برنامه های هفته بهزیستی خراسان رضوی اعلام شد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در آستانه هفته بهزیستی و چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه های هفته بهزیستی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی،  دکتر حمیدرضا پوریوسف صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی و چهلمین سالروز تاسیس سازمان بهزیستی برگزار شد اظهارداشت:  21تا 27تیرماه هفته بهزیستی است که با شعار شفافیت، تحول و ارتقای سلامت اجتماعی  خانواده برگزار می شود.از طرفی امسال مقارتن با چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی است و  و در حال حاضر چهار دهه از فعالیت بهزیستی را شاهد هستیم سازمانی که در آغاز انقلاب به منظور خدمت رسانی به اقشار نیازمند و محروم جامعه بنا شده است و خدمات تخصصی را به اقشار مختلف جامعه ارائه می دهد.

وی افزود: خوشبختانه بحث ویروس کرونا باعث نشد در این چندماه اخیر فعالیت ها و خدمات بهزیستی دچار وقفه شود. بهزیستی در این 40سال فراز و نشیب های زیادی داشته و در جهت توانمندسازی نیروهای هدف  تاسیس شده امادر این سالها فعالیت های دیگری نیز به مسئولیت های بهزیستی مانند اورژانس اجتماعی، بیماران روانی مزمن، فعالیت های تخصصی و ... اضافه شده است اما تمام فعالیت های بهزیستی را در مسیر شفافیت، سعی کرده ایم  پیگیری کنیم.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد:سامانه شفافیت و سامانه دیده بان را در هفته بهزیستی رونمایی خواهیم کرد که در جهت دریافت نظرات، پیشنهادات و عملکرد بهزیستی را به صورت جامع و نظام مند پاسخ خواهد داد. همچنین بحث تحول سازمان است که به سوی سازمانی الکترونیک توانسته ایم گام برداریم و از سال گذشته تمامی پرداخت ها در مراکز و تمامی خدمات بهزیستی به مددجویان به صورت الکترونیکی انجام می شود همچنین سامانه صدور مجوزهای بهزیستی نیز الکترونیک شده و کلیه مجوزها و حتی فرزند خواندگی نیز از طریق سامانه سامانه الکترونیکی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی مراکز مثبت زندگی در محلات عنوان کرد: همزمان با هفته بهزیستی 181مرکز خدمات مثبت زندگی در استان تاسیس می شود و در هر منطقه شاهد یک مرکز خواهیم بود و تمامی خدمات به جامعه هدف بهزیستی از این طریق صورت خواهد گرفت 82 هزار پرونده مستمری بگیر در بهزیستی داریم که 30هزار پرونده به مراکز و کلینیک ها واگذار شده و  در ادامه تمامی پرونده ها به مراکز مثبت زندگی واگذار خواهد شد چرا که این مراکز محله محور خواهند بود و فرایندها به صورت الکترونیکی انجام می شود و مراکز همانند پیشخوان های دولت به کمیسیون های اداری بهزیستی دسترسی خواهند داشت.

پوریوسف خاطرنشان کرد:در مراکز مثبت زندگی هزار و 76 نفر به ازای هر مرکز 6نفر ثبت نام کردند و 600نفر مجاز شدند که از این تعداد 300نفر پس از ارزیابی به مرحله مصاحبه حضوری دعوت شدند و مسئولین 181مرکز به زودی معرفی و موافقت نامه اصولی خود را دریافت می کنند و همزمان با سراسر کشور در هفته بهزیستی 181مرکز مثبت زندگی در استان خراسان رضوی نیز افتتاح می شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: همزمان با هفته بهزیستی 5مرکز توانبخشی در شهرستان های فریمان، قوچان، فیروزه و طرقبه و شاندیز افتتاح خواهند شد همچنین ساختمان اداری شهرستان بجستان نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی افتتاح می شود.

پوریوسف با اشاره به افتتاح همزمان 2هزارو 100واحد مسکونی ویژه خانواده های دارای دو عضو معلول و زنان سرپرست خانوار افزود: یکشنبه 22تیرماه، 148 واحد مسکونی در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور با حضور قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور، به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می شود همچنین اولین مرکز بیماران روانی مزمن کودکان و نوجوانان زیر 16 سال همزمان با هفته بهزیستی در مشهد افتتاح خواهد شد.

وی بیان داشت:همزمان با هفته بهزیستی نماینده تشکل فرزندان موفق بهزیستی استان ها دیداری با قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور خواهند داشت همچنین در استان نیز با اعضای این تشکل دیدارخواهیم داشت.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اقدامات پیشگیرانه بهزیستی در دوران قرنطینه کرونا اظهارداشت: 300مرکز توانبخشی و اقامتی در استان داریم  و 12هزار نفر در مراکز اقامتی بهزیستی مقیم هستند  که این حجم مددجو می تواند برای شیوع یک بیماری مانند ویروس کرونا خطرناک باشد در همین راستا 80پروتکل اجرایی در بهزیستی داشتیم و تسهیل دسترسی مراکز به اقلام بهداشتی ،اجرای پروتکل های بهداشتی، 4میلیارد تومان کمک بلاعوض به مراکز غیردولتی و توزیع اقلام و نظارت بر اجرای پروتکل ها در مراکز از کارهایی بود که در ایام قرنطینه بسیار جدی پیگیری شد.

پوریوسف خاطرنشان کرد: خوشبخاته تاکنون مرگ و میر ناشی از کرونا در مراکز بهزیستی کمتر از 10نفر بوده که با توجه به آسیب پذیری مراکز بهزیستی نشان دهنده اجرای کامل پروتکل های بهداشتی در مراکز است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت معتادین در خانه سبز گفت:  خانه سبز محل جمع اوری متکدیان است که زیر مجموعه بهزیستی است و ما تنها افرادی از قبیل زنان بدسرپرست، کودکان، معلولین بی سرپرست و معتادین را از این مرکز تحویل می گیریم و به مراکز تحت پوشش بهزیستی منتقل می کنیم در همین راستا اردیبهشت ماه تعدادی معتاد متکدی در مرکز خانه سبز جمع آوری شده بودند که به مراکز ماده 16 بهزیستی منتقل شدند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: تمامی جلسات مشاوره در مراکز خصوصی انجام می شود و طرح طلاق و مشاوره در مرکز مهر حقی و یا اورژانس اجتماعی صورت می گیرد و مراکز خصوصی موظف هستند 5جلسه مشاوره را انجام دهند و تنها در مشهد مراکز دولتی مشاوره داریم که در صورت نداشتن توان مالی خانواده ها به صورت رایگان و محدود پذیرش دارند وهزینه از طریق یارانه دولتی به این مراکز واریز می شود.

پوریوسف بیان کرد: 30لیتر بنزین برای دارای افرادی که خودروی ویژه معلولین دارند در نظر گرفته شده اما یکی از مشکلات معلولین در این حوزه بحث صدور کارت سوخت معلولین است که پلیس راهور برای این خودرو ها پلاک در نظر نگرفته و مشکلی فرادستی است که امیدواریم با پیگیری اصحاب رسانه راه حلی برای آن پیدا شود.

وی با اشاره به اینکه مشاغل آسیب دیده در بهزیستی ۸ مورد مشخص شده که جزء جدول دولت قرارگرفته است و تا کنون ۲۶۲ مرکز تقاضای وام بر اساس سرانه پرسنل خود کرده اند، افزود: ۱۴۰۰ مهد کودک در استان وجود دارد که این مهدها از زمان شیوع کرونا ۱۳۰‌میلیارد تومان خسارت دیده اند.

پوریوسف با بیان اینکه در سال گذشته ۹ هزار و ۴۰۰ معتاد متجاهر را پذیرش کردیم‌، ادامه داد:۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بهزیستی اختصاص داده شد که به خانواده های آسیب دیده از کرونا در فروردین پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در طول روز ۷۰۰ تماس را پاسخگو است، گفت:جمع آوری کودکان کار وظیفه شهرداری و نیروی انتظامی است و بهزیستی وظیفه ساماندهی کودکانی را دارد که به این مکان ارجاع داده می شودکه سال گذشته ۶۱۰ کودک را ساماندهی کردیم.

وی ادامه داد:در رابطه با جذامی ها که حدود ۳۰۰ نفر در مشهد هستند، بهزیستی متولی جذام نیست چرا که برخی بیماریهای مسئولیت آنها با مکان های خاصی است اما اگر بیماری یک‌ معلولیت برای فرد ایجاد کند بهزیستی موظف است از فرد معلول حمایت کند که در این خصوص ۷۴ نفر در استان هستند که بیماری جذام برای آنها معلولیت ایجاد کرده بود که اینها خدمات دریافت می کنند

کد خبر 19466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد