا هاشمی، سرپرست سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد با بیان اینکه مناسب سازی معابر در حدود وظایف معاونت عمرانی استانداری و واحد امانی پیمانی شهرداری است و مناسب سازی پارک‌ها در حدود وظایف سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد است، خاطرنشان می‌کند: سعی شده با ایجاد رمپ دسترسی مناسبی برای معلولان و جانبازان فراهم شود و تاکنون تقریباً در ۶۰ تا ۷۰ درصد پارک‌های شهرکرد رمپ ایجاد شده است.

او با بیان اینکه رمپ‌ها ایجاد شده، اما ورود موتورسواران به داخل پارک‌ها هم معضل مهمی است که مانع خدمات رسانی مناسب می‌شود، عنوان می‌کند: در حالی که تمهیداتی برای معلولان و جانبازان ایجاد می‌شود، ورود موتور سواران به داخل پارک‌ها خطر آفرین شده است، زیرا پارک محلی برای آرامش خانواده‌ها و کودکان است و تردد موتورسواران امنیت کودکان و افراد پیاده را به خطر می‌اندازد.

سرپرست سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد با بیان اینکه احتیاج به مجوز و همکاری دستگاه‌های اجرایی دیگر نداریم، بلکه تنها نیازمند اعتبارات هستیم، تصریح می‌کند: امسال این مسئله به شدت تحت تأثیر تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است؛ از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون درآمد سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری در بخش مستأجران خدمات رفاهی مانند ورزش، بازی و سرگرمی به صفر رسیده است.

هاشمی می‌گوید: شهروندان می‌توانند هر مورد خاص در زمینه مناسب سازی پارک‌ها را از طریق شماره تماس ۳۲۲۲۴۵۵۰ ۰۳۸ به اطلاع مسئولان برسانند تا اقدام لازم بشود.

افزایش اعتبارات مناسب‌سازی

همچنین مجید احمدی، مدیرفنی و نظارت پروژه‌های عمرانی شهرداری شهرکرد نیز با بیان اینکه در سال گذشته برای مناسب سازی معابر برای معلولان ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شد، اظهار می‌کند: امسال نیز در این زمینه یک میلیارد تومان در دو مرحله در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه در چند سال اخیر معابر در سه راه سینما به سمت چهارراه فصیحی و میدان انقلاب با برداشتن موانع و ایجاد رمپ، مناسب‌سازی شده است، عنوان می‌کند: مناسب سازی خیابان شریعتی حد فاصل میدان بسیج تا چهارراه دامپزشکی نیز در برنامه کاری شهرداری قرار دارد.

مدیرفنی و نظارت پروژه‌های عمرانی شهرداری شهرکرد با بیان اینکه از سال ۹۴ تاکنون دیگر اعتباری برای مناسب‌سازی به شهرداری اختصاص داده نشده است، تصریح می‌کند: باید از اعتبارات استانی برای این منظور سهمی در نظر گرفته شود.

احمدی ادامه می‌دهد: برای نابینایان نیز در مسیرهای میدان انقلاب به سمت ۱۲ محرم، میدان ۱۲ محرم به سمت چهارراه سعدی، آخر خیابان کاشانی تا میدان معلم، سه راه سینما به سمت چهارراه فصیحی و میدان بسیج به سمت چهارراه دامپزشکی در پیاده‌رو خط عبور نابینایان ایجاد شده است و در روزهای ۲۴ و ۲۵ تیرماه نیز عملیات مناسب سازی پیاده روی میدان فردوسی تا چهارراه فردوسی برای نابینایان اجرا شد.

او خاطرنشان می‌کند: برداشتن عوامل سد معبر از پیاده‌روها بر عهده واحد اجراییات شهرداری است، هر چند مسئولان شهری تلاش می‌کنند تا مناسب سازی را با رعایت آئین نامه‌های بهزیستی انجام دهند.

کد خبر 20426

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد