در رسانه| تنها ۲۶ درصد معابر چهارمحال و بختیاری برای معلولان مناسب‌سازی شده است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سرپرست سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: تنها ۲۶ درصد معابر استان مناسب‌سازی شده است و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی را باید طی کنیم.

معصومه محمدی ۲۱ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، با اشاره به فرا رسیدن چهل سالگی تاسیس سازمان بهزیستی، اظهار کرد: امیدواریم در آستانه رسیدن به این دوران خدمات به تکامل و رشد رسیده باشد، شعار امسال این سازمان بر محور شفایت خدمات  و ارتقای سلامت خانواده است.

سرپرست سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یکی از اولویت‌های بهزیستی خدمات‌دهی به معلولان و افراد تحت پوشش در بستر خانواده است، اما اگر خانواده شرایط نگهداری از معلول، سالمند و یا فرد آسیب‌دیده را نداشته یا فرد مجهول الهویه باشد، این افراد در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه باید سالانه حدود ۱۰ درصد از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی از چرخه حمایت خارج و افراد متقاضی جدید جایگزین شود، گفت: برای رسیدن به این هدف توانمندسازی مجموعه تحت پوشش در دستور کار قرار می‌گیرد، افرادی که قابلیت توانمندسازی برای امرار معاش را داشته باشند توسط تیم تخصصی اشتغال مورد مشاوره قرار می‌گیرند تا بتوانند با حمایت این سازمان توانمند و از چرخه حمایت خارج شوند.

محمدی اضافه کرد: معمولان معمولا استعدادهای وافری در زمینه‌های مختلف دارند و با حمایت می‌توانند وارد چرخه کارآفرینی شوند، اما افراد ناتوان و از کارافتاده هیچ گاه از چرخه حمایت خارج نمی‌شوند.

سرپرست سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری در خصوص لایحه مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص حقوق معلولان توضیح داد: نهادهای اداری موظف هستند طبق آیین‌نامه‌ها نسبت به مناسب‌سازی مراکز آموزشی، ورودی ادارات و به‌کارگیری نیروها از این دستورالعمل‌ها تبعیت کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۳ هزار معلول و ۳۳۰۰ زن سرپرست خانوار در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، افزود: از این تعداد تنها ۱۷ هزار و ۷۷۹ نفر مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی استان هستند و مابقی از روش‌های دیگر مانند تسهیلات  تحصیل، کمک هزینه تحصیل و توانبخشی کمک دریافت می‌کنند.

محمدی در ادامه با بیان اینکه ۳ درصد سهمیه استخدامی دستگاه‌های اجرایی باید به معلولان اختصاص پیدا کند، خاطرنشان کرد: اگر کارفرمایی بین ۱ تا ۵ معلول را در واحد تولیدی خود بکار بگیرد می‌تواند به ازای هر نفر تا سقف ۵۰ میلیون تسهیلات دریافت کند و سازمان بهزیستی نیز تا ۵ سال سهم بیمه کارفرما را پرداخت می‌کند و تنها پرداخت حقوق بر عهده کارفرما است.

سرپرست سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یکی از وظایف سازمان بهزیستی تامین سلامت اجتماعی جامعه و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است، عنوان کرد: در ۸ شهرستان استان اورژانس اجتماعی راه‌اندازی شده است و در شهرستان کوهرنگ نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود، در این سامانه اقدامات روانشناختی در خصوص کودک‌آزاری، معلول‌آزاری، سالمندآزاری، خودکشی و همسرآزاری قبل از ورود نیروهای انتظامی انجام می‌شود.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته سازمان بهزیستی در خصوص شیوع کرونا ویروس، یادآور شد: با اقدامات صورت گرفته و ممنوعیت پذیرش در مراکز شبانه‌روزی و تعطیلی مراکز روزانه خوشبختانه تاکنون یک مورد ابتلا به کرونا از بین افراد تحت پوشش این سازمان در این مراکز گزارش نشد.

محمدی اضافه کرد: همچنین به ۶۰ مددجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری آسیب‌دیده در کرونا تسهیلات ۵ میلیون تومانی پرداخت و بین مددجویان تحت پوشش ۳۵۰۰ بسته معیشتی توزیع شد.

سرپرست سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه بهزیستی هم‌پوشانی در ارائه خدمات کمیته‌امداد و بهزیستی از از بین رفته است، بیان کرد: اگر فردی از کمیته‌امداد یا بهزیستی کمک دریافت کنداین در سامانه با کد ملی ثبت می‌شود و مابقی دستگاه‌های حمایتی نیز به آن دسترسی دارند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته یک‌هزار و ۴۵۰ فرصت شغلی توسط سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری برای مددجویان ایجاد شد، همچنین بنیاد برکت نیز در زمینه اشتغال و کمک به افراد نیازمند به خصوص کودکان بیمار پیشقدم است.

محمدی  با اشاره به وضعیت مناسب‌سازی معابر در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: تنها ۲۶ درصد معابر استان مناسب‌سازی شده است و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی را باید طی کنیم، این مناسب‌سازی تنها برای معلولان نیست، بلکه هرگونه تسهیل در رفت و آمد سالمندان، جانبازان، مادران باردار یا آسیب‌دیدگان موقت از حوادث را نیز شامل می‌شود.

سرپرست سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: قرار است برای بحث توجه به مشکلات معلولان در شهرکرد و بحث مناسب‌سازی یک میدان در شهرکرد به نام ۱۲ آذر که روز جهانی معلولان است، نامگذاری شود، همچنین از چهارراه استانداری تا دامپزشکی به صورت پایلوت مناسب‌سازی شود.

محمدی در پایان در خصوص خسارات وارده در پی شیوع کرونا ویروس به مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی و مهدهای کودک، گفت: مهدهای کودک تنها مراکزی هستند که از سازمان بهزیستی یارانه دریافت نمی‌کنند و ادامه فعالیت آن‌ها وابسته به شهریه است، برای جبران بخشی از خسارت تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

کد خبر 20398

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد