دهگلان / معضل اعتیاد جوامع بشری را در چنگال مرگ آور خود گرفتار کرده است

رئیس اداره بهزیستی دهگلان گفت: اعتیاد سر لوحه ی سایر آسیب های اجتماعی در جامعه است از جمله فقر، طلاق، سرقت که کودکان و زنان هم در معرض آسیب از تبعات اعتیاد قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کردستان قربانعلی رسولی رئیس اداره بهزیستی شهرستان دهگلان ،اعتیاد را یک بیماری اجتماعی دانست که عوارض جسمی و روانی دارد و تا زمانی که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمی و روانی فقط  برای مدتی نتیجه بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می گردد.

وی با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است گفت: عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه های مختلف می گردد و ویرانگری های حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزشها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدی به مخاطره می اندازد.

رسولی اظهار داشت: امروزه کمتر کشوری را در جهان می توان یافت که پدیده مواد مخدر و اعتیاد، مهم ترین دغدغه یا یکی از مهم ترین مشکلات اجتماعی اش نباشد که هر ساله، مبالغ هنگفتی برای مبارزه با معضل اعتیاد و مواد مخدر هزینه می شود، ولی همچنان رقم باندهای قاچاق مواد مخدر و شمار معتادان رو به افزایش است.

وی بیان داشت: معضل اعتیاد به مواد مخدر بلای خانمان سوزی است که جوامع بشری را در چنگال مرگ آور خویش گرفتار ساخته است که به تبع آن جامعه ما نیز از این وضعیت مثتسنی نیست و این معضل هراس آور قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش و سازندگی را از انسان ها به ویژه نسل جوان جامعه را از بین می برد و بنیان خانوادگی و اعتقاد آنان را به نابودی می کشاند.

وضعیت اعتیاد در شهرستان دهگلان

رسولی با بیان اینکه وضعیت اعتیاد در شهرستان چندان مناسب نیست گفت: اعتیاد به تمامی روستاها حتی روستاهای دور افتاده رخنه پیدا کرده است که در این زمینه لازم است تمامی کمیته ها، آحاد جامعه، فعالان مدنی و اجتماعی و همه ی نهاد های دولتی و غیر دولتی در این زمینه باید وارد عرصه ی مبارزه و پیشگیری از اعتیاد شوند.

  وی اظهار داشت: اداره بهزیستی دهگلان دارای دو مرکز ترک اعتیاد اقامتی میان مدت (کمپ) و یک مرکز پیشگیری آموزش می باشد و در طول سال به اجرای برنامه های پیشگیرانه ی آموزشی از جمله طرح های اجتماع محور در شهر و روستاها مصون سازی خانواده ها و آماده سازی شغلی معتادین و حمایت از افراد بهبود یافته اعتیاد و خانواده های آسیب دیده اعتیاد اقدام می نماید.

رسولی در ادامه گفت: اعتیاد سر لوحه ی سایر آسیب های اجتماعی در جامعه است از جمله فقر، طلاق، سرقت که کودکان و زنان هم در معرض آسیب از تبعات اعتیاد قرار دارند.

راهکارهای مهم در جهت پیشگیری از اعتیاد

رسولی افزود: پایین آمدن سن اعتیاد همراه با آسیب های نوپدید خصوصا فضای مجازی که به شیوه ای لجام گسیخته  کودکان، نوجوانان و جوانان را تهدید می کند لازم است تمامی خانواده ها و کلیه آحاد جامعه مورد آموزش اطلاع رسانی و هوشیاری قرار بگیرند.

رئیس اداره بهزیستی دهگلان گفت: نظارت، تعامل و روابط مناسب والدین و خانواده ها با فرزندان خصوصا جوانان و نوجوانان، ایجاد اشتغال و تسهیل امر ازدواج جوانان و بهبود وضعیت معیشتی کلیه آحاد جامعه می تواند در امر پیشگیری از مواد مخدر مؤثر باشد.

مقابله با آسیب اعتیاد

وی افزود: نه ‌تنها آسیب اعتیاد بلکه هیچ‌گونه آسیب اجتماعی دیگری قابل ریشه‌کنی نیست، ولی می‌توان با اقدامات پیشگیرانه و مهارت‌آموزی اجتماعی، آمار این آسیبها را پایین آورد.

به عنوان مثال در دهه ۶۰  فرد محصلی از یک روستا با فاصله بسیار زیاد برای رفتن به مدرسه مسیر ده‌ها کیلومتری را طی می‌کرد، نگرانی در رابطه با آسیب اجتماعی که دامنگیر آنها شود، به اندازه امروز نبود فضای مجازی می‌تواند آسیب‌های بعضا جدی‌تر و خطرناک از اعتیاد به فرهنگ و اجتماع وارد کند که متأسفانه زیاد جدی گرفته نمی‌شود. بزرگ‌ترهای خانواده، فعالیت‎های فضای مجازی افراد خانواده را زیر نظر بگیرند و از آسیب‎ها، آموزش و شناخت کافی داشته باشند که اگر خانواده‌ها صحیح مدیریت شود، حداقل آسیب در جامعه به وجود می‌آید.

پدیده شوم  قاچاق مواد مخدر بیش  از آنکه  فعالیتی سوداگرانه، تجاری و اقتصادی در عرصه  مافیای اقتصاد بین المللی باشد، ابزاری  کارآمد، مؤثر و راهبردی در  گسترش نظام سلطه  صاحبان  قدرت جهان بر کشورهای توسعه  نیافته  است.

  تحلیلگران مسائل سیاسی و اجتماعی بر این باورند که در تهاجم و  نفوذ فرهنگی، پدیده مواد مخدر مهمترین عامل به تباهی کشیدن و انحطاط  اخلاقی جوامع  به  شمار می رود.

متاسفانه گسترش دامنه مصرف مواد مخدر در جامعه امروزی به حدی است که حتی قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است.

ارتقای سطح آگاهی‌های جامعه و ظرفیت‌های فرهنگی، آشنایی با آسیب های متاثر از مصرف مواد مخدر، اجرای فعالیت های آموزشی و آشنا کردن جوانان با تبعات منفی و زیانبار مواد مخدر و ارائه الگوهای تربیتی مناسب و مهارت‌ محوری منطبق با سبک زندگی اسلامی از جمله برنامه‌های محوری مبارزه با مواد مخدر است.

کد خبر 19959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد