با هم ببینیم|تشریح مهمترین فعالیت ها و خدمات سازمان بهزیستی به جامعه هدف در برنامه سیمای خانواده

دکتر حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور صبح امروز ۲۵ تیرماه، با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «سیمای خانواده» مهمترین خدمات سازمان بهزیستی به جامعه هدف را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل؛ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این برنامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر فیاض بخش در چهلمین سالگرد سازمان بهزیستی، به اقدامات اساسی سازمان بهزیستی در زمان شیوع کرونا اشاره کرد و گفت:اولین اقدام سازمان بهزیستی بعد از گزارش اولین موارد کرونا در کشور، کنترل و جلوگیری از ورود این ویروس به مراکز سازمانی همچون مراکز نگهداری سالمندان، مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت و ...بود و به همین منظور با هماهنگی تنگاتنگی که با وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا داشتیم، بخشنامه های متعددی تدوین و به مراکز ابلاغ کردیم.

وی افزود: در برخی از مراکز حتی شیفت های کاری تغییر کرد و پرسنل مراکز بعد از تمام شدن شیفت های کاری  به جای رفتن به منزل، یک تا دو هفته در مراکز ماندند تا تردد کمتر شود و در داخل مراکز نیز ملاقات ها به صفر رسید و نتیجه این اقدامات این شد که علی رغم سایر کشورها که بیشترین آمار مرگ و میر کرونا در گروه سالمندان اتفاق افتاده است، این میزان در مراکز سالمندان ما بسیار اندک بوده است و توانسته ایم تا حدود زیادی بیماری را کنترل کنیم و البته هرگز فکر نمی کنیم که کرونا تمام شده است و با همان شدت و جدیت کارها را پیگیری می کنیم.

دکتر مسعودی فرید دومین اقدام برای کنترل کرونا در مراکز بهزیستی را محدود کردن پذیرش ها در مراکز عنوان کرد و افزود:در صورتی هم که نیاز واقعی و غیر قابل اجتنابی برای پذیرش وجود داشت، حتما افراد در بدو ورورد به مدت دو هفته در قرنطینه قرار می گرفتند و اگر مواردی از علایم کرونا مشاهده می شد، به سرعت با همکاران وزارت بهداشت تماس برقرار می شد و فرد را  از مجموعه جدا می کردند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص اقدام حمایتی سازمان بهزیستی از مشاغلی همچون پرسنل مهدهای کودک و مراکز بهزیستی گفت:با توجه به اینکه هزینه مراکز بسیار بالا رفته بود و برای تهیه وسایل بهداشتی مورد نیاز خودشان با هزینه های بالا دچار مشکل شده بودند سازمان بهزیستی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولت و ستاد ملی کرونا این مشاغل را جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا که مشمول طرح های حمایتی و تسهیلات دولتی قرار گرفته اند، معرفی کرد.

دکتر فرید همچنین با اشاره به گستره فعالیت های بهزیستی در نگهداری از معلولان، کودکان بی سرپرست افراد دارای معلولیت، سالمندان، بیماران دارای اختلالات روانی مزمن، زنان سرپرست خانوار و ... گفت:یکی از سیاست های سازمان بهزیستی، اجتماعی سازی خدمات و استفاده از تمامی ظرفیت های مردم و خیرین است، به گونه ای که در حدود ۹۳ درصد خدمات بهزیستی توسط خیرین و بخش غیر دولتی مدیریت می شود و خیرین از شرکای عمده سازمان بهزیستی به شمار می روند.

وی افزود: این همکاری نه تنها در حوزه مالی و اقتصادی بلکه در تمامی زمینه های فکری و همچنین در حوزه سیاست گذاری برای جامعه هدف اتفاق افتاده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص حمایت سازمان بهزیستی از زنان سرپرست خانوار نیز گفت:۲۵۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند که با افراد تحت تکفلشان به ۶۰۰ هزار نفر می رسند که این افراد نیز به دلیل اشتغال به کسب و کار خرد و مشاغل خانگی  به شدت از شیوع کرونا آسیب دیده اند و امیدواریم که بتوانیم با کمترین آسیب از این دوران عبور کنیم.

وی با اشاره به اولویت بندی های سازمان بهزیستی در خصوص رسیدگی به استانهای محروم نیز گفت: طرح یک وعده غذای گرم در روستا مهدها  در چند استان محروم همچون هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کهکیلویه و بویر احمد و ... در صد در صد مهدهای مناطق حاشیه ای و  روستا مهدها اجرا می شود و اولویت ما با مناطق محروم است.

دکتر فرید در خصوص اقدام جدید سازمان بهزیستی نیز گفت: با توجه به اینکه سازمان بهزیستی در ماده ۵۷ احکام دائمی قانون برنامه ششم  توسعه به عنوان متولی سلامت اجتماعی در کشور معرفی شده است، برای گسترش سلامت اجتماعی در جامعه دست به اقدام جدیدی زده است و تاسیس مراکز خدمات بهزیستی اجتماعی را با عنوان «مثبت زندگی» در دستورکار خود قرار داده است تا دسترسی به خدمات بهزیستی را در اقصی نقاط کشور ممکن نماید.

وی افزود در این مراکز پرونده اجتماعی خانوار تشکیل می شود و مشکلات در خانوار بررسی خواهد شد و در این طرح نیز در گام اول مناطق کمتر توسعه یافته و حاشیه ای  در اولویت قرار دارند و پس از آن؛ این مراکز در شهرهایی که برخورداری بیشتری دارند تاسیس خواهد شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور راه های ارتباطی مردم با سازمان بهزیستی را سامانه های مختلفی همچون سامانه پیامکی۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ برای دریافت گزارش های مردمی در خصوص مهدهای کودک، خط تلفن ۱۲۳ برای دریافت گزارش های کودک آزاری، خشونت خانگی، خط مشاوره ۱۴۸۰ برای پیگیری مسائل روانشناختی و... و. عنوان کرد.

وی همچنین از راه اندازی سامانه ای به نام «دیده بان»  خبر داد که پاسخگوی انتقادات، اعتراض ها و مشکلات مردم است و به شکل سیستماتیک و مستند و کاملا قابل رهگیری، مراجعان بهزیستی را راهنمایی خواهد کرد.

دکتر فرید در پایان از متقاضیان انجام فعالیت های داوطلبانه در سازمان بهزیستی خواست تا ابتدا با بهزیستی منطقه و استان خود تماس بگیرند و از نیازهای سازمان بهزیستی مطلع شوند و با تخصص و توان فکری، مالی، عاطفی و... خود، این سازمان را یاری نمایند.

کد خبر 20194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =