نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان با اصحاب رسانه برگزار شد

در چهارمین روز از هفته بهزیستی نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان با اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان،  حمید رضا الوند مدیرکل بهزیستی استان، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به اینکه ۱۷ کارگاه اشتغال مددجویان نیز همزمان با هفته بهزیستی در همدان افتتاح می‌شود، گفت: یکی از این کارگاه‌ها کارگاه اشتغال خانه بوم گردی است که توسط یکی از مددجویان همدان بازسازی شده و برای ارائه خدمات از مددجویان سازمان بهره گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه یک نمایشگاه دائمی صنایع دستی راه اندازی شده که ۸۰ مدد جو در آن فعالیت می‌کنند. ابراز داشت: هدف از برپایی این نمایشگاه ارائه دستاوردها و توانمندی‌های مددجویان است و بازدید و خرید این محصولات انگیزه‌ای برای این افراد است تا تلاش خود را برای توانمندسازی چند برابر کنند.

الوند گفت: در این نمایشگاه محصولاتی شامل تابلو گلیم، فرش دستبافت نفیس ابریشم و... عرضه شده و همه روزه از ساعت هشت صبح آماده بازدید است.

الوند با بیان اینکه امسال همزمان با این هفته ۷۶ واحد مسکن مددجویی برای خانواده‌های دارای تک معلولی و دو معلولی افتتاح شد، ادامه داد: واحدهای تحویل داده شده به خانواده‌های دارای یک معلولی و دو معلولی یک واحد در شهرستان بهار، ۳ واحد در شهرستان فامنین، ۱۱ واحد در شهرستان نهاوند، ۹ واحد در کبودرآهنگ، دو واحد در شهرستان رزن، ۵ واحد در همدان و ۴۱ واحد در شهرستان ملایر است.

مدیر کل بهزیستی استان عنوان کرد: همچنین طی این هفته ۸ مرکز غیر دولتی در حوزه پیشگیری شامل مهد کودک و مراکز مشاوره و پیشگیرانه در استان همدان راه اندازی می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۰۰ ویلچر بین معلولین نیازمند توزیع شد، اظهار داشت: ۳۱۳ سمعک، ۶۰۰ قلم لوازم بهداشتی به افراد ضایع نخایی توزیع شد.

مدیر کل بهزیستی استان از پرداخت مستمری مددجویان زیر پوشش این سازمان و همچنین مبلغ افزایش مستمری آن‌ها از محل هدفمندی یارانه‌ها که در سال گذشته اعمال شد، خبر داد و گفت: همچنین امسال در پرداخت حق پرستاری افزایش ۲ برابری داشتیم که در این خصوص ۵۵۴ هزارتومان پرداخت شد.

بهره برداری استاندارد ترین مرکز داده 

مدیرکل بهزیستی استان  گفت : استاندارترین مرکز داده استان در سومین روز از هفته بهزیستی افتتاح شد که این مرکز جزو استانداردترین مرکز دیتاسنتر کشور محسوب می شود.

آقای الوند افزود : با افتتاح این مرکز علاوه بر افزایش ضریب امنیتی شبکه ها و اطلاعات، از ورود باج افزارها وحملات هکرها هم جلوگیری می شود.

وی اظهار داشت: برای افتتاح این مرکز ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

تقویت مبانی اعتقادی مددجویان مورد توجه وقع می شود

مدیرکل بهزیستی استان در بخش دیگری به تولید ۵ عنوان کتاب صوتی دفاع مقدس شامل (خواب هایی از بهشت، صبر زرد،  قصه من و بابام، بابای نه سالگی و فانوس حرم ) و دو عنوان کتاب (ماهی پولکی و خواب هایی از بهشت) نیز اشاره کرد و افزود: این پنج عنوان کتاب صوتی و دو عنوان کتاب با موضع زندگی نامه شهدای مدافع حرم با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در سال ۹۸ تولید و توزیع شد و ان شاالله در سال جاری تعداد ۵ عنوان دیگر نیز تولید خواهد شد.

الوند افزود:  بهزیستی استان به تقویت مبانی اعتقادی و ارزشی مددجویان توجه ویژه ای دارد و خوشبختانه در ارزیابی های سالانه سازمان بهزیستی کشور اقدامات فرهنگی بهزیستی استان جزء رتبه های عالی ارزیابی شده است. 

حمیدرضا الوند گفت سالانه بیش از 5 میلیارد ریال کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان تحت پوشش بهزیستی استان پرداخت می شود تا مددجویان بتوانند متناسب با توانمندیها و علایق خود امکان ادامه تحصیل در رشته های دانشگاهی را داشته باشند. 

پیش  بینی ۷۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل تبصره ۱۶ به‌منظور اشتغال جامعه هدف

مدیرکل  بهزیستی استان گفت: امسال ۷۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل تبصره ۱۶ به‌منظور اشتغال جامعه هدف پیش‌بینی شده است.

ایجاد اشتغال برای جوامع هدف از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف ازجمله اهداف دستگاه‌های حمایتی همچون بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و غیره بوده و هست و هرساله با اختصاص اعتباری به این منظور، این دستگاه‌ها تعهد پیدا می‌کنند و براساس عملکرد سال گذشته، پیش‌بینی و تخصیص اعتبار برای سال بعد انجام می‌شود.

وی تعهد اشتغال سال جاری را یک‌هزار و ۹۰۷ نفر دانست و یادآور شد: سال گذشته رتبه دوم را در حوزه اشتغال داشتیم و امسال به رتبه نخست در این حوزه دست یافته‌ایم که این مهم نشان از انجام مؤثر کارها و برنامه‌ها در این بخش دارد.

حمیدرضا الوند افزود:با توجه به تحقق بیش از صددرصدی ایجاد اشتغال برای مددجویان بهزیستی طی سال گذشته در استان همدان و پیش‌بینی بیش از میزان تعهد اشتغال در سال جاری، امید است با اعتبار تعریف‌شده برای این منظور شاهد ایجاد شغل برای تمام مددجویان جویای کار در استان باشیم و در پایان سال خبری از مددجویان در صف انتظار شغل در استان همدان نداشته باشیم.

۳۹ هزار و ۸۷۷ مداخله توسط اورژانس اجتماعی انجام شده است

وی در رابطه با خدمات اورژانس اجتماعی گفت: در سال ۹۸ با دو خط تلفن ۱۲۳ و خدمات اورژانس اجتماعی سیار، ۳۹ هزار و ۸۷۷ مداخله اتفاق افتاده و از سال ۹۲ تاکنون هم حدود ۱۵۲ هزار مداخله تخصصی در اورژانس اجتماعی همدان اتفاق افتاده است.

الوند درباره مداخله در پایگاه‌های اجتماعی سازمان بهزیستی همدان هم بیان کرد: در سال ۹۸ تعداد ۱۵ هزار و ۳۳۸ مداخله انجام شده و از سال ۹۲ تا به امروز بیش از ۹۲ مداخله را شاهد بوده‌ایم‌.

الوند با بیان اینکه توانستیم صدک قد و ‌وزن بچه‌ها در مهدهای کودک همدان که در سن رشد ۳ تا ۶ سال هستند را ارتقاء ببخشیم، گفت: بر اساس غربالگری دانشگاه علوم پزشکی صدک قد و وزن بچه ها ۵۰ درصد بهبود و افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان  درباره فرزندخواندگی هم گفت: در سال ۹۸ تعداد ۱۶ نفر از بچه‌های مقیم شیرخوارگاه خود را به فرزند خواندگی دادیم که ۱۱ نفر «امین موقت» و پنج نفر فرزندخواندگی بوده است. 

وی با بیان اینکه شش پایگاه خدمات اجتماعی در استان فعال است و تمامی شهرستان‌های استان به جز فامنین دارای اورژانس اجتماعی هستند، گفت: ۹ شهرستان استان همدان دارای مراکز مداخله در خانواده بهمنظور کاهش طلاق هستند و در سال ۹۸ به ۵۹۸۸ خانواده در آستانه طلاق خدمات داده‌اند همچنین از سال ۹۲ تاکنون به بیش از ۲۷ هزار زوج در آستانه جدایی خدمات ارائه کرده‌اند که ۳۲ درصد منجر به سازش شده است.

برنامه های غربالگری پیشگیرانه به نحو مطلوب رشد یافته اند 

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه برنامه های غربالگری پیشگیرانه به نحو مطلوبی رشد یافته اند گفت: از سال ۹۲ تا امروز بیش از ۳۸۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال از خدمات این بخش بهره‌مند شده‌اند، علاوه بر این در سال ۹۸ تعداد ۲۲هزار و ۱۱۹ کودک غربالگری شنوایی شده‌اند.

حمیدرضا الوندافزود: در سال گذشته تعداد ۲۰۵۰ نفر مشاوره ژنتیک گرفته‌اند همچنین از خط مشاوره ۱۴۸۰ تعداد ۵۱ هزار و ۷۱۷ نفر تماس ثبت شده که از اسفندماه با شیوع کرونا یک شیفت به این خط اضافه شد و غالب سوالات درباره مشکلات در خانه ماندن این ایام بوده است. 

الوند با اشاره به اینکه ۴۵ کمپ ترک اعتیاد در استان فعال هستند، اضافه کرد: در سال ۹۸ تعداد ۲۱ هزار و ‌۵۰۰ نفر از خدمات این مراکز استفاده کرده‌اند و در کنار این مراکز خدمات دیگری از طریق دیگر مراکز مرتبط انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه  در سال 92 تنها 8 مرکز مشاوره خدمات روانشناختی در استان فعال بوده اند و امروز به ۴۳ مرکز افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: این مراکز در استان بیش از پنج برابر شده است، به عبارت دیگر توسعه و ‌گسترش مراکز مشاوره در جامعه یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی مردم در حوزه مسائل اجتماعی است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در پایان توضیح داد: در سال ۹۸ برای ۲۸۸ نفر از معلولان استان مناسب سازی ایجاد شده و یک مرکز نگهداری و ‌توانبخشی معلولان ذهنی و یک مرکز روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان نیز به مراکز استان اضافه شده است.

کد خبر 20028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد