فشار تکالیف بدون پشتوانه و همپوشانی با سازمان‌ها بر دوش بهزیستی

به گزارش مفتاح، امسال سازمان بهزیستی چهل سالگی اش تمام می شود و بنا به گفته مدیر کل بهزیستی به سن کامل شدنش رسیده اما اینکه این سازمان با رسیدن به سن کامل شدگی و بعد از این بتواند با مشکلات کمتری مواجه باشد، بیشتر به یک آرزو شبیه است.

سازمان بهزیستی گستردگی فراوانی دارد و مامن اقشار آسیب پذیر است و البته هر سال هم وظیفه‌ای  جدید مثل یک فرزند ناخوانده‌ای به جمعش اضافه می‌شود، فرزندی که فکر چندانی برای تامین مخارجش نشده است.

بودجه‌های دولتی کفاف مسئولیت‌های رنگارنگ بهزیستی را نمی‌دهد و به گفته مرضیه فرشاد اگر خیرین نباشند دوسوم هزینه‌های بهزیستی روی زمین می ماند. وی حذف خیرین از سازمان بهزیستی را فرض محال می‌داند و معتقد است اگر خیریه‌ها؛ که نیمی از آنها از بهزیستی مجوز گرفته اند، از گردونه خارج شوند، یک سوم خدمات تقلیل پیدا می کند. امسال تنها 14 درصد اعتبار به بهزیستی اضافه شده است آنهم برای تامین موارد اجتناب ناپذیر. مستمری خانواده ها افزایش داشته است اما به گرد پای تورم هم نمی رسد و این مددجویان هستند که هر روز فقیرتر می شوند.

تغییر سطح مددکاری وکارشناسی، افزایش عائله مندی و تکالیف برای بهزیستی بدون تغییر اصلاح و ساختار وبودجه،  شاید زودتر می‌توانست کمر بهزیستی را بشکند، اما بنا به گفته فرشاد «شاید مددجویان ناراضی باشند اما اگر همان اصلاحات اندک هم اتفاق نمی افتاد نمی توانستیم ادامه بدهیم.» اما در شرایط امروز این افزایش اعتبار چقدر می تواند از مشکلات عدیده ی بهزیستی را کم کند، مشخص نیست.

افتتاح بیش از 2 هزار عنوان برنامه در هفته بهزیستی

یکی از مشکلاتی که بهزیستی تقریبا سالهاست با آن دست وپنجه نرم می کند، هم پوشانی خدمات ومسئولیت‌ها با سایر ارگان هاست. البته فرشاد از کاهش هم پوشانی با کمیته امداد به عنوان یک سازمان خدمات دهنده گفت. وی تاکید کرد مددجویان نمی توانند از هر دو ارگان خدمات بگیرند و افراد رصد می شوند،  البته مگر در مواقع خاص که خدمات توانبخشی دریافت کنند.

اما در بحث صدور پروانه و مجوز برای مراکز مشاوره، ژنتیک و اعتیاد هم پوشانی مشکلات متعددی به وجود آورده است و سازمان بهزیستی خواستار اصلاح ساختار است.

 بهزیستی اصفهان در هفته بهزیستی افتتاحیه‌های متفاوتی دارد با بیش از  دوهزار عنوان . 13 مرکز مشاوره، دو مهد کودک و 2245 فرصت شغلی برای معلولان؛ که از سال گذشته تا حالا کلید خورده است. اشتغال  یکی از مشکلات معلولان است، ارائه تسهیلات به کارفرمایان معلولان و خود معلولان زمینه ساز اشتغال بوده ، کار نکویی که برای پایداری آن در فضای اقتصادی امروز باید تلاش کرد.

این پروژه ها در کنار افتتاح مسکن 55 مددجو و افتتاح 3 مرکز اقامت میان مدت با 83 میلیارد تومان اعتبار دولتی و 2 هزار و 919 میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی در هفته بهزیستی افتتاح می شود.  

شعار امسال هفته بهزیستی، « بهزیستی در  گام دوم، شفافیت، تحول خدمت، ارتقا سلامت اجتماعی » بیان شده است. شعاری که برای عملی شدن نیاز به زیر ساخت های مهمی دارد که سازمان بهزیستی برای تحقق آن قدم های موثری باید بردارد.  

وی در ادامه از پیگیری سازمان بهزیستی برای راه اندازی مرکزی برای کودکان زیر 18 سال با اختلالات روانی در اصفهان خبر داد. سالها با اعتقاد بر اینکه اختلالات روانی را به عنوان یک مارک به کودکان نزنیم، از احداث چنین مرکزی جلوگیری می شد، اما از سال 98 تصمیم بر راه اندازی شد و با موافقت تهران برای تاسیس دو مرکز دخترانه و پسرانه در اصفهان پیگیری هایی صورت گرفت که با شیوع کرونا به مشکل برخورد. مراکز در حال پیگیری است و در آینده راه اندازی می شود، اما هنوز آماده پذیرش مددجو نیست.

تردد معلولان در شهر و مناسب سازی‌ها یکی از مشکلات همیشگی معلولان بوده است که هنوز هم حل نشده است. بنا به گفته مدیر کل بهزیستی 30 تیم آموزش دیده 1500 مکان را مورد ارزیابی قرار دادند و بین سال 96 تا 97 تنها 20 درصد وضعیت از نظر تردد در سازمان ها برای معلولان مناسب سازی شده است. البته به نظر نمی رسد در سال 98 این درصد رشد چندانی داشته باشد، اگر همان میزان رشد در سال گذشته را در نظر بگیریم آمار به 40 درصد می رسد  و هنوز در حل کردن مشکل اول معلولان و تامین حق اجتماعی آنها راه زیادی نیامده ایم.

بنا به گفته وی معابر شهری وضعیت بهتری پیدا کرده اند و مناسب سازی و همسان سازی در معابر شهری رشد 60 درصدی داشته است.
 

کد خبر 19769

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد