برگزاری دهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور/رونمایی از سند ملی مناسب سازی در روز بهزیستی

دهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور،صبح امروز و با حضور دکتر مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ورییس ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی و دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور و دبیر این ستاد،صبح امروز ۲۵ تیرماه در ساختمان مرکزی سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر قبادی دانا در این جلسه با تأکید بر اهمیت ساخت ذهنیت و ایجاد فرهنگ مناسب سازی در جامعه،گفت:با بخشنامه وجایزه و ضابطه شاید بتوان مسیر مناسب سازی را هموار کرد اما آنچه که مهم است فرهنگ سازی برای این امر مهم و ایجاد ذهنیت در تک تک شهروندان است که مناسب سازی را در موقعیت خود و از محیط خود شروع کنند.

وی افزود:باید به این نکته نیز دقت شود که مناسب سازی نه تنها برای افراد دارای معلولیت جسمی-حرکتی که معلولیت در ظاهر آنها مشخص است،اجرایی شود بلکه تمامی افراد دارای معلولیت مثل نابینایان و ناشنوایان و ... و همچنین سالمندان،کودکان،مادران باردار و دیگر اقشار جامعه نیز به مناسب سازی های مخصوص به خود نیازمند هستند.

دکتر قبادی دانا همچنین با تأکید بر نقش مهم و اساسی نهادهای فرهنگ ساز در جامعه همچون آموزش و پرورش،صدا و سیما،مدارس و ... گفت:آموزش،فرهنگ سازی،تلنگر زدن و آگاهی بخشی جامعه در موضوع مناسب سازی مهم و مؤثر است و در تمامی سطوح خود را نشان می دهد و شبکه سلامت صدا و سیما می تواند آغاز گر این راه باشد و برنامه ویژه ای را به این امر اختصاص دهد و یا وزارت آموزش و پرورش با یک نقشه راه مؤثر،آموزش لزوم مناسب سازی در جامعه را پیگیری نماید.

دبیرستادهماهنگی و مناسب سازی کشور با اشاره به  جنبه های مختلف مناسب سازی در جامعه،گفت: یکی از این منظرها می تواند اقتصادی باشد و برای افراد جامعه این موضوع تبیین شود که توجه به مناسب سازی و دسترس پذیری امکانات مراکز تجاری،فروشگاه ها،مراکز تفریحی،رستوران ها و ... می تواند جمعیت بیشتری را از تمامی اقشار جامعه جذب نماید و منجر به سود اقتصادی بیشتر برای صاحبان مشاغل خواهد شد.

وی همچنین بر مطالبه مناسب سازی و دسترس پذیری معابر و مراکز از سوی مردم نیز تاکید کرد و افزود:هر فرد دارای معلولیت،سالمند،مادر باردار و سایر اقشار جامعه که به مناسب سازی احتیاج دارند، باید با مناسب سازی به عنوان حقوق شهروندی خود آشنا شود و حق خود را مطالبه کند.

دکتر قبادی دانا استفاده از ظرفیت  ائمه جمعه و مبلغان مذهبی را نیز یکی دیگر از راههای فرهنگ سازی در این خصوص عنوان کرد و افزود:توجه به مناسب سازی نه تنها در شهرهای بزرگ،بلکه در کوچکترین و دورافتاده ترین روستاها نیز مدنظر است و اگر یک فرد دارای معلولیت در روستا زندگی می کند،نباید به خاطر نامناسب بودن فضای تردد دچار خمودگی شود و باید از حقوق خود به عنوان یک فرد دارای معلولیت آگاه باشد و این آگاه سازی و فرهنگ سازی می تواند توسط ائمه جمعه و مبلغان مذهبی که از سوی حوزه های علمیه به مناطق دور افتاده اعزام می شوند، انجام شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به مصوبات قبلی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در خصوص ضوابط معرفی یک شهرستان در هر استان به عنوان شهر بدون مانع نیز گفت: سخت گیری برای انتخاب شهر بدون مانع و لزوم اجرای تمام ضوابط قید شده در دستورالعمل، می تواند این کار را به تأخیر بیندازد و بهتر این است که با نهضتی فراگیر و برپایی یک پویش هماهنگ به استقبال این کار برویم و کار را آغاز کنیم.

دکتر قبادی دانا با اشاره به اینکه شهرستان اردکان در استان یزد به عنوان شهرستان داوطلب برای شهر بدون مانع معرفی شده است؛نیز گفت:بسنده کردن به یک شهرستان و یک استان هم می تواند ما را از هدف خود دور کند، و به همین منظور تدوین یک برنامه مقیاسی و هدف گذاری تا پایان سال برای تمامی استان ها در سراسر کشور ،پیشنهاد می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین به دستورالعمل تاسیس مراکز مثبت زندگی اشاره کرد و گفت: یکی از بندهای دستورالعمل شش گانه تاسیس این مراکز، مناسب سازی آن است و موافقت اصولی و مجوز این مراکز با سنجش دسترس پذیری و مناسب سازی این مراکز اعطا می  شود و این موضوع قدم مثبت و موثری است برای اینکه بتوانیم از خودمان شروع کنیم.

تکالیف ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی فراتر از وظایف قانونی است

دکتر مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رییس ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور نیز در این جلسه ضمن تبریک چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی و تشکر از دکتر قبادی دانا و پرسنل خدوم این سازمان،دامنه اثر گذاری وزارت راه و شهرسازی را در موضوع مناسب سازی،بسیار زیاد دانست و افزود:با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی هم به عنوان سیاست گذار و هم عامل اجرا با حوزه مناسب سازی ارتباط پیدا می کند،نقش این وزارتخانه در پیشبرد اهداف ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی بسیار مهم و گسترده است.

وی همچنین قشر معلولان،سالمندان و جانبازان،کودکان و کسانی که به نوعی در جامعه به مناسب سازی نیاز دارند را جامعه وسیع و مظلومی خواند که تکالیف ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در خصوص آنها فراتر از تکلیف قانونی  و به نوعی وظیفه انسانی است.

جمالی نژاد ناشناخته ماندن ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور را نیز به عنوان مانعی در پیشبرد برنامه های این ستاد عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه تلفات تصادفات جاده ای طی سالها تلاش به نصف رسیده است اما باید توجه داشت که افرادی که در این تصادفات فوت نمی شوند،دچار مصدومیت و معلولیت می شوند و سالانه در حدود ۹۵۰ تا ۱۱۰۰ نفر به جامعه افراد دارای معلولیت کشور افزوده می شود که نیاز ما به مناسب سازی و دسترسی پذیری در کشور را ،بیش از پیش آشکار می کند.

گفتنی است در پایان این جلسه از سند ملی راهبردی مناسب سازی رونمایی شد.

سند راهبردی مناسب سازی کشور

کد خبر 20153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =