تسهیل قانون فرزندخواندگی/فرزندخواندگی کودکان بد سرپرست ممکن شد

حبیب‌الله مسعودی فرید گفت: در گذشته خانواده داوطلب فرزندخواندگی باید یک میزان مشخصی از دارایی خود را به نام کودک می‌کرد اما اکنون این قانون برداشته شده و لازم نیست حتما مالی به نام کودک شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به چگونگی تسهیل قانون فرزندخواندگی گفت: قانون فرزندخواندگی مصوب سال ۱۳۵۳ بود که تا سال ۱۳۹۲ اجرایی می‌شد اما قانون جدیدی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد که این قانون را تسهیل کرد.

او افزود: در قانون قبلی فقط کودکانی که پدر و مادر نداشتند را می‌توانستیم به فرزندخواندگی بدهیم اما طبق قانون جدید اگر قاضی تشخیص دهد کودکی باید از پدر و مادر خود جدا شود و آنها صلاحیت نگهداری او را ندارند، می‌توان او را به فرزندخواندگی سپرد.

مسعودی فرید تصریح کرد: تقریبا ۸۵ درصد از کودکانی که در مراکز شبه خانواده هستند پدر یا مادر مشخص دارند اما چون بدسرپرست هستند در مراکز ما نگهداری می‌شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به واگذاری کودک به خانواده‌هایی که خودشان فرزند دارند، گفت: در گذشته فقط به زوجینی که فرزند نداشتند بچه داده می‌شد اما الان می‌توانیم علاوه بر زوجینی که فرزند ندارند به آنهایی که فرزند هم دارند کودکی را به فرزندخواندگی بدهیم.

او در مورد واگذاری کودک بی‌سرپرست به زنان مجرد افزود: یکی دیگر از مواردی که قانون فرزندخواندگی را تسهیل کرده است، واگذاری کودکان بی‌سرپرست به خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال است که می‌توانند فقط فرزند دختر را به فرزندخواندگی بگیرند که خوشبختانه تاکنون استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است.

مسعودی فرید عنوان کرد: در قانون قبلی کودک فقط تا ۱۲ سالگی می‌توانست به فرزندخواندگی برود اما الان طبق قانون جدید تا ۱۶ سالگی این اتفاق می‌تواند رخ دهد.

او با اشاره به تسهیل ضمانت مالی برای فرزندخواندگی گفت: در گذشته خانواده باید یک میزان مشخصی از دارایی خود را به نام کودک می‌کرد اما اکنون این قانون برداشته شده و لازم نیست حتما مالی به نام کودک شود تنها کافی است بنابر تشخیص قاضی خانواده‌ها تضمین مالی متناسب با وضع مالی خود در اختیار قانون گذار قرار دهند.

مسعودی فرید در پاسخ به این سوال که آیا تسهیل قانون فرزندخواندگی باعث سوءاستفاده می‌شود یا خیر اظهار کرد: این کار دقیقا مانند یک تیغ دولبه است که باید هر دو سمت را مورد توجه قرار دهیم.

او افزود: اصل کار ما مصلحت کودک است که شامل مصلحت مالی و آتی او می‌شود به همین خاطر خانواده‌هایی که درخواست فرزندخواندگی می‌کنند را از لحاظ سوءپیشینه کیفری، سلامت جسمانی، سلامت روانی، وضعیت مالی و ... مورد بررسی قرار می‌دهیم تا کودک در خانواده سالم بزرگ شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سامانه فرزندخواندگی گفت: در راستای اهداف خود در دوماه گذشته اقدام به راه اندازی سامانه فرزندخواندگی کرده‌ایم تا همه موارد به صورت شفاف ثبت شود.

او افزود: مراحل کار در سامانه به این صورت است که خانواده‌ها وارد سایت بهزیستی می‌شوند و پس مطالعه قوانین و تائید آن وارد صفحه‌ای می‌شوند که اطلاعات خود را وارد کنند پس از طی این مراحل به آنها پیامک ارسال می‌شود تا بدانند چه روزی باید برای مشاوره حضوری مراجعه کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: شعار ما در سازمان بهزیستی این است که «جای کودک در خانواده است» به همین دلیل تمام تلاش خود را می‌کنیم که مددکاران دائم پرونده‌های بچه‌ها را بررسی کنند و آنها را برای فرزندخواندگی آماده کنند.

مسعودی فرید با اشاره به جا افتادن فرهنگ فرزندخواندگی  در کشور گفت:  خوشبختانه در سال‌های اخیر نگاه مردم به بحث فرزندخواندگی تغییر پیدا کرده است به طوری که با وجود اینکه روش‌های درمان ناباروری بسیاری وجود دارد اما بسیاری از خانواده‌ها اقدام به سرپرستی گرفتن کودک از بهزیستی می‌کنند که این جای تقدیر و تشکر دارد.

کد خبر 19889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =