شمیرانات| شیوع کرونا ۲۵ مهدکودک شمیرانات را تعطیل کرد

رئیس اداره بهزیستی شمیرانات با اشاره به دریافت ۸۰ شناسنامه برای نوزادان مجهول الهویه این منطقه طی ۶ ماه اخیر گفت: به واسطه شیوع کرونا ۲۵ مهدکودک در شمیرانات تعطیل شده است.

به گزارش روابط عمومی شهرستان شیرانات؛ مینا رجایی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تشریح سه گروه عمده هدف بهزیستی شمیرانات اظهار داشت: انجام امور معلولان در قالب امور توانبخشی، پیگیری مباحث زنان و کودکان در قالب امور اجتماعی و پیشگیری از معلولیت‌ها و بیماری‌ها در حوزه امور پیشگیری قرار می‌گیرند.

۱۲ هزار و ۵۳۷ نفر توان خواه تحت حمایت بهزیستی شمیرانات هستند

رئیس اداره بهزیستی شمیرانات با بیان اینکه حوزه فعالیت بهزیستی با حوزه جغرافیایی فرمانداری این شهرستان منطبق نیست گفت: حوزه فعالیت بهزیستی شمیرانات شامل مناطق اول، دوم، سوم، شمال منطقه چهارم و بخشی از منطقه پنجم است و رودبار قصران و لواسانات را نیز شامل می‌شود.

وی تعداد توان خواهان تحت حمایت بهزیستی شمیرانات را ۱۲ هزار و ۵۳۷ نفر اعلام کرد و بیان داشت: از این تعداد ۷ هزار و ۳۷ نفر که ۵۶ درصد را شامل می‌شوند، مرد و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر که ۴۴ درصد باقی مانده می‌شود را زنان، تشکیل می‌دهند.

رجایی عنوان داشت: ۴۲ درصد معلولان جسمی شامل ۵ هزار و ۴۷۷ نفر، ۲۶ درصد ذهنی شامل ۲ هزار و ۴۲۱ نفر، ۱۵ درصد شنوایی شامل یک هزار ۸۹۰ نفر، ۸ درصد اعصاب و روان شامل یک هزار و ۹۲ نفر، ۷ درصد بینایی شامل نهصد و ۳۰ نفر و۲ درصد باقی مانده توان خواهان گفتاری اند که ۲۱۴ نفر را شامل می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شمیرانات با بیان اینکه غیر از افراد توان خواه ذکر شده ۲ هزار ۳۱۵ نفر در مراکز توانبخشی شهرستان بستری بوده و افتخار ارائه خدمات به آنان را داریم، افزود: ۵۸ مرکز توانبخشی خصوصی و دو مرکز توانبخشی دولتی در شمیرانات فعال هستند که ۵ هزار و ۲۷۷ توانخواه تحت پوشش ما مستمری دریافت می‌کنند..

رجایی با بیان اینکه ستاد اورژانس اجتماعی استان تهران در جنوب شیرخوارگاه آمنه در مجموعه شهرستان شمیرانات قرار دارد، بیان کرد: دریافت گزارش‌های مردمی از طریق شماره ۱۲۳ و ارجاع به کارشناسان مربوطه و تیم‌های سیار اولین وظیفه این سامانه ارتباطی است که در سه ماهه اول سال جاری ۱۷۹ مورد مداخله توسط کارشناسان شهرستان شمیرانات صورت پذیرفته است.

شیوع کرونا ۲۵ مهدکودک شمیرانات را تعطیل کرد

وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی ۱۷۲ مرکز تحت نظارت داریم، گفت: ۶ مرکز دولتی و ۱۶۶ مرکز، غیر دولتی هستند که از این تعداد ۱۵۴ مهدکودک در این شهرستان فعالیت می‌کنند و به واسطه اپیدمی ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در شمیرانات ۲۵ مهدکودک تعطیل شده و بسیاری هم در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

رجایی در خصوص کودکان کار و خیابان گفت: بسیاری از کودکان کار و خیابان شهرستان شمیرانات، ساکن این مناطق نبوده ولی در اینجا حضور داشته و کار می‌کنند که در سال ۹۸ به حدود ۵۰۰ کودک و در ۳ ماهه اول امسال به دویست و ۷۲ کودک خدمات متنوعی را در قالب تلاش سه مؤسسه خدمات به کودکان کار و خیابان ارائه کرده‌ایم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شمیرانات با ارائه آمار صلح ۱۰ درصدی زوجین در سال ۹۸ بیان داشت: در سال گذشته ۸۶۰ زوج از طریق سامانه تصمیم که کاری مشترک بین بهزیستی و دستگاه قضائی است به ما معرفی شده‌اند که با انجام و ارائه خدمات مشورتی ۸۶ زوج که بیانگر ۱۰ درصد این عدد می‌شود منتج به صلح و سازش شده‌اند.

دریافت بیش از ۸۰ شناسنامه در ۶ ماه اخیر برای نوزادان مجهول الهویه شمیرانات

وی یکی از شاخص‌های شمیرانات را وجود مراکز مشاوره غیر دولتی دانست و افزود: ۱۵۹ مرکز مشاوره غیردولتی فعال داریم و ۲۰۰ نفر به عنوان متقاضی در صف دریافت مجوز برای فعالیت در این حوزه هستند کمیته استانی تخصصی تشخیص توان علمی این افراد، در شهرستان شمیرانات دایر است.

رجایی یکی دیگر از فعالیت‌های شاخص بهزیستی شمیرانات را دریافت بیش از ۸۰ شناسنامه در ۶ ماه اخیر برای نوزادان مجهول الهویه برشمرد و افزود: یکی از اولویت‌های کاری ما ساماندهی نوزادان مجهول الهویه مراکز شیرخوارگاهی است که توافقی را با ثبت احوال و دستگاه قضائی شهرستان انجام دادیم و بر اساس آن در شش ماه اخیر توانستیم ۸۰ نوزاد را صاحب شناسنامه کنیم که در اینجا از مدیران و متولیان دستگاه قضائی و ثبت احوال شمیرانات تشکر می‌کنم.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه پیشگیری ۹ مرکز اقامتی ترک اعتیاد و ۱۵ مرکز M.M.T داریم بیان داشت: مردم از خدمات مراکز شلتر، باشگاه مثبت، D.I.C و پایگاه‌های سلامت در سطح شهرستان بهره مند هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شمیرانات در خصوص مشاوره‌های ژنتیک گفت: از سال ۹۴ پروژه شناسایی اختلالات ژنتیکی افراد دارای معلولیت توسط بهزیستی با همکاری جهاد دانشگاهی برای خانواده‌های ۵ معلوله آغاز شد که در این رهگذر کشور به ۳ منطقه تقسیم گردید که شمیرانات دبیر یکی از ۳ منطقه کشوری است که در این طرح مشاوره‌های ژنتیک به خانواده‌های دارای معلول ارائه می‌شود که سهمی بزرگ در پیشگیری از معلولیت‌ها به عهده دارد.

۲۴ واحد طی ۴ ماه ابتدایی سال جاری به مددجویان شمیرانات واگذار شده است

رجایی در خصوص مسکن جامعه هدف بهزیستی شمیرانات گفت: در سال ۹۸ نیز ۱۳۷ واحد مسکونی به مددجویان واگذار شده که این عدد در چهار ماهه ابتدایی سالجاری ۲۴ واحد است.

وی از راه اندازی مراکز مثبت زندگی در هفته بهزیستی خبر داد و خاطر نشان کرد: این مراکز برای سهولت دسترسی جامعه هدف و شفاف سازی خدمات با پراکندگی خاصی در سراسر استان انجام می‌شود تا در قالب آن سطح اولیه خدمات بدون حضور مردم در ادارات و مجتمع‌های بهزیستی به آنها ارائه خواهد شد. در شمیرانات نیز ۲۲ مرکز مثبت زندگی راه اندازی می‌شود.

این مسئول به راه اندازی خط ارتباطی ۱۴۸۲ اشاره کرد و گفت: سامانه ملی دیده بان به منظور نظارت مردمی و پاسخگویی بهزیستی راه اندازی شده که در آن مردم می‌توانند شکایات خود را مطرح کرده و به ثبت رسانند. انتقاد، ایده و پیشنهاد مردم با شماره گیری این رقم به مدیران بهزیستی اعلام می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شمیرانات در پایان خبرنگاران را بازوان قوی بهزیستی در خصوص انجام تکالیف و مسئولیت‌های اجتماعی دانست و اذعان داشت: خبرنگاران و رسانه‌ها علاوه بر انعکاس فعالیت‌های بهزیستی، ابزاری هوشمند و بزرگ برای تغییر نگرش مردم و حساسیت زایی به منظور تقویت مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه هستند که می‌توانند این دو مهم را در یک هم افزایی با مجموعه بهزیستی به خوبی انجام دهند.

کد خبر 19956

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد