دکتر حاجبونی:۳۲ مرکز مثبت زندگی در استان راه‌اندازی می‌شود

به مناسبت هفته بهزیستی نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی بهزیستی استان دکتر علیرضا حاجیونی با اشاره به شعارچهلمین سالگرد تاسیس بهزیستی عملکرد بهزیستی رادر دو بعد کمی و کیفی ذکر کرد و گفت: امسال با شعار شفافیت تحول خدمت و ارتقاء سلامت اجتماعی در خانواده  هفته بهزیستی را برگزار می کنیم.وی افزود: فعالیت های بهزیستی طیف گسترده‌ای از خدمات قبل از تولد باهدف تولد نوزاد سالم و کم کردن معلولین جامعه تا مشاوره‌های پیش از ازدواج و تحکیم بنیان خانواده وحتی تا سالمندی در کنار خانواده، به جامعه ارائه می‌گردد .
مدیرکل بهزیستی در تشریح خدمات به گروه های در معرض خطر ابراز داشت: شیرخوارگان وکودکان فاقد سرپرست و         بد سرپرست که در مراکز تحت پوشش یا دربستر شبه خانواده خدمات دریافت می کنند از حساس ترین گروه های نیازمند به حمایت هستند. وی با تاکید برقانون جامع حمایت از حقوق معلولین یادآور شد: شهر مناسب سازی شده برای حضورمعلولین در شهر و محیط زندگی یک مسئولیت اجتماعی است.
وی شفافیت را از الویت های بهزیستی دانست و ابراز داشت: بهزیستی به سمت شیشه‌ای کردن دیوارها و سلامت اداری پیش می‌رود و از سال گذشته با رونمایی تا کنون ازسامانه های "الکترونیکی مشارکت‌های مردمی"، "سامانه شفافیت" ، "سامانه وضعیت دانشجویان تحت پوشش"، "سامانه دیده‌بان"، "سامانه تصمیم" و "سامانه فرزندخواندگی "ارایه خدمات را در بستر الکترونیک جهت ثبت‌نام وتسهیل در امور متقاضیان ارایه خدمت نموده است .
دکتر حاجیونی با اشاره به آغاز بکار مراکز مثبت زندگی بعنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هفته بهزیستی بیان داشت : با استفاده از ظرفیت های متخصصین حقیقی و حقوقی دربخش‌ غیردولتی ، مراکز مثبت زندگی با بیش از ۲۲ فعالیت سطح یک پیشگیری دراستان راه‌اندازی می شوند. وی با توجه به ثبت‌نام متقاضیان در سامانه و بررسی درخواست‌های رسیده از آغاز بکار ۳۲ مرکز مثبت زندگی در استان با هدف تسهیل و تسریع و مقرون به صرفه بودن خدمات در بستر الکترونیک به خانوارهای تحت پوشش خبر داد وگفت مراکز مثبت زندگی با هدف دسترسی آسان تر جامعه هدف ،خدمات را به خانوارهای تحت پوشش ارایه می کنند.
* وی درخصوص فعالیت‌های حوزه امور اجتماعی با اشاره به تعداد ۲۲۵ مهدکودک شهری و روستایی دراستان و آمار پوشش ۱۰ هزار کودک در مهدها بیان داشت: سال گذشته در کلیه روستا مهدها طرح تامین یک وعده غذای گرم اجرا و ۴ هزار کودک از اجرای این طرح بهره مند گردیدند.  همچنین با اجرای طرح پرداخت شهریه ۷۲۰ کودک خانواده‌های نیازمند و خانواده های نیازمند دارای کودک معلول فرصت استفاده از فعالیت های آموزشی و پرورشی آنان در مهدهای کودک تحت نظارت فراهم گردید.  
مدیرکل بهزیستی از افزایش یارانه مددجویان خبر داد و گفت : گرچه یارانه فرزندان تحت پوشش از ۴۲۵ تومان به ۷۵۰ تومان و یارانه ماهیانه فرزندان امداد بگیر از ۳۵۰ تومان به ۶۵۰ تومان افزایش یافته ، اماکافی نیست و نیاز به حمایت مشارکت مردمی دیده می شود .وی افزود: بهزیستی استان در حال حاضر ۵۷۷ دانش‌آموز و ۱۵ دانشجو تحت پوشش تحت در خانه و خانواده دارد وهمچنین از۱۱۲ فرزند در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می کند . وی یکی از چالش‌های حوزه امور اجتماعی را ۱۵۰ متقاضی فرزندخواندگی و تعداد کم کودکان دانست وادامه داد: پس از ثبت نام در سامانه فرزندخواندگی، فرآیند واگذاری کودکان مطابق با دستورالعمل ها انتخاب بهترین والدین، متناسب با سن زوجین، سن ازدواج ( طول ازدواج ) ، وضعیت اقتصادی و سطح تحصیلات متقاضیان و سن و نیازهای روحی و روانی کودک مورد واگذاری است.
وی در کنار بحث کودک و خانواده دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی، از سامانه تلفنی 123 بعنوان اورژانس اجتماعی مرکز مداخله در بحران یاد کرد وگفت: با توجه به مسئله شیوع کرونا و لزوم ماندن در خانه، ساعت پاسخگویی این سامانه افزایش یافته و از ابتدای شیوع( سال گذشته)  ۳۱۰۰ نفر از طریق همین سامانه راهنمایی دریافت کرده اند.
دکتر حاجیونی خدمات تخصصی سامانه اورژانس اجتماعی درکل استان را شبانه ‌روزی ذکرکرد وگفت: خوشبختانه درحال حاضر درانواع خشونت های خانگی،کودک‌آزاری، همسر آزاری ،سالمند و معلول آزاری و لحظات حساس فرار و هرگونه آسیب اجتماعی با تماس با سامانه 123 از خدمات تخصصی کارشناسان در سراسر استان بهره مند هستیم. وی پیگیری های انجام شده از طریق سامانه اورژانس اجتماعی در سال گذشته را بیش از ۳۸۰۰ مورد ذکر کرد و گفت: آسیب های اجتماعی با برنامه ریزی و آموزش قابل کنترل است. 
دکتر حاجیونی کودک کار را کودکی بدون فرصت برای کودکی که مجبور به درآمد زایی در خانواده است تعریف کرد و گفت: بهزیستی با حمایت از خانوار این کودکان فرصتی را برای تحصیل و توانمندسازی آنان ایجاد می کند. وی ادامه داد: با پرداخت مستمری به بیش از ۵ هزار نفر زنان سرپرست خانوار، پرداخت کمک هزینه معیشت به  ۳۰۸ خانوار دوقلویی و ۵۵ خانوار سه‌قلو و در راستای سلامت اجتماعی در خانواده حرکت می کنیم. و خوشبختانه درسال گذشته در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ، ۳۱ زن سرپرست خانوار از چرخه حمایتی بهزیستی استان خارج شدند.
وی به پرداخت بیمه زنان خاندار را بعنوان یکی از راه های حمایت از زنان سرپرست خانوار ذکر کرد و گفت: تا کنون ۱۰۳۱ نفر زن سرپرست خانوار ساکن شهر و ۱۲۵۶ نفر زن سرپرست خانوار در عشایر و مناطقی روستایی استان از این طرح بهرمند شده اند و بعد از ۲۰ سال حقوق بازنشستگی دریافت خواهند داشت.
دکتر حاجیونی با اشاره به اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران و همچنین غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان  ۶_۳ سال بعنوان اقدامات پیشگیرانه در سراسر استان  گفت: در سال گذشته ۱۴۶۲۲ نوزاد غربال، تشخیص و مداخله به هنگام  شنوایی ، تعداد ۳۵۷۷۹ کودک ، غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم( آمبلیوپی ) و ۵۹۶ مورد مشاوره ژنتیکی با هدف پیشگیری از بروز معلولیت ها  وکاهش بارجسمی _ روانی ناشی از آن ها، انجام پذیرفته است.
 مدیرکل بهزیستی با اشاره به اهمیت مشارکت اجتماعی در برنامه پیشگیری از اعتیاد گفت: سال گذشته در برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد با فعالیت تعداد ۱۴۰تیم اجتماع محور درسطح محلات شهری و روستایی، محیط های کار و مهدهای کودک استان درمجموع ۳۸۴ هزار نفر در برنامه ها پیشگیرانه سلامت نگردر زمینه اقتدار افزایی جوامع محلی وتشکیل    هسته های داوطلب مردمی باهدف کاهش بروز و شیوع اعتیاد فعالیت و تلاش داشتند . وی در زمینه درمان اعتیاد از فعالیت ۳۲ مرکز درمان و باز توانی وکاهش آسیب اعتیاد در استان خبر دادو گفت: با ارایه خدمات درمان و بازتوانی به مصرف کنندگان موادمخدرو محرک در مراکز در مان اعتیادسرپایی و اقامتی بهبود و بازتوانی(کمپ)، از مجموع خدمات گیرندگان تعداد ۱۶۱ بهبود یافته از طریق مهارت آموزی وتسهیلات بانکی کم بهره، اشتغال یافتند.
دکتر حاجیونی افزود: در سال گذشته به منظور ارتقا سطح سلامت روانی _ اجتماعی عموم هم استانی های عزیز ، سامانه مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ ( صدای مشاور) به تعداد ۲۲۲۴۷ تماس  پاسخگویی و ارایه خدمات تخصصی نموده است 
 مدیرکل بهزیستی در تشریح اقدامات حوزه توانبخشی اذعان داشت: تمامی خدمات بهزیستی در حوزه توانبخشی در راستای  توانمندسازی و استقلال معلولین انجام می پذیرد و این خدمات شامل خدمات مستمر و غیر مستمری می شود که متناسب با نیاز معلولین مانند؛ واریز کمک‌هزینه شهریه دانشجویی ، حق پرستاری به ۳۳۸ نفر ضایعه نخایی بطور متمرکز به حسابشان واریز می گردد. وی از توزیع وسایل کمک توانبخشی به ۳ هزار نفر در قالب ویلچر، عینک، سمعک وکاشت حلزون و قطعات کمک هزینه اورتز و پروتز در سال گذشته خبر داد گفت: با توجه به نیاز معلولین به مسکن در سال گذشته با استفاده از   کمک های بالاعوض بهزیستی ومشارکت بنیادمسکن، بسیج وخیرین ۳۱۹ واحد مسکونی با اعتباری بالغ ‌بر ۳ میلیارد و هفت‌صد میلیون تومان کمک بلاعوض بهزیستی تحویل خانواده های دومعلولی و بیشتر شد.همچنین در برنامه CBR درزمینه اشتغال روستایی، آموزش ، کمک به تهیه وسایل کمکی، درمان و مناسب سازی و توانمند سازی معلولین8289، روستا از خدمات مبتی بر جامعه بهره مند گردیدند.   
دکتر حاجیونی به شیوع کرونا و اقدامات انجام‌شده در بهزیستی استان اشاره کرد و گفت: هم‌زمان با کشور در بحث پیشگیری از بیماری کرونا در مراکز نگهداری ، با اقدامات مقابله ای و مراقبتی انجام گرفته خوشبختانه وضعیت مراکز سفید است وتا کنون بیمار کرونایی نداشته ایم ودر راستای پیشگیری از شیوع مطابق با پروتکل ها هیچگونه پذیرش‌جدیدصورت نمی پذیرد. همچنین با افزایش سرانه کمک به تهیه ملزومات بهداشتی و آموزش خانوارهای دارای معلولیت، سطح مراقبت جهت معلولین درخانواده را بهبود داده ایم.
لازم به ذکر است: از زمان شیوع بیماری کرونا در استان با رعایت پروتکل ها و محدویت بازدیدکنندگان، انجام  نظارت‌ و بازدیدهای روزانه در بستر الکترونیک ، کنترل وکاهش تردد ، کلیه مراکز نگهداری تحت نظارت بهزیستی در استان سفید اعلام گردیده اند 

کد خبر 20261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد