۴۰ خانه کوچک توانبخشی در سراسر کشور افتتاح شد

مراسم افتتاح ۴۰"خانه های کوچک توانبخشی" در سراسر کشور، صبح امروز ۲۵ تیرماه همزمان با سالروز تاسیس سازمان بهزیستی با حضور دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر وحید قبادی دانا در این  مراسم گفت: امروز شاهد رویکرد نوین در حوزه توانبخشی و پرداختن به مساله تلفیق پذیری و جامعه پذیری افراد دارای معلولیت در مراکز نگهداری هستیم که امیدوارم آسایشگاهها و مراکز نگهداری سازمان در سطح کشور به تدریج به خانه های کوچک توانبخشی تبدیل شوند.

وی افزود: امسال در چهلمین سال تاسیس سازمان بهزیستی،  شاهد یک جهش و حرکت در سازمان بودیم از این رو، وجود ۱۱۲ خانه کوچک توانبخشی در سطح کشور و آغاز به کار رسمی ۴۰ مرکز خانه توانبخشی را در هفته بهزیستی به فال نیک می گیریم.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه دستورالعمل های پنج گانه خانه های کوچک توانبخشی به همت معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی تدوین شده است تصریح  کرد:  این طر ح ها بصورت پایلوت در همه استانهای مختلف کشور به اجرا درآمده و فرآیند های مختلف دستوالعمل ها مورد بازبینی قرار گرفته است که انشالله امروز دستورالعمل های رسمی و قطعی خانه های کوچک توانبخشی در سطح کشور در ۵ بخش؛ خانه های کوچک افراد با اختلالات هوشی متوسط و شدید، خانه حمایتی سالمندان، خانه گروهی افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی، خانه های اقامتی برای افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی که بطور موقت در خانه ها حضور خواهند داشت و خانه های بیماران روانی مزمن را ابلاغ و امضا خواهیم کرد.

قبادی دانا اظهار امیدواری کرد تمام همکاران در همه استانها با  توان خود و با توجه به شرایط سخت کرونایی بتوانند این مراکز را توسعه دهند.

سیاست اصلی سازمان کوچک سازی در راستای خانواده محور کردن ارائه خدمات به معلولین است

دکتر محمد نفریه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این  مراسم گفت: این سازمان  باتوجه به رویکرد های نوین توانبخشی و حضور معلولان در سطح اجتماع و خانواده و جامعه محور کردن و خانواده محور کردن فعالیت های خود اقدامات خاصی را در این چندساله انجام داده است.

وی افزود: سال گذشته برای نخستین بار ۱۲ هزار افراد دارای معلولیت ضایعات نخاعی شدید  و خیلی شدید تحت پوشش خدمات پرستاری قرار گرفتند. همچنین از سال گذشته ۱۷۶ هزار خانوار دارای معلول با بعد خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۲ مرکز کار مراقبت در منزل را انجام می دهند که ۷ هزار و ۴۳۴ نفر را تحت پوشش قرار دادند. همچنین ۳۷۰ مرکز ارائه خدمات تخصصی توانبخشی ارائه می دهند که بیش از ۱۸ هزار نفر را تحت پوشش قرار دادند.

نفریه ادامه داد: سال گذشته برای نخستین بار کمک هزینه معیشتی برای معلولین شدید و خیلی شدید فاقد شغل در دستور کار قرار گرفت که بیش از ۱۹۰ هزار معلول از این کمک هزینه معیشتی علاوه بر مستمری که از سازمان هدفمندی یارانه ها و حق پرستاری دریافت می کنند برخوردار شدند. همچنین حق پرستاری افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی بیش از دو نیم برابر شد و به ۵۵۴ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

معاون توانبخشی با بیان اینکه در حال حاضر تمام معلولین ضایعه نخاعی پشت نوبتی از حق پرستاری بهره مند می شوندگفت: یکی از سیاست های اصلی سازمان کوچک سازی در راستای خانواده محور کردن ارائه خدمات به معلولین است. از این رو خانه ها ی کوچک کاملا شبیه خانواده بوده و مثل یک خانه کوچک کنترل و مدیریت می شود. تمام اعضای خدمت دهنده این خانه ها نیز به درستی وظایف خود را ایفا می کنند.

رونمایی از دستورالعملهای خدمات توانبخشی مراقبتی با الگوهای  نوین 

در ادامه این  مراسم از دستورالعمل  های خدمات توانبخشی مراقبتی با  الگوهای  نوین رونمایی شد.

در این مراسم اعضای شورای معاونان سازمان بهزیستی به صورت حضوری و مدیران کل ستادی و جمعی از مدیران این سازمان حضور داشتند.

کد خبر 20170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =