در رسانه| ایجاد اشتغال معلولان نیازمند باور عمومی

شهرکرد- ایرنا- در این روزها که داشتن شغل به عنوان یک دغدغه‌های اصلی برای مردم مطرح است، ایجاد شغل برای جامعه هدف سازمان بهزیستی از جمله معلولان نیازمند یک باور عمومی و جدی است.

به گزارش ایرنا، با توجه به تصویب قانون حمایت معلولان و اینکه باید سه درصد استخدامی دستگاه‌های اجرایی به افراد معلول اختصاص داده شود، اما این قانون هنوز به شکل کامل و جامع اجرایی نشده است و همچنین اجرایی شدن آن تنها درصد کمی از مشکل جامعه هدف را رفع می‌کند.

در این بین کارشناسان عقیده دارند که ایجاد اشتغال‌های خُرد، خوداشتغالی و یا حمایت کارآفرینان از معلولان گامی برای ایجاد اشتغال این قشر است.

بر اساس آمار بهزیستی کشور، بیش از یک میلیون و ۳۸۰ هزار نفر توانخواه زیر پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، که ۱۱.۲ درصد از این تعداد اختلال بینایی، ۳۹ درصد اختلال جسمی حرکتی، ۲۴.۴ درصد ذهنی، ۸.۲ درصد اختلال روانی، ۱۳.۲ درصد شنوایی و ۳.۹ درصد از اختلال گفتاری رنج می‌برند.

تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان و توانمندی آنها راهکاری برای توانمندسازی  و ایجاد اشتغال برای این قشر است

یک کارآفرین در حوزه اشتغال مددجویان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به توانمندی‌های جامعه هدف بهزیستی به خصوص معلولان استان افزود: تغییر نگرش جامعه نسبت به توانمندی این قشر بهترین راهکار برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای معلولان است.

شهاب فدایی افزود: معلولان با توجه به نوع معلولیت خود در انجام برخی فعالیت‌ها دچار محدودیت هستند، اما این امر باعث نمی‌شود که این افراد طعم شیرینی زندگی کردن و ادامه حیات را نداشته باشند.

مسوول مووسسه خیریه شهرستان فارسان، بر فرهنگ‌سازی برای شناسایی توانمندی و ظرفیت‌های این قشر تاکید کرد و گفت: ایجاد اشتغال برای این قشر علاوه بر تامین نیازهای اولیه، برای ادامه حیات آنها یک اجر و ثواب اخروی و همچنین یک برکت در زندگی خواهد داشت.

فدایی، به فعالیت این مووسسه در خصوص ایجاد مشاغل خُرد و خانگی برای معلولان، زنان سرپرست خانوار و خانواده معلولان اشاره کرد و گفت: اولویت نخست، پرداخت تسهیلات  حمایت مالی و آموزشی در ایجاد اشتغال در این مووسسه برای معلولان است.

وی با تاکید بر اینکه معلولان نیاز به ترحم ندارند، اظهار داشت: با حمایت از این قشر در ایجاد شغل می‌توان زمینه خودکفایی و توانمندسازی را فراهم کرد.

فدایی اظهار داشت: از سال ۸۹ با راه‌اندازی مووسسه خیریه در شهرستان فارسان، زمینه ایجاد مشاغل خُرد با پرداخت تسهیلات خُرد، برای بیش از ۱۰۰ معلول و خانواده معلولان فراهم شده است.

وی، با اشاره به اینکه یک صندوق اعتباری خرد در مووسسه فعال شده و اعضای مووسسه که خیران و خود مددجویان هستند،گفت: با واریز مبالغی به عنوان حق عضویت، اعتبار این صندوق را فراهم می‌کنند که با این اعتبار بتوان زمینه اشتغال را برای همنوعان و جامعه هدف بهزیستی  را فراهم کنند.

معلولان با توجه به توانمندیهای که دارند،  نیازمند ترحم نیستند

مدیر یک مووسسه خیریه و کارآفرین حوزه توانبخشی مبتنی بر جامعه در شهرستان سامان نیز با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال برای معلولان یک فرصت برای معرفی توانمندسازی و معرفی توانایی این افراد است، گفت: ایجاد اشتغال برای معلولان نباید از روی ترحم باشد بلکه باید بر اساس توانمندی این قشر باشد.

طیبه مرادپور، با تاکید بر اینکه در ارائه شغل به این قشر باید جایگاه و شان آنها رعایت شود تا معلولیت آنها محدودیتی در کارشان ایجاد نکند، افزود: راه‌اندازی کارگاه تولیدی و کارآفرینی و بکارگیری معلولان بر اساس توانایی که دارند، بهترین راهکار برای معرفی توانمند این قشر است.

وی، با اشاره به اینکه یک کارگاه تولید میوه و سبزی خشک در روستای شوراب صغیر شهرستان سامان از سال ۸۶ راه‌اندازی کرده است، گفت: با راه‌اندازی این کارگاه زمینه اشتغال ۲۱ معلول و خانواده معلولان را فراهم کرده است.

مرادپور، به حمایت دولت در راستای توسعه و تجهیز کارگاه تولیدی خود تاکید کرد و گفت: برای توسعه کارگاه تولیدی به بیش از ۸۰۰میلیون ریال سرمایه نیاز دارد که بتواند با توجه به ظرفیت منطقه که تولید گردو، بادام، هلو، زردآلو و آلبالو است، این کارگاه را توسعه دهد.

وی گفت:در این کارگاه ،افراد معلول با معلولیت‌های مختلف به کارگیری شده است که هر کس با توجه به توان خود مشغول کار است.

مرادپور، با اشاره به اینکه این افراد روزانه دستمزد دریافت می‌کنند و تعدادی از افراد شاغل در این واحد تولیدی از خانواده معلولان هستند، افزود: برای بیمه این افراد نیاز به همکاری از سوی دستگاه‌های متولی داریم.

به گفته وی، سازمان بهزیستی فقط برای بکارگیری افراد معلول حق بیمه را برای چند سال کمک می‌کند و اما برای بیمه خانواده این افراد با مشکل مواجه هستیم.

وی، به حمایت خیران و سرمایه‌گذاران برای توسعه کارگاه و همچنین  ایجاد شغل جدید برای معلولان تاکید کرد و گفت: توانمندی این قشر با توجه به معلولیتی که دارند قابل قیاس نیست و نباید استعداد و توانمندی این افراد قربانی معلولیت آنها شود.

ایجاد اشتغال و حرفه آموزی گامی در جهت توانمندسازی معلولان و باور توانمندی این قشر است

کارشناس توانبخشی مبتنی بر جامعه بهزیستی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال در راستای توانمندسازی و خودکفایی جامعه هدف بهزیستی گفت: با توجه به سیاست سازمان بهزیستی مبنی بر توانمندسازی ۱۰ درصد جامعه هدف در یکسال افزود: ایجاد اشتغال خُرد یک گام در راستای تحقق این سیاست است.

بنفشه گوجانی اظهار داشت: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه از سال ۸۷ در  استان با فعالیت ۲۲۰ تسهیلگر آغاز شده و خدماتی از جمله آموزش درون و خارج از خانواده، کمک‌های مالی برای امرار معاش، هزینه دارو و درمان، ایاب و ذهاب، مناسب‌سازی محل زندگی، اشتغال‌زایی و وسایل کمک توان بخشی به جامعه هدف در این طرح ارائه می‌شود.

وی، با اشاره به اینکه توانمندسازی جامعه هدف و ایجاد اشتغال یکی از مهمترین برنامه‌ها و اهداف این طرح است، گفت: بیش از ۲۴ هزار نفر از جمعیت ۳۲ هزار نفری معلولان استان زیر پوشش این طرح قرار دارند.

گوجانی، به فعالیت ۱۳ صندوق اشتغال خرد و ۱۸ گروه خودیار در استان در این طرح اشاره کرد و گفت: سال‌گذشته با فعالیت این صندوق‌ها یکهزار و ۵۰ شغل برای جامعه هدف ایجاد شد.

وی گفت: ۶ گروه فعال از این گروه‌ها در قالب گروه‌های کارفرمایی فعال هستند که حوزه بسته‌بندی ،گیاهان دارویی، خشک کردن میوه و سبزی و پرده‌سرا فعالیت دارند و برای جامعه هدف اشغال بین پنج تا ۲۰ نفر را ایجاد کردند.

گوجانی، با تاکید بر اینکه کمبود اعتبار و تامین ضمانت بانکی از مهمترین مشکلات این قشر به خصوص کارآفرینان است، گفت:با توجه به حمایت‌های که سازمان بهزیستی برای ایجاد اشتغال معلولان از کارفرمایان انجام می‌دهد اما این افراد به دلیل اینکه نتوانند بازپرداخت اقساط تسهیلات داشته باشند، از دریافت این تسهیلات ممانعت می‌کنند.

وی به ارائه حمایت‌های مالی از این افراد به خصوص کارآفرینان موفق برای ایجاد انگیزه بیشتر در به‌ کارگیری معلولان تاکید کرد و افزود: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت طولانی مدت و یا با تنفس و همچنین حمایت‌های بلاعوض می‌تواند زمینه فعالیت و توسعه کارآفرینان برای ایجاد اشتغال معلولان را افزایش دهد.

این کارشناس بهزیستی گفت: تعدادی از معلولان نیز به دلیل نداشتن ضامن از دریافت تسهیلات محروم می‌شوند، که فرهنگ‌سازی در بین مردم در خصوص توانمندی این قشر و همچنین راه‌اندازی صندوق اعتباری که بتواند ضمانت تسهیلات این افراد را انجام دهد، در کشور و استان ضروری است.

وی، در ادامه به برخی تفکرات در بین جامعه هدف بهزیستی که در این زمینه که با ایجاد شغل و توانمند شدن از چرخه حمایت بهزیستی خارج خواهند شد، اشاره کرد و گفت: این امر گرایش به سمت طرح‌های اشتغالزایی و دریافت تسهیلات را برای برخی از معلولان و جامع هدف بهزیستی را کم کرده است.

وی به راه‌اندازی ۲۳ صندوق مالی خُرد با همکاری بانک کارآفرین در استان در طول یکسال گذشته اشاره کرد و گفت:در هر صندوق ۲۵ نفر از معلولان عضو هستند، که با سرمایه‌گذاری خود در این صندوق از تسهیلات ارزان قیمت و حمایت‌های این صندوق بهره‌مند می‌شوند.

گوجانی گفت: سازمان بهزیستی نیز به منظور حمایت از این صندوق‌های اعتباری ۱۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به عنوان آورده افراد عضو کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: رویکرد اصلی این طرح توانبخشی جامعه هدف با رویکرد جامعه‌محوری است که اشتغال‌های ایجاد شود که هم فرد معلول و جامعه درگیر این اشتغال شود.

سالانه ۱۰ درصد جامعه هدف بهزیستی باید خودکفا و از چرخه حمایت خارج شوند

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت بحث ایجاد اشتغال برای جامعه هدف بهزیستی گفت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، حمایت از کارآفرینان در حوزه ایجاد اشتغال برای معلولان و پرداخت حق بیمه معلولان تا پنج سال از سوی سازمان بهزیستی برای ایجاد اشتغال برای جامعه هدف در دست اجرا است.

معصومه محمدی، با اشاره به اینکه قانون سه درصد در استخدام جامعه هدف به خوبی اجرایی نمی‌شود، افزود: ایجاد اشتغال خرد، خود اشتغالی، طرح‌های کارفرمایی یک گام در راستای ایجاد اشتغال برای جامعه هدف است.

وی گفت: تعهد اشتغال سال‌گذشته بهزیستی استان یکهزار و ۲۸۲ نفر بود که با تلاش و همت مسوولان و همچنین استقبال جامعه هدف بهزیستی و همراهی خانواده‌ها برای ایجاد اشتغال برای معلولان یکهزار و ۸۱۲ شغل ایجاد شد.

محمدی افزود:در این مدت بیش از ۳۸۰ میلیارد ریال در قالب طرح‌های  خوداشتغالی و کارفرمایی برای ایجاد اشتغال مددجویان زیر پوشش این نهاد هزینه شد.

به گفته وی، فرصت‌های شغلی ایجاد شده برای جامعه هدف بهزیستی استان در حوزه خدماتی، کشاورزی و صنعتی بوده که براساس توانایی و استعداد معلولان و پس از ارائه مشاوره‌های اشتغال از سوی کارشناسان این سازمان راه‌اندازی شده است.

وی گفت: در این مدت ۵۰ نفر به صورت ساعتی یا پاره‌وقت به شرکت‌ها معرفی و سه نفر نیز از محل سه درصد سهمیه اشتغال مدجویان بهزیستی جذب اداره آموزش و پرورش شدند.

افتتاح ۲۷ طرح اشتغالزایی هزمان با هفته بهزیستی نشاندهنده توان جامعه هدف استسرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افتتاح ۲۷ طرح اشتغالزایی همزمان با هفته بهزیستی افزود: برای اجرای این طرح‌های اشتغالزا، بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات اشتغالزایی هزینه شده است.

وی افزود: ایجاد اشتغال پایدار، معرفی توانایی و استعداد جامعه هدف به خصوص معلولان و توانمندسازی این قشر و خارج شدن از چرخه حمایت و پذیرش افراد معلول جدید در سازمان از اهداف اجرای طرح‌های اشتغالزایی برای جامعه هدف است.

پرداخت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت به ازای اشتغال هر معلول در واحدهای تولیدی 

سرپرست اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری‌ گفت: در راستای ایجاد اشتغال برای جامعه هدف بهزیستی، علاوه بر قانون سه درصد سهمیه اشتغال دستگاه‌ها، اجرای طرح‌های مختلف از جمله ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای اجرای طرح‌های خوداشتغالی و کارفرمایی و همچنین حمایت از کارفرمایانی که از جامعه هدف پذیرش داشته باشند، مورد توجه است.

وی گفت: برای ایجاد اشتغال جامعه هدف به خصوص معلولان، براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، کارآفرینانی که برای یک تا پنج معلول اشتغال ایجاد کنند، به ازای هر معلول تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات چهار درصد دریافت خواهند کرد و بیمه مددجویان تا پنج سال برعهده سازمان بهزیستی است به شرطی که برای فرد مددجو تا پنج سال شغل ایجاد کند.

محمدی اظهار داشت: به منظور حمایت از کارفرمایانی که زیرپوشش بهزیستی هستند و حق بیمه خود و افراد دیگر که در واحد آنها مشغول فعالیت هستند، را پرداخت می‌کنند، نیز پایان هر سال هزینه بیمه این افراد پرداخت می‌شود.

وی به رایزنی این نهاد با شرکت شهرک‌های صنعتی و همچنین کارگاه‌های استان در خصوص جذب جامعه هدف بهزیستی اشاره کرد و گفت: سال‌گذشته یکهزار و ۴۵۰ شغل برای جامعه هدف بهزیستی استان از طریق پرداخت تسهیلات و همچنین جذب واحدهای صنعتی ایجاد شده است.

۶۴میلیارد تومان در دولت یازدهم برای ایجاد  اشتغال مددجویان بهزیستی تسهیلا پرداخت شد

معاون اشتغال سازمان بهزیستی چهارمحال وبختیاری نیز گفت: از سال ۹۶ تاکنون بیش از ۶۴ میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال مددجویان زیرپوشش این نهاد تسهیلات پرداخت شد.

علی حکمی افزود: این میزان تسهیلات در قالب اجرای طرح‌های اشتغالی در حوزه خدمات، صنعت، کشاورزی و صنایع دستی بوده که با ایجاد طرحهای خوداشتغالی و مشاغل خانگی، اشتغال خرد هزینه شده است.

معاون بهزیستی استان گفت: در این مدت سه هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی برای جامعه هدف ایجاد شده که از تعهد ایجاد اشتغال از سال ۹۶ تاکنون بیشتر بوده است.

وی اظهار داشت: تعهد امسال اشتغال در حوزه بهزیستی استان یک هزار و ۳۵۹ نفر است که برای ایجاد اشتغال این تعداد ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پیش‌بینی شده است. 

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز پیش از این با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال برای معلولان، بر انتخاب ۲ نفر از جامعه معلول به عنوان نماینده و مشاور در کارگروه اشتغال و کارآفرینی تاکید کرد و گفت:نمایندگان جامعه معلولان در کارگروه اشتغال عضو می‌شوند.

اقبال عباسی  افزود: ایجاد اشتغال یکی از خواسته‌ها و دغدغه‌های جامعه هدف بهزیستی است و باید برای توانمندسازی این قشر که دارای یکسری محدودیت‌ها هستند، تلاش بیشتری انجام داد.

وی، از اعلام آمادگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به منظور حمایت از اشتغال معلولان خبر داد و گفت: هیچ گونه محدودیت در پرداخت تسهیلات برای این قشر وجود ندارد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.

کد خبر 20396

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد