آذربایجان‌شرقی چند معلول دارد؟/لغو ۲۷ مجوز همکاران بهزیستی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار سالمند در استان وجود دارد که ۳/۲۵ درصد جمعیت آنها تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: یکی از معضلات کشور و استان پیری جمعیت است که در ۲۰ سال آینده قشر زیادی از جامعه سالمند خواهند شد و جوانی برای نگهداری آنها نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرگل صحاف، مدیرکل بهزیستی استان  در نشست خبری به مناسبت "چهلمین سال تاسیس  سازمان بهزیستی" اظهار کرد: چهلمین سالگرد بهزیستی در گام دوم با شعار  شفافیت، تحول خدمت و ارتقاء سلامت اجتماعی برگزار می‌شود.

وی با اشاره بر پنج معاونت در اداره‌کل بهزیستی استان، گفت:  بهزیستی در سال ۵۹ با ادغام ۱۶ سازمان، نهاد و موسسه و  با اهداف حفظ کیان قشر آسیب‌پذیر به بازپروری آسیب‌دیدگان پرداخته است.

۷۵ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی

وی با بیان اینکه تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی استان  ۷۵ هزار و  ۹۵۷ نفر و تعداد پرونده‌های  اجتماعی، ۴۱ هزار و ۷۲۷ نفر است، افزود: تعداد مستمری‌بگیران  ۷۵ هزار و ۷۹ نفر، تعداد پرسنل شاغل  ۸۳۴ و تعداد مددجویان  ۹۰ هزار خانوار و ۱۶۰ هزار نفر است.

صحاف با تاکید بر اینکه امور اجتماعی بهزیستی متشکل از  امور زنان، امور شبه خانواده، مهدهای کودک و امور آسیب‌دیدگان است، تصریح کرد:  تعداد ۲۵ مرکز شبه خانواده در استان وجود دارد همچنین ۲۵۶ کودک مقیم خانه کودک و یک‌هزار و ۶۰۰ تعداد فرزند امدادبگیر ماست.   

مدیرکل بهزیستی استان متذکر شد: در سال ۹۸ توانستیم تا ۲۱۹ نفر را با سرمایه کار توانمند سازیم.  

واگذاری ۴۰ کودک به فرزندخواندگی/ ۴۶ هزار کودک آذربایجان به مهد کودک می‌روند

وی با بیان اینکه از سال ۸۲ زمینه فرزندخواندگی از هلال احمر گرفته شد و به بهزیستی واگذار شد، افزود: سال پیش ۴۰ کودک را به فرزندخواندگی واگذار کردیم.

صحاف در رابطه با آمار مهد کودک‌های استان گفت:  ۵۷۰ مهد کودک شهری و ۴۳۹ مهد کودک روستایی وجود دارد  که در هر کدام اعم از ۳۳ هزار و ۸۱ کودک در مهد شهری و ۱۳ هزار در مهدهای روستایی دریافت خدمات می‌کنند.

وی در ادامه به حمایت از مهدهای کودک مناطق محروم اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته برای ایجاد ۳۱ مهد کودک در مناطق محروم و سکونتگاه غیررسمی مجوز صادر شد.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: در سال گذشته و به علت شیوع کرونا فقط ۹۰ روز توزیع غذای گرم برای ۱۳ هزار کودک داشتیم همچنین در راستای طرح سه دهک درآمد پایین جامعه  از یک‌هزار و ۷۰۰ کودک حمایت شده است.

وی به  ۲۲ هزار و ۹۸۳ خانواده مستمری‌بگیر استان اشاره و یادآور شد: تعداد پرونده‌های واگذار شده به مراکز غیردولتی هشت هزار و ۹۱۲ نفر است.

صحاف پرداخت خدمات مستمر و غیرمستمر برای چند قلوها تا ۶ سال  را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای یک‌هزار و ۷۱۴ قلو خدمات ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جهت آماده‌سازی شغلی زنان سرپرست خانوار در سال گذشته توانستیم برای ۸۱۲ نفر آماده‌سازی شغلی اولیه ایجاد کنیم.

  پرداخت سرمایه کار بلاعوض  برای ۱۵۳ زن

مدیرکل بهزیستی استان به  پرداخت سرمایه کار بلاعوض  برای ۱۵۳ زن را مورد اشاره قرار داد و اذعان داشت: در بخش معافیت سربازی برای فرزند ذکور خانواده که یکی از راه‌های توانمندسازی است، در سال گذشته برای ۷۶ فرزند ذکور معافیت سربازی گرفتیم.

صحاف خاطرنشان کرد: در سال گذشته ارائه خدمات در مداخله بحران‌های فردی و خانوادگی هم انجام گرفت به‌طوریکه در حال حاضر ۱۷ مرکز اورژانس اجتماعی در استان با ۱۳۹ نیروی قراردادی و خرید خدمت وجود دارد که در طول  سال ۹۸ توانستند ۲ هزار و ۹۳۵ مداخله بحران داشته باشند.  

وی، به حمایت‌های مادی و معنوی از افراد معرض آسیب‌پذیر اشاره و یادآور شد: حمایت از ۷۴ زن در خانه امن،  ارائه خدمات به ۲۴ دختر فراری، بازپروری  ۱۸ زن، حمایت اجتماعی از ۱۶ نفر مبتلایان به اختلال هویت انجام شده است.

صحاف با تاکید بر اینکه ساماندهی کودکان خیابانی یک کار جمعی با حضور یازده دستگاه است، اضافه کرد: در سال گذشته خانواده ۳۶ کودک توانمند شده و ۱۵۶ کودک در مراکز آموزشی و مهارتی قرار دارند.

وجود ۴۰۰ هزار سالمند در آذربایجان‌شرقی

وی با اشاره بر اینکه ۴۰۰ هزار سالمند در استان وجود دارد که  ۳/۲۵ درصد جمعیت  آنها تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: یکی از معضلات کشور و استان پیری جمعیت است که در ۲۰ سال آینده قشر زیادی از جامعه سالمند خواهند شد و جوانی برای نگهداری آنها نیست.

وی بیان کرد: تعدادکل افراد بالای ۶۰ سال دارای پرونده  در سازمان ۱۶ هزار و ۸۶۷ نفر است که ۶۷ درصد آنها مستمری‌بگیر هستند.

صحاف متذکر شد: در سال گذشته در حوزه اشتغال برای ۵ هزار و ۳۹۲ نفر اشتغال ایجاد شده و ۵۸۱ مسکن به بهره‌برداری رسید.

 وی با بیان اینکه ۶۳۳ تعداد مجوزهای صادر شده در سال گذشته است، خاطرنشان کرد: در بخشنامه تعارض تعدادکل مجوزهای صادر شده یک‌هزار و ۹۹۷ مجوز است و  تعداد مجوز به همکاران ۵۴ مورد بود که ۲۷ مجوز فعالیت لغو شده است.

کد خبر 19716

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد