دررسانه| وجود ۱۴ هزار زن سرپرست خانوار در خراسان رضوی /افزایش طلاق زنگ خطری برای بالا رفتن جمعیت زنان سرپرست خانوار

عاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: فعالیت های مشاوره ای و مددکاری به منظور تلاش برای کاهش طلاق در سطح استان که به عنوان یک زنگ خطر برای افزایش زنان سرپرست خانوار مطرح است، در دستور کار ویژه قرار گرفته است.

غلامحسین حقدادی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد:  بالغ بر ۱۴ هزار زن سرپرست خانوار که حدود ۴۰ هزار نفر را سرپرستی دارند در پوشش بهزیستی خراسان رضوی  هستند که بخش زیادی  از این افراد در مناطق کم برخوردار زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه  حدود ۶هزار زن سرپرست خانوار در مشهد وجود دارد که اغلب آنها در حاشیه شهر سکونت دارند، تصریح کرد:  زنان سرپرست خانواری که  دارای مشاغلی هستند که در شرایط کرونا دچار خسارت و آسیب شده اند می توانند در سامانه کارا ثبت نام کنند تا در صورت داشتن شرایط لازم همانند سایر مشاغل و بنگاه ها تسهیلات کرونایی از سوی دولت به آنها پرداخت شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: پرداخت مستمری زنان سرپرست خانوار به طور منظم در حال انجام است و از گروه های همیار زنان سرپرست خانوار نیز حمایت های فرهنگی – اجتماعی صورت می گیرد.

حقدادی با بیان اینکه رویکرد و هدف اصلی سازمان بهزیستی در رابطه با زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی آنها است، ادامه داد: شهریه هایی به دانشجویان این خانواده ها نیز پرداخت می شود، همچنین برخی از این زنان در طرح های روستایی و عشایری بیمه شده اند. از جمله موارد دیگری که برای زنان سرپرست خانوار در حال انجام است معافیت سربازی برای فرزندان این خانواده ها با همکاری و مساعدت سازمان نظام وظیفه  است که در سال گذشته معافیت تعدادی از آنها صادر شد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: از فرزندان سه قلو و بالاتر این خانواده ها نیز حمایت هایی صورت می گیرد. همچنین سال گذشته به دلیل اینکه حجم متقاضیان در این قشر رشد داشت ولی اعتبارات نسبت به سال ۹۷ ثابت و بدون افزایش بود در مواردی نظیر کمک های موردی و ودیعه مسکن با محدودیت هایی مواجه بودیم که بر اساس اولویت به این اقشار پرداخت شد.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که با نگاه پیشگیرانه در مورد زنان سرپرست خانوار  در حال اجرا است  تلاش برای کاهش طلاق در سطح استان به عنوان یک زنگ خطر برای افزایش زنان سرپرست خانوار است،  زیرا زنان سرپرست خانواری که ناشی از طلاق هستند با مشکلات بیشتری نسبت به بقیه در این قشر مواجه می باشند، بنابراین سیاست ما بر این است که با ارائه فعالیت های مشاوره ای و مددکاری از افزایش زنان سرپرست خانوار از این طریق و افزایش هزینه های سربار برای جامعه جلوگیری شود.    

حقدادی ادامه داد: برای برخی از زنان سرپرست خانوار نیز طرح ارتقاء کیفیت زندگی در زمینه سلامت و تامین نیازهای بهداشتی و درمانی و همچنین غربالگری سلامت جسمی آنها انجام شد زیرا این قشر از جامعه با مشکلات و مسائل زیادی از جمله فشارهای روانی مواجه هستند که زمینه بروز بیماری های مختلف نظیر  بیماری های روحی و روانی را در کنار بیماری های جسمی برای این افراد به همراه دارد.

کد خبر 19414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد