سیستان و بلوچستان ا بیش از ۵۱ هزار معلول از خدمات بهزیستی سیستان و بلوچستان بهره می برند

زاهدان- ایرنا- مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: ۵۱ هزار و ۷۰۰ معلول زیرپوشش بهزیستی استان از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند

محمدرضا سراوانی  در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته بهزیستی اظهار داشت: معلولینی که در سامانه بهزیستی نام‌نویسی کرده‌اند از تمامی خدمات شامل شهریه دانشگاه، هزینه درمان، سمعک، تشک مواج و غیره این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: ۹ هزار معلول در نوبت مستمری قرار دارند که اقدامات برای ساماندهی این افراد در ماه جاری انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین خانواده تمامی مددجویان معلول سرپرست خانوار از ماه جاری زیرپوشش این اداره کل قرار خواهند گرفت.

وی بیان کرد: هم‌اینک ۷۴۸ مورد ضایعه نخاعی در استان حق پرستاری و کمک هزینه لوازم بهداشتی دریافت می‌کنند.

سراوانی ادامه داد: بیش از ۹۰۰ خانوار ۲ معلول به بالا در سیستان و بلوچستان وجود دارند که ۵۲۲ خانوار سهمیه اعتبار برای خانه سازی دریافت کرده‌اند و ۳۴۲ واحد تاکنون واگذار شده که بیشتر روستایی بوده است.

وی گفت: بقیه واحدها در دست احداث است و به سایر مددجویانی که زمین داشته باشند یک کمک هزینه بلاعوض پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه نگاه به بهزیستی باید از دیدگاه ترحم به دیدگاه ساختاری و فضاسازی تغییر یابد، افزود: متولی بسیاری از امور معلولان سازمان بهزیستی نیست و هر ارگانی باید وظیفه خودش را انجام دهد.

وی با بیان اینکه این سازمان بیش از پیش نیازمند مشارکت و همراهی مردم است، تصریح کرد: در حالی که این سازمان نیاز شدید به مشارکت خیران سلامت دارد اما متأسفانه در سیستان و بلوچستان تاکنون فرد خیری که در حوزه‌های معلولیت، پیشگیری از اعتیاد و امثال آن سرمایه‌گذاری کند وجود نداشته بلکه گاهاً مشاهده می‌شود افراد خیر از شهرهای دیگر به این استان کمک می‌کنند.

سراوانی گفت: در ۱۸ شهرستان سیستان و بلوچستان برنامه‌های اجتماع محور و خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه (cbr) در محل انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: به مناسبت هفته بهزیستی مراکز توانبخشی حرفه‌آموزی ذهنی بالای ۱۴ سال در چابهار، دلگان و خاش، مرکز روزانه آموزشی ضایعات نخاعی در زابل و مرکز پشتیبانی شغلی (SE) در سراوان افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ طرح در زمینه اشتغالزایی مددجویان از محل طرح‌های (cbr) در تمامی شهرهای استان به ویژه در حاشیه شهرها اجرا و همه فعالیت‌ها به بخش غیردولتی واگذار شده است.

سراوانی گفت: ۲ نمونه مرکز ویژه معلولان در استان وجود دارد که یک نمونه آن مرکز روزانه است و خدمات درمان را ارائه می‌دهد و در بیشتر شهرستان‌های استان فعال است.

وی به موضوع سالمندان نیز اشاره کرد و افزود: هم اینک طرح توسعه مراکز روزانه سالمندان و بهسازی و مناسب سازی معابر ویژه آنان در حال اجراست که هدف از این کار ایجاد بستر مناسب برای سالمندان است.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هدف بهزیستی مراقبت از سالمند در منزل است و اینکه مراکز را به خانه‌های کوچک تبدیل کنیم.

وی همچنین به حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد اشاره کرد و گفت: چهار دفتر در حوزه پیشگیری فعال است که هر کدام وظایف خاص خود را انجام می‌دهند و در زمینه ژنتیک، غربالگری، شنوایی و بینایی خدماتی نیز ارائه می‌شود.

سراوانی با اشاره به اینکه حدود پنج درصد جمعیت سیستان و بلوچستان معتاد هستند، افزود: تقریباًً ۸۰ مرکز در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد در سطح استان وجود دارد این در حالیست که همه کارها در این حوزه به بهزیستی مربوط نمی‌شود و باید هریک از ارگان‌ها وظیفه خودش را به درستی انجام دهد.

وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری و سالم سازی معتادان فعالیت های گسترده‌ای انجام شده اما در زمینه مراقبت‌های بعد از خروج و جمع آوری معتادان و پاکسازی شهرها که از وظایف بهزیستی محسوب نمی شود باید دستگاه‌های دست اندرکار از جمله نیروی انتظامی همکاری و اقدام کنند.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: در زاهدان ۱۵ مرکز اقامتی کاملاً خود معرف وجود دارد که بطور متوسط بین ۳۰ تا ۶۰ نفر در صورت عدم منع پذیرش از نظر پزشک مرکز می‌توانند در این مراکز اقامت داشته باشند.

وی افزود: درمان در این مراکز غیر دارویی است و هزینه‌ها توسط خانواده‌ها پرداخت می‌شود و حدود ۶ ماه پس از ترخیص مددکار وضعیت بیمار را چک می‌کند.

سراوانی اظهار داشت: بیماران منع پذیرش شامل HIV، اختلالات عفونی، زنان باردار درگیر اعتیاد و غیره مربوط به دانشگاه علوم پزشکی هستند و ارتباطی به بهزیستی ندارند زیرا خیلی از این افراد بیماری مسری دارند و باید درمان طبی صورت گیرد.

وی با گرامیداشت هفته بهزیستی گفت: تعدادی طرح و پروژه به مناسبت هفته بهزیستی در سیستان و بلوچستان افتتاح و کلنگ زنی خواهد شد.

22 تا 28 تیرماه به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده است.

کد خبر 1996

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد