تلاش برای حفظ کیان خانواده های آسیب پذیر

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به شعار سال ۹۹ این سازمان " بهزیستی در گام دوم؛ شفافیت، تحول خدمات، ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده " حفظ کیان خانواده های آسیب پذیر را از اولویت های اصلی اداره کل بهزیستی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی آذربایجان شرقی، دکتر فرگل صحاف، در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی و آغاز چهلمین سال تاسیس سازمان بهزیستی در جمع اصحاب رسانه به تشریح عملکرد این اداره کل پرداخت.

صحاف ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بهزیستی، به تمام همکاران و مددجویان این مجموعه گفت: اداره کل بهزیستی در قالب پنج معاونت ارائه خدمت می دهد.

وی، تلاش برای حفظ کیان خانواده‏های آسیب دیده و آسیب‏ پذیر، نگهداری و مراقبت و توانبخشی معلولان و آماده سازی آنان برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه، توسعه پژوهش‏های کاربردی برای پیشگیری از معلولیت‏ها و آسیب‏های اجتماعی و بازپروری آسیب دیدگان اجتماعی را از اهداف اصلی بهزیستی عنوان کرد.

صحاف در تشریح آمار خدمات صورت گرفته در این اداره به جامعه هدف گفت: نزدیک ۷۶ هزار معلول تحت پوشش این مجموعه هستند، هم چنین تعداد افراد دارای پرونده اجتماعی ۴۱ هزار و ۷۲۷ نفر، تعداد کل افراد مستمری بگیر ۷۵ هزار و ۷۰۹ نفر، تعداد پرسنل شاغل در ادارات بهزیستی استان ۸۳۴ نفر اعلام کرد.

حمایت از زنان سرپرست خانوار و کودکان کار

وی با اشاره به اهمیت امور مربوط به حوزه زنان و کودکان افزود: به همین منظور چهار حوزه امورزنان و خانواده، امور شبه خانواده، مهدهای کودک و امور آسیب دیدگان اجتماعی، به زنان نیازمند و کودکان بی سرپرست، بدسرپرست، آسیب دیدگان اموراجتماعی در معرض آسیب را تحت پوشش قرار می دهد .

صحاف، توانمند سازی کودکان و نوجوانان از طریق پرداخت سرمایه کار، کمک هزینه ترخیص، کمک هزینه آماده سازی شغلی و بیمه آتیه فرزندان تحت سرپرستی را از  اهم اقدامات صورت گرفته در این زمینه دانست.

مدیر کل بهزیستی استان بیان کرد: در یکسال اخیر تعداد ۴۰ کودک به خانواده های واجد شرایط به فرزند خواندگی سپرده شده است . به همین منظور از سال جاری سامانه ای راه اندازی شده است که با رعایت عدالت در نوبت و ساماندهی متقاضیان فرایند کار را تسهیل کرده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ خانه کودک و نوجوان، شیرخوارگاه و نوباوگان در استان وجود دارد، تعداد کودکان مقیم خانه کودک را ۲۵۶ نفر و تعداد فرزندان امداد بگیر را یک هزار  و ۶۰۰ نفر عنوان کرد.

مدیر کل بهزیستی استان از پرداخت سرمایه کار بلاعوض برای ۱۵۳ زن سرپرست خانوار خبر داد.

وی تاکید کرد: در سال گذشته نزدیک سه هزار مورد مداخله در بحران های فردی و خانوادگی صورت گرفته است. هم چنین خانواده های ۳۶ کودک کار توانمند شده اند.

ایجاد و گسترش ۳۱ مهدکودک در مناطق محروم

صحاف با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۷۰ مهدهای کودک شهری و مراکز رفاه کودک وخانواده، ۴۳۹ مهد کودک روستایی و ۲۰ آدینه مهد در استان فعالیت دارند، از ایجاد و گسترش ۳۱ مهدکودک در مناطق محروم و سکونتگاه های غیررسمی و توسعه و تجهیز ۲۹ روستامهد در راستای حمایت از کودکان مناطق محروم و روستایی از سوی این مجموعه خبر داد.

صحاف با تاکید بر آماده سازی شغلی زنان سرپرست خانوار افزود: در این رابطه اقدامات زیادی از قبیل آماده سازی شغلی زنان سرپرست خانوار، پرداخت کمک هزینه لوازم ضروری زندگی، پرداخت سرمایه کاربلاعوض، پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن، پرداخت کمک هزینه سلامت جسمی وروانی زنان خانواده های نیازمند، تقویت و توسعه گروه های همیار زنان و بیمه های اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری عنوان کرد.

وی در خصوص تعداد خانوار های  مستمری بگیر امور اجتماعی مستمری بگیران این اداره کل گفت: در حال حاضر نزدیک ۲۳ هزار نفر در استان مستمری بگیر داریم. هم چنین در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، نزدیک ۹ هزار پرونده در این حوزه به بخش خصوصی واگذار شده است.

ارائه بیش از ۲۷ هزار خدمت در حوزه درمان و بازتوانی اعتیاد

مدیر کل بهزیستی استان در رابطه با فعالیت های انجام شده در  معاونت پیشگیری گفت: این معاونت در قالب چهار دفتر تخصصی پیشگیری از معلولیتها، پیشگیری و امور اعتیاد، مشاوره و راهنمائی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به جامعه هدف خدمات ارائه می دهد.

صحاف تشریح کرد: بیش از ۲۷ هزار خدمت در حوزه درمان و بازتوانی اعتیاد ، بیش از ۳۴ هزار مورد مشاوره تلفنی با خط۱۴۸۰ و نزدیک شش هزار مشاوره طلاق در سال ۹۸ صورت گرفته است.

وی ادامه داد: پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد توسط ۱۶۰ تیم و موسسه، ارتقاء سلامت روانی – اجتماعی توسط ۶۲ همیار سلامت روان، برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها و طرح  پیشگیری از معلولیت های سالمندی از مهم ترین محورهای فعالیت در این بخش هستند.

اجرای منظم برنامه های غربالگری شنوایی، مشاوره  ژنتیک و پیشگیری از تنبلی چشم

صحاف با اشاره به اهمیت پیشگیری از اختلالات جسمی و روانی، از اجرای منظم برنامه های غربالگری شنوایی، مشاوره  ژنتیک و پیشگیری از تنبلی چشم در این راستا خبر داد.

وی بیان کرد: در این راستا در سال ۹۸ بیش از ۶۲ هزار مورد  برنامه غربالگری شنوایی، بیش از هشت هزار مشاوره  ژنتیک و بالغ بر ۱۵۸ هزار مورد برنامه پیشگیری از تنبلی چشم انجام شده است.

۷۶ هزار معلول تحت پوشش اداره کل بهزیستی

صحاف با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک ۷۶ هزار معلول تحت پوشش این اداره کل هستند و از این تعداد بیش از ۵۳ هزار نفر مستمری دریافت می کنند، تعداد افراد خدمت گیرنده از مراکز شبانه روزی توانبخشی را نزدیک دو هزار نفر و تعداد افراد خدمت گیرنده از مراکز روزانه توانبخشی را بیش از سه هزار نفر عنوان کرد.

وی، تعداد کل سالمندان در استان را ۴۰۰ هزار  نفر اعلام کرد و افزود: ۳/۲۵ درصد از کل سالمندان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. هم چنین تعداد کل افراد  بالای ۶۰ سال دارای پرونده در سازمان حدود ۱۶۸ هزار نفر است.

واگذاری ۵۸۱ واحد مسکن مددجویی در سال ۹۸

مدیر کل بهزیستی استان از واگذاری ۵۸۱ واحد مسکن مددجویی در سال ۹۸ با اعتبار ۳۱۸ میلیارد ریال خبر داد. هم چنین از ابتدای نهضت مسکن تا پایان هفته بهزیستی سال ۹۹، شش هزار و ۲۲۸ مسکن تحویل جامعه هدف داده شده است.

وی اظهار کرد: تامین مسکن مددجویان در قالب تفاهمنامه های پنج جانبه خانوار دو معلول شهری با سرانه ۶۰۰ میلیون ریال، سه جانبه خانوار دو معلول روستایی با سرانه ۳۶۰ میلیون ریال، بسیج سازندگی، خرید واحدهای مسکن مهر و تعاونی، احداث واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی و خرید مسکن از اشخاص حقیقی بوده است.

صحاف از احداث مسکن با مشارکت ۲۵ درصدی قرارگاه خاتم الانبیا و نیز مسکن ایتام با مشارکت سازمان برنامه و بودجه علاوه بر روش های قبلی برای تحقق هدف ۸۵۰ واحد مسکونی خبر داد.

وی با اشاره به شرایط به وجود آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: به منظور جلوگیری از بازدیدهای بی مورد و حضوری از مراکز سامانه بازدید آنلاین راه اندازی شده است و در این  راستا تاکنون بیش از هزار مورد بازدید استانی انجام گرفته است.

صحاف از توزیع ۲۷۷ تن مرغ به ارزش حدود ۳۳ میلیارد ریال و پرداخت ۱۱میلیارد ریال به حساب مددجویان و معلولین پشت نوبت مستمری بعد از شیوع کرونا تا به امروز خبر داد.

شایان ذکر است، این نشست در کنار رعایت دستورالعمل های بهداشتی مصوب در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا، برای نخستین بار در نشست خبری خود از سه تن از خبرنگاران ناشنوا در استان برای شرکت در نشست خبری دعوت به عمل آورده بود و همزمان با صحبت های مدیر کل، به صورت ترجمه با زبان اشاره ارائه شد.

گفتنی است در پایان این مراسم، مدیر کل خواستار تشکیل کمیته مشترک رسانه و بهزیستی شد و این پیشنهاد مورد توجه و استقبال اهالی رسانه قرار گرفت.

کد خبر 19655

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد