نشست استاندار یزد با اعضای شورای معاونین بهزیستی برگزار شد

نشست استاندار یزد با اعضای شورای معاونین بهزیستی به مناسبت چهلمین سال تأسیس بهزیستی برگزار شد.

در این نشست مدیرکل و معاونین بهزیستی به ارائه گزارش از فعالیت ها و خدمات بهزیستی در استان و چالش های پیش رو پرداختند.

معیشت مهمترین دلیل افزایش مراجعین بهزیستی

معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد با اشاره به افزایش مراجعین بهزیستی گفت: معیشت مهمترین دلیل افزایش مراجعین به بهزیستی است که برای رفع این مهم به کمک های موردی نیاز است.

دکتر مسعود نشان افزود: کمک های موردی بهزیستی محدود و مقطعی است و شامل همه اقشار نمی شود.

وی خواهان توجه بیشتر به جامعه هدف بهزیستی شده و گفت: این قشر بنیه لازم برای عبور از بحران فعلی را ندارند و ضروری است هزینه خرید برای اقلام برای آنها کاهش یابد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد با اشاره به فعالیت 741 مرکز روزانه توانبخشی در استان گفت: استان یزد در حوزه توانبخشی پیشرو است و 2740 نفر از خدمات مراکز روزانه توانبخشی خدمات دریافت می کنند.

وی تعداد مراکز شبانه روزی بهزیستی را 9 مرکز عنوان کرد و گفت: این مراکز با 15 بخش به 812 نفر از سالمندان، معلولین جسمی حرکتی، معلولین ذهنی و بیماران روانی مزمن خدمات مراقبتی شبانه روزی ارائه می دهند.

مسعود نشان سیاست بهزیستی را گسترش مراکز روزانه و نگهداری سالمندان و معلولین در کنار خانواده ذکر کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 29 تیم ویزیت در منزل به ارائه خدمات توانبخشی مراقبتی می پردازند.

پیشگیری از معلولیت بینایی 320 کودک

معاون پیشگیری بهزیستی استان یزد نیز پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی را یادآور شد و گفت: بهزیستی با اجرای طرح های غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد و بینایی کودکان زیر 6 سال  توانسته از ناشنوایی و نابینایی کودکان پیشگیری کند.

دکتر ناصر صباغزادگان گفت: در غربالگری شنوایی کودکان سال 98 تعداد 20528 نوزاد مورد ارزیابی شنوایی قرار گرفتند و تعداد42 نوزاد کم شنوا به تشخیص قطعی رسیدند.

وی افزود: نوزادان شناسایی شده جهت کاشت حلزون ارجاع می شوند و ضروری است در استان با همکاری بخش درمان، جراحی کاشت حلزون و خدمات گفتار درمانی بعد از آن نیز ایجاد شود تا نیاز به مراجعه خانواده ها برای درمان به سایر استانها نباشد.

وی با بیان اینکه بهزیستی با اجرای طرح تنبلی چشم در سال 98 از معلولیت بینایی 320 کودک در نوجوانی و جوانی پیشگیری کرده است؛ گفت: سال 98 تعداد 53500کودک 6-3 ساله غربالگری بینایی شده و تعداد4000 کودک به سطوح تخصصی ارجاع شدند که 2500 کودک با انواع اختلالات بینایی شناسی شده و تعداد320 کودک آمبلیوپ شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

افزایش مراجعه به اورژانس اجتماعی

در ادامه این نشست معاون امور اجتماعی بهزیستی استان یزد تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی را 2هزار و 343 نفر ذکر کرد و گفت: در حال پشت نوبتی های دفتر زنان و خانواده زیاد شده است اما به دلیل محدودیت اعتبار بهزیستی امکان پذیرش و ورود آنها به چرخه حمایت و توانمندسازی را ندارد.

جمال پایدار با اشاره به تأثیر کرونا بر فعالیت مهدهای کودک گفت: بسیاری از مهدهای کودک به دلیل هزینه اجاره بها و تعطیلی درخواست مرخصی از بهزیستی داده اند.

وی با بیان اینکه مهدهای کودک کمترین توجه و حمایت در بحث کرونا شدند، افزود: در حال حاضر مهدهای کودک با یک چهارم ظرفیت فعالیت می کنند و بسیاری از آنها توان تامین هزینه های جاری مهد را ندارند و برای پیشگیری از تعطیلی و بیکاری پرسنل این مراکز نیازمند تهمیدات بیشتری است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان یزد افزایش مراجعه اتباع خارجی بدون کارت به اورژانس اجتماعی بهزیستی را یادآور شد و اظهار داشت: اغلب این مراجعین زنان آسیب دیده و در معرض آسیب و کودکان کار  هستند و بهزیستی امکان ارائه خدمات به آنها را ندارد.

وی همچنین افزایش آسیب های اجتماعی در استان را یادآور شد و گفت: تعداد کودکان و زنان آسیب دیده رو به رشد است.

 

کد خبر 19849

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد