در رسانه| چشم‌های منتظر به اجرای قانون حمایت از معلولان

شهرکرد- ایرنا- قانون جامع حمایت از حقوق معلولان سال ۸۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که پس از گذشت بیش از یک دهه از تصویب این قانون برخی از مواد آن اجرایی نشد و طرح بازنگری این قانون که ۲سال طول کشید در اسفندماه سال ۹۶ در مجلس تصویب و در سال ۹۷ به تایید شورای نگهبان رسید.

مناسب‌سازی و دسترسی و تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، فرهنگسازی و ارتقاء آگاهی عمومی، حمایتهای قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و تسهیلات اداری، شورای هماهنگی امور افراد دارای معلولیت از مواد اصلی این قانون است که به خوبی تاکنون اجرایی نشده است.

قانون حمایت از معلولان به صورت کامل اجرایی شود

یکی از مددجویان و معلولان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه قانون حمایت از جامعه معلولان در راستای رفع نیازهای این قشر تصویب شده است، گفت: اجرای صحیح و همچنین اجرای کامل این قانون از خواسته‌های مهم و به حق این قشر است که مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

سجاد الهی افزود: بهزیستی به عنوان تنها نهاد حمایت‌کننده از جامعه معلولان است و در راستای حمایت از این قشر، یک قانون در کشور تصویب شد که اجرایی نشدن مواد و تبصره این قانون یکی از بزرگترین ایرادات آن است.

به گفته وی، الزام‌آور بودن قانون، تامین اعتبار برای اجرای مواد قانون و همچنین اجرای دقیق قانون از مهمترین راههای اجرایی شدن این قانون است.

این روشندل که دانشجوی دکترای حقوق است،  با تاکید بر اینکه تنها تصویب یک قانون مشکلی را از جامعه حل نمی‌کند، افزود: اشتغال، مسکن، حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست، از مهمترین مواد این قانون است که با اجرایی شدن این مواد، مهمترین مشکلات این قشر که دارای معلولیت هستند، رفع خواهد شد.

وی اظهار داشت: تامین اعتبار برای اجرایی شدن برخی مواد این قانون از جمله تامین مسکن و اشتغال، پرداخت کمک هزینه تحصیل و تامین هزینه دارو و درمان بسیار کمرنگ  است و این امر باعث شده است که جامعه هدف با مشکل مواجه شوند.

وی، با تاکید بر افزایش حمایت‌های سازمان بهزیستی نسبت به سالهای گذشته افزود: با توجه به ناکافی بودن اعتبارات تخصیص یافته به سازمان بهزیستی، برخی مواد این قانون از جمله پرداخت مستمری به مددجویان که مقرر بود یک معلول بر اساس اداره کار حقوق دریافت کند، محقق نشود و دریافتی معلولان یک پنجم یا یک هفتم این میزان باشد.

به گفته وی، در سال‌های گذشته، میزان پرداختی به معلولان به عنوان مستمری بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار ریال بود که این میزان در چند سال گذشته افزایش داشته است، اما به میزان مقرر نرسیده است.

الهی اظهار داشت: محقق نشدن قانون سه درصد استخدامی دستگاه‌های دولتی از دیگر مشکلات این قشر به خصوص معلولان تحصیلکرده است.

وی، با اشاره به اینکه سال گذشته در یک دستگاه دولتی در استان سه نفر معلول به عنوان کارشناس در آزمون استخدامی آن دستگاه قبول شدند، افزود: اما مسوولان دستگاه اجرایی از پذیرش این افراد به دلیل معلولیت ممانعت کردند.

وی گفت: معلولان برای ادامه تحصیل با مشکل در خصوص هزینه تحصیل و شهریه مواجه هستند، در صورتی که در این قانون حمایت تحصیلی پیش‌بینی شده است، اما به دلیل ناکافی بودن اعتبارات برای این حمایت‌ها سقف تعیین شده است.

این معلول که دانشجوی دکترای رشته حقوق است، افزود: تعیین سقف برای پرداخت شهریه دانشجویی تا ۴۰ میلیون ریال یکی از مشکلات این قشر است و برای معلولی که در مقطع دکترا در حال تحصیل است و ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان نیاز دارد، این میزان جوابگو نخواهد بود.

وی، با تاکید بر اجرایی شدن این قانون افزود: مشکلات جامعه معلولان و خانواده این قشر با اجرایی شدن مواد این قانون رفع خواهد شد.

پذیرش معلولان در خانه و جامعه و تغییر نگرش منفی نسبت به معلولان در جامعه نیازمند فرهنگسازی است

یک بانوی روشندل و نابینای دیگر که مربی پرورشی یکی از مدارس دولتی استان نیز است، افزود: پذیرش فرد معلول در خانه و شناسایی توانمندی این فرد در خانه و خانواده، نقش مهمی در پرورش استعداد این فرد معلول دارد.

این فرد نابینا که خواست نامش عنوان نشود، افزود: پذیرش فرزند معلول در خانه و خانواده و کمک به شناسایی استعدادهای این کودک زمینه را برای رشد این فرد افزایش می‌دهد، تا این فرد دارای معلولیت بتواند از دیگر توانایی‌های خدادادی خود برای ادامه زندگی استفاده کند که از ظرفیتهای حمایتی قانون حمایت از معلولان می تواند در این راستا بهره گرفت.

وی، با بیان اینکه خودش، خواهرش و  دختر عمویش نابینا هستند، افزود: در سال‌هایی که خودش و خواهرش مشغول تحصیل بودند، به دلیل نبود امکانات از جمله کتاب بریل، نوار و سی دی و وی دی‌های آموزشی،  موفق به ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود نشده است.

به گفته وی، این قشر از جامعه به دلیل  آسیب‌پذیری بیشتر نیازمند توجه دولت هستند، تا با اجرای قوانین حمایتی مشکلات اصلی این قشر که درآمد پایدار و خودکفایی است را رفع کنند.

نبود حامی و اسپانسر و بی توجهی به توانایی جامعه معلولان از مهمترین مشکلات برای قشر ورزشکار معلول است

یکی از قهرمان جهان در رشته فوتبال دستی نیز گفت: نبود حامی و اسپانسر و بی‌توجهی به توانایی جامعه معلولان از مهمترین مشکلات این قشر است که زمینه برای رسیدن به قله‌های افتخار و پیروزی برای این افراد را سخت می‌کند.

حسین شهبازی قهرمان جهان در ورزش معلولان جسمی و حرکتی افزود: ورزشکاران معلول برای اعزام به مسابقات ورزشی جهان و یا حتی کشوری با مشکل مواجه هستند و با حمایت اسپانسرها و حامیان ورزش معلولان می‌توان زمینه حضور این افراد در  مسابقات جهانی را به راحتی فراهم  کرد.

وی اظهار داشت: سال گذشته برای اعزام به مسابقات جهانی به ۱۵۰ میلیون ریال پول نیاز داشتم که به دلیل نبود اسپانسر با حمایت سازمان بهزیستی، شهرداری وشورای شهر این میزان تامین شد.

وی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته مددکاری است، افزود: وعدهای مسوولان و همچنین قانون سه درصد استخدامی معلولان در دستگاههای اجرایی هنوز اجرایی نشده است.

پذیرش معلولان برای اشتغال در دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تولیدی کمرنگ است

مسوول تشکل‌های معلولان  و مسوول انجمن ضایع نخاعی استان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان در خصوص سه درصد مجوز استخدامی دستگاه‌های اجرایی و ایجاد فرصت شغلی برای معلولان گفت: نبود  زمینه لازم برای پذیرش معلولان در دستگاه‌های اجرایی، واحدها و کارگاه‌های تولیدی در حوزه اشتغال از مهمترین مشکلات این قشر است.

نصرالله شاکری افزود: در قانون به صراحت آمده، حداقل ۶۰ درصد از پست‌های سازمانی از جمله اپراتور تلفن و پست‌های سازمانی از جمله متصدی دفتری و ماشین‌نویسی دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم‌بینا و معلولان جسمی و حرکتی اختصاص داده شود، اما این امر در استان به خوبی اجرایی نشده است.

وی، کمبود تجهیزات توانبخشی و کمک توانبخشی از جمله تامین ویلچر و تشک و امکانات دیگر از جمله امکانات ورزشی و تفریحی را از دیگر مشکلات این جامعه عنوان کرد و گفت: پذیرش افراد معلول در جامعه از به انزوا رفتن این قشر جلوگیری خواهد کرد.

وی، به استاندارد نبودن و پایین بودن میزان مناسب‌سازی اماکن عمومی و دولتی به خصوص بانک‌ها و ادارات به عنوان مشکلات دیگر این قشر اشاره کرد و گفت:برخی مناسب‌سازی‌ها که در سطح شهر انجام شده است به دلیل رعایت نکردن استانداردها، خودشان نامناسب‌ هستند و حتی افراد سالم هم نمی‌توانند به راحتی از این امکانات استفاده کنند.

نگاهی به آمار وضعیت مددجویان چهارمحال و بختیاری 

۳۲ هزار معلول در استان چهارمحال وبختیاری شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۱۷ هزار و ۷۷۹ معلول مستمری بگیر دائم هستندسرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه ۳۲ هزار معلول با درصد معلولیت مختلف در استان شناسایی شده است، افزود: ۱۷ هزار و ۷۷۹ معلول از این تعداد که دارای معلولیت شدید و در حد شدید هستند، مستمری‌بگیر دائم و مابقی به صورت موردی از خدمات سازمان بهزیستی بهره‌مند می‌شود.

معصومه محمدی افزود: در استان سه هزار و ۳۰۰ زن سرپرست خانوار، بیش از ۷۰۰ دانشجو و حدود ۲ هزار دانش‌آموز زیرپوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

 وی اظهار داشت: بیش از ۷۰۰ مووسسه، تشکل، مرکز شبانه‌روزی، روزانه، مراکز مشاوره و ژنتیک و کمپ ترک اعتیاد در استان در راستای حمایت از این قشر فعال هستند.

به گفته وی، در استان ۱۶ مرکز شبانه‌روزی در حوزه توانبخشی از جمله مرکز سالمندان، مرکز نگهداری معلولان، بیماران روانی در استان فعال است که در این مراکز ۶۷۰ خدمت گیرنده نگهداری می‌شوند.

محمدی، تعداد مراکز شبانه‌روزی حوزه اجتماعی(خانه کودک و نوجوان) برای نگهداری کودکان بی‌سرپرست، بدسرپرست را هفت مرکز با ۵۲کودک برشمرد و گفت: ۵۲ مرکز روزانه در حوزه توانبخشی در استان فعال است که ۲ هزار و ۷۵۱ نفر از خدمات این مراکز که به صورت مدرسه از صبح تا ظهر فعال هستند، بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: ۳۳۷ مهدکودک در استان در حوزه امور اجتماعی به عنوان مراکز روزانه حوزه اجتماعی فعال هستند، که بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ کودک از خدمات این مراکز بهره‌مند می‌شوند.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: در حوزه مشاوره ژنیتک ۶ مرکز در استان فعال است که سالانه به بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر خدمات مشاوره و ژنتیک ارائه می‌شود.

محمدی افزود: ۷۳ مرکز مشاوره نیز در استان فعال است که سالانه بیش از ۱۸ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای این مراکز بهره‌مند می‌شوند.

وی، به فعال بودن مرکز اورژانس اجتماعی (خط۱۲۳) در هشت شهرستان استان اشاره کرد و گفت: مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان کوهرنگ نیز تا اواسط سالجاری فعال خواهد شد.

محمدی اظهار داشت: سازمان بهزیستی، یک دستگاه اجرایی است که خدمات دهی این نهاد متعلق به آحاد مردم است و از قبل تولد خدمات‌دهی این مرکز آغاز و تا سالمندی ادامه دارد و در طول زندگی هر فرد، یک بار هم که شده از چرخه خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شود.

وی، با اشاره به اهمیت ارائه خدمات در مراکز روزانه سازمان بهزیستی گفت: ارتقا جایگاه این مراکز و همچنین توسعه خدمات‌دهی این مراکز از اولویت‌های سازمان است که در کنار حفظ حرمت افراد معلول در کنار بستر خانواده اوقات فراغتش تامین شود.

وی، به فعالیت تیم‌های سیار در مناطق روستایی و سخت‌گذر استان برای خدمت‌دهی به جامعه هدف اشاره کرد و گفت: یکهزار و ۷۰۰ معلول و سالمند در استان از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند، به گونه‌ای‌ که ماهانه یک تا ۲ بار این تیم سیار که متشکل از پزشک، پرستار، روانشناس و مددکار است به منزل این افراد مراجعه و خدمات درمانی، دارویی و آزمایشگاهی رایگان به این افراد ارائه می‌شود.

پذیرش افراد معلول در خانواده وجامعه یک ضرورت که نیاز به فرهنگسازی دارد

سرپرست اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: پذیرش فرد معلول در خانواده، اجتماع و حوزه‌های مختلف یکی از دغدغه‌های جامعه هدف است که نیاز به فرهنگسازی دارد.

وی، با اشاره به برخی توانایی‌های فرد معلول افزود: یک فرد معلول فارغ از ناتوانی جسمی که دارد، اما دارای توانایی‌های مختلف است که با پذیرش این توانایی‌ها و همچنین شناسایی استعدادهای این افراد باید برای شکوفایی این استعدادها تلاش کرد تا یک فرد معلول توانمند در جامعه داشته باشیم.

مناسب سازی اماکن عمومی و اداری یکی از قوانین حمایتی از جامعه معلولان است که  این استان در اجرایی این قانون در سالگذشته رتبه عالی را کسب کرد

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مناسب‌سازی اماکن عمومی و دولتی به عنوان یکی از نیازهای جامعه معلولان و جانبازان است، گفت: یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی هر کشور بحث مناسب‌سازی است که در تسهیل در ایاب و ذهاب و رفت و آمد معلولان و سایر افراد مورد استفاده است.

محمدی، با اشاره به اینکه این استان در زمینه مناسب‌سازی در سه سال گذشته جزء رتبه‌های برتر در سطح کشور بود، افزود: برای توسعه فرهنگ مناسب‌سازی در ادارات ۳۰ امتیاز جشنواره شهید رجایی به این بحث اختصاص داده شده است که بتوان با این روش یک رقابت بین دستگاه‌های اجرایی فراهم کرد.

خودکفایی سالانه ۱۰ درصد جمعیت هدف سازمان بهزیستی از اولویتهای این سازمان است

وی، با اشاره به بحث توانمندسازی جامعه هدف افزود: سالانه ۱۰ درصد جامعه هدف از چرخه حمایت خارج و افراد پشت نوبت وارد این چرخه حمایت می‌شوند.

به گفته وی، ایجاد اشتغال پایدار، تامین مسکن و همچنین ارائه آموزشهای مهارتی و خودآموزی از راه‌های خودکفایی جامعه هدف است.

وی گفت: به منظور ایجاد اشتغال برای جامعه هدف سال‌گذشته یکهزار و ۸۰۰ فرصت شغلی در استان برای جامعه هدف با استفاده از ظرفیت استخدامی، استفاده از تسیهلات ارزان قیمت و طرحهای خوداشتغالی در استان اجرا شد.

محمدی گفت: سال گذشته بیش از ۳۸۰ میلیارد ریال در قالب طرح‌های  خوداشتغالی و کارفرمایی برای ایجاد اشتغال مددجویان زیر پوشش این نهاد هزینه شد.

وی اظهار داشت: به منظور ایجاد اشتغال برای جامعه هدف بهزیستی، علاوه بر قانون سه درصد سهمیه اشتغال دستگاه‌های، اجرای طرح‌های مختلف از جمله ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای اجرای طرح‌های خوداشتغالی و کارفرمایی و همچنین حمایت از کارفرمایانی که از جامعه هدف پذیرش داشته باشند، مورد توجه است.

وی گفت: برای ایجاد اشتغال جامعه هدف به خصوص معلولان، براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، کارآفرینانی که برای یک تا پنج معلول اشتغال ایجاد کنند، به ازای هر معلول تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات چهار درصد دریافت خواهند کرد و بیمه مددجویان تا پنج سال برعهده سازمان بهزیستی است به شرطی که برای فرد مددجو تا پنج سال شغل ایجاد کند.

محمدی اظهار داشت: به منظور حمایت از کارفرمایانی که زیرپوشش بهزیستی هستند و حق بیمه خود و افراد دیگر که در واحد آنها مشغول فعالیت هستند، را پرداخت می‌کنند، نیز پایان هرسال هزینه بیمه این افراد پرداخت می‌شود.

وی، به با تاکید بر اینکه مسکن، اشتغال و درمان مهمترین دغدغه جامعه هدف است، افزود: در راستای تامین مسکن جامعه هدف با اولویت زنان سرپرست خانوار و همچنین خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر به عنوان اولویت نخست این نهاد تعامل خوبی با سپاه استان، بنیاد مسکن، بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم انجام شده است.

محمدی، با اشاره به اهمیت تامین وسایل توانبخشی برای جامعه هدف افزود: هیچ مشکلی برای تامین این وسایل وجود ندارد و سال‌گذشته بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین وسایل و اقلام توانبخشی به استان اختصاص داده شد.

محمدی اظهار داشت: واگذاری این وسایل بر اساس نیاز افراد و نیازسنجی شهرستان با اولویت معلولان جسمی، حرکتی شدید و افراد ضایع نخاعی توزیع می‌شود.

وی، به پرداخت هزینه درمان و جراحی جامعه هدف با ارائه فاکتور به صورت فصل به فصل اشاره کرد و گفت: طبق توافقی که بنیاد برکت انجام شده هزینه عمل جراحی کودکان و نوزادان را این بنیاد پرداخت خواهد کرد.

حوزه پیشگیری از معلولیت استان چهارمحال وبختیاری جزء استانهای برتر است 

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به فعالیت این حوزه در زمینه پیشگیری از معلولیت و همچنین درمان و پیشگیری از اعتیاد افزود: اجرای طرح‌های مختلف غربالگری از جمله غربالگری شنوایی نوزادان، طرح تنبلی چشم، مشاوره ژنتیک از برنامه‌های است که از بروز معلولیت در کودکان و یا تولید یک نوزاد معلول جلوگیری می‌کند.

مهشید سلیمانی افزود: طرح تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال همه ساله آبان ماه اجرایی می‌شد، اما امسال این طرح با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال افزایش این ویروس در فصل پاییز از ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مهرماه در ادارات بهزیستی شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

وی، به کسب رتبه برتر استان در حوزه غربالگری‌ها در سطح کشور اشاره کرد و گفت: ارائه مشاوره‌های ژنتیک در مدارس با اولید مدارس دخترانه مقطع متوسطه دوم و همچنین مشاوره ژنیتک قبل از بارداری، حین بارداری، قبل از ازدواج درصد تولد فرد معلول در استان کاهش پیدا کرده است.

سلیمانی، به اجرای طرح شنوایی سنجی نوزادان بدو تولد نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در تمام بیمارستان‌های استان که دارای زایشگاه هستند، اجرایی می‌شود.

تغییر نگرش جامعه نسبت به جامعه معلولان و توانمندیهای این قشر زمینه بروز توانایی و استعدادهای این افراد و همچنین حضور آنها در اجتماع را فراهم می‌کند.

از ۲۱ تیرماه به مدت هفت روز به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده است که شعار امسال این هفته شفافیت، تحول خدمت، ارتقا سلامت اجتماعی خانواده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.

کد خبر 19998

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد