با هم ببینیم| افزایش سرمایه اجتماعی با نظارت ۸۰میلیون ایرانی بر عملکرد سازمان بهزیستی

صبح امروز و در دومین روز از هفته بهزیستی،دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور با حضور در برنامه زنده تلویزیونی« در انتهای الوند» از برنامه های سازمان بهزیستی برای تحقق اهداف عمده این سازمان سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر قبادی دانا با اشاره به اهداف اصلی سازمان بهزیستی بر اساس نظر وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی،گفت: سازمان بهزیستی سه هدف عمده«شفافیت،مبارزه با فساد و جوانگرایی» را دنبال می کند و با توجه به شعار امسال هفته بهزیستی که«شفافیت، تحول خدمت و ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده» هست، سیاست ما تلاش در جهش و تحول ارتقای سلامت اجتماعی در درون خانواده است.
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت:برای تحقق موضوع شفافیت سامانه ای با نام شفافیت در سازمان بهزیستی راه اندازی شده است که تمامی ۲۸۰۰ ملک متعلق به سازمان بهزیستی با مشخصات و خصوصیات کامل و نوع کاربری و.... روی این سامانه بار گذاری شده است و در دسترس عموم قرار دارد.
وی افزود:همچنین ۲۲هزار قرار داد و موافقتنامه سازمان بهزیستی با نهادهای مختلف روی این سامانه قرار گرفته است و تمامی مددجویان سازمان بهزیستی نیز می توانند با مراجعه به این سامانه از مبالغ پرداختی سازمان بهزیستی که از سال ۹۱ به بعد برای آنها واریز شده است،مطلع شوند.
دکتر قبادی دانا با اشاره به قرار گرفتن صورت حساب مالی بهزیستی در معرض دید عموم نیز گفت: روز گذشته و در آغاز چهلمین سالگرد سازمان بهزیستی، برای نخستین بار صورت حساب مالی سال ۹۸ بر روی این سامانه قرار گرفته است و میزان بودجه بهزیستی و هزینه کرد آن در سال ۹۸ به اطلاع عموم مردم رسانده شده است تا در کار خود از نظارت ۸۰میلیون ایرانی بهره مند شویم و این کار موجب می شود که میزان سرمایه اجتماعی بالاتر برود.
رییس سازمان بهزیستی کشور،همچنین از پرداخت الکترونیکی و متمرکز مبالغ بر روی کارت بانکی افراد و با شماره ملی مشخص خبر داد و افزود: اقدام دیگری که در راستای شفافیت و مبارزه با فساد صورت گرفته است نیز پرداخت الکترونیکی و متمرکز مبالغ بوده و در حال حاضر اطلاعات ۸۲درصد از بودجه سازمان بهزیستی به مبلغ ۴هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان و در ۱۶ ردیف مشخص با میزان سرانه و اینکه به چه منظوری و بر اساس چه قانونی به حساب افراد واریز شده است نیز بر روی سامانه شفافیت بهزیستی قرار گرفته است.

راه اندازی سامانه صدور مجوز سازمان بهزیستی

وی در ادامه مردم را مالکان اصلی انقلاب و سازمان بهزیستی خواند و گفت: در حال حاضر تصدی ۹۳درصد از مراکز بهزیستی به مردم،مراکز خیریه و سازمان های مردم نهاد واگذار شده است و از ابتدای تأسیس سازمان بهزیستی تا به حال،بیش از۹هزار مجوز به N.G.O ها داده شده است و با توجه به سختی قوانین و زمان بر مراحل مختلف واگذاری مجوز،از دیروز سامانه ای به نام «صدور مجوز تأسیس مراکز بهزیستی» راه اندازی شده است که بر اساس ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین ماده ۵۷احکام دائمی توسعه کشور، در ۱۳ عنوان، از سوی سازمان بهزیستی به افراد متقاضی مجوز داده می شود.
قبادی دانا افزود:تمامی مهدهای کودک،مراکز مشاوره،مراکز بازتوانی و درمان معتادان، مراکز توانبخشی و ... در قالب ۱۲بند اول قانون از بهزیستی مجوز می گیرند و در بند ۱۳نیز مراکز خیریه قرار دارد.
وی همچنین به افتتاح مراکز خدمات بهزیستی با عنوان مثبت زندگی در ماه های آینده اشاره کرد و افزود:بر اساس بند ۴ قانون مذکور، مراکز مثبت زندگی به منظور تسهیل در دسترسی تمامی اقشار جامعه به خدمات سازمان بهزیستی و در ۲۵۰۰منطقه در محلات سراسر کشور طی ماه های آینده افتتاح خواهد شد و اطلاعات ۱۱هزار و ۷۰ متقاضی دریافت مجوز برای راه اندازی این مراکز نیز با شرایط یکسان و بر اساس رشته تحصیلی در سامانه ثبت شده است تا نسبت به صدور مجوز برای آنان اقدام شود.

ارتقای سلامت اجتماعی در بنیان خانواده
رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سیاست سازمان بهزیستی مبنی بر حضور و حمایت از افراد در درون بستر خانواده،گفت: مطلوب ما این است که افراد دارای نیازهای خاص که اعضای جامعه هدف بهزیستی به شمار می روند در بستر خانواده حضور داشته باشند و بتوانند مشارکت فعال اجتماعی را در جامعه داشته باشند و به همین منظور با افزایش کمک هزینه های پرداختی به این افراد زمینه حضور آنان در کنار خانواده را فراهم کرده ایم. 
وی افزود: با توجه به وجود۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی در کشور که اکثر آنها نیز در دهک های پایین درآمدی قرار گرفته اند،حق پرستاری این افراد را از ۲۰۰هزار تومان به ۵۵۴ هزار تومان افزایش داده ایم و همچنین کمک هزینه اقلام بهداشتی این افراد نیز از ۱۰۰هزار تومان به ۲۰۰هزار تومان افزایش یافته است و هر چند که مبلغ زیادی نیست اما با توجبه  را از  کمک هزینه به این افراد  به شرایط سخت زندگی امروز در جامعه می تواند قسمتی از مشکلات این افراد را بر طرف کند.
وی با اشاره به سیاست های دنیای امروز اشاره کرد و افزود: امروزه داشتن آسایشگاه های بزرگ در کشورها،افتخاری محسوب نمی شود و همه سعی می کنند که یا در بستر خانواده و یا در مراکز کوچک با عنوان خانه های کوچک از افراد دارای معلولیت نگهداری کنند به گونه ای که شان اجتماعی این افراد نیز حفظ شود.
رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین به تحت پوشش بهزیستی بودن ۲۶هزار فرزند بی سرپرست و یا دارای سرپرست غیر موثر در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۱۶هزار فرزند در خانواده های جایگزین(مادربزرگ،عمو،همه و...) نگهداری می شوند که دولت از طریق سازمان بهزیستی کمک هزینه ای با عنوان امداد و روی کارت بانکی این کودکان پرداخت می کند که سال گذشته این مبلغ افزایش یافت و از ۳۷۰ هزار تومان به ۶۵۰هزار تومان به ازای هر کودک رسید.
وی گفت:همچنین ۱۰هزار کودک نیز در مراکز شبه خانواده و در قالب خانوارهای ۱۰تا ۲۰نفره و با سرپرستی یک مددکار به عنوان مادر زندگی می کنند که دولت به این مراکز نیز یارانه پرداخت می کند.
وی افزود:یارانه کودکان در این مراکز نیز برای بچه های بالاتر از ۱۲سال مبلغ ۷۵۰هزار تومان و اگر کودک دارای معلولیت باشد مبلغ ۹۲۴هزار تومان است.
قبادی دانا در پایان خاطر نشان کرد که تلاش ما بر نگهداری این فرزندان در بستر خانواده و افزایش هرچه بیشتر فرزندخواندگی در کشور است.

کد خبر 19707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =