تشریح فعالیت ها و برنامه های  سازمان بهزیستی، از سوی رییس سازمان بهزیستی کشور

نشست خبری معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت چهلمین سال تاسیس این سازمان با اصحاب رسانه، صبح امروز در ساختمان مرکزی بهزیستی بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به  گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر وحید قبادی دانا در این نشست ضمن تبریک سالروز تاسیس بهزیستی و تشریح  فعالیت ها و برنامه  های این سازمان گفت: طبق قانون وظیفه بهزیستی حمایت از گروه های ویژه از جمله؛ زنان، کودکان، سالمندان، افراد دارای معلولیت و بیماران خاص است.

وی "بهزیستی در  گام دوم؛ شفافیت ، تحول  خدمت  و ارتقای  سلامت  اجتماعی  خانواده" را شعار امسال هفته بهزیستی ذکر کرد و افزود: یکی از محورهای فعالیتی سازمان موضوع شفافیت است که در حال حاضر سامانه و ستاد شفافیت بهزیستی آغاز به کار کرده و براساس آن فعالیت‌هایی صورت گرفته بر روی  این سامانه قرار گرفته است.

وی به سامانه شفافیت بهزیستی اشاره کرد و افزود: در سامانه شفافیت بهزیستی اطلاعاتی از ۲هزار  و ۸۰۰ ملک این سازمان قرارگرفته است. همچین اطلاعات مشارکت‌های مردمی، کلیه تفاهم نامه‌ها و قراردادها بر روی سامانه شفافیت قرار گرفته است. همچنین همه مددجویان تحت پوشش این سازمان با دسترسی به  این سامانه شفافیت می توانند کلیه پرداختی بهزیستی به خود را از سال ۹۱ تاکنون مشاهده کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: همچنین در جدید ترین افشای اطلاعات در سازمان بهزیستی، عملکرد مالی سال ۹۸ برای اولین بار و به صورت کاملا شفاف روی این سامانه قرار گرفته است.

قبادی  دانا در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۸ برای ردیف اصلی بودجه سازمان، دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده بود، گفت: از  این  مبلغ دو هزار و ۱۰۰میلیارد تومان یعنی معادل ۷۶ درصد از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته است.

وی همچنین اعتبارات این سازمان از محل تبصره ۱۴ در بحث هدفمندی یارانه‌ها را مبلغ دو هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان ذکر کرد که معادل ۹۹ درصد آن تخصیص یافته است.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۸ برای اولین بار بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان تخصیص یافت، گفت: بودجه در نظر گرفته شده در این بخش یکهزار و ۱۰۰میلیارد تومان  بود که ۷۷۶ میلیارد تومان یعنی معادل ۷۳ درصد آن در سال گذشته تخصیص یافت.

وی افزود: سال گذشته ۸۵ درصد از اعتبارات پیش‌بینی شده سازمان بهزیستی در قانون بودجه تخصیص یافت و در قسمت‌های مختلف هزینه شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر ریز فعالیت‌های مختلف سازمان در معاونت‌های مختلف در سامانه شفافیت موجود است، از پرداخت های مختلف بهزیستی به مددجویان تحت پوشش این  سازمان به شکل غیرمتمرکز خبر داد.

پرداخت ۴۵۸ میلیارد تومان برای ۵۰۳ هزار خانوار مستمری بگیر در سال ۹۸ به صورت الکترونیکی

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: ۴۵۸ میلیارد تومان سالانه برای ۵۰۳ هزار خانوار مستمری بگیر به صورت الکترونیکی از محل اعتبارات بهزیستی پرداخت می شود.  

وی تصریح کرد: در سال  ۹۸  از محل تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودجه نیز دو هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان به عنوان افزایش مستمری برای یک میلیون و ۶۹ هزار خانوار پرداخت شده است.

قبادی دانا گفت: دوهزار و۳۳۰ میلیارد تومان مستمری در سال ۹۸ برای یک میلیون و ۶۹ هزار خانوار بعد از تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان بعنوان شروع اجرای قانون وبرای ماده ۲۷ پرداخت و کمک هزینه نگهداری از معلولان شدید و خیلی شدید که در دهک‌های درآمدی یک تا سه هستند آغاز شد به طوریکه ۲۸۰ میلیارد تومان در سال به شکل هر سه ماه یکبار مبلغی برای ۱۹۱ هزار خانوار پرداخت می‌شود.

وی همچنین در خصوص خانوارهای دارای فرزندان سه قلو به بالا و خانواده‌های دارای فرزند دو قلو در دهک‌های یک تا ۳ نیز افزود: سالانه ۴۷ میلیارد تومان برای ۹ هزار و ۲۶۶خانوار پرداخت می‌شود.

قبادی دانا به حق پرستاری افراد معلول دارای ضایعه نخاعی که شامل ۲۶ هزار و ۱۸۵ خانوار هستند، اشاره کرد و بیان داشت: هر سال معادل ۱۷۴ میلیارد تومان به ازای سرانه هر نفر ۵۵۴ هزار تومان  پرداخت می شود. البته این مبلغ در گذشته به شکل سرانه ۲۰۰ هزار تومان بود.

تخصیص ۷۱ میلیارد تومان برای ۵۵۱ مراکز شبه خانواده

رئیس سازمان بهزیستی کشوردر ادامه با اشاره به بودجه ۳۶ میلیاردی حق پرستاری و مددکاری خانواده‌های افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیز گفت: برای ۱۷ هزار خانوار که از کودکان بی‌سرپرست یا دارای سرپرستان غیر موثر نگهداری می‌کنند ۱۳۲ میلیارد تومان در سال اختصاص یافته است که سرانه هر کودک از ۳۷۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی یادآور شد: برای ۵۵۱ مراکز شبه خانواده نیز ۷۱ میلیارد تومان تخصیص یافت که ماهانه برای کودکان تا ۱۳ سال ۶۵۰ هزار تومان، کودکان ۱۲ تا ۱۸ هر نفر ۷۵۰ تومان و برای فرزندان معلول سرانه ۹۲۵ هزار تومان به شکل الکترونیکی و متمرکز روی کارت بانکی آنها واریزمی‌شود.

افزایش دو برابری سرانه تامین وسایل بهداشتی از ماه جاری

قبادی دانا همچنین گفت: برای بیماران روانی نیز ۴۸۵ میلیارد تومان به مراکز غیر دولتی پرداخت شده است که برای مراکز درجه یک سرانه هر نفر ۹۲۴ هزار تومان در ماه و برای مراکز درجه دو ۸۴۰ هزار تومان به ازای هر فرد پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین از پرداخت ۳۸مبلغ میلیارد تومان برای امور مددکاری زنان سرپرست خانوار خبر داد.

قبادی دانا افزود: برای کار درمانی و فیزیوتراپی و توانبخشی به ازای هر فرد در مراکز درجه یک مبلغ ۶۲۷ هزار تومان در ماه و مراکز درجه دوم ۵۶۲ هزار تومان برطبق مصوبه هیئت وزیران برای هزار و ۳۱۴ مرکز پرداخت می شود.

وی به تأمین وسایل بهداشتی افراد دارای معلولیت و دارای ضایعه نخاعی اشاره کرد و تصریح کرد: علاوه بر بحث حق پرستاری که به ۵۲۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده، سرانه تامین وسایل بهداشتی آنها از ماه جاری به دو برابر افزایش پیدا می کند یعنی از ۸۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان به مبلغ ۱۶۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان بسته به ضایعه نخاعی برای ۲۷ هزار و ۸۷۶ خانوار افزایش می یابد.

قبادی دانا با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار مهدکودک تحت پوشش سازمان وجود دارد گفت: از این تعداد ۷ هزار مهد در روستاها برای نگهداری از فرزندان مناطق محروم هستند که در این مراکز یک وعده غذای گرم با اختصاص مبلغ  ۷۵ میلیارد تومان بودجه تامین و توزیع می شود.

پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویان در مراکز دولتی برای نخستین بار

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: پرداخت هزینه تحصیلی دانشجویان تحت بهزیستی در مراکز غیردولتی از دیگر اقدامات سازمان ذکر کرد و گفت: امسال برای نخستین بار کمک هزینه تحصیلی دانشجویان در مراکز دولتی نیز پرداخت می‌شود که بر همین اساس ۲هزار و ۹۱۹ نفر از دانشجویان از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

وی  ارائه خدمات از سوی مراکز فوریت های اجتماعی در قالب اورژانس اجتماعی، را از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی ذکر کرد و افزود: سال گذشته بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده است که طبق آمار ۴۸۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات بهزیستی در سال گذشته به صورت الکترونیکی و متمرکز و البته شفاف براساس کدملی مددجویان و موسسات پرداخت شده است.

قبادی دانا با تاکید بر اینکه حرکت سازمان بهزیستی بر روی ریل شفافیت صورت می گیرد خاطرنشان کرد:‌ هم اکنون این سازمان کارنامه خوبی از این مسئله از خود نشان داده است و این امر منجر به تحقق تحول در خدمت‌رسانی به جامعه هدف سازمان بهزیستی خواهد بود.

پیشگیری از وقوع معلولیت در کشور از اهداف سازمان است

رئیس سازمان بهزیستی کشور به اقدامات این سازمان در حوزه غربالگری در طی سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: از سال ۷۴ تاکنون ۴۱ میلیون کودک در طرح غربالگری تنبلی چشم شرکت کردند که در همین زمینه از تنبلی چشم ۴۰۰ هزار کودک جلوگیری شده است. همچنین در طرح غربالگری شنوایی نیز که از سال ۸۴ از سوی سازمان بهزیستی آغاز شده است تا به امروز ۱۱ میلیون نوزاد در این طرح شرکت کرده‌اند و از ایجاد ناشنوایی و کم‌شنوایی ۳۱ هزار نوزاد جلوگیری شده است و در واقع یکی از اهداف سازمان بهزیستی پیشگیری از وقوع معلولیت در کشور است.

وی به  انجام مشاوره‌های ژنتیک از سوی سازمان بهزیستی نیز اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر اقدام قابل توجهی محسوب می‌شود به طوری از سال ۷۵ تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار خدمات مشاوره ژنتیک به منظور پیشگیری از معلولیت به خانواده‌ها ارائه شده است.

تسهیل شرایط واگذاری کودکان به خانواده‌ها با راه اندازی سامانه ملی فرزند خواندگی

قبادی دانا استراتژی سازمان بهزیستی را فعالیت‌های مؤثر در بستر خانواده دانست و گفت: از سال ۹۰ تا به امروز سرپرستی ۱۰ هزار کودک در قالب فرزندخواندگی به خانواده‌ها واگذار شده است. در واقع سیاست سازمان این است که این کودکان به خانواده‌های متقاضی و حائز شرایط واگذار شوند تا کودکان در کنار خانوادهای جدید خود رشد کنند.

وی همچنین به تسهیل شرایط واگذاری کودکان به خانواده‌ها اشاره کرد و گفت:‌ با راه‌اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی که چندی پیش توسط سازمان بهزیستی رونمایی شد پروسه فرزندخواندگی تسهیل شده است ولی این به معنی این نیست که سازمان بهزیستی توجهی به وضعیت واگذاری آنها نداشته باشد چرا که اگر توجه لازم به واگذاری فرزندان انجام نگیرد در آینده این کودکان با مشکل و آسیب جدی روبرو خواهند شد.

قبادی دانا اضافه کرد:‌ یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان بهزیستی مسئله آموزش و توانمندسازی خانواده‌هاست که این موضوع از اهداف بهزیستی محسوب می‌شود. از این رو با فراهم کردن شرایط به سمت توانمندسازی افراد تحت پوشش خود گام برمی دارد که کمک به تامین مسکن افراد تحت پوشش یکی از مقوله‌های توانمندسازی محسوب می‌شود.

واگذاری ۱۲۶ هزار و ۲۰۲ واحد مسکونی به  مددجویان تاکنون

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:‌ از سال ۸۴ تا به امروز ۱۲۶ هزار و ۲۰۲ واحد مسکونی با مشارکت شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی به مددجویان تحت پوشش واگذار شده است که تنها۹۰ هزار و ۳۲۸ واحد مسکونی در دولت یازدهم واگذار شده است همچنین در یکسال اخیر واگذاری مسکن به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی شتاب بیشتری گرفته است.

وی همچنین بیان داشت : در هفته بهزیستی دو هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی به جامعه هدف بهزیستی واگذار خواهد شد همچنین در طی یک سال گذشته تفاهمنامه مختلفی با دستگاه‌ها و سازمانها و برای تامین مسکن مددجویان به امضا رسیده است که از آن جمله می‌توان به تفاهمنامه با بسیج سازندگی برای احداث ۵ هزار واحد مسکونی اشاره کرد که هم اکنون فرآیند ساخت ۲۰۰۰ هزار مسکن آغاز شده است.

قبادی دانا ادامه داد: در راستای امضای تفاهمنامه‌ها با دستگاه‌ها، تفاهمنامه‌ای نیز با بنیاد مسکن به امضا رسید که براساس آن ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی تعهد شده است که در همین زمینه احداث ۱۴ هزار واحد آغاز شد که از این تعداد ۷ هزار واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی واگذار شده است.

وی به امضای تفاهمنامه سازمان بهزیستی با قرارگاه خاتم اشاره کرد و گفت: برهمین اساس نیز قرار است ۱۵ هزار واحد احداث شود که فاز نخست آن و فرایند احداث یکهزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آغاز شده است همچنین تفاهمنامه‌ای نیز با سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای احداث یک هزار واحد مسکونی برای ایتام تحت پوشش بهزیستی به امضا رسیده است که مراحل مقدماتی این طرح آغاز شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور سپس به احداث مسکن برای خانواده‌های دو معلول و دو معلول به بالا اشاره کرد و گفت: در این طرح نیز بنا داریم با مشارکت بنیاد مستضعفان و خیرین مسکن ساز واحدهایی برای این افراد بسازیم همچنین سقف کمکهای بلاعوض در مناطق روستایی ۳۶ میلیون تومان و در مناطق شهری ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که از ۱۴ هزار خانواده مشمول؛ ۸ هزار و  ۷۰۰واحد مسکونی ساخته شده است و به خانواده‌ها تحویل شده است که این فرآیند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

تامین اجاره ‌بها و ودیعه مسکن مددجویان تحت پوشش بهزیستی

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین به مساعدت و کمک بنیاد مستضعفان برای تامین اجاره‌ بها و همچنین ودیعه مسکن مددجویان تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد و گفت: ‌با عنایت رییس بنیاد مستضعفان مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به عنوان کمک هزینه اجاره مسکن مددجویان بهزیستی و همچنین مبلغ ۵۰ میلیارد تومان دیگر از سوی بنیاد مستضعفان برای کمک هزینه ودیعه مسکن مددجویان در قالب وام قرض‌الحسنه به سازمان بهزیستی اختصاص پیدا کرد که با درخواست این سازمان این رقم در صندوق امداد ولایت کمیته امداد اختصاص پیدا کرد که با عنایت کمیته امداد نیز مبلغ ۲۵ میلیارد تومان به این رقم اضافه شد.

وی گفت: در واقع رقم درنظر گرفته شده برای کمک هزینه ودیعه مسکن مددجویان بهزیستی به ۷۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که طبق هماهنگی های انجام شده قرار است تا سقف ۳۰ میلیون تومان تحت عنوان کمک هزینه ودیعه مسکن پرداخت شود که بازپرداخت این وام ۵ ساله خواهد بود و فرآیند پرداخت این تسهیلات تا پایان مردادماه فراهم خواهد شد.

قبادی دانا گفت: همچنین هزینه بلاعوض در ارتباط با رهن و اجاره‌ بهای منازل مددجویان نیز تا سقف ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به مشارکت ستاد اجرای فرمان امام و همچنین بنیاد مستضعفان برای تکمیل واحدهای مسکونی خانواده‌های دارای دو معلول و دو معلول به بالا اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که با حضور وزیر رفاه، رئیس ستاد اجرای فرمان امام و همچنین بنیاد مستضعفان برگزار شد؛ ۵۰ میلیارد تومان از سوی ستاد اجرایی فرمان امام و ۳۶۰ میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان برای تکمیل واحدهای مسکونی برای خانواده‌ها دو معلول و دو معلول به بالا در نظر گرفته شده و تا پایان سال به نقطه مطلوبی خواهد رسید.

استفاده از ظرفیت موسسات غیردولتی و شرکای اجتماعی از سیاستهای این سازمان

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت موسسات غیردولتی و شرکای اجتماعی از دیگر سیاستهای سازمان بهزیستی محسوب می‌شود که در همین زمینه سازمان بهزیستی اقدام به اخذ مجوز برای فعالیت موسسات غیردولتی براساس اصل ۴۴ قانون اساسی می‌کند که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده تمام فرآیند صدور مجوز برای این موسسات به صورت الکترونیکی خواهد بود که این امر می‌تواند منجر به تسریع در صدور مجوز و جلوگیری از هرگونه اعمال سلیقه در این زمینه کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور نظارت بر روند خدمات موسسات غیردولتی را یکی از سیاست های سازمان بهزیستی برشمرد و گفت: فرآیند صدور و نظارت بر موسسات با راه‌اندازی سامانه صدور الکترونیکی به صورت برخط خواهد بود و این امکان را به سازمان بهزیستی خواهد داد که نظارت را بر موسسات در کمترین زمان ممکن انجام بدهد.

قبادی دانا اضافه کرد: براساس هماهنگی‌های انجام شده ۲هزار و ۵۰۰ مرکز خدمت بهزیستی در ۲۵۰۰ محله و منطقه در سراسر کشور ایجاد خواهد شد که در این مراکز ۲۲ خدمت سازمان بهزیستی در سطح یک ارائه خواهد شد.

شناسایی ۴۰۲ نفر مشمول بخشنامه تعارض منافع  سازمان بهزیستی 

قبادی دانا به بخشنامه تعارض منافع سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: این بخشنامه در ششم بهمن ماه سال قبل به تمامی استان ها ابلاغ شد که براساس آن تا به امروز نتایج خوبی را دربر داشته است به  گونه ای که تاکنون ۴۰۲ نفر مشمول این بخشنامه شناسایی شده اند از این تعداد ۱۶۵ نفر پست دولتی خود را تغییر داده‌اند و ۱۹۳ نفر نیز مرکز خیریه خود را واگذار کردند. برای ۴۴ نفر هم قرار است تعیین تکلیف صورت بگیرد.

وی بیشترین آمار تعارض منافع در سازمان بهزیستی را در استانهای تهران و آذربایجان شرقی و کمترین افراد دارای تعارض منافع نیز در استانهای کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه ذکر کرد.

اجرای تمهیدات لازم  را برای حمایت از گروه‌های در معرض آسیب از کرونا

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا و با توجه به شرایط سخت در کشور سازمان بهزیستی از همان ابتدا تمهیداتی را برای حمایت از گروه‌های در معرض آسیب کرونا از جمله سالمندان، معلولان، بیماران روانی مزمن و... در دستور کار خود قرار داد و پیش از ابلاغ بخشنامه و پروتکل وزارت بهداشت در تاریخ ۱۸ اسفندماه سال قبل؛ سازمان بهزیستی نخستین بخشنامه خود را در پنجم بهمن‌ماه سال ۹۸ به تمامی مراکز و بهزیستی سراسر کشور ابلاغ کرد.

وی  افزود: همچنین  ۸۰ دستورالعمل و پروتکل تخصصی در ارتباط با کووید ۱۹ به صورت تفکیک شده به مراکز تحت نظارت بهزیستی از جمله مهدهای کودک، مراکز توانبخشی، مراکز اقامتی میان‌مدت و... ابلاغ کرد و در تمامی این بخشنامه‌ها تاکید ویژه داشت که تمامی ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی باید اجرا شوند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با ابلاغ بخشنامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از سوی سازمان؛ قرنطینه بیماران مشکوک در استان ها آغاز شد. همچنین تاکید ویژه شد که از پذیرش توان‌خواهان جدید مگر در موارد استثنا ممانعت شود.

وی ادامه داد: همچنین سامانه ثبت کووید ۱۹ نیز در سازمان بهزیستی راه‌اندازی شد که این سازمان توانست با همکاری و همراهی ۲۰ هزار مددکار، مادریار، کودک‌یار، پدریار، پزشک و پرستار اقدامات موثری را در ارتباط با ویروس کرونا انجام بدهد. درحال حاضر نیز با توجه به آمارهای کشوری ۲۵۲ هزار و ۷۲۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی از این تعداد یکهزار و ۳۳۳ نفر مبتلا شده‌اند.

وی گفت: از یک هزار و ۳۳۳ مددجویان مبتلا شده در مراکز بهزیستی به ویروس کرونا ۷۴۴ بهبود و ۴۵۶ نفر نیز در حال طی کردن فرآیند درمانی خود در مراکز نگهداری و یا بیمارستان ها هستند که متاسفانه از تعداد افراد مبتلا شده نیز ۱۳۳ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

رقم فوتی‌ها در سازمان بهزیستی از کل آمار کل کشور یک درصد است

قبادی دانا با اشاره به جانباختن ۱۳۳ نفر از مددجویان نگهداری شده در مراکز بهزیستی به دلیل ویروس کرونا خاطرنشان کرد:‌ این آمار درمقایسه با ۱۲ هزار و ۴۴۷ نفر فوتی به دلیل ویروس کرونا در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در واقع رقم فوتی‌ها در سازمان بهزیستی از کل آمار کل کشور یک درصد است و این در حالی است که در برخی کشورهای اروپایی ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل آمار فوتی‌ها به سالمندان اختصاص دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده هیچ یک از فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست بهزیستی به دلیل ویروس کرونا فوت نکرده‌اند. علاوه بر اینکه ۲۰ نفر از این افراد به ویروس کرونا مبتلا شده بودند که ۱۴ نفر آنها در حال طی کردن فرآیند درمانی خود هستند و ۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

وی ادامه داد: جانباختن ۱۳۳ نفر از مددجویان در مراکز بهزیستی در قبال حضور ۵۱ هزار نفر از این تعداد در مراکز نگهداری می‌تواند برای سازمان بهزیستی قابل توجه باشد و امیدواریم در ادامه راه نیز با تشدید نظارت ها و کنترل ها آمار ابتلا به بیماری کرونا کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از ۲هزار و ۵۳۱ مرکز تحت نظارت سازمان بهزیستی، ۱۰۴ مرکز به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که حتما با جدی شدن نظارتها و بخشنامه‌های تخصصی می‌توانیم شرایط بهتری را در آینده داشته باشیم.

حرکت بهزیستی به سمت کوچک سازی مراکز نگهداری و خانواده محوری

وی ضمن تاکید بر سیاست سازمان بهزیستی مبنی بر حضور معلولان در کنار خانواده‌هایشان گفت: سیاست سازمان بهزیستی به گونه‌ای نیست که تعداد قابل توجهی از این افراد را در مراکز نگهداری کند. در واقع این سازمان بنا دارید با راه‌اندازی ۴۰ خانه کوچک فضای مناسبتری رابرای نگهداری بیماری مزمن و معلولان فراهم و در واقع تعداد معلولان در خانه‌ها کمتر از مراکز درمانی و آسایشگاه‌های بزرگ خواهد بود.

قبادی دانا افزود: طبق آمار هزار و ۱۰۰ معلول ضایع نخاعی برای دریافت حق پرستاری پشت نوبت قرار داشتند که با تمهیدات انجام شده از این ماه حق پرستاری این افراد برقرار خواهد شد.

الزام اجرای قانون ۳ درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با ابلاغ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت؛ تمامی دستگاه‌های دولتی مکلف به اجرای قانون ۳ درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی شدند همچنین سازمان بهزیستی بر فرآیند اجرای این قانون نظارت دارد و آن را رصد می‌کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی در ارتباط با پرداخت الکترونیکی به افراد مجهول‌الهویه در مراکز نگهداری بود که در همین ارتباط ۱۴ هزار نفر از این افراد در مراکز نگهداری زندگی می‌کنند که براساس تدابیر اندیشیده شده از این پس هزینه نگهداری این افراد پرداخت خواهد شد.

قبادی دانا تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵۸ مرکز اورژانس اجتماعی، ۲۵۳ پایگاه اورژانس و ۹۴پایگاه دولتی در ارتباط با توانمندسازی کودکان کار و خیابانی و همچنین ۲۰۳ مرکز حمایتی و توانمندسازی دختران و زنان در معرض آسیب در کشور فعالند و توانستند خدمات خوبی را به جامعه هدف خود ارائه کنند.

ارائه خدمات مشاوره به خانواده‌ها از طریق سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ در دوران کرونا

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا نیز اقدامات خوبی از سوی سازمان بهزیستی برای ارائه خدمات به خانواده‌ها انجام گرفت و خدمات مشاوره‌ای قابل توجهی از طریق سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ به تماس گیرندگان ارائه شد که ۵۰ درصد از تماس گیرندگان در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۹ به موضوعات مرتبط با کرونا اختصاص داشته است.

وی با اشاره به اجرای پوشش همدلی مومنانه همزمان با فرمایشات مقام معظم رهبری در ایام کرونا گفت: در این زمینه نیز مبلغ ۲۸۱ میلیارد تومان در قالب کمکهای نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری و در اختیار جامعه هدف سازمان قرار گرفت.

قبادی دانا با اشاره به صدور دفترچه بیمه برای مددجویان تحت پوشش سازمان گفت: در این زمینه با عنایت به تفاهمنامه‌های انجام شده با سازمان بیمه سلامت محدودیتی برای پذیرش و بیمه مددجویان وجود ندارد همچنین با تفاهمنامه انجام شده با سازمان بیمه سلامت از این پس افراد مجهول‌الهویه در مراکز سازمان نیز بیمه خواهند شد.

شناسایی و برخورد با باندهای خرید وفروش نوزاد

رییس سازمان بهزیستی کشوردرادامه با اشاره به فعالیت برخی از باندها در ارتباط با خرید و فروش نوزاد در فضای مجازی گفت: خوشبختانه در هفته‌های گذشته با ورود حراست سازمان بهزیستی و شناسایی باند مربوطه و همکاری نیروی انتظامی این افراد دستگیر شدند و باید برخوردهای قانونی و جدی با این افراد صورت بگیرد.

وی همچنین ضمن تاکید مجدد بر تسهیل شرایط واگذاری فرزند به خانواده‌ةا گفت: هم اینکه سامانه ملی فرزندخواندگی راه‌اندازی شده و افراد متقاضی می‌توانند با ورود ثبت اطلاعات اقدام به پذیرش فرزند کنند. که البته سازمان بهزیستی در این ارتباط سهل‌انگاری نخواهد کرد چرا که این فرزندان تحت نظر سازمان بوده و بهزیستی نیز به راحتی از احراز هویت خانواده‌های متقاضی نخواهد گذشت و شرایط آنها را بررسی می‌کند.

شناسایی کودکان کار از طریق عنبیه چشم 

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی گفت: این طرح با شیوع ویروس کرونا متوقف شد اما هم اینک مجددا اجرا شده و بنا داریم اقداماتی در این زمینه انجانم دهیم همچنین بیش از ۸۰ درصد از کودکان کار و خیابانی از کشورهای اتباع و غیرایرانی بودند و در همین زمیننه جلساتی را با مسئولان وزارت کشور برای ساماندهی این افراد انجام داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از آیتم‌های جدید در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابانی شناسایی این افراد از طریق عنبیه چشم  است که با این طرح می‌توانیم از حضور مجدد آنها در خیابانها جلوگیری کنیم.

قبادی دانا با اشاره به یارانه مراکز نگهداری معلولان و سالمندان در مراکز شبانه‌روزی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها و شرایط ویژه در این مراکز در حال رایزنی برای افزایش یارانه این مراکز هستیم که البته این مسئله باید در هیئت وزیران نیز به تصویب برسد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از سال گذشته نیز با پیگیریهای انجام شده یارانه مراکز شبانه روزی افزایش پیدا کرد و در واقع این موضوع به اطلاع‌رسانی عمومی نیز شد البته جلساتی را با انجمن عالی مراکز توانبخشی، مدیرعامل و هیئت مدیره این مرکز انجام دادیم و تلاش خواهیم کرد میزان یارانه مراکز توانبخشی را افزایش دهیم.

وی در ارتباط با هزینه تمام شده نگهداری معلولان و سالمندان در مراکز توانبخشی گفت: رقمی که در این زمینه در نظر گرفته شده است ۳ میلیون تومان است. در حال حاضر سازمان بهزیستی ماهیان مبلغ ۹۲۴ هزار تومان تحت عنوان یارانه برای هر فرد معلول و سالمند به مرکز نگهداری شبانه‌روزی پرداخت می‌کند که البته این رقم برای افراد مجهول‌الهویه یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان است و با توجه به افزایش تورم در تلاش هستیم یارانه مراکز در سالجاری را افزایش دهیم. که البته در این زمینه نیز سازمان محدودیت‌هایی را دارد.

قبادی دانا گفت: سال گذشته نیز و به محض تصویب افزایش یارانه مراکز توانبخشی شبانه‌روزی در هیئت وزیران این افزایش از آبان‌ماه گذشته عملیاتی شد.

وی در ارتباط با میزان افزایش یارانه مراکز شبانه‌روزی در سالجرای گفت : ‌البته باید این موضوع مورد بررسی قرا ر گیرد اما با توجه به جلساتی که برگزار کردیم این رقم ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است.

تخصیص مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تامین وسایل بهداشتی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا نیز مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه به تامین وسایل بهداشتی در مراکز نگهداری به سازمان بهزیستی اختصاص پیدا کرد که سازمان نیز با افزایش این رقم به ۲۴ میلیارد تومان آن را در اختیار مراکز شبانه‌روزی قرار دارد و در واقع سرانه هر فرد مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به حساب مراکز شبانه‌روزی واریز کرد. همچنین با عنایت بنیاد مستضعفان مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای ۲۰ هزار پرسنل مراکز نگهداری تخصیص داده شد که به هر نفر مبلغ ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شد.

کد خبر 19631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =