۷۶ هزار کودک در اردبیل غربالگری بینایی می شوند

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: با هدف پیشگیری از تنبلی چشم و اختلالات بینایی پیش بینی می شود ۷۶ هزار نفر از کودکان ۳ الی ۶ سال در سال جاری در استان اردبیل غربالگری بینایی شوند

بهزاد ستاری در مراسم افتتاحیه برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) عنوان کرد: سالانه این برنامه در طول سال از آبانماه شروع می‌شد که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این برنامه از ۱۵ تیرماه تا ۳۰ مهرماه برای سنجش بینایی کودکان سه تا شش سال در کل استان همزمان با کشور برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید به موضوع پیشگیری از تنبلی چشم کودکان خود حساس باشند، افزود: سرمایه گذاری دولت و تلاش‌های بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی با هدف پیشگیری از تنبلی چشم و اختلالات بینایی چشمگیر است بطوری‌که در سال ۹۸ بالغ بر ۷۶ هزار نفر از کودکان ۳ الی ۶ سال غربالگری شدند که این تعداد توانسته ۹۸ درصد کودکان استان اردبیل را زیر پوشش خود قرار دهد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل تصریح کرد: در سال گذشته ۵۰۴ نفر از ۷۶ هزار نفر دچار تنبلی چشم بودند که اگر به موقع تشخیص داده نمی‌شدند متأسفانه از یک یا دو چشم دچار نابینایی کامل می‌شدند.
ستاری بیان کرد: برای سنجش میزان تأثیرگذاری این برنامه آمار دانش آموزان روشندل در حال تحصیل مدارس استثنایی استان را از سال ۸۸ تا ۹۷ احصا کردیم که بر این اساس آمار دانش آموزان از ۱۰۵ نفر به ۵۰ دانش آموز کاهش یافته که این تعداد قابل قبولی است.

وی در توصیه به خانواده‌ها برای جلوگیری از تنبلی چشم کودکان عنوان کرد: خانواده‌ها کودکان ۳ الی ۶ سال را همه ساله مورد سنجش قرار دهند به این معنی که اگر کودکی در سن ۳ سالگی مورد سنجش قرار گرفته در سن چهار سالگی نیز بایستی این سنجش تکرار شود چرا که ممکن است اختلالات بعد از سنجش اولیه بروز کند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: در سال‌های گذشته سنجش توسط ای چارت (E- CHART) و در محل‌های بیشتری از استان اعم از مهدهای کودک ، مراکز بهداشت و پایگاه‌های سنجش بینایی بهزیستی انجام می‌شد که امسال به دلیل شیوع کرونا سنجش توسط دستگاه‌های مخصوص انجام خواهد شد که در کل استان در این زمینه ۸ دستگاه فعال خواهد بود که در مناطق شهری، روستایی و عشایری به‌صورت ثابت و سیار ارائه خدمات خواهند کرد.

ستاری با بیان اینکه خانواده‌ها می‌توانند در وقت اداری به ادارات بهزیستی مراجعه و زمان بندی لازم برای سنجش کودکان را دریافت کنند، افزود: این برنامه در طول سال قابل اجرا خواهد بود و بعد از ۳۰ مهرماه نیز امکان سنجش وجود دارد اما تاکید می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک به مراکز اشاره شده مراجعه و کودکان خود را مورد سنجش قرار دهند.

کد خبر 19392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد