شمیرانات|بهزیستی شمیرانات برای تغییر نگرش‌ عمومی نسبت به آسیب‌دیدگان تلاش می‌کند

رئیس بهزیستی شمیرانات گفت: تلاش ما در زمینه انعکاس فعالیت‌های سازمان برای آگاهی بخشی، افزایش حس مسئولیت‌پذیری و تغییر نگرش مردم به معلولان، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود یافته است که خبرنگاران در راه تحقق این هدف، بازوان قدرتمند ما محسوب می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی شمیرانات،مینا رجایی اظهار داشت: شمیرانات دارای ۱۲ هزار و ۵۳۷ معلول است که ۵۶ درصد (۷ هزار و ۳۷ نفر) آقا و ۴۴ درصد (۵ هزار و ۵۰۰ نفر) خانم هستند. آمار این معلولان به ترتیب جسمی حرکتی، ذهنی، شنوایی، اعصاب و روان، بینایی و گفتاری است.

وی افزود: در این حوزه ۵۸ مرکز، ۲ دولتی و ۵۶ غیردولتی فعالیت دارند که از این تعداد ۱۲ مرکز روزانه و ۴۶ مرکز شبانه‌روزی هستند.

این مسئول با اعلام اینکه از ۵۸ مرکز نگهداری گروه هدف، ۳۲ مرکز مختص به نگهداری سالمندان است، خاطرنشان کرد: در شمیرانات به دلیل فرهنگ منطقه و توان پرداخت شهریه مراکز، استقبال از خانه سالمندان وجود دارد.

به گفته رجایی، بهزیستی شمیرانات در طول ۳ ماهه اول سال به ۵ هزار و ۲۷۷ نفر مستمری پرداخت کرده و ۴۹ مورد نیز کمک موردی داشته است. همچنین برای ۱۲۶ مورد معافیت از پرداخت قبوض آب، برق و گاز و برای ۱۵۸ نفر خرید طرح ترافیک انجام شده است؛ ۷۷ دانشجو نیز برای پرداخت هزینه‌های تحصیل تحت پوشش این اداره هستند.

رئیس بهزیستی شمیرانات گفت: طرح تاسیس خانه اقامت موقت توانبخشی به منظور آموزشی و پیگیری درمان کودکان روانی مزمن در سن ۰ تا ۱۸ سال در دستور کار ما قرار دارد.

وی در ادامه گفت: شمیرانات دارای ۱۷۲ مرکز اجتماعی است که ۱۶۶ مورد از آنها به صورت غیر دولتی اداره و عمدتاً مهدکودک هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، تاکنون ۲۵ مهد کودک در سطح شهرستان تعطیل شده و بسیاری نیز در آستانه تعطیلی هستند چراکه اجاره بهای اماکن بالا و مستاجران توان پرداخت ندارند؛ البته طرح پرداخت تسهیلات با عنوان وام کارفرمایی به متقاضیان در دستور کار است.

رجایی از وجود ۳ مرکز خدمات به کودکان کار و خیابان نیز خبر داد و گفت: از ابتدای سال تا مایان خرداد ماه ۲۷۲ کودک خدمات مورد نیاز خود را از این مراکز دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۳۹ زن سرپرست خانوار، ۳۹۰ کودک بدسرپرست یا بی‌سرپرست در شمیرانات شناسایی شده‌ و تحت پوشش هستند که در این زمینه نیز ۳ مرکز شبه خانواده فعالیت دارند.

این مسئول با اشاره به اقدامات این سازمان در زمینه کاهش آمار طلاق جامعه به اجرایی طرحی از سال ۹۴ برای غربالگری و مشاوره زوجینی که به صورت توافقی درخواست جدایی دارند، اشاره کرد و افزود: در سال ۹۸ از ۸۶۰ مراجعه و مشاوره، ۱۰ درصد (۸۶ زوج) به صلح انجامیده است.

به گفته رجایی، ۱۵۹ مرکز مشاوره غیر دولتی در شمیرانات فعالیت دارند.

رئیس بهزیستی شمیرانات اظهار داشت: صدور شناسنامه برای فرزندان مجهول‌الهویه تحت پوشش سازمان نیز دستاورد مهمی بود که با پیگیری و همکاری و همفکری قوه قضائیه و ثبت احوال بالاخره منجر به اتخاذ تدابیر و ارائه راهکارهای اجرایی شد.

وی تصریح کرد: طی ۶ ماه اخر موفق شدیم برای ۸۰ کودک تحت پوشش در شمیرانات، شناسنامه دریافت کنیم.

این مسئول با اشاره به سامانه مشاوره ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) نیز اظهار داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش اطلاع رسانی این سامانه، با افزایش تماس‌های مردمی مواجه شدیم که منجر به توسعه خدمات شد.

رجایی با بیان اینکه این آمار، از روزی ۶۰۰ به ۵ هزار تماس افزایش یافت گفت: در راستای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این توسعه خدمات، کابین‌ها از ۹ به ۱۵ تغییر یافت و تعداد مشاوران نیز بیشتر شد؛ البته در حال حاضر مجدد کاهش یافته و به روزانه ۸۰۰ تماس رسیده‌ایم.

رئیس بهزیستی شمیرانات در خصوص اقدامات این مجموعه در زمینه معتادان به وجود ۲ مرکز شب خواب با حضور ۶۰۰ خدمات گیرنده اشاره کرد و گفت: ۹ مرکز اقامتی میان مدت نیز در ۳ ماه اول سال به ۱۵۶ نفر خدمات دادند. همچنین ۲ هزار و ۵۹۷ نفر در این مدت، به ۱۵ مرکز سرپایی و متادون درمانی مراجعه کرده‌اند.

وی اعلام کرد: مرکزی نیز به یکهزار و ۳۹۵ بیمار مبتلا به HIV خدمات‌رسانی می‌کند.

این مسئول گفت: ۶ پایگاه سلامت اجتماعی نیز در سطح شهرستان در زمینه خدمات آموزشی فعالیت دارند.

رجایی با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی در زمینه کاهش بروز معلولیت در جامعه بیان داشت: از سال ۹۴ تاکنون با همکاری جهاد دانشگاهی، مشاوره ژنتیک برای ۷۱ هزار و ۵۹۲ خانواده که ۲ یا چند معلول دارند، انجام شده است.

رئیس بهزیستی شمیرانات اعلام کرد: دبیر کمیته تخصصی بررسی این آزمایشات استان تهران که سرگروه ۱۱ استان دیگر نیز هست، در این شهرستان مستقر است.

به گفته وی، در ۳ ماه اول امسال، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک نقدی و ق میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک غیرنقدی، در مشارکت‌های مردمی جذب شده است.

این مسئول افزود: تفاهم‌نامه‌ای برای تامین مسکن خانواده‌های دو یا چند معلول امضا شده است که در واحدهای مسکن مهر اسکان یافته و مالک شوند؛ از ابتدای امسال نیز ۱۲ خانوار در این واحدها ساکن شده‌اند.

رجایی خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان نیز در زمان شیوع کرونا به منظور کمک بلاعوض به مددجویان تحت پوشش بهزیستی در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان به سازمان کمک کرده است که به زودی سهم شهرستان‌ها واریز خواهد شد.

رئیس بهزیستی شمیرانات تصریح کرد: رونمایی سامانه دیده‌بان با شماره ۱۴۸۲ برای ثبت و پیگیری درخواست‌ها و شکایات مردمی در این هفته انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: اقدام مهم بعدی که به زودی انجام می‌گیرد؛ ایجاد ۲۲ مرکز مثبت زندگی به صورت پراکنده در سطح شهرستان برای ارائه خدمات اولیه (خدمات غیرتخصصی) خواهد بود.

این مسئول اظهار داشت: استقبال برای فرزندخواندگی نیز برای کودکان شیرخوار و زیر ۲ سال، با جنسیت دختر است که البته شرایط سنی والدین برای دریافت این فرزندان تا ۳۵ سال است. از ابتدای سال ۹۹ نیز ۱۲ کودک واگذار شده است.

رئیس بهزیستی شمیرانات با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام کرد: رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی و ضدعفونی مراکز از ابتدای اپیدمی این بیماری در مراکز انجام و بازدیدها نیز به صورت آنلاین برگزار شد.

وی افزود: استان تهران در زمینه نظارت غیر حضوری در سطح کشور برتر و شمیرانات با ۶۵ بازدید آنلاین در این مدت در سطح استان تهران رتبه اول را کسب کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وظایف پرسنل مراکز نگهداری بهزیستی در زمان شیوع کرونا چند برابر شد و گروه هدف مجموعه نیاز به مرایبت بیشتری از افراد سالم جامعه دارند، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای پرسنل غیردولتی به عنوان قدردانی از زحمات آنها طی ۳ ماهه اول سال واریز شده است.

به گزارش ایرنا، اداره بهزیستی شهرستان شمیرانات مناطق ۱، ۲، ۳، شمال ۴ و بخشی از ۵ شهری تهران و دو بخش لواسانات و رودبار قصران را تحت پوشش دارد.

کد خبر 20352

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد