نشست مدیرکل و اصحاب رسانه بمناسبت هفته بهزیستی

ایزدپور گفت : 9 طرح در هفته بهزیستی با صرف اعتبار 10 میلیارد ریال آماده بهره برداری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان کنفرانس خبری هفته بهزیستی با حضور علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان در اولین روز از هفته بهزیستی برگزار شد.

در این جلسه احمد پیوندی معاون توانبخشی، انسیه ایمانی معاون توسعه پیشگیری و رعنا سورمه رئیس اداره مشارکت های مردمی اداره کل نیز حضور داشتند.

کنفرانس خبری مدیرکل و معاونین ستادی اداره کل بهزیستی استان سمنان در اولین روز از هفته بهزیستی و به میزبانی اداره کل در سالن همایشات شهید شاهورانی و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

علیرضا ایزدپور در ابتدا ضمن خوش آمدگویی و تقدیر از تلاش ها، همراهی و همکاری اصحاب رسانه در تحقق اهداف عالیه سازمان ابراز داشت : هفته بهزیستی امسال از ۲۱ لغایت ۲۷ تیرماه با شعار شفافیت، تحول خدمت و ارتقاء سطح سلامت اجتماعی خانواده برگزار می گردد و دارای ویژگی خاص و منحصر به فرد است و آن هم گرامیداشت چهلمین سال تاسیس سازمان بهزیستی کشور توسط شهید والامقام دکتر فیاض بخش است.

ایشان در ادامه از برنامه‌ریزی برای افتتاح ۹ طرح در هفته بهزیستی در استان خبر داد و گفت: این طرح ها در حوزه معاونت های تخصصی و بمنظور توانمندسازی جامعه هدف با صرف اعتباری ۱۰ میلیارد ریالی آماده بهره برداری شده است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه ۳۲۱ هزار و ۶۵۱ نفر از خدمات حوزه اجتماعی، توان‌بخشی، پیشگیری‌ها و مشارکت‌ها استفاده می‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته شش هزار و ۱۱۲ نفر از مراکز فوریت‌های اجتماعی، دو هزار و ۹۲ نفر از خدمات توان‌بخشی، ۹۵۶ نفر از خدمات مراکز روزانه، حرفه‌آموزی و کارگاه‌های تولیدی و حمایتی بهره‌مند شدند.

وی  به  ارائه برنامه‌های آگاه‌سازی به ۱۰ هزار و ۷۷ نفر در راستای کاهش معلولیت اشاره داشت و افزود: سال گذشته شش هزار و ۹۰۲ نفر غربالگری شنوایی و ۲۴ هزار و ۲۸ نفر غربالگری تنبلی چشم شدند و همچنین تعداد یک هزار و ۸۵۰ نفر از مشاوره‌های ژنتیک بهره‌مند شدند.

ایشان در ادامه از فعالیت ۱۱ مرکز ترک اعتیاد غیردولتی در سطح استان سمنان خبرداد و گفت:  در این مراکز خدمات مختلفی در طی ۲۱ روز به معتادان در حال بهبودی ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه خدماتی مثل خدمات مراکز سرپایی درمان اعتیاد، مراکز اقامتی میان‌مدت درمان اعتیاد، کاهش آسیب (DIC)، مراکز سرپناه یا شبانه، اشتغال، تبصره دو ماده ۱۶ و کنترل و پیشگیری از ایدز در مراکز خاص تحت نظارت بهزیستی ارائه می‌شود اضافه کرد: در ۱۴ مرکز بهبود اقامتی میان‌مدت، ۲۸ روز خدمات به معتادان در حال بهبودی ارائه می‌شود.

ایزد پور با تأکید بر اینکه در سال گذشته تعداد پنج هزار و ۲۸۹ نفر معتاد از مراکز خاص بهزیستی استان خدمات دریافت کردند ادامه داد: در سه‌ماهه اول سال جاری به علت شیوع کرونا و تعطیلی مراکز اقامتی، تعداد ۲۵۰ نفر در این مراکز پذیرش شدند که نشان می‌دهد به علت وضعیت کرونا امکان افزایش آمار اعتیاد وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه تعداد ۳۳۸ نفر در سال گذشته تحت پوشش خدمات کاهش آسیب بهزیستی استان سمنان بودن افزود: در حال حاضر مراکز اقامتی مرتبط با ماده ۱۵ با ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش دارند.

وی با اشاره به اینکه در مراکز جامع ترک اعتیاد، دو هفته سم‌زدایی، چهار ماه اقامت و تا یک سال ارائه خدمات بهبودیافتگان اعتیاد ارائه می‌شود اظهار کرد: جامعه‌ای موفق است که هم مباحث مبارزه با سوداگران مرگ و مصرف مواد مخدر و هم اقدامات پیشگیرانه را باهم اجرا کند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان از تلاش برای ایجاد اشتغال برای جامعه معلولین و جامعه هدف این اداره خبر داد و گفت: در همین راستا طی یک سال اخیر۶۳۸ مددجوی بهزیستی صاحب شغل شدند.

وی همچنین از تلاش برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت با هدف اشتغالزایی برای جامعه هدف بهزیستی خبر داد و اظهار کرد: در همین ارتباط در بخش مشاغل خانگی تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال به متقاضیان اعطا می‌شود. ضمن اینکه در بخش کسب‌ و کار آزاد نیز تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد ۴ درصد به کارفرماهایی که معلولین را جذب می‌کنند اعطا می‌شود.

ایزدپور همچنین از اعطای تسهیلات به زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: زنان سرپرست خانوار علاوه بر این از مستمری و حقوق ماهانه نیز برخوردار می‌شوند.

ایزدپور با  بیان اینکه ۸۵ دختر بی سرپرست و فاقد سرپرست موثر در مراکز تحت حمایت بهزیستی استان سمنان زندگی می‌کنند، ابراز داشت: این افراد در مراکز شبه خانواده و خانه‌های کودکان و نوجوانان بهزیستی حضور دارند که همه خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هشت مرکز نگهداری و یک مرکز سلامت خدمات نگهداری و حمایتی را به جامعه هدف خود ارائه می‌کند ابراز داشت: دختران تحت حمایت در این مراکز تحت نظارت،از خدمات متفاوت و تخصصی استفاده می‌کنند.

با بیان اینکه به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و هشدار های وزارت بهداشت مبنی بر احتمال اوج‌گیری شیوع بیماری در نیمه دوم سال طرح غربالگری بینایی کودکان از امروز(۱۵تیرماه) آغاز و تاپایان مهرماه ادامه دارد گفت: امسال غربالگری در پایگاه های دائمی سنجش بینایی به دلیل حداقل رساندن تماس‌های بین فردی، صرفاً با دستگاه انجام می‌شود و استفاده از چارت E در پایگاه‌های غربالگری ممنوع اعلام شده است.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان با تأکید براینکه والدین قبل از حضور در پایگاه باید به صورت تلفنی زمان حضور خود را هماهنگ کنند تا از تجمع در پایگاه خودداری شود ادامه داد: براساس پروتکل‌های اجرایی، غربالگران در صورت داشتن علائم تب، لرز، سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سایر علائم سرماخوردگی یا سابقه تماس با بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا مجاز به انجام غربالگری نیستند.

وی با تأکید براینکه والدین و کودک نیز در خصوص علائم تب، لرز، سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سایر علائم سرماخوردگی و یا سابقه تماس با بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا لازم است قبل از مراجعه به پایگاه خودارزیابی انجام دهند ادامه داد: تنها یکی از والدین می تواند به همراه کودک وارد پایگاه شود.

ایزدپور، داشتن ماسک و رعایت فاصله ۱.۵ متری را برای مراجعه کنندگان ضروری دانست و افزود: مراجعان در صورت داشتن دستکش باید آن‌ها را در بدو ورود خارج و دست‌های خود را با مواد ضدعفونی کنند.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان هزینه امسال انجام برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال در مراکز دولتی را ۳۰ هزار ریال و در مراکز غیردولتی ۶۶ هزارریال ذکر کرد و افزود: باید از کاور و یا ملحفه یک بار مصرف بر روی صندلی غربالگری کودک استفاده شود.

وی با بیان اینکه این طرح در راستای ارتقاء بینایی و پیشگیری از بیماری تنبلی چشم از سال ۷۴در کشور آغاز شده است، ابراز داشت: طرح آمبلیوپی در کشور از سال ۸۷به‌صورت رسمی در سراسر کشور همه‌ساله اجرا می‌شود.

ایزدپور هدف از اجرای این طرح را شناسایی به موقع مشکلات بینایی کودکان به منظور جلوگیری از کم‌بینایی و نابینایی عنوان کرد و افزود: بهترین سن تشخیص مشکلات بینایی در انسان برای مداخله و پیشگیری سنین ۳ تا ۶ سالگی است و به همین منظور معاینه، شناسایی و درمان مشکلات بینایی کودکان در قالب طرح غربالگری بینایی کودکان در کشور اجرا می شود.

به گفته وی طرح غربالگری حرکتی ملی برای شناسایی دقیق به همراه معاینه و پیگیری برای مراحل درمان است.

 ایشان ضمن بیان اینکه ۸۰ نفر متقاضی تأسیس مراکز مثبت زندگی در استان سمنان ثبت نام کرده اند گفت: این مراکز در راستای خدمات رسانی بهینه و محله محوری تاسیس

می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با تأکید براینکه دقت، امانت‌داری، انتخاب اصلح و قانون مداری در گزینش متقاضیان مد نظر است ادامه داد: پس از بررسی‌های اولیه ۵۰ متقاضی دارای شرایط لازم هستند.

وی با اشاره به اینکه این مراکز که بر پایه آی تی و دولت الکترونیک است اظهارداشت: ۲۲ خدمت از سطح اولیه خدمات سازمان بهزیستی در حیطه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری را روی بستر الکترونیک در سطح جامعه ارائه می‌کنند.

ایزدپور ارائه خدمات مطلوب و تسهیل دسترسی گروه‌های هدف به خدمات سازمان را از مهمترین اهدف راه اندازی مراکز مثبت زندگی اعلام کردو افزود: تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی به جامعه هدف از دیگر مزایای این مراکز است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: مراکز مثبت زندگی با هدف تسهیل و تسریع در خدمات بهزیستی همچون آموزش‌های تشکیل و تحکیم خانواده، آموزش‌های مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آگاه سازی برای پیشگیری از معلولیت، غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری بینایی، شنوایی، اختلالات ژنتیکی و اتیسم و توزیع کامل و صحیح خدمات سازمان به آحاد جامعه راه‌اندازی می‌شود.

وی بابیان اینکه راه اندازی این مراکز خدمات حمایتی و تخصصی به مددجویان را ارتقا می‌بخشد، تصریح کرد: در این مراکز می‌کوشیم تا نیازها، انتظارات و مطالبات جامعه هدف از سازمان بهزیستی در قالب مراکز و مؤسسات غیردولتی و بهره‌مندی از پتانسیل و ظرفیت‌های مردمی برآورده شود.

به گفته ایزدپور اولین مرکزمثبت زندگی دراستان سمنان هفته آخر تیرماه طی هفته بهزیستی افتتاح می‌شود.

با گسترش و تاسیس مراکز مثبت زندگی و ارائه خدمات به صورت محله محور و آشنا شدن مردم با اینگونه خدمات و در دسترس بودن آن برای تمام افراد جامعه چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت، همچنین نظارت سیستماتیک بر نحوه ارائه خدمات، ایجاد این مراکز باعث استقبال مردم و بخش خصوصی می شود.

در ادامه جلسه مدیرکل و معاونین پاسخگوی سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه بودند.

کد خبر 19705

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد