در رسانه/گروه‌های همیار زنان و نه به‌ کار اداری

ایلام - ایرنا - اشتغال برای هر فارغ‌التحصیلی آرزویی دیرینه است، اینکه بعد از سختی‌های درس خواندن و شب نخوابی، استرس امتحان و تلاش برای قبولی امتحانات مدرک را تحویل بگیری و عکس خودت را گوشه آن که به مهر آبی مرکز آموزش عالی مزین شده ببینی، بسیار خوشایند است.

گزارش از: آزاده خرم/مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان ایلام

اما فارغ‌التحصیلی زمانی برایت بیشتر دلچسب و شیرین خواهد بود که نتیجه تلاش را با راه یافتن به یک اداره و به اصطلاح کارمند شدن دیده و خود را فردی موفق ببینی که سرانجام تلاشهایش به ثمر نشسته است.

دختران و پسران زیادی با هزاران آمال روی صندلی‌های دانشگاه می‌نشینند و بخشی از رویاهای آینده شغلی خود را در کلاس‌های درس و روی صندلی‌ها در ذهن مرور و سختی دوران تحصیل را به امید دست یافتن به شغل سپری می‌کنند.

از ۲ دهه اخیر با افزایش شمار افراد تحصیلکرده و از طرفی محدود شدن ظرفیت استخدام‌ها و کوچک شدن بدنه دولت شمار بیکاران روز به روز افزایش یافت و معضل بیکاری در کشور نیز به تناسب رشد کرد.

در این میان دستگاه‌های مختلف اجرایی با راه‌اندازی طرح‌های مختلف درصدد برآمدند تا با تشویق و هدایت افراد جویای کار به سمت مشاغل خانگی برای کاهش معضل بیکاری اقدامی انجام دهند.

شکل‌گیری گروه‌های همیار  زنان سرپرست خانوار یکی از طرح‌های سازمان بهزیستی برای اشتغال این قشر و راهی برای ارتقای وضعیت زندگی و توانمندسازی این زنان به عنوان بخشی از جامعه است.

 سازمان بهزیستی کشور از سال ۷۹ با هدف اشتغال زنان و ارتقای کیفیت زندگی و با هدف توسعه اجتماعی، ظرفیت‌سازی، ارتقای خودباوری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه هدف و همچنین تغییر رویکرد حمایتی به توانمندسازی، اقدام به راه‌اندای گروه‌های همیار به منظور توان‌افزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کرده است.

طرحی که در قالب آن زنان سرپرست خانوار و یا دختران خودسرپرست با حمایت مالی بهزیستی گروه‌های هفت نفره تشکیل داده و با دریافت کمک بلاعوض بهزیستی اقدام به راه‌اندازی مشاغل مختلف خانگی و صنعتی  می‌کنند.

در قالب این طرح تاکنون زمینه اشتغال بیش از ۳۵۰  نفر از زنان سرپرست خانوار و دختران خودسرپرست مددجوی بهزیستی ساکن در مناطق مختلف استان ایلام ایجاد شده است، زنانی که شماری از آنان نیز تحصیلکرده بوده و دارای تحصیلات آموزش عالی هستند.

مریم مهری یکی از زنان سرپرست خانوار مددجوی بهزیستی ایلام است که با وجود داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی حقوق دنبال کار اداری نرفته است.

وی در این خصوص توضیح داد: بعد از کسب مدرک تحصیلی بیشتر به اشتغال غیردولتی تمایل داشتم چراکه به طور قطع درآمد مشاغل غیردولتی بیشتر از خصوصی خواهد بود.

وی ادامه داد: از طریق کلینیک مددکاری که مددجوی آن هستم طرح اشتغال گروه‌های همیار به من پیشنهاد شد و با مشارکت شش زن دیگر سرپرست خانوار گروه را تشکیل دادیم.

وی اظهار کرد: با مشورت و همکاری یکدیگر و دریافت کمک بلاعوض از بهزیستی طرح پرورش جوجه را انتخاب و در روزهای آینده فعالیت خود را در شهر ایلام آغاز خواهیم کرد.

منیژه جوادی یکی دیگر از مددجویان بهزیستی ساکن در شهرستان بدره است که با مدرک تحصیلی لیسانس حسابداری حدود پنج سال است در قالب گروه پنج نفره از زنان سرپرست خانوار این شهرستان طرح تولید ترشی‌جات خانگی را راه‌اندازی کرده‌اند.

وی می‌گوید: با وجود اینکه مدرک دانشگاهی دارم ولی خوشحال هستم که توانستم با مشارکت شماری از زنان سرپرست خانوار مشغول به این کار شوم و از بیکاری رهایی یابم.

وی در خصوص نحوه فعالیت این گروه گفت: ترشی‌جات را در منزل تولید می‌کنیم و در مغازه‌ای که اجاره کرده‌ایم آنها را بفروش می‌رسانیم و سود حاصل را تقسیم می‌کنیم.

وی گفت: تاکنون در نمایشگاه‌های مختلف نیز شرکت و اقدام به فروش محصولات خود کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: اگرچه درآمد حاصل از این شغل ما شاید چشمگیر هم نباشد ولی با توجه به اینکه موجب اشتغال پایدار در این چند سال شده برایمان رضایت‌بخش است.

تشکیل ۵۵ گروه همیار زنان سرپرست خانوار در ایلام

مدیرکل بهزیستی ایلام طرح تشکیل گروه‌های همیار را از طرح‌های موفق این سازمان برای اشتغال زنان سرپرست خانوار و دختران خودسرپرست عنوان کرد و گفت: در اجرای این طرح تاکنون ۳۵۰ نفر در قالب ۵۵ گروه همیار در این استان تشکیل شده است که در مشاغل مختلفی نظیر قالیبافی و بافت گلیم نقش‌برجسته، تولید و فروش پوشاک، فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، دامداری، پرورش مرغ خانگی و تولید لبنیات فعالیت دارند.

زهرا همتی افزود: این گروه‌ها پس از تشکیل، کمک بلاعوض از این سازمان دریافت و اقدام به فعالیت می‌کنند که در این زمینه تاکنون عملکرد مناسبی داشته‌اند.

به گفته همتی، به منظور اشتغال پایدار این افراد دوره‌های آموزشی مرتبط با شغل مورد نظر برای اعضای گروه‌ها از طریق کلینیک‌های مددکاری تحت نظارت بهزیستی تشکیل می‌شود.

خودکفایی ۲۳ گروه همیار ایلام  

وی گفت: از مجموع این گروه‌ها تاکنون ۲۳ گروه بازتوان شده و با دریافت وام‌های خوداشتغالی از چتر حمایتی این سازمان خارج شده‌اند و ۱۳۶ نفر از زنان سرپرست خانوار مددجو در این گروه‌ها به خودکفایی رسیده‌اند.

مدیرکل بهزیستی ایلام یادآورد شد: گروه‌های همیار در تمامی شهرستان‌های استان فعالیت داشته و توسعه آنها در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: بهزیستی آمادگی دارد در صورت تمایل زنان سرپرست خانوار و دختران خودسرپرست به تشکیل گروه‌های همیار، بر اساس مهارت مورد علاقه خود از این افراد حمایت مالی بلاعوض داشته باشد.

به نظر می‌رسد با توجه به نرخ بالای بیکاری در جامعه اقدام‌های دستگاه‌های اجرایی که امکان جذب نیروی انسانی را ندارند به سمت و سوی ایجاد مشاغل خانگی می‌تواند به اشتغال پایدار و خودکفایی افراد کمک کند.

۳۸ هزار نفر در استان 580 هزار نفری ایلام از خدمات بهزیستی ایلام برخوردارند.

کد خبر 20155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد