دیدار مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با نماینده ولی فقیه در استان

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی به مناسبت هفته بهزیستی در دیدار با حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان دیدار و به تشریح اهم فعالیت های این اداره کل پرداخت.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی آذربایجان شرقی، دکتر فرگل صحاف در این دیدار با بیان اینکه ۱۸۰ فعالیت در سازمان بهزیستی تعریف شده است، گفت: در این راستا پنج معاونت در اداره کل، ۶۰ رئیس اداره و ۹۰۰ پرسنل ارائه خدمات می دهند.

وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار نفر در استان تحت پوشش برقرار مستمری هستند و ۱۱ درصد از افراد تحت پوشش در نوبت هستند و ما پیگیر برقراری مستمری این عزیزان هستیم. هم چنین در کل استان یک هزار و ۲۷۲ دانشجو و شش هزار و ۸۰۰ دانش آموز از حمایت های بهزیستی استفاده می کنند.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در معاونت پیشگیری اداره کل گفت: اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم که از دو روز قبل آغاز شده، یکی از این موارد است و سال گذشته بیش از ۱۵۷ هزار کودک با صرف هزینه ای بالغ بر ۴۵۵ میلیون تومان در قالب این طرح خدمات دریافت کرده اند. امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا، معاینه توسط افراد حذف شده و این کار توسط ۲۳ دستگاه و در ۱۶۷ مرکز دائمی و چندین مرکز سیار انجام می شود.

صحاف با اشاره به اهمیت تشخیص معلولیت های قبل از تولد، از انجام مشاوره ها و آزمایش های ژنتیک در این راستا خبر داد و گفت: سال گذشته پنج هزار نفر با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال در این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند.

مدیر کل بهزیستی استان اظهار کرد: ۷۴ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی در زمینه اعتیاد در استان فعالیت دارند و در این راستا در سال ۹۸ با صرف اعتبار هفت میلیارد ریالی، ۲۵ هزار نفر از اداره کل خدمات گرفته اند.

وی انجام مشاوره های حضوری و تلفنی به منظور حل اختلافات خانوادگی و جلوگیری از تزلزل بنیان خانواده را از دیگر اقدامات پیشگیرانه این مجموعه عنوان کرد و افزود: ۱۶۴ مرکز دولتی و خصوصی در این زمینه در استان فعالیت دارند.

صحاف در تشریح فعالیت های معاونت توانبخشی گفت: ۱۳۲ مرکز تخصصی در استان به منظور ارائه خدمات به جامعه هدف مشغول کار هستند. نزدیک به ۷۶ هزار نفر معلول تحت پوشش این اداره هستند و از این تعداد برای حدود ۵۳ هزار معلول ماهیانه مستمری پرداخت می شود.

وی با تاکید بر اینکه شاهد افزایش جمعیت سالمند در استان هستیم، اظهار کرد: در کل ۴۰۰ هزار سالمند در استان داریم که از این تعداد ۱۲ هزار سالمند دارای معلولیت هستند و از خدمات سازمان بهره می برند.

صحاف هم چنین از وجود بیش از یک هزار مهد کودک شهری و روستایی در استان و اشتغال بیش از چهار هزار مربی در مهدهای کودک خبر داد.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در رابطه با ایتام گفت: فعالیت های این بخش در دو محور نگهداری از فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست توسط ۲۳ مرکز هیئت امنایی و شیرخوارگاه دولتی و هم چنین واگذاری حضانت ایتام به بستگان درجه یک و دو توسط دادگاه انجام می شود و اولویت این مجموعه نیز خانواده محور بودن اقدامات است.

مدیر کل بهزیستی استان، از واگذاری ۸۵ درصد خدمات مربوط به امور زنان سرپرست خانوار به بخش خصوصی خبر داد و اهم اقدامات صورت گرفته به منظور حمایت از زنان سرپرست خانوار را پرداخت مستمری ماهیانه، اعطای تسهیلات اشتغال با وام های کم بهره، کمک های بلاعوض و دریافت بیمه تامین اجتماعی عنوان کرد.

 وی تاکید کرد: با مشارکت سازمان تامین اجتماعی در استان در سال ۹۸، دو هزار  و۹۰۰ نفر از این قشر بیمه شده اند.

صحاف با اشاره به تکالیف محول شده در برنامه ششم توسعه به سازمان بهزیستی گفت: بر اساس این برنامه مقرر شده است تا پایان این طرح، آسیب های اجتماعی ۲۵ درصد کاهش یابد، به همین منظور مراکز اورژانس اجتماعی و مراکز کاهش طلاق در زمینه ارائه مشاوره های تخصصی و راهنمایی اقراد آسیب دیده یا در معرض آسیب فعالیت دارند.

وی با قدردانی از حمایت های مردم استان و خیّرین در حمایت از اقشار نیازمند و آسیب پذیر گفت: ۵۰ درصد از هزینه های این اداره کل از طریق حمایت های مردمی تامین می شود.

صحاف با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی گفت: در این راستا د با صدور مجوز  فعالیت برای ۱۵۵ مرکز خصوصی در سال ۹۸ تعداد مراکز زیرنظر این اداره کل به ۱۷۰۰ رسیده و از این طریق برای بیش از ۱۲ هزار نفر اشتغالزایی شده است.

وی از ساخت و تحویل ۵۸۱ واحد مسکن مددجویی در قالب تفاهم نامه با سایر ادارات و نهادها از جمله  بنیاد مستضعفان، اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز و هم چنین قرارگاه خاتم الانبیاء و سپاه پاسداران در سال ۹۸ خبر داد.

مدیر کل بهزیستی استان شیوع ویروس کرونا را زمینه ساز بروز مسائل مختلف دانست و گفت: با شیوع این ویروس در استان مسئولیت ما چندین برابر شده است و به همین منظور اقدام به توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی بین جامعه هدف کرده ایم.

وی ادامه داد: هم چنین به دلیل تعطیلی برخی مراکز از جمله مهدهای کودک در ایام شیوع کرونا، با اجرای «پویش همدلی» ۱۶۴ مالک مهد کودک در استان در قالب این طرح از اجرای بهای چند ماه خود گذشته اند.

صحاف از جمع آوری، یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان کمک های مردمی در زمان شیوع کرونا در استان خبر داد.

وی در خاتمه از زحمات تمامی ادارات و سازمان هایی که با بهزیستی همکاری دارند و به خصوص نماینده محترم ولی فقیه در استان قدردانی کرد.

کد خبر 19523

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد