نشست مطبوعاتی مدیرکل بهزیستی گیلان با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی برای جامعه هدف بهزیستی استان ایجاد شده است.

دکتر حسین نحوی نژاد روز شنبه به مناسبت هفته بهزیستی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان افزود: این تعداد فرصت شغلی پارسال برای زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبود یافته و معلولان تحت پوشش بهزیستی گیلان از طریق تسهیلات بدون بهره، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و غیره ایجاد شده است.

وی میزان اعتبار تخصیص یافته برای ایجاد این تعداد فرصت شغلی را ۳۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عنوان و اظهار کرد : بخش زیادی از فرصت اشتغالزایی ایجاد شده مربوط به وام "بند ب تبصره ۱۶ بدون بهره" ایجاد شده که به صورت خویش فرمایی یا کارفرمایی مشغول به کار می شوند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به ارائه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای به جامعه هدف این مجموعه بر اساس تفاهمنامه با فنی و حرفه ای استان خاطر نشان کرد: افراد علاقمند تحت پوشش بهزیستی قبل از ورود به بازار از آموزش های مهارت های فنی و حرفه ای برخوردار می شوند که در اشتغالزایی آنان نقش موثری دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بهزیستی گیلان در ۳ حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری فعالیت می کند، خاطر نشان کرد: در حوزه توانبخشی بر اساس نوع معلولیت حدود ۴۳ هزار پرونده فعال وجود دارد که افراد تحت پوشش در این بخش خدمات مورد نیاز خود را از بهزیستی دریافت می کنند.

دکتر نحوی نژاد گفت : حدود ۷۰ درصد افراد تحت پوشش بهزیستی در حوزه توانبخشی مردان و ۳۰ درصد دیگر را زنان تشکیل می دهند ضمن اینکه ۱۱ درصد معلولیت های تحت پوشش، بینایی، ۴۱ درصد جسمی و حرکتی، ۲۴ درصد ذهنی، هشت درصد بیماری های روانی مزمن، ۱۳ درصد شنوایی و سه درصد معلولیت مربوط به صوت و گفتار است.

وی با بیان اینکه از مجموع آمار مربوط به حوزه توانبخشی، حدود ۳۴ هزار نفر مستمری بگیر هستند، خاطر نشان کرد: نزدیک به هفت هزار نفر نیز پشت نوبت دریافت مستمری هستند که با رایزنی با نمایندگان مجلس در تلاشیم دایره افراد پشت نوبت برای دریافت خدمات را به صفر برسانیم و یا به روز کنیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان بیان داشت: حدود ۱۷۰ مرکز غیردولتی، ۳۴ مرکز روزانه، ۴۰ مرکز شبانه روزی، ۱۸ مرکز به صورت خدمات ویزیت در منزل و ۱۶ تشکل خیریه با حوزه توانبخشی بهزیستی استان همکاری دارند، ضمن اینکه حدود ۶ هزار پرونده فعال حوزه توانبخشی به ۵۹ مجتمع غیردولتی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه توانبخشی در کنار خدمات موردی هزینه های دانشجویی، دانش آموزی، تهیه وسایل کمک توانبخشی و غیره ارایه می شود، اضافه کرد: طرح های توانمندسازی سالمندان، معلولان آسیب نخاعی و طرح های غربالگری ناشنوایی و بینایی نیز در این حوزه ارایه می شود.

اقدامات بهزیستی گیلان برای کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا

دکتر نحوی نژاد در ادامه سخنانش گفت : با کمک خیرین و تمامی نیروهای فعال در مراکز توانستیم اقدامات کنترلی و پیشگیری از ویروس کرونا را در این مجموعه ها  از جمله مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و غیره داشته باشیم.

وی با اشاره به آموزش و اعمال دستورالعمل های بهداشتی در مراکز نگهداری معلولان، سالمندان، بیماران روانی مزمن و غیره تصریح کرد: ممنوعیت ملاقات ها و جلوگیری از هر گونه ورود و خروج، عدم پذیرش جز با دستور مستقیم دادستانی، ضدعفونی روزانه تمام مراکز، استفاده همه پرسنل از وسایل حفاظت شخصی و غیره از جمله این اقدامات است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره فعالیت ۲ خط تلفن ۱۴۸۰ و ۱۲۳ برای پاسخگویی به مردم در زمینه های مختلف از جمله بیماری کرونا اظهار داشت: قبل از بیماری کرونا این خطوط تلفن ها تا ساعت ۱۸ فعال بود اما با شیوع این ویروس فعالیت آنها افزایش یافت.

وی کمک به خانواده هایی که تحت پوشش بهزیستی استان هم نبودند را از دیگر برنامه ها عنوان و خاطر نشان کرد: با اجرای رزمایش مواسات ۱۱ هزار و ۵۰۰ سبد کالا بین این خانواده ها توزیع شده است.

دکتر نحوی نژاد اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته ۲۳ واحد تامین و تولید اقلام بهداشتی با تشویق بهزیستی استان و کمک خیرین با فعالیت ۱۸ معلول، ۴۶ زن سرپرست خانوار و ۱۵ نفر از معتادان بهبود یافته راه اندازی شد که ۱۵ میلیون ماسک و ۱۵ هزار گان توسط آنان تولید شده است.

وی با بیان اینکه به ازای هر مددجو در مراکز توانبخشی ۵۳۰ هزار تومان و به ازای هر توانخواه ضایعه نخاعی ۲۵۰ هزار تومان برای تهیه اقلام بهداشتی واریز شد، خاطر نشان کرد: برای پرسنل مشغول به فعالیت در مراکز شبانه روزی دولتی و غیردولتی به تعداد هزار نفر "به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان " پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان اضافه کرد: برای افراد مجهول الهویه در مراکز نگهداری علاوه بر ۵۳۰ هزار تومان، ۲۳۰ هزار تومان دیگر پرداخت شده است.

۲۱ تا ۲۷ تیرماه هفته بهزیستی نام گرفته است شعار امسال این هفته "شفافیت، تحول خدمت و ارتقاء سلامت اجتماعی در خانواده "نام گرفته است.

کد خبر 19642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد